Moderator: Lizzy
Lizzy schreef: ↑ma 20 jan 2025, 17:43 De antigens van de Giardia parasiet kunnen volgens Dr. Karen Becker tot wel 6 maanden in het lichaam aanwezig blijven....Hoe kan een hond met giardia dan na 1 maand negatief testen en vervolgens de volgende maand weer positief?
pearlsofpassion schreef: ↑wo 22 jan 2025, 01:52 Nee, als er negatief getest is, en er is meerdere porties ontlasting opgestuurd ( want de parasiet wordt niet steeds uitgescheiden), en er was al even geen medicatie gegeven op dat moment, dan gaat het over een herbesmetting als die weer positief test.Bij het Woud moet je maar één monster insturen voor Giardia.
Antigenen zijn trouwens stukjes van de parasiet zelf. Die stukjes waar het imuunsysteem op reageert met het aanmaken van antilichamen of antistoffen.ik begrijp niet hoe enkel het antigeen nog een half jaar aanwezig kan blijven. Zelfs al valt de parasiet in moleculen uit elkaar, het molecuul van het antigeen kan zich niet aan de darmwand hechten en wordt dan toch mee uitgescheiden ???
Kwestie dat er daar geen misvattingen over zijn.
doranto schreef: ↑di 21 jan 2025, 16:13 Hoe kan een hond met giardia dan na 1 maand negatief testen en vervolgens de volgende maand weer positief?Ja, hoewel giardia intermitterend uitscheid. Je kunt net 1 keer een stukje ontlasting hebben gehad van de dag dat er niet uit is gescheiden. Denk ik. Dat is allemaal in tegenstelling tot wat Dr Becker beweert maar een andere verklaring heb ik niet.![]()
Dan zijn de testen bij het woud dus kennelijk niet betrouwbaar.
Lizzy schreef: ↑wo 22 jan 2025, 14:07 Ik krijg de indruk dat ze bedoelt dat je moet testen maar dat de ELISA niet perse de beste test methode is?Ik heb de link bestudeerd die je hierboven gegeven hebt. En ik begrijp nu wat ze bedoelt:
pike schreef: ↑wo 22 jan 2025, 17:27 Ik heb de link bestudeerd die je hierboven gegeven hebt. En ik begrijp nu wat ze bedoelt:Vroeger deed Het Woud Elisa EN flotatie. Ik zie nu dat ze dat niet meer doen. Ja jammer. Slordig. Misschien dat je dierenarts het doet/zelf kan, flotatie? Zo ingewikkeld is dat nou ook weer niet, alleen moet je wel middelen hebben om te centrifugeren, volgens mij.
Ze is voor de diagnose van Giardia positief over de Elisa test omdat die naar het antigeen kijkt en niet naar de cysten. Maar omdat het antigeen naar haar zeggen nog tot een half jaar na behandeling aanwezig is in het lichaam is de Elisa test niet de beste methode om nacontrole te doen. En daarom zou je achteraf gedurende een periode van 3-4 maanden elke maand een keer moeten testen middels flotatie. Meerdere malen omdat die cysten niet continu worden uitgescheiden en een eenmalige check dus geen zekerheid geeft.
Nou, wie doet er hier nog aan flotatie voor Giardia???
Lizzy schreef: ↑do 23 jan 2025, 12:14 Vroeger deed Het Woud Elisa EN flotatie. Ik zie nu dat ze dat niet meer doen. Ja jammer. Slordig. Misschien dat je dierenarts het doet/zelf kan, flotatie? Zo ingewikkeld is dat nou ook weer niet, alleen moet je wel middelen hebben om te centrifugeren, volgens mij.Geen idee of ze dat doet/kan doen maar dat ga ik zeker vragen.
judith vd schreef: ↑za 11 jan 2025, 16:40 Pup Lily (bijna 1 jaar) eet het liefst van alles en nog wat van de straat.Gister de uitslag:
Ik was ook niet verrast dat ze 3 plusjes bij lintworm had en 1 plusje bij spoel- en haakworm. Hiervoor heb ik haar niet getest en ze is alleen bij de fokker ontwormd.
Emy (ruim 7,5 jaar) doet dit soms ook, maar veel minder.
Blijkbaar zijn dit bij haar allemaal passerende wormen: in juni 1 plusje bij zweepworm, in november had ze 1 plusje bij haakworm, maar nu heeft ze 3 plusjes bij spoelworm. Ik heb haar in juni en november niet ontwormd.
Mijn plan is nu om beide diatomeeënaarde en parasietenmix te gaan geven en over 1 maand weer een test te doen. Niet ontwormen dus.
Wat is jullie idee hierbij?