Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Hoi hoi

Ik heb al een verleden met mijn hond Moos en ze gezondheid.
Momenteel heeft die de vitamine b12 prikken achter de rug.
Bloedprikken voor de waardes komt nog.

Nu wil ik al een lange tijd beginnen met kvv. Liefst begin ik met 2 a 3 dagen in de week met kvv. En de rest celtic connection brokken. Nu vraag ik mij af: Het viel mij op, dat bij het krijgen van een parmahambot, hij een super vaste keutel heeft. Normaal gesproken heeft die de vorm erin, maar niet moeite hoeven doen voor de keutel. Nu kwam ik via hier erachter dat zon parmaham bot geen aanrader is. Maar ik vroeg mij af, waardoor is de keutel door een parmahambot zo goed? Komt dit door het calcium.? En is dan de link die ik leg, van een kvv met hogere calium een goede gedachte?

Zoja, wat voor kvv raden jullie aan. Zelf zat ik te kijken bij lotgerink. Ook i.v.m prijs. En de calcium wat aan hogere kant lijkt te liggen. Mijn bedoeling is inplaats van zon parmahambot iets vinden, zoals misschien kvv wat de ontlasting net dat beetje steviger maakt.

Sorry voor het ontzettende langer verhaal!
Ben erg nieuw hierin.
En veel interesse in hoe mijn hond Moos beste te ondersteunen.

Lieve groetjes Lobke
Hoi Lobke, dus als ik het goed begrijp zou de ontlasting iets vaster mogen? Je kunt ook minder gevaarlijke snacks geven die wat bot bevatten zoals gedroogde kippen of eendenvoetjes.

Qua KVV: Ja, ik vind Lotgering nog steeds niet behoren tot de beste KVV's. Je zou ook kunnen denken aan bijv. 2 dagen Lotgering en 1 (of meerdere dagen) dag iets anders, ook niet al te duur maar net een tandje beter zoals Bibi of Kivo of Dogsmeat. Je moet dan goed kijken dat je een KVV kiest waar gemalen bot in zit. En je moet ook diersoorten afwisselen. Het is mijn ervaring dat ze van de versie met kalkoen of met eend of met konijn altijd wel vastere ontlasting hebben, omdat daar wat meer bot in zit.

Beantwoord dit je vraag? Zo niet: laat het ons weten!
Hoi Lizzy

De ontlasting mag inderdaad iets vaster.
Ik kwam op lotgerink i.v.m het lijkt op een hoge calcium gehalte. Weet jij zo of bibi, kivo of dogmeat in de buurt komt van hogere calcium? Handig om te weten is geen rund, kip of lam. Bij bibi zou ik dan de ree, wilde gans alleen kunnen geven. Dogmeat lijkt geen calcium gehaltes te geven.

En krijgen ze door de calcium in een parmahambot de keutel zo vast? Of speelt er ook wat anders mee

Groetjes
Als het goed is vermeld de KVV het Calcium gehalte op de verpakking. Wildsoorten hebben meestal een hoger calciumgehalte. Wat is hoog? Voor mij is dat alles wat meer dan 1% calcium bevat. Maar wat de hond aankan verschilt van hond tot hond.
Overigens geeft een kvv met veel vet weer zachtere ontlasting. Maar wildsoorten zijn doorgaans mager.
Lob schreef: ma 09 jun 2025, 14:04 Hoi Lizzy

De ontlasting mag inderdaad iets vaster.
Ik kwam op lotgerink i.v.m het lijkt op een hoge calcium gehalte. Weet jij zo of bibi, kivo of dogmeat in de buurt komt van hogere calcium? Handig om te weten is geen rund, kip of lam. Bij bibi zou ik dan de ree, wilde gans alleen kunnen geven. Dogmeat lijkt geen calcium gehaltes te geven.

En krijgen ze door de calcium in een parmahambot de keutel zo vast? Of speelt er ook wat anders mee

Groetjes
Je kunt de calciumgehaltes opzoeken via bijvoorbeeld De Geus diervoeding. Daar staan zoveel merken. Maar let er dus op dat je een gemalen bot KVV geeft. En het ene bot is het andere niet. Dit bijv. bevat dan volgens de verpakking niet zoveel calcium maar het geeft mijn honden echt vastere ontlasting: https://geusdiervoeding.nl/winkel/honde ... fazantmix/

En de ene hond is de andere niet dus ik denk dat die getallen allemaal niet zoveel zeggen. Ik denk dat je het uit moet proberen op jouw hond.

En ja, de grote hoeveelheid bot en dus ook calcium van die parmabotten geeft je hond harde ontlasting.
Lizzy schreef: di 10 jun 2025, 07:34 Je kunt de calciumgehaltes opzoeken via bijvoorbeeld De Geus diervoeding. Daar staan zoveel merken. Maar let er dus op dat je een gemalen bot KVV geeft. En het ene bot is het andere niet. Dit bijv. bevat dan volgens de verpakking niet zoveel calcium maar het geeft mijn honden echt vastere ontlasting: https://geusdiervoeding.nl/winkel/honde ... fazantmix/
Niet gek dat die vastere ontlasting geeft want KB raw fazant bevat 1,22% calcium. Je kunt de informatie over de rollen beter bij de producent opzoeken dan bij een derde partij:
https://www.kbraw.eu/products/kb-mix/kb-mix-pheasant/
En de ene hond is de andere niet dus ik denk dat die getallen allemaal niet zoveel zeggen. Ik denk dat je het uit moet proberen op jouw hond.

En ja, de grote hoeveelheid bot en dus ook calcium van die parmabotten geeft je hond harde ontlasting.
pike schreef: di 10 jun 2025, 08:18 Niet gek dat die vastere ontlasting geeft want KB raw fazant bevat 1,22% calcium. Je kunt de informatie over de rollen beter bij de producent opzoeken dan bij een derde partij:
https://www.kbraw.eu/products/kb-mix/kb-mix-pheasant/
Ah! Ja, kennelijk! (hoewel niemand ons zal zweren dat deze percentages uit analyses zijn gekomen, maar OK). Ik zal zo ook eens op de rol kijken! Maar grappig he, want er zit maar 14% bot in. Zeggen ze.
[quote=Lizzy post_id=3480733 time=1749632512 user_id=189]
Ah! Ja, kennelijk! (hoewel niemand ons zal zweren dat deze percentages uit analyses zijn gekomen, maar OK). Ik zal zo ook eens op de rol kijken! Maar grappig he, want er zit maar 14% bot in. Zeggen ze.
[/quote]
Denk je dan dat ze de voederwaardes uit hun duim zuigen? Als er één fabrikant is waar ik vertrouwen in heb dan is het wel Kiezebrink. Op hun site staat: "Produkten worden samengesteld aan de hand van analyses die gedaan worden in een extern laboratorium. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de FEDIAF richtlijnen."
En het botgehalte zegt toch niets over het Calciumgehalte? Ze gebruiken het hele dier minus de kop, krop, veren en filet. Dan klopt die 14% ook wel zo'n beetje. En als je dat consequent doet is de voederwaarde ook min of meer constant. Zal heus niet exact zijn, maar ik denk dat het wel aardig in de buurt komt. De ontlasting wijst daar ook op.
pike schreef: wo 11 jun 2025, 12:52
Denk je dan dat ze de voederwaardes uit hun duim zuigen? Als er één fabrikant is waar ik vertrouwen in heb dan is het wel Kiezebrink. Op hun site staat: "Produkten worden samengesteld aan de hand van analyses die gedaan worden in een extern laboratorium. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de FEDIAF richtlijnen."
En het botgehalte zegt toch niets over het Calciumgehalte? Ze gebruiken het hele dier minus de kop, krop, veren en filet. Dan klopt die 14% ook wel zo'n beetje. En als je dat consequent doet is de voederwaarde ook min of meer constant. Zal heus niet exact zijn, maar ik denk dat het wel aardig in de buurt komt. De ontlasting wijst daar ook op.
Dat is toch exact wat ik zeg?

Ik denk ook niet dat ze de voedingswaardes uit hun duim zuigen hoor. Maar ik weet ook niet hoe vaak ze analyses hebben laten maken. En een fazant van 1 jaar oud is geen fazant van 9 jaar oud.
pike schreef: do 12 jun 2025, 12:34 Ik heb zelf sterk de indruk dat hun produkten vrij constant zijn. Maar goed, dat is dus mijn idee.
Overigens leeft een wilde fazant doorgaans niet langer dan 4-5 jaar.
Oh, maar ze worden ook wel ouder hoor, echt! Ze hebben ook niet overal veel natuurlijke vijanden in onze gecultiveerde bosjes. Komt natuurlijk niet alle fazant uit Nederland (zie de loden kogels in het BAR topic). En het verschil tussen een fazant van 1 jaar en 4 jaar is ook al enorm. Vraag gerust aan Huub van de Lang, van Bandit (vind hij alleen maar leuk): het calcium gehalte in botten van jongere en oudere dieren verschilt ENORM. Hij heeft bio botten van kip laten analyseren van de vleeskippen maar ook van soepkippen (en meer) en dat verschil was huge. En soepkippen worden nou ook weer geen 10, die worden ook hooguit 3 jaar.

Verder ja, ik heb ook niks tegen KB Raw he. Ik voer voor 70% KB Raw (en vooral wild). Maar goed, we gaan weer lekker off topic :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door