Bang op de veluwe?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Bang op de veluwe?

Ingeborg1958
4-sterren
4-sterren

Bericht door Ingeborg1958 »

dinky89 schreef: vr 05 sep 2025, 16:04 Ik zou niet zo bang zijn voor de wolf in de situatie zoals jij beschrijft. Je zou nog een wandelstok mee kunnen nemen op de scootmobiel om de wolf weg te jagen mocht hij toch dichtbij komen. Daarbij kan je er voor kiezen dat de ander achter de scootmobiel met kar rijdt zodat er zowel voor als achter de kar een mens is. Daarbij zit shadow beschermd in de kar.
Ja dat is sowieso de opstelling waarin we rijden. Shadow wil mij zién door het gaas aan de voorkant en het baasje hóren achter hem. Anders is hij niet op z'n gemak in het karretje. Maar verder is hij niet verwent ofzo hoor ;D
zurca
5-sterren
5-sterren

Bericht door zurca »

Wij verblijven elke week op de Veluwe, omgeving Speulderbos, kerngebied van een roedel.
Ik wandel in mijn uppie met Pippa, aangelijnd, rustig door de bossen. Liefst op de plekken waar de meeste toeristen niet komen.
Twee keer een wolf gezien, op afstand, verder vooral drollen.
Sinds er een wolf gespot is in een losloopgebied vlakbij ons plekje, deze kwam op een hondje af maar was uit nieuwsgierigheid, loop ik met een fluitje om mijn nek.
In Epe is momenteel wel een wolf met veel interesse voor honden, mogelijk dat deze wolf zijn/haar jongen in de buurt heeft. Ik zou met scootmobiel en hond in een karretje niet bang zijn. Laat je hem eruit, inderdaad aangelijnd houden. En verder gewoon opletten ;)

Ik denk dat er in NL zeker ingegrepen moet worden bij wolven die zich gedragen zoals deze wolf in Epe maar dan niet door afschieten. Geef dit soort wolven een nare ervaring met mensen, zoals ze dat in het buitenland doen, met honden en rubber kogels. Sluit gebieden af als er jongen zijn, in het broedseizoen voor vogels is het heel normaal dus kan het voor zo'n situatie toch ook?!
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Wat Zurca zegt.

De scootmobielen zijn ook een gek iets voor een wolf om tegen te komen. Iets waarbij je dan als Wolf zijnde toch makkelijker op afstand blijft.
Envie
5-sterren
5-sterren

Bericht door Envie »

zurca schreef: za 06 sep 2025, 00:17 Wij verblijven elke week op de Veluwe, omgeving Speulderbos, kerngebied van een roedel.
Ik wandel in mijn uppie met Pippa, aangelijnd, rustig door de bossen. Liefst op de plekken waar de meeste toeristen niet komen.
Twee keer een wolf gezien, op afstand, verder vooral drollen.
Sinds er een wolf gespot is in een losloopgebied vlakbij ons plekje, deze kwam op een hondje af maar was uit nieuwsgierigheid, loop ik met een fluitje om mijn nek.
In Epe is momenteel wel een wolf met veel interesse voor honden, mogelijk dat deze wolf zijn/haar jongen in de buurt heeft. Ik zou met scootmobiel en hond in een karretje niet bang zijn. Laat je hem eruit, inderdaad aangelijnd houden. En verder gewoon opletten ;)

Ik denk dat er in NL zeker ingegrepen moet worden bij wolven die zich gedragen zoals deze wolf in Epe maar dan niet door afschieten. Geef dit soort wolven een nare ervaring met mensen, zoals ze dat in het buitenland doen, met honden en rubber kogels. Sluit gebieden af als er jongen zijn, in het broedseizoen voor vogels is het heel normaal dus kan het voor zo'n situatie toch ook?!
Wat voor een fluitje heb je, en hoe reageert jouw hond daarop?
Ben het met je eens dat zulke wolven aangepakt moeten worden. Jagers genoeg denk ik die dat kunnen doen.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ik heb een zgn. zitfluit bij me. Die maakt een doordringend, rollend geluid. Ook wel rolfluit genoemd. Te koop in jachtwinkels.
Ik heb ook aan een ouderwetse houten ratel zitten denken maar die hang je niet zo gemakkelijk om je nek ::)
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

pike schreef: di 09 sep 2025, 08:06 Ik heb een zgn. zitfluit bij me. Die maakt een doordringend, rollend geluid. Ook wel rolfluit genoemd. Te koop in jachtwinkels.
Ik heb ook aan een ouderwetse houten ratel zitten denken maar die hang je niet zo gemakkelijk om je nek ::)
Werkt die fluit om wolven af te schrikken?
Ik heb zelf herdersfluitjes van toen ik nog met bordercollie's werkte. Die zouden dan misschien ook kunnen helpen om wolven op afstand te houden?
Envie
5-sterren
5-sterren

Bericht door Envie »

pike schreef: di 09 sep 2025, 08:06 Ik heb een zgn. zitfluit bij me. Die maakt een doordringend, rollend geluid. Ook wel rolfluit genoemd. Te koop in jachtwinkels.
Die heb ik ook. En voor de avonden een zaklamp met (akelig) flitsend effect. Vanaf het najaar gaat de roedel, of een deel ervan wat verder op pad. Ze zijn hier al vaker gespot, ook overdag. Met een klein hondje vind ik het wel wat spannend..
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

doranto schreef: di 09 sep 2025, 08:18 Werkt die fluit om wolven af te schrikken?
Ik heb zelf herdersfluitjes van toen ik nog met bordercollie's werkte. Die zouden dan misschien ook kunnen helpen om wolven op afstand te houden?
Mij is verteld dat het werkt. Ik heb hem nog niet nodig gehad dus geen ervaring ermee. Een herdersfluitje ken ik niet. Zijn dat die fluitjes die je ook hoort bij "one man and his dog" vroeger op de BBC :biggrin2: ? Die klinken totaal anders. Hoger, fijner. Een rolfluit is echt een doordringend geluid.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

pike schreef: di 09 sep 2025, 20:48 Mij is verteld dat het werkt. Ik heb hem nog niet nodig gehad dus geen ervaring ermee. Een herdersfluitje ken ik niet. Zijn dat die fluitjes die je ook hoort bij "one man and his dog" vroeger op de BBC :biggrin2: ? Die klinken totaal anders. Hoger, fijner. Een rolfluit is echt een doordringend geluid.
Een herdersfluit is zeker wel doordringend. Het is de bedoeling dat je je honden ermee over een grote afstand kunt sturen. Maar anders dan bij een rolfluit kun je er verschillende toonhoogtes mee fluiten.
zurca
5-sterren
5-sterren

Bericht door zurca »

Ik heb een gewoon hondenfluitje, ooit gekocht bij een jachtwinkel. Geen idee wat voor soort fluitje het is.
Destijds gekocht in de hoop Tous ( onze podencomix van toen) te leren om te komen als hij ver van ons af zou zijn...nou dat was dus niet gelukt :biggrin2:

Pippa kent het fluitje ook maar heeft er dezelfde reactie op als Tous destijds ::) :biggrin2:
Maar goed, het is wel handig dat zij het geluid kent en weet dat het snoepjes oplevert. Mocht ik het dus nodig hebben om een wolf af te schrikken dan zal het geluid haar iig bekend zijn.
Ingeborg1958
4-sterren
4-sterren

Bericht door Ingeborg1958 »

Ik heb "speciale " wolf fluitjes besteld bij Bol.
Maken echt een gruwelijk geluid!
Niet gebruiken als het niet echt nodig is want je wordt er stokdoof van :biggrin2:
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

doranto schreef: wo 10 sep 2025, 00:07 Een herdersfluit is zeker wel doordringend. Het is de bedoeling dat je je honden ermee over een grote afstand kunt sturen. Maar anders dan bij een rolfluit kun je er verschillende toonhoogtes mee fluiten.
De rolfluit wordt in de jacht gebruikt om de hond op grotere afstand te laten zitten. Vandaar de naam zitfluit. Je hebt ook de komfluit, eentonig, tja hoe zal ik het zeggen een echt fluitgeluid. En ze hebben er ook met meerdere tonen. Dat zal dan wel hetzelfde zijn als de jouwe. Jachthonden worden ook op afstand links en rechts gestuurd met de fluit.

Plaats reactie