Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Lizzy schreef:https://www.kiezebrink.eu/nl/kennisbank ... dproducten

Wat vinden jullie hiervan?
Tja ik heb dat ook gelezen maar eerlijk, ik trek me er niets van aan. Mijn hond doet het niet zo goed op de meeste landbouwhuisdieren dus hij krijgt veel wild. Van zijn kvv zijn 4 van de 7 diersoorten wild. Vis (w.o. wilde zalm en haring) buiten beschouwing gelaten. Ik denk maar zo: De wilde roofdieren eten ook dat wild. Oke misschien worden die niet altijd zo oud maar die hebben ook een veel stressvoller bestaan. En dan, er mag bv. rundernier verkocht worden voor diervoeding die wij mensen niet mogen eten. De koeien buiten lopen ook op met pfas verontreinigde bodem. Dus hoezo is dat vlees gezonder. Ik voer gewoon wild. En als ik meer soorten kon krijgen om de drie niet wilde te vervangen zou ik die ook kopen; Wild konijn ipv tam konijn, moeflon ::) ipv geit, buffel oid. ipv rund.
pearlsofpassion schreef: do 29 mei 2025, 13:44 Gaan we daar ook mee beginnen?

Sinds wanneer is PFAS het enige dat telt? En wat dan met al die rommel die dieren in de voedingsindustrie krijgen? Al die gifstoffen die ze binnenkrijgen die toevallig niet PFAS noemen?
Die aanbeveling staat al heel lang op de site van Kiezebrink, is niet bepaald nieuw.
En de PFAS was van mij, gewoon als een voorbeeld uit vele.
En die KB wilde soorten, ik trek de kvv altijd goed uit elkaar, op zoek naar kogeltjes. Mijn vorige drie aten ze bovendien niet op. Als ik er een gemist had bleef die mooi achter in de bak. En bij Ties die niet zo kieskeurig is, heb ik al gezien dat er een in de ontlasting zat. Het is nooit te zien of het lood is ja of nee, maar van zo'n klein kogeltje loopt hij heus geen loodvergiftiging op. Wie hier op BP weet nog dat onze drinkwaterleidingen vroeger van lood waren?? In oude gebouwen zitten die trouwens soms nog steeds.
Nou gaaf, jullie goed onderbouwde reacties. Ik vind jullie argumenten erg sterk. Ik moet even terugzoeken maar ik meen dat het dioxine gehalte in wild ook hoger is als in plof gehouden dieren. Kom ik op terug!

Bedankt tot zover!
Ik had het advies nog niet gezien, maar had het zelf ook al bedacht dat wild wel een hoop dingen bevat die je ook niet wil. Giftige stoffen stapelen in lichaamsweefsel, dat is bekend. Wilde dieren worden doorgaans niet zo jong gedood zoals landbouwhuisdieren en de mens heeft de wereld echt wel vergiftigd. Ik zou alleen niet weten waarom het een argument is om vooral onderdelen van heel ongezonde dieren te gaan voeren. Het is een argument om geen dierlijke zaken te voeren, maar geen argument om dieren te voeren die gelijkaardige en andere rommel bevatten en de zaken die missen doordat je kort door de bocht gezegd ongezond grootgebrachte babies voert.

Enfin, zo zie ik het toch.
Ik vind het een moeilijk geval. Heel veel natuur is gewoon ernstig vervuild door van alles en nog wat. Had zelf altijd het idee om zo veel mogelijk wild op het menu te zetten.
Wat ik de laatste maande heb gemerkt. Wild wordt niet goed meer gewaardeerd door mijn honden. Hertenvlees (bulkverpakking van Gunshies) eten ze met lange tanden. fazantkarkassen en vlees begonnen ze te weigeren als het borstvlees betrof (betrokken via partikulier) Haas de laatste voorboutjes worden geweigerd. Reeribben (gunshies waar ik ze altijd koop) de nieuwe lading worden met lange tanden gegeten. Ganzenvlees zelf uitgesneden uit hele ganzen (Dogmeat) waren ze altijd dol op.. willen ze niet of nauwelijks eten.
Ik vraag me echt af wat het is. en waarom. Ik begin echt te denken dat het allemaal niet zo gezond meer is.(nb ik voer geen gemalen voeding en geen kvv)
Nee, dat is ook zo.. dat is al decennia zo. Want het meeste van de vervuiling zit er al super lang. En in de jaren 80 en 90 werd minstens zoveel vervuild als nu. Alleen... het accumuleert. En dus kan het nu wel nog meer vervuild zijn.. Hangt er een beetje vanaf welke vervuiling het is..

En vooral: wat dan wel?
Gekweekt vlees is echt niet gezonder.
pearlsofpassion schreef: do 05 jun 2025, 12:58 Nee, dat is ook zo.. dat is al decennia zo. Want het meeste van de vervuiling zit er al super lang. En in de jaren 80 en 90 werd minstens zoveel vervuild als nu. Alleen... het accumuleert. En dus kan het nu wel nog meer vervuild zijn.. Hangt er een beetje vanaf welke vervuiling het is..

En vooral: wat dan wel?
Gekweekt vlees is echt niet gezonder.
Ja dat laatste mee eens. ik zie het even aan. misschien als ik het maal en meng met iets anders dat het toch nog gegeten wordt. Gisteren heb ik het bevleesde bot maar overgoten met heet water en knoflook. en het vlees in stukjes geknipt en licht opgewarmd met olijfolie wat peper en knoflook. en dan eet hij t wel.
en de hoop dat ik dat gegeven moment weer achterwege kan laten. Osiris is bijna 13 (zou ook zo maar 14 kunnen zijn) Maar ik vind het toch raar dat de vorige partij nooit eetproblemen of weigering gaf.
Ik heb wat kogeltjes verzamelt en langs een magneet gelegd. Sommige zijn magnetisch, andere niet. Daarvan denk ik dat we concluderen dat deze van lood zijn. Nu is natuurlijk de vraag, hoeveel lood blijft er in het lichaam achter, zouden ze zo'n loden kogel inslikken...?
"Met dit verbod zou de giftige stroom van 4.000 tot 5.000 ton lood die elk jaar in de natuur in de Europese Unie werd gedumpt, moeten worden gestopt. Nadat ze zijn achtergelaten in wetlands, verwarren watervogels zoals ganzen, flamingo’s, zwanen of eenden de hagel met de stenen die ze gebruiken om voedsel te verteren. Ze slikken de hagel in en vergiftigen zichzelf".
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door