Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mike_v_E
Mijn Tamaskan pup van bijna 16 weken krijgt nu KVV en een aantal snacks, zoals konijnen oren met haar, runderlongen, gepofte kippenpoot, etc.

Nu wil ik haar BARF gaan geven naast de KVV. Mijn vraag nu wat ik het beste kan doen. 1 van de 3 maaltijden per dag BARF of 1 à 2 dagen in de week 3 maaltijden BARF? En misschien handig om voor de KVV andere diersoorten te geven dan wat ik bin BARF doe? Vind de diversiteit in dieren nu niet heel breed namelijk...

En als ik de maaltijden al voor de hele week (of langer) wil klaarmaken, hoe kan ik dit het beste doen? Het vlees wordt bevroren geleverd, dus dit mag niet ontdooien. Is het de bedoeling dat ik het bevroren vlees ga snijden en hierna de kleine porties weer in de vriezer doe?

Ik zag dat het calcium tot fosfor verhouding best hoog lag (vb: kippennekken calcium 0.9 en fosfor 0.6), moet ik daarom een hoger percentage spiervlees geven of mogen pups meer calcium?

Zou dit goed zijn:
Pup weegt 17 kilo en krijgt 750 gram per dag (250 gram per maaltijd).
Vleesbot: 300 gram (40%)
Orgaanvlees: 150 gram (20%) waarvan de helft pens en niet meer dan 5% lever
Spiervlees: 225 gram (30%)
Groente: 75 gram (10%)

Ik heb het volgende besteld bij Animal Food Express:

Zalmkoppen
Eendennekken
Kippennekken
Kwartellijfjes
Runderstrot

Runderhart
Kippenlevertjes
Konijnen niertjes
Runderpens

Lamsvlees
Paardenvlees
Ganzenvlees
Rendiervlees
Laatst gewijzigd door Mike_v_E op ma 24 mar 2025, 15:51, 6 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Mike_v_E schreef: zo 23 mar 2025, 19:34 Mijn Tamaskan pup van bijna 16 weken krijgt nu KVV en een aantal snacks, zoals konijnen oren met haar, runderlongen, gepofte kippenpoot, etc.

Nu wil ik haar BARF gaan geven naast de KVV. Mijn vraag nu wat ik het beste kan doen. 1 van de 3 maaltijden per dag BARF of 1 à 2 dagen in de week 3 maaltijden BARF? En misschien handig om voor de KVV andere diersoorten te geven dan wat ik bin BARF doe? Vind de diversiteit in dieren nu niet heel breed namelijk...
Het maakt niet uit of je 1 van de 3 maaltijden BARF geeft of 1 a 2 dagen per week 3 maaltijden BARF. Wat jij het fijnst vindt. Wat wel goed is is om voor zoveel mogelijk diersoorten te kiezen die niet in je KVV zitten ja. Hoe meer afwisseling: hoe beter!
En als ik de maaltijden al voor de hele week (of langer) wil klaarmaken, hoe kan ik dit het beste doen? Het vlees wordt bevroren geleverd, dus dit mag niet ontdooien. Is het de bedoeling dat ik het bevroren vlees ga snijden en hierna de kleine porties weer in de vriezer doe?
Dat laatste is wel het makkelijkst. En het beste laat je het vlees een klein beetje ontdooien zodat het net snijdbaar is met een heet mes (heet maken onder de hete kraan).
Ik zag dat het calcium tot fosfor verhouding best hoog lag (vb: kippennekken calcium 0.9 en fosfor 0.6), moet ik daarom een hoger percentage spiervlees geven of mogen pups meer calcium?
Als je gewoon rond de 40% vleesbot geeft dan zit je goed. En niet te vaak nekken voeren want die zijn inderdaad calciumrijk.
Zou dit goed zijn:
Pup weegt 17 kilo en krijgt 750 gram per dag (250 gram per maaltijd).
Vleesbot: 300 gram (40%)
Orgaanvlees: 150 gram (20%) waarvan de helft pens en niet meer dan 5% lever
Spiervlees: 225 gram (30%)
Groente: 75 gram (10%)
Helemaal goed!
Ik heb het volgende besteld bij Animal Food Express:

Zalmkoppen
Eendennekken
Kippennekken
Kwartellijfjes
Runderstrot
Runderstrot is geen vleesbot. Dat bevat alleen kraakbeen. Dus deze "moet" je vervangen voor iets anders. Parelhoenkarkas of konijnkarkas ofzo. Van kip kun je trouwens ook de karkassen nemen of van eend. Die zijn hartstikke zacht.
Runderhart
Kippenlevertjes
Konijnen niertjes
Runderpens
Prima
Lamsvlees
Paardenvlees
Ganzenvlees
Rendiervlees
Al met al een prachtige afwisseling!
Door Mike_v_E
Bedankt voor je antwoord!
Het maakt niet uit of je 1 van de 3 maaltijden BARF geeft of 1 a 2 dagen per week 3 maaltijden BARF. Wat jij het fijnst vindt. Wat wel goed is is om voor zoveel mogelijk diersoorten te kiezen die niet in je KVV zitten ja. Hoe meer afwisseling: hoe beter!
Ik denk dat ik dan elke dag 1 BARF maaltijd geef. Dan kan ze er aan wennen. Mocht het bevallen dan ga ik helemaal over op BARF.

Runderstrot is geen vleesbot. Dat bevat alleen kraakbeen. Dus deze "moet" je vervangen voor iets anders. Parelhoenkarkas of konijnkarkas ofzo. Van kip kun je trouwens ook de karkassen nemen of van eend. Die zijn hartstikke zacht.
Ooh dat wist ik niet. Hij staat bij Animal Food Express wel onder 'bevleesd bot' namelijk. Parelhoenlijven hebben ze alleen in 5KG, dat is mij iets te veel van het goede haha.
Kan ik deze voor nu vervangen door kwartellijfjes? Heb Animal Food Express gevraagd of ze de runderstrot kunnen vervangen voor eendenkarkassen, maar weet niet of ik nog optijd ben.

Weet je misschien nog andere plekken waar je goed vlees kan kopen voor de BARF maaltijden?
Door pearlsofpassion
Zalmkop zou ik ook niet onder vleesbot plaatsen. Door het vetgehalte en lichter verteerbaar visbot, gaat dat heel slappe ontlasting geven als je er ook nog eens spier en orgaan oid bij doet.
Door Lizzy
Ja, dat kun je wel vervangen door kwartellijfjes.

Je kunt even bij de aanbieders onder en boven in het forum kijken (Prooidier, Betere diervoeding) en verder is het gewoon steeds lastiger. Floris diervoeding kun je ook nog kijken.
Door Lizzy
pearlsofpassion schreef: di 25 mar 2025, 07:44 Zalmkop zou ik ook niet onder vleesbot plaatsen. Door het vetgehalte en lichter verteerbaar visbot, gaat dat heel slappe ontlasting geven als je er ook nog eens spier en orgaan oid bij doet.
Ik ben het daar niet mee eens.... Hier hebben ze na alleen een zalmkopmaaltijd behoorlijk witte ontlasting, echt als in vleesbot. Ik kan er dan ook makkelijk andere dingen naast voeren zoals spiervlees en orgaanvlees. Maar alleen een zalmkop voeren kan ook (of 2 keer een halve).
Door pike
Mike_v_E schreef: ma 24 mar 2025, 20:02
Weet je misschien nog andere plekken waar je goed vlees kan kopen voor de BARF maaltijden?
gunshies.nl
florisvlees.nl
Door Mike_v_E
Ik ben het daar niet mee eens.... Hier hebben ze na alleen een zalmkopmaaltijd behoorlijk witte ontlasting, echt als in vleesbot. Ik kan er dan ook makkelijk andere dingen naast voeren zoals spiervlees en orgaanvlees. Maar alleen een zalmkop voeren kan ook (of 2 keer een halve).
Als ik 1 zalmkop in de week voer is dat voldoende toch? Lijkt mij persoonlijk ook niet echt dat het veel uitmaakt als ik dat voor die ene maaltijd onder vleesbot doe. Of zie ik dat verkeerd?

Gelijk nog een vraagje, ik wil naast die BARF maaltijd KVV blijven geven. Ik gaf tot nu toe Darf Puppy, Darf Wild of Kivo 5 Diersoorten. Ik wil overstappen naar 1 diersoort per rol, zodat ik wat beter kan afwisselen. Nu zie ik dat je mooie kleine rollen van Alroda (Darf) en AFE (KB Raw) hebt. Zit er nog verschil tussen het vlees van Alroda en AFE? En kan ik dit gewoon als KVV maaltijd geven, of moet ik hier nog wat aan toevoegen (behalve de groente natuurlijk). Moet ik bij die KVV ook echt op het calcium gehalte letten of kan ik gewoon afwisselen in de smaken zonder hier al te veel op te letten?

Ik wil het volgende in huis halen:
Alroda - Duif, kalkoen, fazant, lama en kalf.
AFE - Wilde duifmix, kalkoenmix en fazantmix.
Door Lizzy
Mike_v_E schreef: di 25 mar 2025, 13:25 Als ik 1 zalmkop in de week voer is dat voldoende toch? Lijkt mij persoonlijk ook niet echt dat het veel uitmaakt als ik dat voor die ene maaltijd onder vleesbot doe. Of zie ik dat verkeerd?
Een keer per week is ruim genoeg ja. Vaker zou ik niet doen. Zooooo gezond is het ook weer niet, gekweekte zalm. En zalmkop mag je naar mijn mening gewoon als vleesbot beschouwen.
Gelijk nog een vraagje, ik wil naast die BARF maaltijd KVV blijven geven. Ik gaf tot nu toe Darf Puppy, Darf Wild of Kivo 5 Diersoorten. Ik wil overstappen naar 1 diersoort per rol, zodat ik wat beter kan afwisselen. Nu zie ik dat je mooie kleine rollen van Alroda (Darf) en AFE (KB Raw) hebt. Zit er nog verschil tussen het vlees van Alroda en AFE? En kan ik dit gewoon als KVV maaltijd geven, of moet ik hier nog wat aan toevoegen (behalve de groente natuurlijk). Moet ik bij die KVV ook echt op het calcium gehalte letten of kan ik gewoon afwisselen in de smaken zonder hier al te veel op te letten?
Als de diersoorten gelijk zijn, zou in theorie KB Raw hetzelfde moeten zijn als Alroda. Ik vind beide merken prima. En ja, dit kun je als KVV geven. Wel inderdaad groenten erbij en de extra's die je ook met BARF voert (zoals rauw ei, vet visje, etc). Ik zou daar zelf niet op letten nee. Zolang je niet op 1 paard wed qua KVV (niet 1 diersoort en niet 1 merk) : is het prima!
Ik wil het volgende in huis halen:
Ik zou dan zelf toch proberen voor de duif en de fazant iets anders te bedenken. Kalf is trouwens gewoon een baby rund dus qua diersoorten schiet je daar niks mee op.
Door Mike_v_E
Ik zou dan zelf toch proberen voor de duif en de fazant iets anders te bedenken. Kalf is trouwens gewoon een baby rund dus qua diersoorten schiet je daar niks mee op.
Wat is de reden om de duif en fazant te vervangen? En zou Alroda Eland, Alroda Bio Geit en/of AFE konijnmix dan beter zijn?
Door Lizzy
Mike_v_E schreef: di 25 mar 2025, 15:16 Wat is de reden om de duif en fazant te vervangen? En zou Alroda Eland, Alroda Bio Geit en/of AFE konijnmix dan beter zijn?
Ik bedoelde meer zo:

Je gaat nu van Alroda en AFE duif geven. En van Alroda en AFE fazant. Dat zijn dus allemaal dezelfde diersoorten. Misschien kun je dan bijv. van AFE hert of paard ofzo geven, dan wissel je weer meer af in diersoorten.

Het mag natuurlijk wel, zo is het niet, beide van deze diersoorten van deze twee merken!
Door Mike_v_E
Ik bedoelde meer zo:

Je gaat nu van Alroda en AFE duif geven. En van Alroda en AFE fazant. Dat zijn dus allemaal dezelfde diersoorten. Misschien kun je dan bijv. van AFE hert of paard ofzo geven, dan wissel je weer meer af in diersoorten.

Het mag natuurlijk wel, zo is het niet, beide van deze diersoorten van deze twee merken!
Ooh zo! Ik koop van beide merken, aangezien ik toch voor langere periode koop. Kan dan mooi vergelijken met elkaar.

Bedankt voor al je informatie, kan niet wachten om mn pup BARF te gaan geven. Donderdag komt alles binnen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door