Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lyadeh
Goedemiddag...Heb graag advies .Mijn 10 jarige cockerteefje -Lotte- heeft een grote tumor (denk wel van 3 centimeter) en ook een paar kleinere .Heb het afgelopen jaar meerdere keren met verschillende da besproken wat te doen .Toen de tumor nog klein was het advies gekregen van de een ..niets doen en de ander ..haal de hele boel maar weg. Toen besloten het af te wachten met dit als resultaat .Toch laten verwijderen. .Maaaar...Omdat ik bang was dat de grote zou openbarsten, heb ik advies bij een andere da .ingewonnen. Zij zei dat als het zou openspringen er niets anders opzat dan Lotte in te laten slapen .Heb toen in blinde paniek besloten om de tumor en de hele melklijst te laten verwijderen .As. vrijdag zal ze geopereerd worden .Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat je voor een operatie nux vomica kan geven .Heb geen idee welke potentie en hoeveel x per dag en hoeveel dagen voor de operatie .Er zijn foto"s van haar longen gemaakt en die waren schoon. Dat kan duiden dat er geen uitzaaiingen zijn en de tumor goedaardig zou kunnen zijn ????Nou ga ik twijfelen of het nodig is om de hele lijst weg te halen en dus niet alleen de tumor. Hij zit bij de onderste tepel .Snap dat jullie niet kunnen zeggen wat ik zelf moet beslissen maar zou wel graag willen horen wie er ook met deze operatie te maken heeft gehad .Wel heel graag advies over welk homeopatisch middel ik Lotte voor en na de ingreep kan geven. Alvast dank voor de reacties.
Door Chouka
Hier zijn er ook ooit een grotere en enkele kleinere tumoren verwijderd. Die DA wilde niet de hele melklijst verwijderen. Een jaar later was er weer opnieuw een klein bolletje iets hoger. Dat gingen we opvolgen, maar die DH is op 11 jarige leeftijd aan iets anders overleden.

Die DA zei dat als het barst we dat eerst moeten laten genezen voor dat kan geopereerd worden.
Door pearlsofpassion
Ik dacht dat hele melklijst verwijderen achterhaald was.
De kans dat ze wat missen en er opnieuw wat groeit is volgens mij niet groter als je enkel de tumor laat verwijderen. Dat doen ze ruim en diep dus dat is vanzelf al een hele snee.

Maar je zei dat ze er meerdere heeft?
Laat je die andere dan ook ( evt op een ander moment) verwijderen?
Want ene wel en andere niet dat lijkt mij persoonlijk nogal onzinnig...

En ja, de kans bestaat uiteraard dat het goedaardig is. Maar als ze er al meerdere heeft vind ik dat al minder waarschijnlijk. Of het moeten vetgezwellen oid zijn.

Ik weet niet of ik het zou laten doen. Tis een moeilijke. 10 jaar is nog wel jong genoeg dat het wel zin kan hebben.
Maar het is zo ingrijpend ook.
Dat is echt een afweging die je zelf moet maken.
Maar de hele melklijst, nee dat zou ik je echt afraden.
Door lyadeh
dank voor je reactie. Mijn da. heeft geen andere opties opengelaten... .De hele lijst eruit. Waar kan ik info zoeken om haar te overtuigen of iig kan laten nadenken over het feit dat de hele lijst verwijderen achterhaald zou kunnen zijn? Naast de grote tumor zitten nog 2 kleintjes dus die moeten dan ook meteen weggehaald worden. En nogmaals zou ik heel graag meer willen weten over het wel of niet verwijderen van de hele melklijst.
Door pearlsofpassion
Het idee achter een hele melklijst verwijderen is dat er dan geen nieuwe tumor kan komen dat alle memkklierweefsel weg is.
Alleen.... toen mijn kat dat toch kreeg, nadat zelfs alletwee haar melklijsten verwijderd waren, kwam er een uitleg dat melkklierweefsel heel diffuus is en dat het super moelijk is om alles zuiver mee te hebben. Ze hebben blijkbaar een cel gemist oid.
Die nieuwe tumor groeide helemaal de andere kant van haar buik en deze keer wel super snel en aggressief.
Dus wat was dan het nut geweest?
Het is nu 8jaar geleden, die operatie, maar ik heb er nog steeds spijt van.
Door lyadeh
dank voor het artikel .Hartstikke duidelijk. Weet nu zeker dat ik met de da ga overleggen om niet de hele lijst te verwijderen .En dat mijn voorkeur uitgaat naar nodulectomie. Gok erop dat ze het dan nog even ''schoon " houdt.
Door lyadeh
Lotte is vanochtend 28-2-geopereerd .En de DA heeft alleen de grote tumor en 2 kleintjes weggehaald dus gelukkig maar een melkpakket en niet de hele lijst .Wat ik begreep uit zijn verhaal is dat dat bij hem ook helemaal de bedoeling zou zijn geweest en hij dus ook voor nodulectomie kiest. .Blijf het dan toch heel vreemd vinden dat een DA uit dezelfde praktijk wel voorstelt om de hele lijst weg te halen .Maar gelukkig is alles goed gegaan en ligt ze nu in haar mandje te slapen. Hij zei letterlijk ze kan nog jaren mee .Pfff wat was dat fijn om te horen .Ben heel blij geweest met jullie adviezen en haar daardoor een nog veel zwaardere operatie heb bespaard.
Door Lizzy
Wat fijn dat ze weer veilig thuis is en ze het zo op hebben kunnen lossen!! Inderdaad een beetje vreemd dat een andere dierenarts daar zo'n anders advies geeft. Ze moeten ff vergaderen intern!
Door MillyMol
Ik lees het nu pas en ze is natuurlijk al geopereerd, maar wat ik helemaal mis in de discussie tussen jou en de DA’s en wat ik zelf in zo’n geval wel zeker zou willen weten is of die bulten goed- of kwaadaardig zijn. Tenzij ik er helemaal overheen gelezen heb natuurlijk.

Een biopt vooraf zou meer duidelijkheid hebben kunnen verschaffen.
Gaan ze het verwijderde weefsel nog wel laten onderzoeken?
Door lyadeh
Lotte is vrijdag geopereerd en de tumoren worden voor onderzoek opgestuurd .Heb meerder Da gesproken en allen zeiden dat een biopt nemen geen zin heeft omdat dit geen duidelijkheid geeft of de tumor goed -of kwaadaardig is De praktijk waar Lotte geopereerd is gaf geen eenduidig antwoord over het weghalen van de hele lijst of alleen van de tumor met omliggend weefsel .De Da die haar zou opereren koos na overleg met mij om alleen de tumor met omliggend weefsel weg te halen .Ga sowieso nog in overleg met ze nadat ik de uitslag heb gekregen. Hoop dat het je nu duidelijk is en je vragen beantwoord zijn
Door Lizzy
lyadeh schreef: za 01 mar 2025, 22:49 Lotte is vrijdag geopereerd en de tumoren worden voor onderzoek opgestuurd .Heb meerder Da gesproken en allen zeiden dat een biopt nemen geen zin heeft omdat dit geen duidelijkheid geeft of de tumor goed -of kwaadaardig is De praktijk waar Lotte geopereerd is gaf geen eenduidig antwoord over het weghalen van de hele lijst of alleen van de tumor met omliggend weefsel .De Da die haar zou opereren koos na overleg met mij om alleen de tumor met omliggend weefsel weg te halen .Ga sowieso nog in overleg met ze nadat ik de uitslag heb gekregen. Hoop dat het je nu duidelijk is en je vragen beantwoord zijn
Dit klopt inderdaad. Bij melkkliertumoren bij honden is het nemen van een biopt zinloos. Maar goed dat ze zijn opgestuurd! We duimen voor een niet-kwaadaardig type!
Door lyadeh
Heb vanochtend super goed nieuws gekregen van de DA .De tumoren waren goedaardig en de wondranden helemaal schoon .Nu herstellen .Aan een kant is er dus een grote tumor en weefsel weggehaald en aan de andere kant meteen twee kleintjes. Dus ze heeft aan beide kanten een wond .Ze doet het super .Wil veel meer dan ze mag .NU dus een paar weken nog rustig aan en dan gaan we genieten van het voorjaar.
Heb een buggy aangeschaft zodat zij samen met haar cocker broertje(meerijdend in de kar ) op pad kan .
Nogmaals dank voor alle adviezen en meeleven.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door