Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door pike
frodo quin schreef: ma 31 mar 2025, 12:47 Omdat ze alles overal gooien en dat is niet zo fris en het composteert zo niet goed Zeker niet de poep. Iedereen zijn poep gaat er voor de duidelijkheid ook op.

Met de aanbouw zal het 45- 50 m2 zijn.

Ik doe maar kleine stukjes per dag, dus het wordt ren werk van lange adem.
Iedereen, bedoel je daarmee onder andere ook de honden? Dat zou ik niet doen. Poep van vleeseters wordt niet zo makkelijk omgezet, dat vraagt hoge temperaturen. Het is een broeihaard van ziektekiemen en ook een verspreidingsbron voor wormeieren en andere darmparasieten. In je moestuin (als je diehebt?) kun je de compost niet gebruiken, met het oog op je eigen gezondheid.
Door frodo quin
pike schreef: di 01 apr 2025, 20:31 Iedereen, bedoel je daarmee onder andere ook de honden? Dat zou ik niet doen. Poep van vleeseters wordt niet zo makkelijk omgezet, dat vraagt hoge temperaturen. Het is een broeihaard van ziektekiemen en ook een verspreidingsbron voor wormeieren en andere darmparasieten. In je moestuin (als je diehebt?) kun je de compost niet gebruiken, met het oog op je eigen gezondheid.
Ja, honden kat, mens, kip. Moet minstens een jaar liggen en dan is het veilig.
Qua wormen ed zijn het eigenlijk enkel de kippen die er hebben gehad. Honden en katten hebben er nooit. Ik denk dis dat de kippenmest gevaarlijker is. Daarom wordt die ook dagelijks opgeruimd.
Door pearlsofpassion
Kippen hebben altijd wormen. Krijg je nooit vrij, zelfs niet met medicatie. Gewoon door de omgeving.
Maar die zijn niet zo gevaarlijk. Noch voor de kip, noch voor andere dieren. Ttz de kip moet weerstand opbouwen zodat die wormen onder controle blijven. Als dat niet goed lukt en de dieren krijgen er last van kan je dat met medicatie wel helpen.

Ik zou ook geen uitwerpselen van honden op een composthoop gooien. Van planteneters wel.
Ik denk niet dat je uitwerpselen van je hond überhaupt in je tuin moet willen.
Heb je nog veel andere compost, groen en bruin afval? Of is het eigenlijk een mesthoop? Want die kan je evt wel maken in een hoekje en dan gewoon niet gebruiken in je moestuin. Dat wordt ook niet echt compost zoals compost hoort te zijn. In de moestuin gebruik je best enkel compost afkomstig van plantaardig materiaal of evt een beetje mest van planteneters.
Door frodo quin
Wordt prima compost hoor. Je gebruikt het niet als mest he, maar laat het composteren. Inderdaad voornamelijk uitwerpselen. We poepen natuurlijk meer als dat we groenafval hebben.

Het dak ligt er op. Nog een suk martergaas te gaan onder de overkapping en dan de deur nog maken en op een deel moet de aarde nog terug.

Als dat klaar is moet ik in 1 dag de andere kant doen. Gaat niet simpel eijn, mazr kan niet anders aangezien ik daarvoor deels de huidige ren afbreek om de twee stukken te verbinden.

Dit is de constructie zone nu
Bijlagen
IMG_20250405_112256.jpg
IMG_20250405_112256.jpg (7.75 MiB) 555 keer bekeken
Door pearlsofpassion
Ja, dat is dan geen compost. ;)
Het vergaat. Dat uiteraard. Maar compost is iets anders.
Ik zou er toch maar mee opletten. Hoekje in de tuin en daar nooit iets anders mee doen.

Het gaat goed vooruit bij jou! Ik kan nog niet helemaal voorstellen hoe het wordt, maar het klinkt wel fijn.

Bij mij staat er al weken een kader. That's it.
Ik geraak niet verder omdat er natuurlijk 101 dingen net iets dringender zijn. ::)
Door Anne in Zweden
Ik heb even advies nodig. Mijn favoriete kipje Alma wordt weer gepest. Ze is altijd al het pispaaltje geweest sinds we de acht kippen van de buren vorig jaar hebben overgenomen (zijn nestzusjes van elkaar, drie jaar oud nu). Afgelopen zomer werd ze ook al flink kaal gepikt door de anderen, in de grote zomerren. Afgelopen winter was het rustig in het hok en heeft ze weer nieuwe veren gekregen, maar nu we de winterren weer kunnen gebruiken en de kippen dus twee keer zoveel ruimte hebben als in de winter, beginnen de anderen Alma weer op en na te jagen. Ik vind het zo sneu, omdat ze zo'n schatje is (en de enige die enthousiast naar me toe komt rennen wanneer ik binnenkom).

Over anderhalve week gaan we ze weer in de zomerren doen (die is zo'n 130 m2, dus genoeg ruimte voor 9 kippen), maar ik word gek van het gebonk en gestommel en paniekere gekakel in het winterhok, dat aan het huis vastzit, en wil haar het liefst ook die anderhalve week nog beschermen tegen die klerewijven die haar achternazitten. Ik zou een transportren in het winterhok kunnen zetten, maar wie stop ik daarin? Alma of een van die trienen? Het zijn er meerdere die haar pesten, en voor meerdere volwassen kippen is de transportren te klein. Bovendien is daarin geen ruimte voor een legnest, en de kipperds leggen als een tiet momenteel. Dat is ook de reden dat ik Alma niet kan beschermen door de andere kippen de hele dag in de winterren op te sluiten, want de legnesten bevinden zich in het hok.

Of kan ik Alma met iets insmeren/sprayen waardoor de anderen bij haar uit de buurt blijven? Ik heb van die paarse wondspray (maar ze heeft geen wondjes (nog niet :-X ), en ook een anti-pikspray voor kale plekken (maar die heeft ze ook (nog) niet).

Is het een optie om de trienen (een of meer) alvast naar de zomerren over te brengen? Het is eigenlijk nog te koud daarvoor 's nachts, al hebben we wel verwarming in het nachthok daar.

Het is echt een kwestie van pesten, niet van pikorde, want deze kippen leven nu al driekwart jaar samen, waarvan zes maanden in het winterhok. Ik heb het idee dat het pesten erger is geworden sinds ze in de winterren kunnen. 's Nachts en 's ochtends is het wel rustig in het hok, wanneer de ren nog dicht is. Maar nog anderhalve week het hok dichthouden zou ik ook jammer vinden, omdat het overdag soms al vijftien graden wordt en er een stralend zonnetje schijnt.

Hullup?
Door frodo quin
Niet het slachtoffer er uit halen, maar de pestkoppen. Anders ga je het voor haar nog moeilijker maken. Je moet ze dan wel een langere tijd scheiden en niet in het zicht van de anderen. Op die manier wordt de pikorde opnieuw bepaald. Als je ze dan er terug bij zet zijn ze hun oude plek kwijt.

Ik zou de pestkoppen in de winterren achterlaten en de rest naar de zommerren brengen van zodra jij denkt dat dat kan. In de tussentijd zou ik hen binnen houden als er anders gepest wordt. Jammer, maar je kan het echt niet maken tov Alma en ze gaat enkel maar angstiger worden.

Vaak werkt dit, maar moest het echt niet werken ga je niet anders kunnen dan de groep opsplitsen vrees ik.
Door Anne in Zweden
Ik zal de verwarming eens laten lopen vannacht in het zomerhok (een oude caravan) en kijken wat de temperatuur binnen wordt als het buiten net onder het vriespunt is. Als dat een beetje meevalt, dan kan ik ze deels alvast overplaatsen. Is nog wel lastig om te bepalen wie er in de winterren moeten blijven, want ze lijken allemaal vreselijk op elkaar. Maar ik denk dat ik de grootste pestkoppen er wel uit kan pikken.
Door frodo quin
Anne in Zweden schreef: wo 09 apr 2025, 15:37 Ik zal de verwarming eens laten lopen vannacht in het zomerhok (een oude caravan) en kijken wat de temperatuur binnen wordt als het buiten net onder het vriespunt is. Als dat een beetje meevalt, dan kan ik ze deels alvast overplaatsen. Is nog wel lastig om te bepalen wie er in de winterren moeten blijven, want ze lijken allemaal vreselijk op elkaar. Maar ik denk dat ik de grootste pestkoppen er wel uit kan pikken.
Je zou eventueel gekleurde touwtjes of niet giftige stift kunnen gebruiken om ze voor nu even uit elkaar te kunnen houden.
Als het net onder het vriespunt is zou het wel oke moeten zijn denk ik. Hier hebben ze iig geen verwarmd hok en in de winter is er ook wel eens nachtvorst. Ik weet niet of het kan dat het nog flink gaat vriezen bij jullie.
Door pearlsofpassion
Ik weet niet of de pikorde opnieuw instellen zo'n goed idee is.
Denk je dat ze daardoor in rang zou stijgen?
Als dat niet zo is, kan dat de zaak net erger maken.

Ik denk eerder dat het nu weer gerommel is omdat er nieuw terrein is waar de pikorde bepaald moet worden.
Wat je dus wel zou kunnen doen is haar een tikje voorsprong geven door haar 2 dagen eerder in d'r zomerren te laten. Met een kip die haar wel leuk vind. Maar of dat echt wat helpt... geen idee. Ik weet niet of de anderen zich daar iets van gaan aantrekken..
Maar langer zou ik niet doen. Als ze elkaar niet meer herkennen krijgt ze zeker weer weken gepik over haar heen.

Een structurele oplossing vind ik moeilijk. Ze
moeten haar niet, zoveel is duidelijk. :-\
Een haan nemen zou ik zeggen, dat helpt soms. Hangt heel erg van de haan af. En of hij haar wel leuk vind of niet.

Hoe oud is zij eigenlijk? En is ze zwakker oid?
Door frodo quin
pearlsofpassion schreef: wo 09 apr 2025, 18:50 Ik weet niet of de pikorde opnieuw instellen zo'n goed idee is.
Denk je dat ze daardoor in rang zou stijgen?
Als dat niet zo is, kan dat de zaak net erger maken.

Ik denk eerder dat het nu weer gerommel is omdat er nieuw terrein is waar de pikorde bepaald moet worden.
Wat je dus wel zou kunnen doen is haar een tikje voorsprong geven door haar 2 dagen eerder in d'r zomerren te laten. Met een kip die haar wel leuk vind. Maar of dat echt wat helpt... geen idee. Ik weet niet of de anderen zich daar iets van gaan aantrekken..
Maar langer zou ik niet doen. Als ze elkaar niet meer herkennen krijgt ze zeker weer weken gepik over haar heen.

Een structurele oplossing vind ik moeilijk. Ze
moeten haar niet, zoveel is duidelijk. :-\
Een haan nemen zou ik zeggen, dat helpt soms. Hangt heel erg van de haan af. En of hij haar wel leuk vind of niet.

Hoe oud is zij eigenlijk? En is ze zwakker oid?
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. De pesters gaan er uit. Zij blijft in de groep. Na verloop van tijd worden de pesters opnieuw geïntroduceerd en die moeten dan weer hun plekje zoeken. Doordat zij dan de nieuwe zijn en onderaan beginnen werkt dat meestal wel.
Je moet het wel lang genoeg doen, niet heel kort zoals jij zegt, want dan verandert er echt niets. Haar eruit halen is dus niet de bedoeling, integendeel, dan gaat ze nog veel erger de pineut zijn.
Het is een methode die vaak wordt toegepast trouwens. Ik heb ze niet uitgevonden en gelukkig ook nog niet nodig gehad.
Door Anne in Zweden
Alma heeft altijd al onderaan de pikorde gestaan, en ze verzet zich daar ook niet tegen. Daarom beschouw ik het ook als pesten. Ik kan onze kippen niet zomaar even oppakken en markeren wie de dader is, zo tam zijn ze niet. De enige die ik zou kunnen pakken is Alma, maar ja, die is dus niet het probleem...

Ik heb ook altijd begrepen dat je de pester moet verwijderen, niet het slachtoffer. Op zich vind ik PoP's suggestie dat er sprake is van nieuw terrein nu ze ook in de winterren kunnen heel plausibel, maar je zou denken dat het nu, na een week of drie, vier wel weer duidelijk is wie waar in de pikorde staat. En Alma vertoont zich ook niet in de winterren, die loopt rond op de plateaus in het hok of zit op een zitstok. Ze daagt de anderen absoluut niet uit, loopt hen ook niet in de weg. Op het breedste plateau staan water, voer en een zandbakje voor haar, en daar maakt ze ook veel gebruik van.

Gisteren lag er ineens weer 5 cm sneeuw en was het zulk petweer dat ik de kipperds binnen heb gelaten, en verhip, er werd niet achter Alma aan gerend. Iedereen lag lekker te zandbadderen op de grond of graantjes te pikken. Vandaag heb ik de ren wel weer opengedaan, en tot op heden is het rustig. Alma zit in haar zandbadje en de rest scharrelt rond. Ik vraag me af of dat komt omdat Hilda, een uiterst taai kipje van een jaar of zes dat alle aanvallen van roofvogels en vossen bij de buren heeft overleefd, dan dichter in de buurt is. Hilda is de kleinste van het stel maar schijnt wel de dienst uit te maken.

Vanaf maandag is er als het goed is geen nachtvorst meer, ik denk dat ik dan een aantal kippen al overzet naar de zomerren. Of dat iets oplost voor Alma, weet ik niet, want vorige zomer werd ze ook in de grote ren nagejaagd en kaalgepikt. Maar goed, dat zien we dan wel weer, hoe het in de grote ren gaat.

Alma is trouwens net zo oud als de anderen, en ze is niet zwakker of ziekelijk of zo.
Door frodo quin
Hilda zet pestkoppen op hun plaats?

Jammer dat ze niet tam genoeg zijn om te markeren. Dat was wel handig geweest.

Ik zou de groep die met Alma naar de grote ren gaat zo groot mogelijk houden. Met hoe minder de pesters zijn als ze opnieuw geïntroduceerd worden, hoe beter, maar ik weet natuurlijk niet hoeveel echte pestkoppen er tussen zitten.
Door pearlsofpassion
frodo quin schreef: wo 09 apr 2025, 19:48 Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. De pesters gaan er uit. Zij blijft in de groep. Na verloop van tijd worden de pesters opnieuw geïntroduceerd en die moeten dan weer hun plekje zoeken. Doordat zij dan de nieuwe zijn en onderaan beginnen werkt dat meestal wel.
Je moet het wel lang genoeg doen, niet heel kort zoals jij zegt, want dan verandert er echt niets. Haar eruit halen is dus niet de bedoeling, integendeel, dan gaat ze nog veel erger de pineut zijn.
Het is een methode die vaak wordt toegepast trouwens. Ik heb ze niet uitgevonden en gelukkig ook nog niet nodig gehad.
Ja dan nog.
Ik geloof er niet in.
Niet in deze situatie.
Kipje is duidelijk geen dominant karakter en de andere wel. Bij de eerste introductie was zij er ook al en de anderen zijn nieuw, begrijp ik.
Dus waarom zou het de 2e maal anders gaan?

Als je de ruziemakers eerst verhuist en de rest komt na, hebben die ruziemakers dat terrein al eigen gemaakt en kan het zelfs nog erger zijn dan eerst. Dan hebben zij net voordeel want eigen terrein.

Je hebt die eerste pikorde bepaling al gehad. Ik zie niet in wat dat nog eens doen in deze situatie kan verbeteren.
Soms wel he. Als er 1 pestkop is oid. Of andere situatie.
Nu krijg je net ruzie op het nieuwe terrein, in het winterhok gaat het goed. Dat wijst volgens mij wel op territoriumstrijd en dus een mini-pikorde bepaling op het bijgekregen terrein.

Kippen hechten trouwens veel belang aan leeftijd. Oudere dieren hebben meer gezag dan jongere. Vandaar dat ik naar de leeftijd vroeg. Want als zij een stuk ouder is, verwacht ik niet dat het vanzelf gaat beteren met opgroeien. Anders kan dat misschien wel.
Zwakkere dieren worden ook altijd meer gepikt, daar valt weinig aan te doen. En om 1 of andere gekke reden worden witte dieren ook vaker gepikt.
Door frodo quin
De annex is af :mbounce: Nuja niet af, maar wel dicht. Er zou dus niemand meer in mogen kunnen. Zaterdag ochtend de ren open gemaakt, dus het moest die dag wel af. Van 7 u30 tot als het donker was doorgedaan. Dat is niet gelukt, maar gisteren is het gelukkig wel af geraakt.

Er gaat wat mis met het dak, het water loopt niet weg maar verzamelt in het midden, dus dat moet nog gefixt worden. Het telkens omhoog duwen zodat het weg loop is geen goede techniek op termijn ::) Ik was vergeten een stuk van de laatste plaat te zagen dus nu mag ik dat gaan proberen terwijl het er op ligt en er moet nog een balk onder het dak buiten de ren komen zodat het beter vast zit voor zware wind. Verder nog de grond goed leggen en de nieuwe struiken planten en dan op termijn nog verder inrichten.
Bijlagen
IMG_20250413_204515.jpg
IMG_20250413_204515.jpg (5.2 MiB) 266 keer bekeken
IMG_20250413_204530.jpg
IMG_20250413_204530.jpg (4.4 MiB) 266 keer bekeken
IMG_20250413_204839.jpg
IMG_20250413_204839.jpg (5.13 MiB) 266 keer bekeken
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door