Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door TeuntjeT
Mijn hond is bijna 6 en heeft jaarlijks entingen gehad tot afgelopen jaar.
Nu kwam ik er achter dat ik hem hier in het dorp kan laten titeren :D dat wil ik dus doen begin volgend jaar.
Mede vanwege zijn gevoeligheden mbt darm/huid, hartruisje en vorm van soort epilepsie (PAROXYSMALE DYSKINESIE)

Bij het invullen van het aanmeldform wordt het volgende gevraagd:

Indien de titeruitslag positief is, bestaat de mogelijkheid om te vaccineren tegen Rabiës of L4. Indien deze al eerder gegeven is, check dan eerst in het paspoort tot wanneer de huidige vaccinatie geldig is!
Ik wil de Rabiës vaccinatie (€ 30,--)
Ik wil de L4 vaccinatie (€ 30,-)

Positief betekend dat wel of geen antistoffen/bescherming?
En zouden jullie 1 van de 2 bovenstaande opties kiezen in dat geval?
Laatst gewijzigd door TeuntjeT op do 19 dec 2024, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pike
Positief zal betekenen dat de titer goed is. Maar ongeacht de uitkomst:
Rabies hoef je alleen te nemen als je de hond meeneemt naar het buitenland. Dan is het verplicht. Maar als je niet de grens overgaat absoluut niet nodig.
Lepto tja dat zou ik persoonlijk niet doen, maar is eigenlijk een kwestie van eigen verantwoording. Wil je wel of niet het risico lopen op lepto danwel wel of niet het risico lopen op (ernstige) bijwerkingen. Dat is een keuze die je voor jezelf moet maken.
Door TeuntjeT
Ik vind dat zo'n lastige afweging.
Mee naar het buitenland gaat hij niet, wij gaan nooit naar het buitenland.
En lepto...hoe ziek kunnen ze daarvan worden en is dat dan te genezen?
En hoe groot is de kans dat hij dat oploopt?
Wat is het risico van dat vaccin?

Kan ik daar ergens info over terugvinden?
Door Lizzy
TeuntjeT schreef: do 19 dec 2024, 09:08 Ik vind dat zo'n lastige afweging.
Mee naar het buitenland gaat hij niet, wij gaan nooit naar het buitenland.
En lepto...hoe ziek kunnen ze daarvan worden en is dat dan te genezen?
En hoe groot is de kans dat hij dat oploopt?
Wat is het risico van dat vaccin?

Kan ik daar ergens info over terugvinden?
Voor mij zou het heel simpel zijn. Rabies niet, want dat heeft ie niet nodig en L4 niet omdat je alleen een gezonde hond mag vaccineren. En ja, dan loop je risico. Dat loop je ook als je blijft vaccineren. Ik deed sowieso niet eens titeren want als ie nu nog niet geïmmuniseerd is, raakt ie dat nooit meer. En ook hiervoor geldt: alleen gezonde honden vaccineren. Nogmaals, hij heeft nu al zo vaak de DHP gehad, daar moet ie nu afweerstoffen tegen hebben. Heeft ie dat niet, gaat ie dat nooit meer krijgen omdat hij een slow of non responder is. Maar goed, ik weet dat in dat laatste geval ik een afwijkende mening heb.....

Ja en waar je informatie te halen.... Ik vind dat lastig. Als je Engels goed is, dan kun je de interviews van Dr. Karen Becker met Dr. Ronald Schultz bekijken, bijvoorbeeld:

En de video's van Dr. Kathy Woodley bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/@thenaturalpetd ... tospirosis

Of praat met Tannetje Koning!
Door doranto
Helemaal eens met Lizzy. Als het mijn hond was liet ik hem nooit meer inenten. Ook zou ik niet meer laten titeren.
Door TeuntjeT
maar....waarom zou je dan überhaupt laten titeren? want wij jij zegt klinkt logisch....
titeren is alleen voor je eigen gemoedsrust dan eigenlijk?
Door hannabelgje
Als je niet titert weet je niet of ie beschermd is. Als ie dan ziek wordt kun je de hepatitis, parvo en hondenziekte niet uitsluiten.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door Lizzy
TeuntjeT schreef: do 19 dec 2024, 17:16 maar....waarom zou je dan überhaupt laten titeren? want wij jij zegt klinkt logisch....
titeren is alleen voor je eigen gemoedsrust dan eigenlijk?
Dat doe je voor je eigen gemoedsrust (zeker voor de mensen die niet helemaal begrijpen hoe het werkt..., met alle respect :-[ ) en bijvoorbeeld ook als je naar een hondenschool of pension wilt met je hond. Dan vragen ze om een titer.
Door Lizzy
hannabelgje schreef: do 19 dec 2024, 20:14 Als je niet titert weet je niet of ie beschermd is. Als ie dan ziek wordt kun je de hepatitis, parvo en hondenziekte niet uitsluiten.

Ja, het is misschien leuk om te titeren en een "nul meting" te hebben. Maar als mijn honden voor een bepaalde ziekte geen titer zou hebben: liet ik 'm dus toch niet vaccineren, om bovenstaande reden.
Door hannabelgje
Lizzy schreef: Ja, het is misschien leuk om te titeren en een "nul meting" te hebben. Maar als mijn honden voor een bepaalde ziekte geen titer zou hebben: liet ik 'm dus toch niet vaccineren, om bovenstaande reden.
Nee klopt, maar als ze dan ziek worden kun je ook kijken naar de ziekten in het vaccin. Dat wordt denk ik niet gedaan als ze weten dat hij gevaccineerd is.

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door