Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door pike
doranto schreef: vr 17 jan 2025, 16:38 Xanne heeft alleen parasietmix gehad en probiotica van puur toen ze een giardiabesmetting had. Toen ze negatief testte ben ik daar mee gestopt, maar bij de laatste test was het weer positief. Zolang ze echter geen symptomen heeft hoefden we niets te doen, maar ik ben voor de zekerheid toch maar weer begonnen met parasietmix en de probiotica.
Ik heb begrepen dat er veel honden besmet zijn zonder dat ze symptomen hebben. Zonder een test zou je het dus gewoon niet weten. In dat geval zou ik ook niets doen. Maar Ties heeft wel symptomen.
Hij poept niet normaal. Hij poept 's ochtends bijv. 1x keurige keuteltjes, dan zachte drollen en de derde keer komt er een prutje uit. Soms wel drie keer. 's avonds komt er een prutje uit. Om de zoveel tijd is hij niet lekker, wil dan gras eten, propt zich in 10 minuutjes vol, gaat dan lopen en dan komt na 100 meter de baggerpoep met gras en al eruit gefloept, en daarna gaat hij met tussenpozen een keer of 3 zitten en poept dunne slurrie. Giardia heeft de naam enorm te stinken. Bij Ties hangt er wel een heel specifiek geurtje aan, maar niet van dien aard dat je terugdeinst. Een geur die ik herken van de ontlasting van een van mijn vorige honden, Duc. Die is nooit getest maar had ook geen symptomen. Ik dacht bij hem dat de geur misschien veroorzaakt werd door de medicatie die hij kreeg. Maar misschien was hij ook wel besmet zonder daar ziek van te worden.
Door Lizzy
pike schreef: vr 17 jan 2025, 16:55 Ik heb begrepen dat er veel honden besmet zijn zonder dat ze symptomen hebben. Zonder een test zou je het dus gewoon niet weten. In dat geval zou ik ook niets doen. Maar Ties heeft wel symptomen.
Hij poept niet normaal. Hij poept 's ochtends bijv. 1x keurige keuteltjes, dan zachte drollen en de derde keer komt er een prutje uit. Soms wel drie keer. 's avonds komt er een prutje uit. Om de zoveel tijd is hij niet lekker, wil dan gras eten, propt zich in 10 minuutjes vol, gaat dan lopen en dan komt na 100 meter de baggerpoep met gras en al eruit gefloept, en daarna gaat hij met tussenpozen een keer of 3 zitten en poept dunne slurrie. Giardia heeft de naam enorm te stinken. Bij Ties hangt er wel een heel specifiek geurtje aan, maar niet van dien aard dat je terugdeinst. Een geur die ik herken van de ontlasting van een van mijn vorige honden, Duc. Die is nooit getest maar had ook geen symptomen. Ik dacht bij hem dat de geur misschien veroorzaakt werd door de medicatie die hij kreeg. Maar misschien was hij ook wel besmet zonder daar ziek van te worden.
Maar Ties, is hij getest op Giardia? Giardia stinkt niet perse maar het ruikt heel specifiek ja. Een beetje een vieze zoete weeïge geur. Maar meten is weten....
Door Lizzy
doranto schreef: vr 17 jan 2025, 16:38 Xanne heeft alleen parasietmix van Krachtig Kruid gehad en probiotica van puur toen ze een giardiabesmetting had. Toen ze negatief testte ben ik daar mee gestopt, maar bij de laatste test was het weer positief. Zolang ze echter geen symptomen heeft hoefden we niets te doen, maar ik ben voor de zekerheid toch maar weer begonnen met parasietmix en de probiotica.
Ik heb wel een beetje moeite met deze uitspraak van diegene die 'm gedaan heeft. Ik weet niet wat hij of zij nog meer heeft gezegd? Heeft deze persoon er wel uitdrukkelijk bij vermeld dat je dan wel de ontlasting super goed moet opruimen (in je eigen tuin zelfs nabranden met een gasbrander - ik nam zelfs een mini gasbrander mee naar het bos)? Is het niet voor de her besmetting van je eigen hond, is het voor al die andere honden.....

Ik geef je groot gelijk dat je toch weer begonnen bent met Parasietmix. Maarrrr, probiotica werkt vaak juist averechts bij Giardia.
Door pike
Lizzy schreef: za 18 jan 2025, 11:47 Maar Ties, is hij getest op Giardia? Giardia stinkt niet perse maar het ruikt heel specifiek ja. Een beetje een vieze zoete weeïge geur. Maar meten is weten....
Lizzy schreef:
Zo te lezen klikt het niet zo goed met de diatomeeënaarde.... Dat gaat 'm dan gewoon niet worden.

Sjoerd is trouwens ook al 4 dagen een beetje aan de diarree (en Sjoerd heeft echt noooooit diarree, al sinds 2 jaar niet). Zou er ook wat heersen?

Ben benieuwd hoe ie test!
pike schreef: Maandag een driedaags monster op laten sturen naar Utrecht, en álles laten testen. Dus niet alleen wormen, maar ook giardia, schimmels, gisten. Nog niet alle uitslagen zijn binnen, maar vanochtend is het eerste deel ervan binnen gekomen: Giardia positief.
Dus ja, hij is getest. En er zijn géén wormeneitjes aangetroffen.
Door Lizzy
pike schreef: vr 17 jan 2025, 14:07 Maandag een driedaags monster op laten sturen naar Utrecht, en álles laten testen. Dus niet alleen wormen, maar ook giardia, schimmels, gisten. Nog niet alle uitslagen zijn binnen, maar vanochtend is het eerste deel ervan binnen gekomen: Giardia positief.
Ah. Deze heb ik dus gemist, sorry.

He verdikkeme.

Ik lees dat hij op de Panacur staat. Als je mijn mening wilt weten? Doe 5 dagen Panacur (niet krap doseren), 5 dagen pauze en weer 5 dagen Panacur.

En blijf Parasietmix geven! Ik heb Sjoerd uiteindelijk Giardia vrij gekregen met Parasietmix dus jaaaa, dat heeft wel degelijk invloed. Ik gaf Sjoerd een hogere dosering (in overleg met Annette Vogel, de bedenker van het originele recept) en hij heeft dat echt gekregen totdat ie vrij was. En dat heeft toen best lang geduurd.
Door pike
Lizzy schreef: za 18 jan 2025, 12:32 Ah. Deze heb ik dus gemist, sorry.

He verdikkeme.

Ik lees dat hij op de Panacur staat. Als je mijn mening wilt weten? Doe 5 dagen Panacur (niet krap doseren), 5 dagen pauze en weer 5 dagen Panacur.

En blijf Parasietmix geven! Ik heb Sjoerd uiteindelijk Giardia vrij gekregen met Parasietmix dus jaaaa, dat heeft wel degelijk invloed. Ik gaf Sjoerd een hogere dosering (in overleg met Annette Vogel, de bedenker van het originele recept) en hij heeft dat echt gekregen totdat ie vrij was. En dat heeft toen best lang geduurd.
Ja de dierenarts heeft 5 dagen voorgeschreven, maar wel met 7 dagen pauze en dan weer 5 dagen. Hij krijgt voor 15 kg hond en hij weeg 13,5. Dus ik denk dat dat wel oke is.

Ik ben nu wel een beetje in de war met de parasietmix. Ties krijgt namelijk Puur parasitus. Dat is iets anders dan de Parasietmix. Die heb ik gisteren opgezocht en dat zijn druppels. Puur parasiet zijn capsules. Ik strooi het poeder uit de capsules door zijn eten. Het voorschrift is 10-25 kg 2-3 capsules. Ik geeft hem twee capsules aangezien hij maar 13,5 kg weegt. Misschien moet ik toch drie stuks geven? En dat zijn dus kuurtjes van 10 dagen en 3 maanden niets. Ik ben afgelopen week begonnen na een stop van 2 maanden. En dat leek gelijk effect te hebben. Of het was toeval.
Ik weet niet of ik dan beter over kan gaan op de parasietmix van Caspar Broekman. DIe is in principe ook voor 10 dagen. Deels zit er hetzelfde in. Dus dan zou ik ook eens moeten informeren hoe lang en hoeveel ik hem moet geven.
Door Lizzy
pike schreef: za 18 jan 2025, 13:16 Ja de dierenarts heeft 5 dagen voorgeschreven, maar wel met 7 dagen pauze en dan weer 5 dagen. Hij krijgt voor 15 kg hond en hij weeg 13,5. Dus ik denk dat dat wel oke is.
Ja de dosering is OK!
Ik ben nu wel een beetje in de war met de parasietmix. Ties krijgt namelijk Puur parasitus. Dat is iets anders dan de Parasietmix. Die heb ik gisteren opgezocht en dat zijn druppels. Puur parasiet zijn capsules. Ik strooi het poeder uit de capsules door zijn eten. Het voorschrift is 10-25 kg 2-3 capsules. Ik geeft hem twee capsules aangezien hij maar 13,5 kg weegt. Misschien moet ik toch drie stuks geven? En dat zijn dus kuurtjes van 10 dagen en 3 maanden niets. Ik ben afgelopen week begonnen na een stop van 2 maanden. En dat leek gelijk effect te hebben. Of het was toeval.
Ik weet niet of ik dan beter over kan gaan op de parasietmix van Caspar Broekman. DIe is in principe ook voor 10 dagen. Deels zit er hetzelfde in. Dus dan zou ik ook eens moeten informeren hoe lang en hoeveel ik hem moet geven.
Ja, daar zit deels hetzelfde in en ik heb dus op advies van en Tannetje Koning en Annette Vogel de parasietmix (maar dat zal ook voor de Puur Parasitus gelden) veeeeel langer gegeven. Qua dosering lijkt me van de capsules 2 genoeg, gezien zijn gewicht. Tannetje adviseerde langdurig te geven in een lage dosering (en dat hielp onvoldoende) en Annette adviseerde een hoge dosering, gewoon tot ie vrij was van Giardia.
Door Lizzy
pike schreef: za 18 jan 2025, 22:57 Kent iemand deze test?:
https://www.giardiabijhonden.com/post/h ... op-giardia
Zijn ze echt zo goed als beweerd wordt?
Goeie vraag. Ik heb geen idee. Het Woud prijst zichzelf hier wel de markt mee uit want een testje via hen kost € 29,50 per stuk incl. BTW. En de test hierboven genoemd kost €15,95. Het is een beetje zonde om uit te proberen, deze test tegenover die van het Woud. Het Woud beweert overigens dat zij antigen test doen en je daarom geen ontlasting van 3 dagen maar gewoon van 1 dag op kunt sturen. Zeg het maar.....
Door pike
Lizzy schreef: zo 19 jan 2025, 09:12 Goeie vraag. Ik heb geen idee. Het Woud prijst zichzelf hier wel de markt mee uit want een testje via hen kost € 29,50 per stuk incl. BTW. En de test hierboven genoemd kost €15,95. Het is een beetje zonde om uit te proberen, deze test tegenover die van het Woud. Het Woud beweert overigens dat zij antigen test doen en je daarom geen ontlasting van 3 dagen maar gewoon van 1 dag op kunt sturen. Zeg het maar.....
Dat zo'n test bij 't Woud duurder is is wel een beetje logisch. Ze hebben o.a. personeelskosten...
Maar ik zal het wel niet goed begrijpen, maar antigeen zit toch aan de parasiet/virus/bacterie gehecht. Of is dat niet zo? En als er niets wordt uitgescheiden kan je toch ook geen antigeen meten? Dus dan moet je toch altijd een mengmonster nemen? :-\
Ik denk dat het wel de moeite waard is om te proberen. Negatief geeft misschien geen zekerheid, maar als hij positief test lijkt me daar geen speld tussen te krijgen.
Door pike
Waarmee was je de hond zijn poepert???? Ik bedoel, van een zeepsopje gaat die parasiet niet dood. En van warm water ook niet. Is het dan niet een kwestie van de douchekop erop zetten en grondig afspoelen???
Door Lizzy
pike schreef: zo 19 jan 2025, 20:10 Dat zo'n test bij 't Woud duurder is is wel een beetje logisch. Ze hebben o.a. personeelskosten...
Maar ik zal het wel niet goed begrijpen, maar antigeen zit toch aan de parasiet/virus/bacterie gehecht. Of is dat niet zo? En als er niets wordt uitgescheiden kan je toch ook geen antigeen meten? Dus dan moet je toch altijd een mengmonster nemen? :-\
Ik denk dat het wel de moeite waard is om te proberen. Negatief geeft misschien geen zekerheid, maar als hij positief test lijkt me daar geen speld tussen te krijgen.
De antigens van de Giardia parasiet kunnen volgens Dr. Karen Becker tot wel 6 maanden in het lichaam aanwezig blijven....
Door pike
Lizzy schreef: ma 20 jan 2025, 17:43 De antigens van de Giardia parasiet kunnen volgens Dr. Karen Becker tot wel 6 maanden in het lichaam aanwezig blijven....
Dus zonder dat die ergens aan vastgehecht zit? Maar dan heeft een nacontrole geen enkele zin???? en kan je er niet achter komen of de hond er van af is?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door