Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Rene1980
Goede dag,

Sinds begin december zijn wij de trotse eigenaar van Cinta. Een witte boxerteef. Een schat van een pup,vol van energie.

Enkel heert ze al vanaf het begin problemen met haar darmen. We dachten aan giardia, maar daar is ze inmiddels 2 keer voor getest en beide negatief. Ze heeft bijna altijd dunne ontlasting, soms slijmerig (licht van kleur) en regelmatig bloed na de ontlasting.

We zijn al overgegaan naar een licht verteerbare brok, maar het liefst zou ik overgaan naar vlees, maar op dit moment durf ik die overgang niet aan.

We lopen bij de DA, en daar zijn onderzoeken gedaan maar is eigenlijk niet zoveel uitgekomen. Een laatste optie is nog een volledig lab onderzoek van de ontlasting.

Is er iemand met een soort gelijke situatie? En wat is het juiste moment om over te gaan naar rauw vlees? En op welke manier bij een hond met blijkbaar erg gevoelige darmen (vaker hoor ik bij boxers)
Bijlagen
IMG-20241203-WA0001.jpg
IMG-20241203-WA0001.jpg (402.53 KiB) 1446 keer bekeken
IMG-20250124-WA0003.jpg
IMG-20250124-WA0003.jpg (238.99 KiB) 1446 keer bekeken
Door Lizzy
Boxers staan er wel om bekend, om darm problemen. En normaal zeg ik "gewoon overzetten" maar in jouw geval zou ik dat niet doen. Ik zou om te beginnen niet over gaan op BARF (in eerste instantie) maar op KVV. En dit zou ik de eerste dagen gewoon even met een klein scheutje water aan de kook brengen en even doorkoken. Niet te lang, gewoon heel even, tot alles gewoon net niet meer rauw is.

Je kunt hier ook wat gekookte andijvie of witlof doorheen doen.

Als dat goed gaat, de omschakeling: dan zou ik beginnen met 1 eetlepel van de KVV rauw te geven. Als dat goed gaat, 2 eetlepels rauw. En dat bouw je zo uit totdat je alles rauw geeft. Want, je kunt KVV niet blijven koken, daar is het niet voor bedoeld.

Met een beetje mazzel ben je dan van de problemen af, als je helemaal bent overgeschakeld. De basis is dan in ieder geval goed. Mocht de ontlasting toch niet perfect worden: dan hoor ik het graag, dan moeten we verder dingen gaan proberen.
Door Rene1980
Lizzy schreef:Boxers staan er wel om bekend, om darm problemen. En normaal zeg ik "gewoon overzetten" maar in jouw geval zou ik dat niet doen. Ik zou om te beginnen niet over gaan op BARF (in eerste instantie) maar op KVV. En dit zou ik de eerste dagen gewoon even met een klein scheutje water aan de kook brengen en even doorkoken. Niet te lang, gewoon heel even, tot alles gewoon net niet meer rauw is.
Want of het dan de bedoeling dat ik direct van de brokken af ga en overga op (eerst gekookte) kvv?

Het is overigens voor mij geen probleem om überhaupt op kvv te blijven in de toekomst mocht dit stabieler zijn. Ik hou van barf (met vorige hond ging dat perfect), maar voor deze hond misschien niet handig. Maar dat is een latere stap.

Denk jij dat de evt. Ontsteking en bloeddruppels na overzetten ook beter wordt?

We zitten sowieso te overwegen een uitgebreide test te doen van de ontlasting.
Door Lizzy
Want of het dan de bedoeling dat ik direct van de brokken af ga en overga op (eerst gekookte) kvv?
Wat jij denkt dat het beste werkt. Ik denk ik dat ik zou proberen om direct over te gaan op gekookte KVV. Maar als jij denkt dat dat te zwaar is voor jouw hond: begin dan met 3/4 brok en 1/4 KVV en bouw het een daarna af en het ander op.
Het is overigens voor mij geen probleem om überhaupt op kvv te blijven in de toekomst mocht dit stabieler zijn. Ik hou van barf (met vorige hond ging dat perfect), maar voor deze hond misschien niet handig. Maar dat is een latere stap.
Als KVV goed gaat, kun je daarna altijd nog beslissen om over te gaan op BARF.
Denk jij dat de evt. Ontsteking en bloeddruppels na overzetten ook beter wordt?
Is dat nu slecht? Wat zijn de bloedwaardes? Hoe ziek is je hond eigenlijk.....?
We zitten sowieso te overwegen een uitgebreide test te doen van de ontlasting.
En waar denk je dan aan?
Door Rene1980
Lizzy schreef: ma 27 jan 2025, 17:48 Wat jij denkt dat het beste werkt. Ik denk ik dat ik zou proberen om direct over te gaan op gekookte KVV. Maar als jij denkt dat dat te zwaar is voor jouw hond: begin dan met 3/4 brok en 1/4 KVV en bouw het een daarna af en het ander op.

Als KVV goed gaat, kun je daarna altijd nog beslissen om over te gaan op BARF.
Absoluut.

Is dat nu slecht? Wat zijn de bloedwaardes? Hoe ziek is je hond eigenlijk.....?

En waar denk je dan aan?
In principe is ze verder niet ziek. Ze is heel levendig, speels en drinkt en eet goed en kijkt goed uit haar ogen. Het is enkel dat ze diaree heeft dagelijks en regelmatig druppeltjes bloed erna en soms slijmerig.

We zijn nu naar andere brokken aan het gaan en zorgen ook dat ze minder snel eet. Dit lijkt te werken, vandaar dat we nog niet weten of we een volledige test gaan doen met haar ontlasting.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door