Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
Hallo beste BP'ers. Heeeel lang geleden dat ik hier iets gepost heb, maar BP zit nog steeds in mijn hart en is ook nog altijd mijn go-to als ik iets heb met Yoda. Hier zit namelijk zo ontzettend veel kennis! (Ik heb net al even rondgesnuffeld in de Bar en ik zie gelukkig ook nog steeds bekende namen).

Ik zit met het volgende: Yoda is begin december geopereerd aan een blaassteentje dat de plasbuis gedeeltelijk blokkeerde. Er was sprake van 1 steentje, we hebben videobeelden van de binnenkant van de blaas gezien (laparoscopisch geopereerd) en er dwarrelde nog een enkel 'vlokje' dat ze weggespoeld hebben.

De steen is getest, kennelijk wordt dat tegenwoordig door Hill's in Minnesota gedaan ( ::)) en de uitslag was 100% cystine. Dat betekent dat Yoda een erfelijke afwijking heeft waardoor de nieren niet voldoende in staat zijn om het aminozuur cystine te heropnemen.

Helaas is dit een aandoening waar hij zijn leven lang niet meer vanaf komt. Mede dankzij dit ontzettend fijne forum heb ik inmiddels een aanvalsplan. En één van de belangrijkste acties daarin is het monitoren van de pH van de urine. Bij cystine moet deze 7,5 of hoger zijn (waarschijnlijk ga ik daar binnenkort nog wel wat meer vragen over stellen). Ik doe dat nu met stripjes van Machery-Nagel maar ik vind het niet echt makkelijk aflezen. Ik twijfel vaak tussen twee of zelfs drie 'kleurtjes' waar je mee moet vergelijken. En dan weet ik dus niet of het tussen 6,5 en 7,0 zit of toch tussen 7,0 en 7,5. Dat verschil vind ik gewoon veel te groot om over te twijfelen. Ik maak zelfs foto's van de stripjes om het nog eens goed te kunnen bekijken en dan nog twijfel ik.

Lang verhaal kort: Ik zie dat er digitale pH meters zijn, voor bijvoorbeeld een aquarium. Omdat ik de rest van Yoda's leven die waardes moet meten wil ik best wel een investering doen, maar ik wil dan ook zeker weten dat het goed is. Als ik het niet goed op de rit krijg dan gaat hij zeker nieuwe stenen vormen. Volgens de dierenarts waren dieetbrokken echt de enige oplossing om nieuwe steenvorming te voorkomen. Die heb ik vriendelijk doch beslist geweigerd. (Overigens verder niets dan lof over deze kliniek, we waren naar de tweedelijns kliniek in Roden verwezen omdat onze eigen DA er de vinger maar niet op kon leggen waarom Yoda niet goed kon plassen. En ze zijn echt een extra mijl gegaan voor Yoda).

Vandaar mijn vraag: Heeft iemand ervaring met een digitale pH-meter? Waar moet ik op letten bij de aanschaf?

Ik hoor graag!

groetjes,

Femke

Edit: ik wist niet of het topic hier goed staat, maar anders geef h'm maar een zwieper naar een betere plek!
Door Lizzy
Ik had er ooit een. En ik vind het helemaal geen fijne dingen want je moet ze ook tijdig kalibreren. Tenminste, dat moest je met dat ding van ons.
Door doranto
Ik zou zoiets zelf niet aanschaffen. Met een doosje stripjes doe je heel lang en bij ons was het zo dat we eigenlijk alleen in de begin periode getest hebben en later nooit meer. Honyx maakte ook cystinestenen aan. Wij hebben zijn voeding toen aangepast door een deel te vervangen door gekookte groenten en vlees met een hoog cystinegehalte te vermijden. In de praktijk betekende dat hier, dat hij van het vlees dat wij voeren eigenlijk alleen de runderlever niet meer kreeg. Dat vervingen we door kippenlever. Verder had ik een timer in mijn telefoon gezet, die om half 12, 15:00uur en 18:30 afliep, waarop hij een flinke mok drinken kreeg. 's-Ochtends als wij opstonden en 's-avonds voor we naar bed gingen kwam daar nog bij, dus in totaal 5x daags. Het drinken wat hij kreeg was een heel klein beetje zelf getrokken bouillon (voor de smaak) aangevuld met water. Over de dag verdeeld kreeg hij zo zeker 1,5 liter extra vocht.
Op dit regime ging het heel goed en heeft hij nooit meer last van stenen gehad.
Door Femke
Lizzy schreef: do 02 jan 2025, 08:36 Ik had er ooit een. En ik vind het helemaal geen fijne dingen want je moet ze ook tijdig kalibreren. Tenminste, dat moest je met dat ding van ons.
Hmm ik zat ook al met de vorm van die meter. Je kan die namelijk niet in de straal urine houden, je moet die echt in een laagje urine zetten. Lijkt me ook al niet fijn.

Volgens mij zijn er ook stripjes die wat preciezer meten dan mrt stappen van 0,5. Misschien stap ik daar op over.
Door Femke
doranto schreef: do 02 jan 2025, 09:57 Ik zou zoiets zelf niet aanschaffen. Met een doosje stripjes doe je heel lang en bij ons was het zo dat we eigenlijk alleen in de begin periode getest hebben en later nooit meer. Honyx maakte ook cystinestenen aan. Wij hebben zijn voeding toen aangepast door een deel te vervangen door gekookte groenten en vlees met een hoog cystinegehalte te vermijden. In de praktijk betekende dat hier, dat hij van het vlees dat wij voeren eigenlijk alleen de runderlever niet meer kreeg. Dat vervingen we door kippenlever. Verder had ik een timer in mijn telefoon gezet, die om half 12, 15:00uur en 18:30 afliep, waarop hij een flinke mok drinken kreeg. 's-Ochtends als wij opstonden en 's-avonds voor we naar bed gingen kwam daar nog bij, dus in totaal 5x daags. Het drinken wat hij kreeg was een heel klein beetje zelf getrokken bouillon (voor de smaak) aangevuld met water. Over de dag verdeeld kreeg hij zo zeker 1,5 liter extra vocht.
Op dit regime ging het heel goed en heeft hij nooit meer last van stenen gehad.
Ohhh ik ben echt heel blij met jouw bericht. Ik ben nog aardig zoekende moet ik zeggen. Ik ben inderdaad ook flink groente aan het toevoegen, let op vleessoorten met minder cystine. En ik probeer Yoda meer aan het drinken te krijgen. Met geitenmelk of bottenbouillon in extra water. Maar dat gaat steeds 1 dag goed, dag twee trekt hij zijn neus ervoor op.

Maar de laatste dagen gaat de pH gelukkig wel omhoog. En daar gaat het om.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door