Kaio schreef: ↑zo 16 mar 2025, 10:16 Volgens mij doen onze honden dat dan altijd buiten gelukkigBij prikkels denk je vaak aan dingen die de hond onderweg tegenkomt, of meemaakt, maar ik denk dat er voor een hond ontelbare prikkels zijn die wij als mens niet eens waarnemen. Dan denk ik aan alle geuren. Duizenden zijn dat er. Een hond met een goede speurneus loopt dus wel over na een wandeling. En ook een rondje om het huis werkt daarom voor Ties niet kalmerend. Hij ruikt teveel. Iets van afleiding in een verder prikkelarme omgeving werkt dan toch het beste denk ik. En de enige omgeving die voor mijn hond vrijwel prikkelarm is in huis.![]()
Maar klopt rijgedrag is vaak stress en opwinding of frustratie rerelateerd. En niet hormonaal en ook niet dominant.
Wat wel kan is dat onder invloed van loopse lola's in de buurt gevoel van opwinding/ frustratie versterkt wordt en dus ook het rijden.
Ik kap zoiets ook af, anders wordt het een gedrag dat telkens ingezet wordt bij ieder gevoel van stress/opwinding etc.
En als ze dat dat bij andere honden gaan doen heb je ook nog zo mot.
Gaan ze ook nog op jou rijden zit je ook met een probleem.
Ik zie het bij onze honden en ook bij anderen vaak voorkomen na de avond maaltijd.
Verhoogde opwinding door eten, lange dag. Moet er ff uit.
Dan zijn ook de momenten waarbij wij als we puberreuen in huis hebben het beter in de gaten moeten houden zo reuen onderling.
Oplossingen, rust ( andere kamer , bench etc. )en bijv iets te kauwen geven waar ze ff mee bezig zijn. Meestal verlaagt dat opwinding.
( bij ons soms ook even de reuen scheiden anders gaan ze nogal gauw lomp spelen en dat eindigt in niet leuk spel)
En doet je hond het nu extreem vaak, ga eens na wat er allemaal op die dag gespeeld heeft? Hoeveel stress/prikkels een hond per dag aankan ligt heel erg aan de hond zelf.
En wij mensen kunnen dan denken stelt allemaal niet zo veel voor maar voor betreffende hond is dat dan een heel andere perceptie.
Gisteren heb ik een puzzel uit de kast gehaald. Allemaal vakjes om te openen met schuifjes. Dat werkte prima, na 2x de puzzel te hebben "opgelost" viel hij prompt in slaap. Vandaag kon ik volstaan met een vriendelijk "Tiesje slapen". Moest het 3 keer zeggen maar toen ging hij in het zonnetje liggen en was vertrokken.