Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door MillyMol
Hylos schreef: za 01 feb 2025, 10:46 Ik zag gisteren dat Welkoop 20% op een "dier" artikel naar keuze geeft. En blijkbaar vallen de kippenhokken daar ook onder!
Dus ik heb de Nestera Lodge L gekocht met €133 korting :D
Daarna nog een losse bestelling voor de mestlades gedaan, daar ging dan ook nog eens 20% af. Goeie deal dus!
Nu nog bedenken of ik de automatische deuropener a 180 euro ook wil kopen :-X

@MillyMol, dat is een goed idee met zand! Gewoon witzand uit de bouwmarkt bij wijze van? En een compostbak klinkt ook goed, daar wil ik me ook nog in verdiepen.
Ben jij blij net de automatische deuropener?

@frodo, ja klopt. Nu nog even kijken wat ik doe qua ren/hekwerk. Maar dan het moestuinstuk ook maar gewoon afzetten.
De struiken en bomen zijn al goed geworteld dus dat zal dan geen problemen opleveren!
Goeie score, je kippenhok met korting! Daar kun je zowat de automatische deuropener van kopen… ;)

Ik ben superblij met de automatische deuropener! Vooral in de zomer. Ik zie het namelijk niet zitten om dan al om 5:00 uur op te staan, :biggrin2: en nu kunnen ze lekker rond zonsopgang naar buiten. Ik check wel altijd of ik ze buiten zie lopen ‘s morgens, en ‘s avonds of ze allemaal binnen zitten en het deurtje is dichtgegaan.

Ik heb voor het kippenhok gewoon speelzand gekocht.
Nog wel een tip: gebruik een gezichtsmaskertje als je gaat zeven, want het is een snel maar behoorlijk stoffig klusje.
Door Hylos
Snap echt niet waarom een apparaatje met een timer die dan via een koortje iets omhoog trekt zo duur moet zijn :-X
Maar ik zie het gemak er idd ook wel van in. Al heb ik geen "normale" werkdagen en ben daarom 's ochtends en einde van de middag altijd in de tuin met de honden.
Maar als we op vakantie gaan zal er toch iets moeten komen voor ze, óf een afgesloten ren óf een automatisch luikje.
Door frodo quin
Hylos schreef: zo 02 feb 2025, 19:32 Snap echt niet waarom een apparaatje met een timer die dan via een koortje iets omhoog trekt zo duur moet zijn :-X
Maar ik zie het gemak er idd ook wel van in. Al heb ik geen "normale" werkdagen en ben daarom 's ochtends en einde van de middag altijd in de tuin met de honden.
Maar als we op vakantie gaan zal er toch iets moeten komen voor ze, óf een afgesloten ren óf een automatisch luikje.
Mispak je daar niet aan. Hun uur van opstaan en gaan slapen gaat met de zon mee en schuift dus flink. In de zomer rond 5u er uit, maar in de winter is het al bijna 9 uur. In de zomer rond 22u gaan slapen, in de winter liggen ze er al om 16u30 in. Een avond wat gaan doen, een lange wandeling met de honden, ook als werk geen spelbreker is is het echt niet altijd handig of zelfs mogelijk.

En ja die dingen zijn best duur
Door pearlsofpassion
Nou ja, het is niet omdat zij wakker worden om 5u, dat ze ook perse al vrij moeten he.
Maar het steeds zelf moeten doen kan ik ook niet aanraden.
Door Hylos
Nou, het hok is binnen en inmiddels in elkaar gezet.
En nu blijf ik maar twijfelen over een ren en hoe en wat. Ik dacht er uit te wezen tot ik eergister 2 vossen in het weiland zag lopen. Die heb ik jaren niet gezien, ze weten blijkbaar dat er kippen aan komen. ::) :P

Ik zou het liefst zelf een ren maken van hout en kippengaas, ware het niet dat ik niet super handig ben. Hebben jullie ideeën?
Het hoeft niet super groot, liefst wel minimaal 2 meter lang, een meter breed en 80 cm hoog.
Zat zelf al naar van die puppypanelen te kijken maar er moet ook een dak op.

Wat maak ik het mezelf toch altijd weer moeilijk ;D Ze zitten sowieso in een omheind stuk maar das voor het wild natuurlijk een makkie om overheen te gaan.
Door frodo quin
Kippengaas houdt niets buiten, enkel de kippen binnen. Mijn ren is zeer functioneel, maar wint geen schoonheidsprijs die bestaat uit tuinpalen, martergaas en verschillende diktes van kabel.
Ik ga voor de aanbouw als die er komt denk ik wel voor een houten kader gaan, maar als de afmetingen wat uitkomen kan je ook die prefab metalen rennen bestellen. Ze worden alleen geleverd met kippengaas, dus je moet sowieso nog martergaas kopen om het roofdierproof te maken.
Door pearlsofpassion
Wat wil je dan met dat rennetje?
Want 2m2.... dat is goed om in te laten voor het slapengaan ed. Maar langer dan een paar uur na zonsopgang kan je ze daar toch niet in laten zitten... Persoonlijk weet ik zelfs niet of het dan zelfs veel meerwaarde biedt tov gewoon in het nachthok te laten. Enkel een beetje meer licht en frisse lucht en dat het nachthok dan open en verlucht kan blijven 's nachts.

Ik weet niet wat jouw mogelijkheden zijn natuurlijk. Maar ik werk graag met hout. Daar kan je eenvoudig gaas aan nieten en eenvoudig deurtjes in stoppen. Het is ook stevig, kan wat gewicht dragen.
Door Hylos
Ik wil eigenlijk zoiets er aan maken:

Afbeelding

Doel is dat ze er dan uit kunnen als ze dat graag willen maar voornamelijk ook de keren dat we op vakantie zijn.
Er komt dan wel regelmatig iemand bij de kippen maar die is hier niet elke dag. Niet ideaal misschien maar het gaat om hooguit een paar weken per jaar.
Van wat ik op internet zie zit menig kip dag in dag uit in zo'n ren en dan vaak nog veel kleiner ook. :-X

Ik heb inmiddels het e.e.a. aan hout gekocht...... nu nog zien of ik daar iets van kan fabriceren. ;D
Die kippen komen er ooit wel hoor ;D
Door pearlsofpassion
Maar dit is wel groter dan 2x1m. Niet veel, maar toch...
Wat anderen hun dieren aandoen mag natuurlijk ook nooit een leidraad zijn voor jezelf. ;)

Als je de kippen er als je op vakantie bent, permanent in wil laten, moet het al behoorlijk groot. 4 grote kippen... Dan moet je toch eerder aan 10m2 gaan denken.
Maar de vraag is ook of je dat wel moet doen.
Het is niet dat het uitmaakt of jij thuis bent of niet of ze meer gevaar lopen. Daar trekt een vos of roofvogel zich niets van aan, tenzij je er pal naast staat.
Dus wat maakt het uit als je met vakantie bent of in huis bent?

Ik bouw een open hok, en waar geen muur komt, komt wel gaas zodat ze veilig zitten. Maar als ik op vakantie ga, lopen ze overdag evenveel los als wanneer ik thuis ben. Er komt een automatisch deurtje in.
Door Hylos
Hmm, maar hoe weet je dan zeker of ze allemaal in het hok zitten? Kan natuurlijk de camera daar ophangen maar ik kan er niks aan veranderen als ze er niet allemaal in zitten.
Zou wel de handigste oplossing zijn verder want dan hebben ze 450 m2 ipv 4 :biggrin2:
Door pearlsofpassion
Kippen gaan vanzelf 's avonds op stok.
Eens ze een bepaalde slaapplek gewend zijn, keren ze daar vanzelf elke avond naar terug.

Ik heb wel een deurtje met een timer gekocht.
Je hebt er nl ook met een lichtsensor. Maar wat dan als er een onweer komt, het daar donker van wordt en het deurtje gaat dicht? :o
Dat zou ik nooit helemaal vertrouwen.
Maar met een timer... Kan eigenlijk toch niets gebeuren?
Door pearlsofpassion
Ik zou in jouw geval, op zo'n terrein ook echt een haan aanraden.
Ga je geen spijt van hebben!

En die houdt de kippen ook bij elkaar en zal ze ook de stok op leiden.
Door MillyMol
pearlsofpassion schreef: di 25 feb 2025, 23:26 Kippen gaan vanzelf 's avonds op stok.
Eens ze een bepaalde slaapplek gewend zijn, keren ze daar vanzelf elke avond naar terug.

Je hebt er nl ook met een lichtsensor. Maar wat dan als er een onweer komt, het daar donker van wordt en het deurtje gaat dicht? :o
In principe niet, maar ik check toch dagelijks of iedereen rondloopt en ‘s avonds of iedereen binnen zit.
Vooral als het koud is wil de batterij wel eens haperen en dan gaat het deurtje niet open of niet dicht. Is me vorig jaar eens overkomen en ik kwam er pas halverwege de dag achter dat ze nog opgesloten zaten.

Een ander “nadeel” is dat je in voor- en najaar de tijden moet aanpassen naarmate de dagen langer of juist korter worden. Vooral de avondklok in het voorjaar, want als je dat niet doet dan vinden ze de deur al dicht wanneer ze op basis van het natuurlijke licht naar binnen gaan.
Door frodo quin
pearlsofpassion schreef: di 25 feb 2025, 23:26 Kippen gaan vanzelf 's avonds op stok.

Vergeet dat maar. Er zit wel af en toe eens iemand buiten gesloten of de deur gaat niet dicht omdat er iemand tegen gebotst is of de batterij ineens leeg was.
Door Hylos
Bedankt voor jullie ervaringen!
Er zal toch maar gewoon een ren moeten komen waar ze inzitten als we weg zijn.
Liever eventjes wat minder lol in het leven dan het met je leven moeten bekopen. :-X

Misschien is een ren met een automatisch deurtje wel een idee voor als we gewoon thuis zijn. En dan in de ren een automatische voerdispenser zodat ze wel de ren weer in gaan? Zolang ik thuis ben kan ik dat mooi controleren. Ach en ik moet het straks ook gewoon gaan proberen, gaandeweg leer je maar liever wel met levende kippen. 😅
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door