Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaela
Voor het eerst in jaren weer naar yoga geweest. Ik ga een traject van speciale lessen volgen en vandaag was de intake. Ik ben stijf, stram, uit conditie, heb last van houding problemen en pijntjes van overcompenseren. Vandaag een intake gehad en er is uitgebreid geluisterd, gekeken, gevoeld en getest. Maandag ga ik in de les meedoen.

Hopelijk voel ik me dan na een poosje weer 40 ipv 80 :biggrin2:
Door Kim_S
Kaela schreef: vr 17 jan 2025, 16:59 Voor het eerst in jaren weer naar yoga geweest. Ik ga een traject van speciale lessen volgen en vandaag was de intake. Ik ben stijf, stram, uit conditie, heb last van houding problemen en pijntjes van overcompenseren. Vandaag een intake gehad en er is uitgebreid geluisterd, gekeken, gevoeld en getest. Maandag ga ik in de les meedoen.

Hopelijk voel ik me dan na een poosje weer 40 ipv 80 :biggrin2:
Oooow dus ik moet yoga gaan doen!
#80ishetnieuwe40 :biggrin2:

Hoop dat het gaat werken voor je!
Ik ga het nu ook maar eens serieus overwegen, ik heb vergelijkbare pijntjes als jij namelijk…
Door Kaela
Kim_S schreef: vr 17 jan 2025, 17:46 Oooow dus ik moet yoga gaan doen!
#80ishetnieuwe40 :biggrin2:

Hoop dat het gaat werken voor je!
Ik ga het nu ook maar eens serieus overwegen, ik heb vergelijkbare pijntjes als jij namelijk…
Hahaha gaan we gezellig samen!

Ik heb yoga altijd fijn gevonden. Ik heb niets met het zweverige, maar de combinatie beweging-ademhaling-bewustwording is elke keer weer heel ontspannend en fijn.
Door pearlsofpassion
Oh, ik ook!! :o

Waar moet je op letten als je een yogales kiest?
Ik heb daar nl nul ervaring mee....
Maar ik heb al een paar jaar het gevoel dat het iets voor mij zou zijn. Al is het maar gewoon om te destresseren.
Door Kaela
pearlsofpassion schreef: za 18 jan 2025, 08:35 Oh, ik ook!! :o

Waar moet je op letten als je een yogales kiest?
Ik heb daar nl nul ervaring mee....
Maar ik heb al een paar jaar het gevoel dat het iets voor mij zou zijn. Al is het maar gewoon om te destresseren.
Op zich kun je met yoga niet heel snel fout gaan. Normaal is dat heel erg gericht op dat wat je zelf kan. Er zit geen prestatiedruk achter, het gaat heel erg om je eigen lijf en wat voor jou goed voelt en wat je grenzen zijn.
Je hebt wel verschillende soorten yoga. Wat ik nu ga doen heet critical alignment yoga en is het meeste “fysiotherapie” achtig. En ik ga daar nu dus een lesvorm met kleinere groepen en meer aandacht voor de fysieke klachten die bij mij spelen van volgen. Bij deze yoga vorm ga je heel erg op zoek naar waar je lichaam beperkingen heeft en waar die uit bestaan. En vervolgens hoe je daar verbetering in aan kan brengen.
Bij mij werken de kleine stabilisatie spieren nauwelijks mee en draaien de meeste grotere spieren overuren. Dus gaan we de grote spieren uit die spierspanning halen en de kleinere aan het werk zetten. Zodat mijn houding en kracht weer vanuit de juiste spieren en spierspanning gaat komen.

Heb je zoiets niet in de buurt, dan zou ik beginnen met de milde yogavormen. Yinyoga is heel rustig. En als je dat fijn vindt, maar aan meer sportiviteit toe bent kan je naar soft flow vinyasa gaan.
Door dinky89
Hoe zweverig het is, is denk ik heel erg afhankelijk van de docent die het geeft. Ik zou daarom dan ook kijken of je ergens een proefles kan volgen.

Zelf ben ik in december weer begonnen om pilates op te pakken. Daarbij merk ik ook heel duidelijk dat ik een groot deel van mijn opgebouwde lenigheid voor de zwangerschap kwijt ben. Ook niet zo vreemd want voor de zwangerschap deed ik het twee keer in de week. Dat is sterk gericht op het versterken van de core (rug/buik) maar ook met fijne stretch oefeningen vooraf en achteraf waardoor langzaam lenigheid ook wat wordt verbeterd. En in december eindigt een les altijd met een heerlijk ontspannen bodyscan :biggrin2:
Door pearlsofpassion
Klinkt allemaal heerlijk.
Ik heb gewoon al sinds de zwangerschappen ( 10-6 jaar geleden) het gevoel dat mijn lichaam het mijne niet meer is. Het wil niet meer mee, het doet pijn aan alle kanten en mn spieren werken niet meer.

Nu is het zo dat ik ook lichte bloedarmoede wegens ijzertekort had/heb. En ik weeg natuurlijk ook 20-25kg meer. Dat helpt niet. Maar er iets aan doen is ook zo lastig want dat lijf wil verdorie maar niet mee. :-X

Verder is er gebrek aan rust in mijn hoofd en slaaptekort wegens mijn onregelmatige werkuren. Dat laatste kan ik niet veranderen.
Mijn suikerverslaving is al iets minder, dat is al gelukt. Het gewicht doet echter nog niet mee.
Door Kaio
pearlsofpassion schreef:Klinkt allemaal heerlijk.
Ik heb gewoon al sinds de zwangerschappen ( 10-6 jaar geleden) het gevoel dat mijn lichaam het mijne niet meer is. Het wil niet meer mee, het doet pijn aan alle kanten en mn spieren werken niet meer.

Nu is het zo dat ik ook lichte bloedarmoede wegens ijzertekort had/heb. En ik weeg natuurlijk ook 20-25kg meer. Dat helpt niet. Maar er iets aan doen is ook zo lastig want dat lijf wil verdorie maar niet mee. :-X

Verder is er gebrek aan rust in mijn hoofd en slaaptekort wegens mijn onregelmatige werkuren. Dat laatste kan ik niet veranderen.
Mijn suikerverslaving is al iets minder, dat is al gelukt. Het gewicht doet echter nog niet mee.
En juist goede slaap is heel belangrijk bij lichamelijk als geestelijk herstel.
Dus ook voor je pijntjes, voor je gewicht etc...
Wellicht dat zoiets als yoga je kan helpen met de kwaliteit ervan te verbeteren. Vaak helpt uberhaupt sport daarbij en yoga staat natuurlijk ook bekend als ontspanning (naast inspanning!)

Ikzelf heb nog nooit yoga gedaan. Het hummmmm of te lang ademen of op de grond liggen hummen heeft me altijd tegengehouden ;D Maar dat hoeft denk ik niet overal zo te zijn he, dat is gewoon mijn beeld dat ik lang erover gehad heb en dat klopt niet
Door Kaela
Kaio schreef: wo 22 jan 2025, 18:40 En juist goede slaap is heel belangrijk bij lichamelijk als geestelijk herstel.
Wellicht dat zoiets als yoga je kan helpen met de kwaliteit ervan te verbeteren. Vaak helpt uberhaupt sport daarbij en yoga staat natuurlijk ook bekend als ontspanning (naast inspanning!)

Ikzelf heb nog nooit yoga gedaan. Het hummmmm of te lang ademen of op de grond liggen hummen heeft me altijd tegengehouden ;D Maar dat hoeft denk ik niet overal zo te zijn he, dat is gewoon mijn beeld dat ik lang erover gehad heb en dat klopt niet
Ik heb echt nog nooooit gehumt!!!

Slapen is echt onwijs belangrijk en hier ook een grote spelbreker. Als Nina me niet wakker houdt, lig ik zelf wel met regelmaat naar het plafond te staren. Luisterboeken helpen om te ontspannen en weer ik slaap te vallen. Of toch in ieder geval niet te piekeren en zo toch een soort rust te pakken. Maar jeetje. Wat zou ik ons allemaal structureel betere nachten wensen. We zijn alle drie zo vaak zo vreselijk moe. En dat heeft echt overal invloed op.
Door frodo quin
Kaio schreef: wo 22 jan 2025, 18:40 En juist goede slaap is heel belangrijk bij lichamelijk als geestelijk herstel.

Slaap is inderdaad super belangrijk!

Toen ik nog maar 1 stuk ledemaat had en yoga nog te doen was heb ik wel poweryoga gedaan. Dat is wat intenser en muv de laatste minuten lag er ook geen nadruk op ontspanning. De flow van de bewegingen en de voor mij goede balans tussen inspanning en rustig ervoer ik wel als heel ontspannend. De laatste minuten was dan wel echt een leg je neer en ontspan ding. Daar krijg ik dus giga stress van, dus dan ging ik al mijn spullen pakken. Dat is misschien ook wat voor jou.
Door sam28
Ik heb vakantie voor ik aan nieuwe baan begin. Daar heb ik ook super veel zin in!
Deze week ben ik lekker aan de klusjes geweest, volgende week ga ik naar de ardennen :D
Lief komt dan donderdag ook voor het hele weekend!
Door Siberienne
Kaela schreef: wo 22 jan 2025, 19:28 Ik heb echt nog nooooit gehumt!!!

Slapen is echt onwijs belangrijk en hier ook een grote spelbreker. Als Nina me niet wakker houdt, lig ik zelf wel met regelmaat naar het plafond te staren. Luisterboeken helpen om te ontspannen en weer ik slaap te vallen. Of toch in ieder geval niet te piekeren en zo toch een soort rust te pakken. Maar jeetje. Wat zou ik ons allemaal structureel betere nachten wensen. We zijn alle drie zo vaak zo vreselijk moe. En dat heeft echt overal invloed op.
Heb je wel eens yoga nidra geprobeerd voor het slapen?
Ik heb een poos deze gedaan: en dat hielp wel.

Ik slaap op het moment ook slecht, moet het misschien ook weer eens wat vaker gaan doen.

Verder doe ik eigenlijk bijna geen yoga meer maar ben over op ‘natural movement therapy’. Beetje meer dynamisch. Zitten wel aantal yoga dingen in.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door