Ik heb even advies nodig. Mijn favoriete kipje Alma wordt weer gepest. Ze is altijd al het pispaaltje geweest sinds we de acht kippen van de buren vorig jaar hebben overgenomen (zijn nestzusjes van elkaar, drie jaar oud nu). Afgelopen zomer werd ze ook al flink kaal gepikt door de anderen, in de grote zomerren. Afgelopen winter was het rustig in het hok en heeft ze weer nieuwe veren gekregen, maar nu we de winterren weer kunnen gebruiken en de kippen dus twee keer zoveel ruimte hebben als in de winter, beginnen de anderen Alma weer op en na te jagen. Ik vind het zo sneu, omdat ze zo'n schatje is (en de enige die enthousiast naar me toe komt rennen wanneer ik binnenkom).
Over anderhalve week gaan we ze weer in de zomerren doen (die is zo'n 130 m2, dus genoeg ruimte voor 9 kippen), maar ik word gek van het gebonk en gestommel en paniekere gekakel in het winterhok, dat aan het huis vastzit, en wil haar het liefst ook die anderhalve week nog beschermen tegen die klerewijven die haar achternazitten. Ik zou een transportren in het winterhok kunnen zetten, maar wie stop ik daarin? Alma of een van die trienen? Het zijn er meerdere die haar pesten, en voor meerdere volwassen kippen is de transportren te klein. Bovendien is daarin geen ruimte voor een legnest, en de kipperds leggen als een tiet momenteel. Dat is ook de reden dat ik Alma niet kan beschermen door de andere kippen de hele dag in de winterren op te sluiten, want de legnesten bevinden zich in het hok.
Of kan ik Alma met iets insmeren/sprayen waardoor de anderen bij haar uit de buurt blijven? Ik heb van die paarse wondspray (maar ze heeft geen wondjes (nog niet

), en ook een anti-pikspray voor kale plekken (maar die heeft ze ook (nog) niet).
Is het een optie om de trienen (een of meer) alvast naar de zomerren over te brengen? Het is eigenlijk nog te koud daarvoor 's nachts, al hebben we wel verwarming in het nachthok daar.
Het is echt een kwestie van pesten, niet van pikorde, want deze kippen leven nu al driekwart jaar samen, waarvan zes maanden in het winterhok. Ik heb het idee dat het pesten erger is geworden sinds ze in de winterren kunnen. 's Nachts en 's ochtends is het wel rustig in het hok, wanneer de ren nog dicht is. Maar nog anderhalve week het hok dichthouden zou ik ook jammer vinden, omdat het overdag soms al vijftien graden wordt en er een stralend zonnetje schijnt.
Hullup?