Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door pike
Alle uitslagen zijn binnen. We hebben er een behoorlijke salmonellabesmetting bij. Dierenarts gaf mij wel gelijk in mijn opvatting dat de hond, vrolijk en blij en actief met een goede eetlust en goed drinken, dus geen ziektebeeld vertoond, geen antibiotica behoeft. Zijn ontlasting is met de dag verbeterd en vanochtend was die helemaal top. Maar ze vond het toch raadzaam hem antibiotica te geven om mij en mijn man tegen besmetting te beschermen. Alleen bij ouderen en mensen met babietjes geef ik dat advies zei ze. Het is aan mij of ik het wel of niet wil geven. We begrijpen elkaars standpunt. Dus nu sta ik in dubio. Want mijn man is al een hele poos ziek en heeft niet veel weerstand. 7 dagen Alfatrim. Kon geen kwaad dat tussen de beide panacur kuren door te geven :-\
Door doranto
Lizzy schreef: ma 20 jan 2025, 17:43 De antigens van de Giardia parasiet kunnen volgens Dr. Karen Becker tot wel 6 maanden in het lichaam aanwezig blijven....
Hoe kan een hond met giardia dan na 1 maand negatief testen en vervolgens de volgende maand weer positief? :-\
Dan zijn de testen bij het woud dus kennelijk niet betrouwbaar.
Nee, als er negatief getest is, en er is meerdere porties ontlasting opgestuurd ( want de parasiet wordt niet steeds uitgescheiden), en er was al even geen medicatie gegeven op dat moment, dan gaat het over een herbesmetting als die weer positief test.

Antigenen zijn trouwens stukjes van de parasiet zelf. Die stukjes waar het imuunsysteem op reageert met het aanmaken van antilichamen of antistoffen.
Kwestie dat er daar geen misvattingen over zijn.
Door pike
pearlsofpassion schreef: wo 22 jan 2025, 01:52 Nee, als er negatief getest is, en er is meerdere porties ontlasting opgestuurd ( want de parasiet wordt niet steeds uitgescheiden), en er was al even geen medicatie gegeven op dat moment, dan gaat het over een herbesmetting als die weer positief test.
Bij het Woud moet je maar één monster insturen voor Giardia.
Antigenen zijn trouwens stukjes van de parasiet zelf. Die stukjes waar het imuunsysteem op reageert met het aanmaken van antilichamen of antistoffen.
Kwestie dat er daar geen misvattingen over zijn.
ik begrijp niet hoe enkel het antigeen nog een half jaar aanwezig kan blijven. Zelfs al valt de parasiet in moleculen uit elkaar, het molecuul van het antigeen kan zich niet aan de darmwand hechten en wordt dan toch mee uitgescheiden ???
Door Lizzy
doranto schreef: di 21 jan 2025, 16:13 Hoe kan een hond met giardia dan na 1 maand negatief testen en vervolgens de volgende maand weer positief? :-\
Dan zijn de testen bij het woud dus kennelijk niet betrouwbaar.
Ja, hoewel giardia intermitterend uitscheid. Je kunt net 1 keer een stukje ontlasting hebben gehad van de dag dat er niet uit is gescheiden. Denk ik. Dat is allemaal in tegenstelling tot wat Dr Becker beweert maar een andere verklaring heb ik niet.
Door Lizzy
Ik heb het er even bij gezocht:

"Because the ELISA test can show positive for up to six months after treatment as all the
giardia antigens are being cleared out of your pet’s system, it’s important that you check
your pet several times. We recommend once a month for three to four months with a
fecal float afterwards to make sure that he or she is really negative. As I mentioned,
dogs don’t shed the cyst in every stool sample, so checking multiple times is a really
good idea.
This might seem confusing, but the diagnostic test for giardia – the ELISA test – isn’t a
good post-treatment follow-up test. If that makes any sense – hopefully, it does".

Bron: https://nebula.wsimg.com/f50260dea1c986 ... oworigin=1
Door pike
Lizzy schreef: wo 22 jan 2025, 14:07 Ik krijg de indruk dat ze bedoelt dat je moet testen maar dat de ELISA niet perse de beste test methode is?
Ik heb de link bestudeerd die je hierboven gegeven hebt. En ik begrijp nu wat ze bedoelt:

Ze is voor de diagnose van Giardia positief over de Elisa test omdat die naar het antigeen kijkt en niet naar de cysten. Maar omdat het antigeen naar haar zeggen nog tot een half jaar na behandeling aanwezig is in het lichaam is de Elisa test niet de beste methode om nacontrole te doen. En daarom zou je achteraf gedurende een periode van 3-4 maanden elke maand een keer moeten testen middels flotatie. Meerdere malen omdat die cysten niet continu worden uitgescheiden en een eenmalige check dus geen zekerheid geeft.

Nou, wie doet er hier nog aan flotatie voor Giardia???
Door Lizzy
pike schreef: wo 22 jan 2025, 17:27 Ik heb de link bestudeerd die je hierboven gegeven hebt. En ik begrijp nu wat ze bedoelt:

Ze is voor de diagnose van Giardia positief over de Elisa test omdat die naar het antigeen kijkt en niet naar de cysten. Maar omdat het antigeen naar haar zeggen nog tot een half jaar na behandeling aanwezig is in het lichaam is de Elisa test niet de beste methode om nacontrole te doen. En daarom zou je achteraf gedurende een periode van 3-4 maanden elke maand een keer moeten testen middels flotatie. Meerdere malen omdat die cysten niet continu worden uitgescheiden en een eenmalige check dus geen zekerheid geeft.

Nou, wie doet er hier nog aan flotatie voor Giardia???
Vroeger deed Het Woud Elisa EN flotatie. Ik zie nu dat ze dat niet meer doen. Ja jammer. Slordig. Misschien dat je dierenarts het doet/zelf kan, flotatie? Zo ingewikkeld is dat nou ook weer niet, alleen moet je wel middelen hebben om te centrifugeren, volgens mij.
Door pike
Lizzy schreef: do 23 jan 2025, 12:14 Vroeger deed Het Woud Elisa EN flotatie. Ik zie nu dat ze dat niet meer doen. Ja jammer. Slordig. Misschien dat je dierenarts het doet/zelf kan, flotatie? Zo ingewikkeld is dat nou ook weer niet, alleen moet je wel middelen hebben om te centrifugeren, volgens mij.
Geen idee of ze dat doet/kan doen maar dat ga ik zeker vragen.
Ik dacht dat bij flotatie het monster in een oplossing gaat en cysten dan boven komen drijven. Als ze er zijn. Net als wormeitjes. Flotatie = drijven.
Wij deden het vroeger in het labo met gewoon afdraaien in een speciale tube en het bezinksel bekijken. Maar dat vraagt wel een geoefend oog.
Ik denk dat giardia niet zo snel gaat drijven...

Er bestaat trouwens ook een pcr test maar dat test dan wss ook nog lang positief en is uiteraard heel erg duur.
judith vd schreef: za 11 jan 2025, 16:40 Pup Lily (bijna 1 jaar) eet het liefst van alles en nog wat van de straat.
Ik was ook niet verrast dat ze 3 plusjes bij lintworm had en 1 plusje bij spoel- en haakworm. Hiervoor heb ik haar niet getest en ze is alleen bij de fokker ontwormd.

Emy (ruim 7,5 jaar) doet dit soms ook, maar veel minder.
Blijkbaar zijn dit bij haar allemaal passerende wormen: in juni 1 plusje bij zweepworm, in november had ze 1 plusje bij haakworm, maar nu heeft ze 3 plusjes bij spoelworm. Ik heb haar in juni en november niet ontwormd.

Mijn plan is nu om beide diatomeeënaarde en parasietenmix te gaan geven en over 1 maand weer een test te doen. Niet ontwormen dus.

Wat is jullie idee hierbij?
Gister de uitslag:
Emy geen besmetting en Lily 1x een + bij zweepworm.
Hartstikke goed dus.

Ik heb ze 10 dagen inwendige parasietmix gegeven (4 druppels per hond) en 1 maand diatomeeënaarde (per hond 1 eetlepel met een bergje: ze wegen 24 en 26 kilo).
Emy kreeg 1st een beetje dunne poep. Ben haar toen minder gaan geven en heb het daarna opgebouwd.
Lily had nergens last van.
Ook geen problemen met eten. Ik verdeelde het over hun 2 maaltijden en deed er wat water bij als er niet genoeg vleessappen bijzaten.

Heel eerlijk: het zou mij niets verbazen dat deze goede uitslag alleen komt, doordat ik ze 3 dagen (nagenoeg) geen poep heb laten eten.
Dat ga ik de volgende keer doen: geen poep eten en dan testen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door