Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Royv8
Herkent iemand het volgend (en zo ja, hoe ga of ging je er mee om);
Mijn intacte reu, bijna 6, kruising IW x Tamaskan, is vaak na zijn (BARF)maaltijd erg opdringerig naar z’n huisgenoten, met name de kater en ook mijn vrouw. Dit uit zich in rij-gedrag, proberen z’n neus onder de genitaliën van de kater en onze (ja, ook mijn) oksels te duwen en likken aan z’n piemel. Als we ‘m in dit laatste niet remmen, kan het zover komen dat hij ejaculeert. Dit alles kan zo’n half uur duren en houdt dan op nadat wij hem in de beschreven gedragingen telkens hebben begrenst. Deze hele ‘gedragscode-cyclus’ doet zich eigenlijk alleen ‘s avonds direct na zijn maaltijd voor. In de ochtend krijgt hij ook een, kleinere, maaltijd en daarna doet het gedrag zich niet voor. Hijzelf wordt er erg onrustig van (en wij ook). Er zijn wel periodes dat hij dit gedrag niet laat zien maar het komt vaker wel dan niet voor en lijkt ook niet, alleen, gekoppeld aan de aanwezigheid van loopse teven in de buurt.
Door Lizzy
He beh, wat een vervelend probleem en vervelend gedrag.... Hier is onze reu in het eind van de winter echt strontvervelend. Niet luisteren, zijn eigen plan trekken in het bos. Maar zo vervelend doet ie gelukkig niet. Ik zou hem zelf in een bench gaan zetten na het eten. Gewoon voorkomen dat hij dit doet. En bij gebrek aan een bench in een afgezet stukje (puppypanelen ofzo). En ik zou hem ook wat Puur Hypersex gaan geven in deze vervelende periodes.
Door Kim_S
Heeft hij misschien buikpijn na het eten?

Onze Bruun is na het eten ook regelmatig niet te genieten, gaat lopen klieren bij iedereen en dan ook rijden (als hij de kans krijgt, want we zorgen eigenlijk altijd dat we hem afleiden en hij dan wat anders gaat doen).
Wanneer hij dan een flinke boer laat wordt hij rustiger, dus ik denk dat dat hem gewoon dwars zit dan. Het is echt alleen na het eten, wie weet is het ook zoiets?
Ik heb wel ooit een periode gehad dat mijn twee jonge intacte reuen elkaar standaard liepen te klieren en soms in de haren vlogen na de laatste maaltijd, ik heb dat opgelost door apart te eten te geven, ieder in een eigen bench en pas na een half uur de deurtjes weer open. Dat hielp. Toen ze wat ouder werden ging dat beter. Ik dacht altijd dat het gewoon opwinding algemeen was in combinatie met moe zijn.
Door pike
Ties doet van pup af aan rijden. Als pup op zijn knuffels. En nu, 1,5 jaar oud, doet hij het nog steeds, op zijn kussen en/of deken (die hij tot een prop maakt). En ook Ties doet het direct ná de maaltijd. Hij schachtte nooit uit, maar een week geleden of zo viel me op dat hij daarbij begon uit te schachten, waardoor ik zijn "spel" afkapte. En enkele dagen geleden dacht ik dat hij tegen ejaculatie aan zat. Ik heb het afgekapt en hij liep toen gestrekt en stijfjes weg. Vanaf dat moment is het hem absoluut verboden nog op zijn kussen op deken te rijden. Zodra hij met zijn deken aan komt zetten is het "nee Ties" en pak ik de deken af en leg hem terug op zijn plek. Gisteren en vandaag is hij na zijn eten gelijk gaan slapen. Dus misschien heeft hij begrepen dat het niet de bedoeling is dat hij dit doet? Ik hoop het.
Door Lizzy
Wat een gedoe he, met die jongens... Ik was hier daarnet weer puspiemels aan het spoelen en de spetters van de vloer te verwijderen ::) (ook zo'n beetje een dagelijks klusje op het moment).
Door Kaela
Lizzy schreef: za 15 mar 2025, 13:41 Wat een gedoe he, met die jongens... Ik was hier daarnet weer puspiemels aan het spoelen en de spetters van de vloer te verwijderen ::) (ook zo'n beetje een dagelijks klusje op het moment).
Oh dat mis ik dus écht niet. Het heeft hier echt jaren geduurd voordat ik die vlekken niet meer tegen kwam op de gekste plekken. Zó goor!
Waarom mag een hond niet ejaculeren? Of rijden? Wie doet hij daar kwaad mee?
Zou dat niet beter zijn voor zijn welzijn ipv die kans niet te krijgen als hij wel die nood heeft? Het afkappen heeft toch niet als effect dat hij geen nood meer heeft? Integendeel zou ik denken...

Tieners verbieden om te masturberen doen we toch ook niet meer?

Ik snap het niet...
Door pike
pearlsofpassion schreef: za 15 mar 2025, 14:18 Waarom mag een hond niet ejaculeren? Of rijden? Wie doet hij daar kwaad mee?
Zou dat niet beter zijn voor zijn welzijn ipv die kans niet te krijgen als hij wel die nood heeft? Het afkappen heeft toch niet als effect dat hij geen nood meer heeft? Integendeel zou ik denken...

Tieners verbieden om te masturberen doen we toch ook niet meer?

Ik snap het niet...
Nou, in de woonkamer hoeft dat voor mij toch echt niet. En ik ben niet bepaald een juf netjes. Wat ik her en der lees is dat rijgedrag op een knuffel o.i.d. niets met sexuele driften te maken heeft maar een uiting is van ongemak, of van overprikkeling. Dat de hond zich daarmee probeert te kalmeren. En dat het daarom beter is dat gedrag om te buigen naar iets anders. Of dat klopt weet ik niet. Ik krijg zelf meer de indruk dat hij er alleen maar drukker van wordt. Als hij eenmaal begint weet hij van geen ophouden meer. En ik vraag me af waarom dit gedrag gerelateerd is aan het eten.
Het is wel zo dat hij zijn eten krijgt na zijn grote wandeling, of zoals vandaag, na de training. Dus misschien is het wel zo dat hij daarbij te prikkels opdoet. Of op een of andere manier spanning opbouwt.
pike schreef: za 15 mar 2025, 15:09 Nou, in de woonkamer hoeft dat voor mij toch echt niet. En ik ben niet bepaald een juf netjes. Wat ik her en der lees is dat rijgedrag op een knuffel o.i.d. niets met sexuele driften te maken heeft maar een uiting is van ongemak, of van overprikkeling. Dat de hond zich daarmee probeert te kalmeren. En dat het daarom beter is dat gedrag om te buigen naar iets anders. Of dat klopt weet ik niet. Ik krijg zelf meer de indruk dat hij er alleen maar drukker van wordt. Als hij eenmaal begint weet hij van geen ophouden meer. En ik vraag me af waarom dit gedrag gerelateerd is aan het eten.
Het is wel zo dat hij zijn eten krijgt na zijn grote wandeling, of zoals vandaag, na de training. Dus misschien is het wel zo dat hij daarbij te prikkels opdoet. Of op een of andere manier spanning opbouwt.
En als je hem afleidt na het eten, nog even een langzaam rondje om het huis of zo? Ik kan me ook voorstellen dat het helpt als je de brug tussen eten en rijden ophaalt door samen iets anders, niet-opwindends te doen.
Door pike
Anne in Zweden schreef: za 15 mar 2025, 16:22 En als je hem afleidt na het eten, nog even een langzaam rondje om het huis of zo? Ik kan me ook voorstellen dat het helpt als je de brug tussen eten en rijden ophaalt door samen iets anders, niet-opwindends te doen.
Ik denk niet dat dat werkt. Want zelfs een rondje om het huis is joechee. Zóóó veel geurtjes voor zijn speurneus.
Door Lizzy
Kaela schreef: za 15 mar 2025, 14:09 Oh dat mis ik dus écht niet. Het heeft hier echt jaren geduurd voordat ik die vlekken niet meer tegen kwam op de gekste plekken. Zó goor!
Ik snap dat wel! Het is ook goor! Maar ja... Ik ga hem er niet voor laten castreren (zijn broer is gecastreerd en heeft sindsdien nergens last meer van).
Door Kaela
Lizzy schreef: za 15 mar 2025, 18:48 Ik snap dat wel! Het is ook goor! Maar ja... Ik ga hem er niet voor laten castreren (zijn broer is gecastreerd en heeft sindsdien nergens last meer van).
Nee dat was voor ons ook nooit een overweging hoor. Vaak spoelen, goed het huis schoonmaken en met regelmaat het onderste deel van de muren weer witten :???:
Door Kaio
Volgens mij doen onze honden dat dan altijd buiten gelukkig :biggrin2:

Maar klopt rijgedrag is vaak stress en opwinding of frustratie rerelateerd. En niet hormonaal en ook niet dominant.
Wat wel kan is dat onder invloed van loopse lola's in de buurt gevoel van opwinding/ frustratie versterkt wordt en dus ook het rijden.

Ik kap zoiets ook af, anders wordt het een gedrag dat telkens ingezet wordt bij ieder gevoel van stress/opwinding etc.
En als ze dat dat bij andere honden gaan doen heb je ook nog zo mot.
Gaan ze ook nog op jou rijden zit je ook met een probleem.

Ik zie het bij onze honden en ook bij anderen vaak voorkomen na de avond maaltijd.
Verhoogde opwinding door eten, lange dag. Moet er ff uit.
Dan zijn ook de momenten waarbij wij als we puberreuen in huis hebben het beter in de gaten moeten houden zo reuen onderling.

Oplossingen, rust ( andere kamer , bench etc. )en bijv iets te kauwen geven waar ze ff mee bezig zijn. Meestal verlaagt dat opwinding.
( bij ons soms ook even de reuen scheiden anders gaan ze nogal gauw lomp spelen en dat eindigt in niet leuk spel)

En doet je hond het nu extreem vaak, ga eens na wat er allemaal op die dag gespeeld heeft? Hoeveel stress/prikkels een hond per dag aankan ligt heel erg aan de hond zelf.
En wij mensen kunnen dan denken stelt allemaal niet zo veel voor maar voor betreffende hond is dat dan een heel andere perceptie.
Als Bob moe is 's avonds gaat ie ook rijden op zijn knuffels. Dan is het gewoon tijd om te gaan slapen en leg ik hem in de ren. Als het heel erg is geef ik hem wat puur nervo druppels om tot rust te komen. Dat helpt altijd prima.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door