Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door doranto
Ik denk dat ik aankomende week wel wat zou kunnen versturen als het bij Lizzy nog niet genoeg aangegroeid is.

ps. Ik heb het net gewogen en ik kan er al wel zo'n 40 gram afhalen denk ik. Ik zou dat dan maandag of dinsdag kunnen versturen als je wilt.
Door Lizzy
Ja sorry, ik heb je PB gehad. Het is hier echt gekkenhuis.....

Ik wilde de kefir donderdag versturen: niet gelukt. Vrijdag werd mij afgeraden door een kennis van mij die bij Post NL werkt. Gekkenhuis is het bij de post, zou zaterdag niet bij jou binnen komen en dan ligt het tot dinsdag bij de post, zonder voeding.

Maar wow, ik heb bij lange na geen 40 gram om te versturen. Ik kwam aan 15 gram. Dus nou ja, misschien dan liever starten met zo'n mooie hoeveelheid die Doranto heeft....?
Door Lizzy
Ik zit al een tijdje te denken om mijn kefir te gaan halveren. Ik wilde het nooit omdat ik het ergens zonde vind. Maar ik heb nu 1 liter maar dat is eigenlijk teveel (want Leo mag geen kefir van zijn diëtiste). Van mij kun je 50 gram krijgen. Dan weet ik dat ze een goed baasje krijgen. Misschien wil je die 40 gram van Doranto ook, kun je bijna gelijk met 1 liter van start...?
Door judith vd
Als jullie het allebei willen versturen, dan heb ik zeker genoeg!

Heel graag dus.
Doranto: ik stuur je een pb.
Laatst gewijzigd door judith vd op zo 05 jan 2025, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
judith vd schreef: zo 05 jan 2025, 11:52 Als jullie het allebei willen versturen, dan heb ik zeker genoeg!

Heel graag dus.
Doranta: ik stuur je een pb.
Gaat helemaal goed komen!
Door Lizzy
De kefir is onderweg. De bloempjes zijn een beetje minder gebloemd dan wat je wel eens op foto's ziet, ze zijn wat gladder. Dat is heel normaal, dat komt omdat ik ze vrij koud heb staan (altijd onder de 18 graden). In de zomer worden het weer meer bloempjes. Maar het maakt goeie kefir! Hoewel het wel even zal moeten bijkomen van de reis.....
Door doranto
Van mij is de kefir ook onderweg. Het is ondertussen ook ongeveer 50 gram geworden. Als het goed aankomt zou je nu zeker moeten kunnen starten.
Door judith vd
De 1ste liter is klaar. Dat gaat lekker zo snel met zoveel roosjes!

Vroeger bewaarde ik de roosjes altijd in een bakje met water in de koelkast.
Ik spoel ze dan 1st af met water.
Doen jullie dat ook zo?
Door doranto
Nee, ik spoel ze nooit af. Ik giet de kefir door een plastic zeef en doe de roosjes dan terug in de glazen kan waar ze uitkomen. Dan doe ik nieuwe melk erop en roer alles door met een bamboe lepeltje. Ik zet de kan afgedekt met een schoteltje in een donkere kast voor ca. 24 uur, roer het dan door en zet alles in de koelkast. Als mijn oude voorraad op is (meestal 1 of 2 dagen later) zeef ik de kefir en zet hem voor 24 uur weer met nieuwe melk in de donkere kast. Als ik teveel roosjes krijg (ik merk dat als de kefir gaat scheiden en er wei boven komt drijven) Haal ik er een deel af en geef dat aan de honden. Zo doe ik het al vele jaren.
Door Lizzy
judith vd schreef: do 09 jan 2025, 18:46 De 1ste liter is klaar. Dat gaat lekker zo snel met zoveel roosjes!

Vroeger bewaarde ik de roosjes altijd in een bakje met water in de koelkast.
Ik spoel ze dan 1st af met water.
Doen jullie dat ook zo?
Nee, ik spoel ze nooit af met water en dat is ook echt niet goed voor de korrels. Ze voeden zich trouwens met lactose. Dus als je ze in water laat staan, gaan ze op een gegeven moment dood van de honger. Als je teveel kefir hebt, kun de korrels beter in melk in de koelkast zetten. Het fermenteren gaat dan veel langzamer maar je hongert ze niet uit.
Door Lizzy
Ik zeef ze ook door een plastic zeef. En spoel ze echt niet nooit af (echt niet doen hoor, dat is mega ouderwets en bewezen niet goed voor de korrels).

Ik maak dan wel de pot schoon met een afwasborstel alleen voor de kefir. En dan spoel ik de pot met heel heet water goed na en droog 'm af met keukenrol. Dan gaat de melk erin en de korrels erin. Dan roer ik even de boel door met een plastic lepel.

De kefir gaat dan 24 uur op kamertemperatuur. Dan heb ik de lekkerste kefir.

Toen ik dus teveel kefir had, liet ik het op een koele plaats 48 uur fermenteren. Je krijgt dan iets meer gist en iets minder bacteriën. Ook lekker maar dan is de kefir wat zuurder.

Ik giet de boel dus af, heb een glazen fles voor de kefirdrank en die gaat weer in de koelkast.
Door judith vd
Duidelijk: bedankt voor de uitleg.

De 1ste liters zijn gemaakt. Mijn vriend heeft trouwens ergens gelezen dat je beter rauwe melk gebruiken, omdat eiwitten van gepasteuriseerde producten niet door ons worden afgebroken.

Bij mij (in de Achterhoekse uithoek) is het wel makkelijk om aan rauwe, biologische melk te komen.
Das misschien lastiger in de bewoonde wereld.

Kan je een teveel aan kefir ook invriezen voor later gebruik? Daar lees ik ook verschillende berichten over.
Door Lizzy
judith vd schreef: za 11 jan 2025, 10:21 Duidelijk: bedankt voor de uitleg.

De 1ste liters zijn gemaakt. Mijn vriend heeft trouwens ergens gelezen dat je beter rauwe melk gebruiken, omdat eiwitten van gepasteuriseerde producten niet door ons worden afgebroken.

Bij mij (in de Achterhoekse uithoek) is het wel makkelijk om aan rauwe, biologische melk te komen.
Das misschien lastiger in de bewoonde wereld.

Kan je een teveel aan kefir ook invriezen voor later gebruik? Daar lees ik ook verschillende berichten over.
Ik kan ook aan rauwe bio melk komen maar ja, ik wil perse melk van kalfjes die bij hun moeder mogen blijven dus ik gebruik Kalverliefde. Maar beter is rauwe melk ja. Kon ik aan Demeter rauwe melk komen: gebruikte ik zekerrrr te weten dat!

Kefir is in de koelkast (dus de melk zeg maar) heel lang houdbaar. Wel 2 weken volgens mij. Fermenteert het wel een beetje door. Vriezer heb ik geen ervaring mee.
Door doranto
Ik gebruik ook altijd rauwe melk. Toen ik nog Toggenburgers had gebruikte ik uiteraard die melk, maar nu we geen geiten meer hebben haal ik het hier bij een biologische rundveehouder die een melktap heeft. Gelukkig laten zij ook altijd de kalveren bij de moeders lopen. :)
Geen idee of je de korrels ook in kunt vriezen. Je zou het altijd kunnen proberen natuurlijk. Maar als je het in de koelkast zet en af en toe van verse melk voorziet, gaat het in ieder geval goed lijkt mij.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door