Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door kiara
Mijn zoon heeft aantal maanden geleden een kat gevonden. Sterk vermagerd en heeft hem dus in huis genomen en eten gegeven.
Maar nou woont mijn zoon sinds een maand weer bij mij met kat .
Nou heb ik de kat aangemeld bij Amivedi als vermist ( is niet gechipt )
En ben ik naar de dierenarts geweest om de kat na te laten kijken. Heb hem laten chippen en laten enten.

Maar nu komt de dierenarts met het verhaal dat de enting herhaald moet worden.
Nou ben ik zelf niet zo van het enten en ga er van uit dat de kat in het verleden geënt is geweest. ( mijn zoon dacht dat het een vrouwtje is maar na onderzoek bij de dierenarts bleek het dus een gecastreerde man te zijn)
Dus wat ik hiermee bedoel is : Dat de kat gecastreerd is door iemand en waarschijnlijk dus ook geënt.

Maar lijkt mij onzin om dan ( na 3 weken) nog een keer te enten .

Wat vinden jullie?

Dus voor de duidelijkheid: kat is dus aangemeld bij Amivedi plus op Facebook vermiste katten.
Ik ga er niet meer van uit dat de eigenaar ooit gevonden wordt.
Hij mag blijven bij mij , al zat ik niet te wachten op nog een kat .

Ik hoop dat ik het duidelijk omschreven heb.
1 foto is van de dierenarts
Bijlagen
IMG_1510.png
IMG_1510.png (1.53 MiB) 2963 keer bekeken
IMG_1593.jpeg
IMG_1593.jpeg (3.38 MiB) 2963 keer bekeken
IMG_1652.png
IMG_1652.png (314.02 KiB) 2963 keer bekeken
Door hannabelgje
Voor zover ik weet geldt dat alleen voor niesziekte. En dan ook alleen de eerste keer. Ik zou er ook vanuit gaan dat hij al eerder geënt is.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door kiara
hannabelgje schreef: za 08 feb 2025, 14:16 Voor zover ik weet geldt dat alleen voor niesziekte. En dan ook alleen de eerste keer. Ik zou er ook vanuit gaan dat hij al eerder geënt is.

Ja ik vindt dit ook vreemd. En wat ik nog vreemder vind is dat je dan nog een keer consult moet betalen A 40€ .
Maar afgezien van het geldt nog een keer die zooi erin.
En hij is geschat kwa leeftijd op anderhalf
Door pearlsofpassion
Oh, dan zou ik het ook niet herhalen..
En zeker niet na 3 weken..

Volgend jaar nog eens voor de zekerheid kan je overwegen.
En erna niet eens meer ieder jaar. Dat is gewoon nergens voor nodig. Om de 3 jaar is zeker voldoende. Dar is dan voor de parvo. Nies is bij een jonge volwassen kat zowiezo redelijk onzinnig, maar zit er standaard bij in...
Door kiara
pearlsofpassion schreef: zo 09 feb 2025, 08:29 Oh, dan zou ik het ook niet herhalen..
En zeker niet na 3 weken..

Volgend jaar nog eens voor de zekerheid kan je overwegen.
En erna niet eens meer ieder jaar. Dat is gewoon nergens voor nodig. Om de 3 jaar is zeker voldoende. Dar is dan voor de parvo. Nies is bij een jonge volwassen kat zowiezo redelijk onzinnig, maar zit er standaard bij in...
Dan waren mijn onderbuikgevoelens toch waar.

Dat kwa nies ziekte is ook onzin maar wat jij zegt tja standaard ::)

Kwa evt volgend jaar twijfel ik ook over.
Maar dat zie ik dan wel weer.

Ben ik nou gek of , stel dat ik het zou doen is het toch belachelijk dat je weer 40€ consult moet betalen voor alleen 1 prikje?
Hij is helemaal nagekeken 3 weken geleden.

Heel erg bedankt hoor voor je antwoord :-*
Door Rik01
kiara schreef: zo 09 feb 2025, 08:48 Ben ik nou gek of , stel dat ik het zou doen is het toch belachelijk dat je weer 40€ consult moet betalen voor alleen 1 prikje?
Hij is helemaal nagekeken 3 weken geleden.
Aan de tekst te zien beschouwd de dierenarts de enting als eerste enting. Dan is het wel normaal dat er binnen 4 weken en booster komt. Dat moet zelfs want anders is die eerste enting ook niet effectief.

Als je van mening bent dat er ooit al een enting plaatsgevonden heeft... dan is het inderdaad logisch dat dat bij een kan blijven.

€40 consult... Tsja, ik vind consult sowieso al belachelijk. Je staat hooguit 5 minuten binnen. Het zou zelfs door een (goede) assistent gezet kunnen worden. Er zijn ook dierenartsen waarbij de consult in de prijs van de vaccinatie zit. Of waar de vaccinatie consult goedkoper is.

Hier kost een normale consult €30. Een vaccinatie consult kost echter €18 en vaccinatie zelf €20. Voor een booster wordt geen consult gerekend. Maar dat is nog een dierenarts die dus niet van die belachelijke prijzen rekent zoals je tegenwoordig zo vaak ziet na al die overnames van buitenlandse investeerders. Ik zou zeker in de buurt eens kijken of er geen andere dierenartsen zitten.

(Verder ben ik ook niet zo van elk jaar standaard enten.)
Door kiara
Klopt wat jij zegt.
Ik had andere dierenarts, die dat ook zo deed. Maar overgenomen door Evidensia.

Ik navraag gedaan bij diverse dierenartsen en kwam bij deze uit die dus niet onder Evidensia of Anicura valt.
Maar dan toch deze belachelijke prijs rekent voor 1 prikje.( wat inderdaad evt een assistente kan doen).

Ik ben er van overtuigd dat deze kat eerder geënt is ook omdat hij al gecastreerd was.

Ik ga maar weer zoeken naar andere praktijk . ( als dat nog te vinden is ::) )
Door hannabelgje
Rik01 schreef: Aan de tekst te zien beschouwd de dierenarts de enting als eerste enting. Dan is het wel normaal dat er binnen 4 weken en booster komt. Dat moet zelfs want anders is die eerste enting ook niet effectief.

Als je van mening bent dat er ooit al een enting plaatsgevonden heeft... dan is het inderdaad logisch dat dat bij een kan blijven.

€40 consult... Tsja, ik vind consult sowieso al belachelijk. Je staat hooguit 5 minuten binnen. Het zou zelfs door een (goede) assistent gezet kunnen worden. Er zijn ook dierenartsen waarbij de consult in de prijs van de vaccinatie zit. Of waar de vaccinatie consult goedkoper is.

Hier kost een normale consult €30. Een vaccinatie consult kost echter €18 en vaccinatie zelf €20. Voor een booster wordt geen consult gerekend. Maar dat is nog een dierenarts die dus niet van die belachelijke prijzen rekent zoals je tegenwoordig zo vaak ziet na al die overnames van buitenlandse investeerders. Ik zou zeker in de buurt eens kijken of er geen andere dierenartsen zitten.

(Verder ben ik ook niet zo van elk jaar standaard enten.)
Wettelijk gezien mag een vaccinatie alleen door een dierenarts gezet worden. Die tekent daar ook voor.

Door kiara
hannabelgje schreef: zo 09 feb 2025, 11:59 Wettelijk gezien mag een vaccinatie alleen door een dierenarts gezet worden. Die tekent daar ook voor.

O dat wist ik ook niet .
Door pearlsofpassion
Ik weet niet of die booster na 4 weken moet hoor.
Bij kittens wordt die, net als bij pups, gewoon herhaalt omdat die eerste vaak nog niet aanslaat omdat het kitten nog te jong is of maternale antistoffen heeft.
Als je titert, is 1 aangeslagen enting genoeg.

De booster is volgens mij de enting op 1 jaar.

En als je kat in contact komt met de ziekte in die periode , zou dat zelfs niet nodig zijn, maar ja, dat weet je moeilijk zeker natuurlijk.
Door Rik01
pearlsofpassion schreef: zo 09 feb 2025, 16:09 Ik weet niet of die booster na 4 weken moet hoor.
Bij kittens wordt die, net als bij pups, gewoon herhaalt omdat die eerste vaak nog niet aanslaat omdat het kitten nog te jong is of maternale antistoffen heeft.
Als dat zo zou zijn dan zouden ze de eerste enting ook gewoon op 14 weken kunnen doen en het gewoon bij 1 enting houden.

Volgende mij is de 2e enting ook nodig als de kat langere tijd geen enting heeft gehad (dus dan zijn er twee entingen nodig om effectief te zijn).
Is de kattenziekte vaccinatie langer dan 3 jaar niet gegeven, dan raden wij aan om het vaccin na 1 jaar nogmaals te herhalen. Daarna is het weer verstandig om om de 3 jaar te vaccineren. Is de niesziekte langer dan 3 jaar niet gegeven, dan adviseren wij om het vaccin na 3-4 weken te boosteren (dus te herhalen), om een goede immuniteit op te bouwen.
https://www.merelsdierenkliniek.nl/wiki ... accinaties

Maar ja.. ik geloof er toch meer in dat die entingen levenslang werken. Zelfs als je een lage titer hebt wil dat niet zeggen dat het immuunsysteem geen antistoffen aan kan maken.
Door kiara
pearlsofpassion schreef: zo 09 feb 2025, 16:09 Ik weet niet of die booster na 4 weken moet hoor.

De booster is volgens mij de enting op 1 jaar.

Dat zou toch evt herhaling zijn ( als je dat wilt).

En als je kat in contact komt met de ziekte in die periode , zou dat zelfs niet nodig zijn, maar ja, dat weet je moeilijk zeker natuurlijk.
Ik weet wel bij mijn herder : Was volledig geënt met 4 maanden. Laten titteren met ruim 2 en half en nog volledig beschermd .
Behalve evt Weil maar dat is een ander verhaal.

Maar dit is geen kitten. En het lijkt mij sterk als je een kat laat castreren ( als het al niet eerder is gedaan) om dan ook niet gelijk te enten.
Door kiara
Rik01 schreef: zo 09 feb 2025, 16:29 Als dat zo zou zijn dan zouden ze de eerste enting ook gewoon op 14 weken kunnen doen en het gewoon bij 1 enting houden.

Volgende mij is de 2e enting ook nodig als de kat langere tijd geen enting heeft gehad (dus dan zijn er twee entingen nodig om effectief te zijn).

Maar ja.. ik geloof er toch meer in dat die entingen levenslang werken. Zelfs als je een lage titer hebt wil dat niet zeggen dat het immuunsysteem geen antistoffen aan kan maken.
Ik dus ook.
Ik heb hier nog 2 katten
Allebei als kitten geënt daarna niet meer.
Zijn nu 10 en 12
En kerngezond ( op 1 na met artrose)
Door pearlsofpassion
Rik01 schreef: zo 09 feb 2025, 16:29 Als dat zo zou zijn dan zouden ze de eerste enting ook gewoon op 14 weken kunnen doen en het gewoon bij 1 enting houden.

Nee, want dan zijn ze die eerste 14 weken niet beschermd tegen nies en dan kunnen ze er net erg ziek van worden.

Gebeurt bij baby's ook zo hoor. Een bepaalde cocktail wordt in totaal 5 keer gezet. Gewoon omdat die de eerste maanden moet beschermen maar niet blijft hangen en dus elke 4 weken herhaalt moet worden.
Pneumokokken wordt normaal 3x gezet in belgie, maar steeds tegelijk met die grote cocktail. En dat wou ik niet. Bovendien komen problemen met pneumokokken vooral voor bij kinderen tussen 2 en 5 jaar. Dus de mijne hebben die pas op anderhalf jaar, apart, gekregen. Op die leeftijd was 1 enting voldoende.

Ze vertellen dat zo niet omdat dat voor de meeste eigenaren te ingewikkelde materie is. En omdat je dus moet titeren om te weten of er maternale antistoffen zijn en of een enting aangeslagen is of niet.
Het is eenvoudiger en voordeliger voor dierenartsen om gewoon te zeggen dat 2 entingen nodig zijn..

Een lage titer achteraf zegt idd niet dat er geen bescherming is, maar een hoge wel dat er nog bescherming is.
En het is vooral nuttig vrij kort na een enting om te zien of die aangeslagen is. Want dan zeggen de waarden van de titer wel iets over hoe groot de imuunrespons was.

Als je ervan uitgaat dat een bescherming idd maar vb 10 jaar blijft. En de kat is 10 jaar of langer niet geënt, dan zouden 2 entingen nodig kunnen zijn. Als alle bescherming en ook de geheugencellen weg zouden zijn.
Maar dat kan bij een kat van een jaar natuurlijk niet. Dan is deze enting gewoon de booster die je normaal ook op 1 jaar laat zetten.
Ik denk nl ook dat er vrijwel geen katten zijn die wel gecastreerd maar niet gevaccineerd zijn..dus dat lijkt mij een logische aanname.
Door kiara
pearlsofpassion schreef: wo 12 feb 2025, 18:54 Nee, want dan zijn ze die eerste 14 weken niet beschermd tegen nies en dan kunnen ze er net erg ziek van worden.

Gebeurt bij baby's ook zo hoor. Een bepaalde cocktail wordt in totaal 5 keer gezet. Gewoon omdat die de eerste maanden moet beschermen maar niet blijft hangen en dus elke 4 weken herhaalt moet worden.
Pneumokokken wordt normaal 3x gezet in belgie, maar steeds tegelijk met die grote cocktail. En dat wou ik niet. Bovendien komen problemen met pneumokokken vooral voor bij kinderen tussen 2 en 5 jaar. Dus de mijne hebben die pas op anderhalf jaar, apart, gekregen. Op die leeftijd was 1 enting voldoende.

Ze vertellen dat zo niet omdat dat voor de meeste eigenaren te ingewikkelde materie is. En omdat je dus moet titeren om te weten of er maternale antistoffen zijn en of een enting aangeslagen is of niet.
Het is eenvoudiger en voordeliger voor dierenartsen om gewoon te zeggen dat 2 entingen nodig zijn..

Een lage titer achteraf zegt idd niet dat er geen bescherming is, maar een hoge wel dat er nog bescherming is.
En het is vooral nuttig vrij kort na een enting om te zien of die aangeslagen is. Want dan zeggen de waarden van de titer wel iets over hoe groot de imuunrespons was.

Als je ervan uitgaat dat een bescherming idd maar vb 10 jaar blijft. En de kat is 10 jaar of langer niet geënt, dan zouden 2 entingen nodig kunnen zijn. Als alle bescherming en ook de geheugencellen weg zouden zijn.
Maar dat kan bij een kat van een jaar natuurlijk niet. Dan is deze enting gewoon de booster die je normaal ook op 1 jaar laat zetten.
Ik denk nl ook dat er vrijwel geen katten zijn die wel gecastreerd maar niet gevaccineerd zijn..dus dat lijkt mij een logische aanname.
Nou ik ga ervan uit dat in dit geval de kat geënt was. Dus wat ik heb gedaan nog 1 x een enting moet voldoende zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door