Ik zit met het volgende: Yoda is begin december geopereerd aan een blaassteentje dat de plasbuis gedeeltelijk blokkeerde. Er was sprake van 1 steentje, we hebben videobeelden van de binnenkant van de blaas gezien (laparoscopisch geopereerd) en er dwarrelde nog een enkel 'vlokje' dat ze weggespoeld hebben.
De steen is getest, kennelijk wordt dat tegenwoordig door Hill's in Minnesota gedaan (

Helaas is dit een aandoening waar hij zijn leven lang niet meer vanaf komt. Mede dankzij dit ontzettend fijne forum heb ik inmiddels een aanvalsplan. En één van de belangrijkste acties daarin is het monitoren van de pH van de urine. Bij cystine moet deze 7,5 of hoger zijn (waarschijnlijk ga ik daar binnenkort nog wel wat meer vragen over stellen). Ik doe dat nu met stripjes van Machery-Nagel maar ik vind het niet echt makkelijk aflezen. Ik twijfel vaak tussen twee of zelfs drie 'kleurtjes' waar je mee moet vergelijken. En dan weet ik dus niet of het tussen 6,5 en 7,0 zit of toch tussen 7,0 en 7,5. Dat verschil vind ik gewoon veel te groot om over te twijfelen. Ik maak zelfs foto's van de stripjes om het nog eens goed te kunnen bekijken en dan nog twijfel ik.
Lang verhaal kort: Ik zie dat er digitale pH meters zijn, voor bijvoorbeeld een aquarium. Omdat ik de rest van Yoda's leven die waardes moet meten wil ik best wel een investering doen, maar ik wil dan ook zeker weten dat het goed is. Als ik het niet goed op de rit krijg dan gaat hij zeker nieuwe stenen vormen. Volgens de dierenarts waren dieetbrokken echt de enige oplossing om nieuwe steenvorming te voorkomen. Die heb ik vriendelijk doch beslist geweigerd. (Overigens verder niets dan lof over deze kliniek, we waren naar de tweedelijns kliniek in Roden verwezen omdat onze eigen DA er de vinger maar niet op kon leggen waarom Yoda niet goed kon plassen. En ze zijn echt een extra mijl gegaan voor Yoda).
Vandaar mijn vraag: Heeft iemand ervaring met een digitale pH-meter? Waar moet ik op letten bij de aanschaf?
Ik hoor graag!
groetjes,
Femke
Edit: ik wist niet of het topic hier goed staat, maar anders geef h'm maar een zwieper naar een betere plek!