Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
Wij hebben die gehad! Alleen een ander merk. En een fout gemaakt bij het opgeven van de doorlaatbaarheid van de grond. Je had twee types toen. En wij hebben de verkeerde besteld en ingegraven dus die deed niks. Ik weet dus niet of dat nog steeds zo is, van die twee grondsoorten (goed doorlaatbaar en slecht doorlaatbaar) maar als dat zo is: goed op letten!
Lizzy schreef: za 19 apr 2025, 10:23 Wij hebben die gehad! Alleen een ander merk. En een fout gemaakt bij het opgeven van de doorlaatbaarheid van de grond. Je had twee types toen. En wij hebben de verkeerde besteld en ingegraven dus die deed niks. Ik weet dus niet of dat nog steeds zo is, van die twee grondsoorten (goed doorlaatbaar en slecht doorlaatbaar) maar als dat zo is: goed op letten!
Oh oké, dankjewel voor de tip!
Ik heb inmiddels deze besteld. Zoals ik het zie staat deze vol water en loopt het overtollig vocht weg via een overloop in een gat onder de tank. Ik kan me voorstellen dat het water vanuit het gat weg moet kunnen lopen, dus kleigrond misschien niet geschikt zal zijn. Maar wij hebben hier zandgrond, dus ik verwacht daarmee geen problemen. We gaan het zien.
81ZrCwaKXaL._AC_SL1500_.jpg
81ZrCwaKXaL._AC_SL1500_.jpg (165.2 KiB) 741 keer bekeken
Ik loop gewoon één keer per dag met een emmer met deksel en twee kattenbakschepjes de hele tuin door en schep alle keutels in de emmer. Als die halfvol is, kiep ik hem leeg op een mesthoop die op een flink eind van het huis ligt. De emmer staat altijd met deksel erop in de schaduw, achter het huis (= noordkant) dus nooit last van stank.

Op zich lijkt me dat een leuk systeem, wat je daar hebt, alleen hebben wij hier kleigrond.
Anne in Zweden schreef: za 19 apr 2025, 12:52 Ik loop gewoon één keer per dag met een emmer met deksel en twee kattenbakschepjes de hele tuin door en schep alle keutels in de emmer. Als die halfvol is, kiep ik hem leeg op een mesthoop die op een flink eind van het huis ligt. De emmer staat altijd met deksel erop in de schaduw, achter het huis (= noordkant) dus nooit last van stank.

Op zich lijkt me dat een leuk systeem, wat je daar hebt, alleen hebben wij hier kleigrond.
Zo deed ik het eerst ook. Wij hebben in een uithoek een hoop met snoeiafval wat te grof is voor in de compostbak en daar kieperde ik de emmer leeg. Maar sinds we Xanne hebben gaat dat zo niet meer. Zij haalt alle mogelijke capriolen uit om maar stront te kunnen vreten, en daar hoort het beklimmen van een heel moeilijk toegankelijke takkenhoop kennelijk ook bij :-X
doranto schreef: za 19 apr 2025, 14:28 Zo deed ik het eerst ook. Wij hebben in een uithoek een hoop met snoeiafval wat te grof is voor in de compostbak en daar kieperde ik de emmer leeg. Maar sinds we Xanne hebben gaat dat zo niet meer. Zij haalt alle mogelijke capriolen uit om maar stront te kunnen vreten, en daar hoort het beklimmen van een heel moeilijk toegankelijke takkenhoop kennelijk ook bij :-X
Hier staat die mesthoop buiten de omheinde tuin, zodat de honden er niet bij kunnen. Hebben jullie niet de mogelijkheid er een hek omheen te zetten?
Anne in Zweden schreef: za 19 apr 2025, 14:38 Hier staat die mesthoop buiten de omheinde tuin, zodat de honden er niet bij kunnen. Hebben jullie niet de mogelijkheid er een hek omheen te zetten?
Jawel, maar dan moet er ook weer een poort in komen, want wij moeten er zelf nog wel een beetje fatsoenlijk bij kunnen. De oplossing met deze bak leek me gemakkelijker en het wordt ook minder ver lopen dan de takkenhoop.
Bij ons werkt het niet zo goed. Wat doen wij verkeerd? Op de gebruiksaanwijzing staat dat je iedere keer als je poep toevoegt ca. 4 liter water toe moet voegen en 1x per week 1 tablet per hond. Wij ruimen 1 à 2 keer per dag de poep op en voegen dan dus 4 of 8 liter water per dag toe. En 1x per week 2 tabletten.
De poep verteert op die manier onvoldoende.
Iemand nog tips?
Door Lizzy
Ja, wij hadden dit dus ook.... Het ding zit nog ergens ingegraven in onze tuin maar is niet meer in gebruik. Je doet niks verkeerds. Bij ons bleek de grond te doorlaatbaar of te weinig doorlaatbaar, dat weet ik niet meer.....
;D ;D ;D sorry dat ik hier even in de lach schiet. Heb echt nog nooit van zo'n ding gehoord joh!
Bijna pensioen leeftijd en je leert nog iedere dag :biggrin2:
Nou zijn die mini drolletjes van shadow ook met een papiertje op te rapen en zo in de wc te gooien. Maar met grote of meerdere honden snap ik het wel.
Door Lizzy
Volgens Leo had je toentertijd twee types. Een voor goed doorlaatbare grond en een voor kleigrond. Wij hebben er toen een genomen voor kleigrond. En onze grond bleek goed doorlaatbaar dus het water liep gelijk weg, waardoor de bacteriën niet de kans kregen om de poep 'op te eten'.
De bak die wij hebben is helemaal dicht. Het is als het ware een grote emmer. Pas als hij helemaal vol zit loopt het vocht via een overloop weg. Ik heb hem zojuist zo goed mogelijk helemaal doorgespoeld. Het leek wel of er een pak hooi in zat van al het gras dat ze hier eten :-X .
Ik denk dat het met de tabletten niet helemaal goed is gegaan. Die gooiden we er zo in. Ik denk dat je ze eerst op moet lossen. Ik heb nu poeder besteld, dan hebben we dat probleem in ieder geval niet.
Gewoon opnieuw beginnen dus ::) :biggrin2:
Maar misschien moet het sowieso af en toe helemaal doorgespoeld worden :g: We gaan het zien.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door