Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door doranto
ml. belde net op. De uitslag van de scan was dat het iets met de schildklier blijkt te zijn. De overige bulten waren vetbulten, en op zijn lever zagen ze nog een klein plekje, maar dat stelde volgens hun niet veel voor. Ze hebben ook nog verschillende biopten genomen en bloed afgenomen voor verder onderzoek. Eind deze week/ begin volgende week krijgen we daar de uitslag van en dan kunnen ze ook iets zeggen over de behandel-opties. Of die er nog zijn, en wat dan.
Door doranto
Een hond blijkt 2 schildklieren te hebben. Op eentje zat een flinke tumor. (Dat was ook wat ik gevoeld had) Maar de andere blijkt ook al wat aangetast. Beide schildklieren verwijderen is eigenlijk geen optie. Het ontbrekende schildklierhormoon kan middels medicatie wel worden aangevuld, maar het calcium gehalte in het bloed schijnt dan heel moeilijk op peil gehouden te kunnen worden. Het hangt denk ik nu af van de agressiviteit van de tumor, wat de opties zijn.
Door Siberienne
doranto schreef: wo 16 jul 2025, 14:25 Een hond blijkt 2 schildklieren te hebben. Op eentje zat een flinke tumor. (Dat was ook wat ik gevoeld had) Maar de andere blijkt ook al wat aangetast. Beide schildklieren verwijderen is eigenlijk geen optie. Het ontbrekende schildklierhormoon kan middels medicatie wel worden aangevuld, maar het calcium gehalte in het bloed schijnt dan heel moeilijk op peil gehouden te kunnen worden. Het hangt denk ik nu af van de agressiviteit van de tumor, wat de opties zijn.
Ik vermoed dat het probleem is dat je met de schildklier ook de bijschildklieren weghaalt / beschadigt. Dat zijn hele kleine kliertjes die parathyroid hormoon en calcitonine produceren en die regelen de calcium en fosfaat spiegels in het bloed. Als dat systeem ontregelt raakt kun je gevaarlijke situaties krijgen, bv ook met hele hevige spierkrampen. De details weet ik niet precies meer (alleen nog herinnering aan nachtelijke infusen bij een patiënt na een operatie waarbij de calcium veel te laag was).
Door doranto
Dankjewel voor deze uitleg! @Siberienne.
Daarom zei de oncoloog waarschijnlijk ook dat hij eerst nog met een endocrinoloog gaat overleggen voordat hij ons belt met de uitslag.
Door Lizzy
Ik ben heel benieuwd naar de uitslagen. Met een beetje mazzel zijn ze weinig kwaadaardig en heel traag groeiend ofzo?! Sterkte met wachten. Dat is altijd zo ellendig...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door