Niet gezonde lichaamsverhoudingen en een hoop andere zaken. Epilepsie kwam aan bod en dat is ook echt een probleem in een hoop rassen. De berner werd genoemd ivm kanker, maar ook de golden viel voor mij om die reden af. 60% die kanker krijgt vind ik toch echt niet kunnen. Flatcoat viel voor mij ook af omwille van gezondheid samen met het gros van de rassen eigenlijk.
Toen ik bij de fokker van Quin was gaf die aan dat ze de ridgeback ook echt achteruit ziet gaan. Worden te populair en er wordt te veel onzorgvuldig gefokt. Momenteel nog een vrij gezond ras, maar dat is wel duidelijk aan het veranderen vindt zij.
Er gebeuren ook wel dingen. Er wordt door een deel echt wel op gezondheid gelet, maar ik vind zelf ook te weinig en te laat. Er wordt dan op een specifiek ras en specifiek probleem gefocust en met succes, maar je ziet tegelijk enkele rassen die nog gezond waren achteruit hollen. Ik geloof dat jij Lizzy, daar met de dalmaten ook wel enkele discussies gehad hebt. Ik weet van iemand die gestopt is met fokken van border collies omdat zij van mening is dat het vandaag niet meer gaat om haar ras gezond te fokken.
In mijn zoektocht naar een medium hond met het karakter wat past bij ons en een redelijke gezondheid is er gewoon geen enkel ras uit gekomen. Dat wil toch wel wat zeggen vind ik.
Dat willekeurige kruisingen dan gezonder zijn wordt hier niet besproken, maar ik vin ook dat daar wel iets over gezegd mocht worden. Nu lijkt het alsof stamboomhonden het probleem en het enige probleem zijn. Dat is zeker niet zo. Look a likes en kruisingen kunnen nog een stuk slechter af zijn wanneer er geen gezondheidsonderzoeken gedaan worden en dat is vaak niet zo. Golden met berner is een populaire kruising en karakter en uiterlijk vind ik dat geslaagd, maar qua gezondheid

Oost Europese straathonden hebben vaak een veel hogere COI dan rashonden. En look a likes worden niet altijd uitgebreid getest, waardoor zaken makkelijker ongemerkt geërfd kunnen worden.
Emma is drager van 1 aandoening waarop er getest kan worden en die komt van bij een golden over grootouder of over over grootouder weg. Lift dus al best wel wat generaties mee. Als ik niet zeg dat ze eigenlijk niet 100% labrador is weet je het niet. Ze ziet er uit als een labrador, dus aan de buitenkant kan je het niet raden. Logisch aangezien er enkel een klein beetje golden in zit. Wordt zij dan bij de stamboomhonden gerekend bij de turvende da's? Er heeft iig nog nooit eentje een boom aan mij gevraagd hoor. De meeste mensen gaan er van uit dat Emma er wel 1 heeft en Quin niet terwijl het omgekeerd is.
Wat wel een ding is is dat je zou mogen verwachten dat stamboomhonden zorgvuldig gefokt zijn, beduidend minder afwijkingen hebben en een lage COI zodat ze gezond oud kunnen worden en dat is gewoon niet het geval. Meer dan een bewijs van afstamming is het niet. Nuja in de laatste generaties dan toch, want daarvoor werd er geen dna getest.