Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door pike
Kaio schreef: zo 16 mar 2025, 10:16 Volgens mij doen onze honden dat dan altijd buiten gelukkig :biggrin2:

Maar klopt rijgedrag is vaak stress en opwinding of frustratie rerelateerd. En niet hormonaal en ook niet dominant.
Wat wel kan is dat onder invloed van loopse lola's in de buurt gevoel van opwinding/ frustratie versterkt wordt en dus ook het rijden.

Ik kap zoiets ook af, anders wordt het een gedrag dat telkens ingezet wordt bij ieder gevoel van stress/opwinding etc.
En als ze dat dat bij andere honden gaan doen heb je ook nog zo mot.
Gaan ze ook nog op jou rijden zit je ook met een probleem.

Ik zie het bij onze honden en ook bij anderen vaak voorkomen na de avond maaltijd.
Verhoogde opwinding door eten, lange dag. Moet er ff uit.
Dan zijn ook de momenten waarbij wij als we puberreuen in huis hebben het beter in de gaten moeten houden zo reuen onderling.

Oplossingen, rust ( andere kamer , bench etc. )en bijv iets te kauwen geven waar ze ff mee bezig zijn. Meestal verlaagt dat opwinding.
( bij ons soms ook even de reuen scheiden anders gaan ze nogal gauw lomp spelen en dat eindigt in niet leuk spel)

En doet je hond het nu extreem vaak, ga eens na wat er allemaal op die dag gespeeld heeft? Hoeveel stress/prikkels een hond per dag aankan ligt heel erg aan de hond zelf.
En wij mensen kunnen dan denken stelt allemaal niet zo veel voor maar voor betreffende hond is dat dan een heel andere perceptie.
Bij prikkels denk je vaak aan dingen die de hond onderweg tegenkomt, of meemaakt, maar ik denk dat er voor een hond ontelbare prikkels zijn die wij als mens niet eens waarnemen. Dan denk ik aan alle geuren. Duizenden zijn dat er. Een hond met een goede speurneus loopt dus wel over na een wandeling. En ook een rondje om het huis werkt daarom voor Ties niet kalmerend. Hij ruikt teveel. Iets van afleiding in een verder prikkelarme omgeving werkt dan toch het beste denk ik. En de enige omgeving die voor mijn hond vrijwel prikkelarm is in huis.
Gisteren heb ik een puzzel uit de kast gehaald. Allemaal vakjes om te openen met schuifjes. Dat werkte prima, na 2x de puzzel te hebben "opgelost" viel hij prompt in slaap. Vandaag kon ik volstaan met een vriendelijk "Tiesje slapen". Moest het 3 keer zeggen maar toen ging hij in het zonnetje liggen en was vertrokken.
pike schreef: zo 16 mar 2025, 12:53 Bij prikkels denk je vaak aan dingen die de hond onderweg tegenkomt, of meemaakt, maar ik denk dat er voor een hond ontelbare prikkels zijn die wij als mens niet eens waarnemen. Dan denk ik aan alle geuren. Duizenden zijn dat er. Een hond met een goede speurneus loopt dus wel over na een wandeling. En ook een rondje om het huis werkt daarom voor Ties niet kalmerend. Hij ruikt teveel. Iets van afleiding in een verder prikkelarme omgeving werkt dan toch het beste denk ik. En de enige omgeving die voor mijn hond vrijwel prikkelarm is in huis.
Gisteren heb ik een puzzel uit de kast gehaald. Allemaal vakjes om te openen met schuifjes. Dat werkte prima, na 2x de puzzel te hebben "opgelost" viel hij prompt in slaap. Vandaag kon ik volstaan met een vriendelijk "Tiesje slapen". Moest het 3 keer zeggen maar toen ging hij in het zonnetje liggen en was vertrokken.
Klinkt prima toch? Jij kent je hond en weet best wat hem tot rust brengt. En helemaal met je eens dat wij vaak niet eens weten welke prikkels een hond meekrijgt. Spot begon ineens op een vriendin te rijden, ik schrok me rot, enigszins gegeneerd, ‘dat doet ‘ie anders noooooit’ - zij bleek zwanger te zijn…

En tja, we vinden soms bepaald gedrag niet goed, en ik denk dat als een pubermens na het eten in de woonkamer zou gaan zitten masturberen dat toch ook op zijn minst tot opgetrokken wenkbrauwen zou leiden.
Door pike
Siberienne schreef: zo 16 mar 2025, 13:13 Klinkt prima toch? Jij kent je hond en weet best wat hem tot rust brengt. En helemaal met je eens dat wij vaak niet eens weten welke prikkels een hond meekrijgt. Spot begon ineens op een vriendin te rijden, ik schrok me rot, enigszins gegeneerd, ‘dat doet ‘ie anders noooooit’ - zij bleek zwanger te zijn…

En tja, we vinden soms bepaald gedrag niet goed, en ik denk dat als een pubermens na het eten in de woonkamer zou gaan zitten masturberen dat toch ook op zijn minst tot opgetrokken wenkbrauwen zou leiden.
Op zijn minst ja ;D De hond verwerkt de opgedane prikkels in zijn slaap. Dus niet door te gaan rijden op wat dan ook. Er wordt niet voor niets gehamerd op de noodzaak van voldoende rust voor een pup voor wie alles nog allemaal nieuw is.
Ok, ik kan volgen. Dat het vooral overprikkeling is.

Maar als het bij een gecastreerde hond niet gebeurt zit er dus toch minstens iets hormonaals tussen.
Maar ik kan volgen dat je liever hebt dat hij zichzelf op een andere manier kalmeert.

Dat hij niet op een ander dier of persoon mag rijden lijkt me duidelijk, maar je kan gedrag ook controleren en vb leren enkel op dat bepaald deken of knuffel.
Dat is geen reden om het compleet te verbieden. Net als dat idd tieners het op hun kamer doen en niet in de woonkamer, zou je hond het dan wel in zijn bench mogen?

Niet begrijp ik dus.
Ik ben blij met de uitleg. Dat het vooral soort van stereotiep gedrag kan worden. Dat wil je uiteraard niet.
Ik wist het niet en vond het al zo zielig. :)
Door pike
Ze doen het al als pup van 8 weken. Pike deed dat, Ties deed dat. Pike als pupje begon te rijden op mijn vader zijn voet. Die was net zo groot als hijzelf :biggrin2: Dat mocht niet van mij. Hij pakte zijn kussen en ik had zoiets van nou oke dat mag. Dat was hilarisch: Hij lag in de bench, op zijn rug, met zijn pootjes dat kussen op zijn buik geklemd te hopseflopsen. Acht weken dus. Hij is gecastreerd toen hij 1,5 was (om andere reden) maar is het zijn hele leven blijven doen met zijn kussen of dekentje of wat hij maar had. In tegenstelling tot Ties hield hij uit zichzelf ook weer op.
pearlsofpassion schreef: di 18 mar 2025, 01:19 Ok, ik kan volgen. Dat het vooral overprikkeling is.

Maar als het bij een gecastreerde hond niet gebeurt zit er dus toch minstens iets hormonaals tussen.
Maar ik kan volgen dat je liever hebt dat hij zichzelf op een andere manier kalmeert.

Dat hij niet op een ander dier of persoon mag rijden lijkt me duidelijk, maar je kan gedrag ook controleren en vb leren enkel op dat bepaald deken of knuffel.
Dat is geen reden om het compleet te verbieden. Net als dat idd tieners het op hun kamer doen en niet in de woonkamer, zou je hond het dan wel in zijn bench mogen?

Niet begrijp ik dus.
Ik ben blij met de uitleg. Dat het vooral soort van stereotiep gedrag kan worden. Dat wil je uiteraard niet.
Ik wist het niet en vond het al zo zielig. :)
Ook bij gecastreerde honden en teefjes komt dat voor hoor. Emma doet dat vanaf ze 12 weken oud is. Normaal niet op dekens of kussens maar op hetgene wat haar spanning geeft. Sinds Quin er is eigenlijk uitsluiten op Quin. Ze heeft dat als pup heel erg gehad tegenwoordig af en toe. Het is niet haar eerste copingmechanisme om met te hoge spanning om te gaan maar mevrouw kan vrij makkelijk heel intens worden, dus het valt wel voor.

Quin vind het gelukkig niet erg, maar ik onderbreek het wel en doe dan mijn best om zo goed mogelijk de rest te negeren en haar te helpen om rust te vinden. Het rijden veroorzaakt trouwens geen rust. Natuurlijk ejaculeert zij niet.

Hier zijn ze soms na eten ook druk. Beginnen ze te spelen. Als dat voor valt is het enkel in de avond. Naargelang of ze te weinig gedaan hebben of niet laat ik hen even doen of vraag ik hen onmiddelijk om te komen rusten. Vaak gaan we dan nog even wandelen.
Door Kaela
Rijgedrag dat door opwinding anders dan sexuele opwinding ontstaat, komt door testosteron wat op een andere plek in het lichaam wordt aangemaakt dan de testikels. Ik weer zo snel niet meer waar, maar zowel bij mannelijke als vrouwelijke dieren (en mensen) wordt er op nog een plek testosteron geproduceerd. Ik meen de bijnierschors en dat wordt bij stress getriggerd als er ook cortisol aangemaakt gaat worden. Daarom zie je pupjes, teefjes en gecastreerde reuen het ook doen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door