Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lisa green
OK. Ik denk dat dit wel genoeg is ja. Er zit premix in de butternut dus ik zou ook geen extra vitamine/mineralenpreparaat bij gaan geven. Voldoende zink is wel heel belangrijk... Zou hij tegen oesters kunnen (bij de Toko uit blik)? Anders zou je misschien nog een zink preparaat kunnen geven. Ik moet zeggen dat de zink van oesters bij Sjoerd beter opneemt dan het beste zink preparaat..... Hee en B12, was hij daar nou op getest? Krijgt hij B12? (soms lees ik zoveel informatie dat ik het niet meer weet).
Ik bestel wel eens wat vis uit blik mee en geef dit er wel eens bij, maar oesters heb ik nog niet geprobeerd, hoe vaak op een week zal ik dit geven?
Hij is in het begin getest op b12 en dit was in orde, maar gebruik voor mezelf een b12 spray van 1000mg die goed opneembaar is dus kan af en toe evt wat in z'n bekkie spuiten??
Ja, dat is jammer.... Ik vind Barks & Whiskers ook nog steeds een van de beste probiotica's voor honden. Ik hoop binnenkort de leaky gut super yoghurt te gaan maken voor Leo (mijn echtgenoot). Heb je toevallig een yoghurtmaker in huis...?

Nee die heb ik niet, ook nog nooit van gehoord.
Het is echt te jammer dat we geen poeppillen uit Amerika meer kunnen importeren. Dat zou voor jouw hond serieus een goed idee zijn. Als je iemand buiten de niet-landen kent, van deze lijst: https://animalbiome.kustomer.help/en_us ... -rysqnHlp9, dan zou je dat eigenlijk moeten overwegen. Ik heb nog wel wat pillen maar die zijn voor mij echt Goud waard, ook omdat ik ze niet meer kan bestellen..... (de laatste keer heb ik ze via Duitsland besteld maar die staat nu ook op de lijst van landen waar ze niet naar versturen).
Dat is jammer inderdaad, hopenlijk gaat het zonder ook wat verbeteren want ken niemand die in het buitenland woont. Caspar heeft het dan nog wel gehad over dat ontlastingonderzoek, volgens mij gaat dat ook via Animalbiome, maar dat is dan wel 200euro dus dat is ook niet haalbaar. Jammer dat zulke dingen dan weer zo moeilijk gemaakt moeten worden vind ik, maar goed, even afwachten nog. Afgelopen 2 dagen weer wat slechter maar wacht nog op de darm mix druppels (ze hadden iets anders opgestuurd dus dat gaat wat langer duren allemaal) maar wel heel fijn om te horen dat je die darm mix druppels er goed uit vind zien.
Door Lizzy
Lisa green schreef: zo 17 nov 2024, 18:16 Ik bestel wel eens wat vis uit blik mee en geef dit er wel eens bij, maar oesters heb ik nog niet geprobeerd, hoe vaak op een week zal ik dit geven?
Hij is in het begin getest op b12 en dit was in orde, maar gebruik voor mezelf een b12 spray van 1000mg die goed opneembaar is dus kan af en toe evt wat in z'n bekkie spuiten??
Ik denk dat je er eerst gewoon eens 1 moet geven. Kijken hoe hij er op reageert. Ik maak trouwens het blikje open, dep de oesters goed droog en dan gaan ze de vriezer in. Als dat goed gaat: twee per week.
Nee die heb ik niet, ook nog nooit van gehoord.
OK.
Dat is jammer inderdaad, hopenlijk gaat het zonder ook wat verbeteren want ken niemand die in het buitenland woont. Caspar heeft het dan nog wel gehad over dat ontlastingonderzoek, volgens mij gaat dat ook via Animalbiome, maar dat is dan wel 200euro dus dat is ook niet haalbaar. Jammer dat zulke dingen dan weer zo moeilijk gemaakt moeten worden vind ik, maar goed, even afwachten nog. Afgelopen 2 dagen weer wat slechter maar wacht nog op de darm mix druppels (ze hadden iets anders opgestuurd dus dat gaat wat langer duren allemaal) maar wel heel fijn om te horen dat je die darm mix druppels er goed uit vind zien.
Ik heb Caspar nog nooit gehoord over AnimalBiome dus dat denk ik niet. Wat voor ontlasting onderzoek hij dan aan denkt: geen idee.

Het is altijd wel een op en af verhaal, totdat het eindelijk beter gaat.

Of de druppels ook gaan helpen weet ik natuurlijk niet.
Door Lisa green
Hey Lizzy, het gaat weer berg afwaarts dus ik hoop dat ik weer even kan brainstormen hier.

M'n hondje heeft sinds een paar weken meer gerommel in z'n darmen en afgelopen week is z'n ontlasting ook weer achteruit gegaan en deze ochtend diaree. Ik heb de dosering van de leaky gut vorige week verhoogd naar 2 capsules per dag maar dat mocht niet baten.

Nou weet ik niet goed wat het probleem is maar heb dit keer wel een logboek bijgehouden en ben rond de tijd dat het slechter ging begonnen met de darm mix druppels, en ik heb hem een maand daarvoor meer variatie gegeven in diersoorten ( ik gaf hem alleen nog maar de kip en kalkoen variant maar ik heb begrepen dat honden met een slecht functionerende immuunsysteem snel een intolerantie op kunnen bouwen) maar misschien ben ik te snel geweest met opbouwen naar meer afwisseling?
Ook heb ik af en toe een beetje rauwe geiten kefir gegeven maar ik denk niet dat dit het probleem is gezien dit heel weinig geweest en maar een paar keer op een week..

Dus nu zit ik eraan te denken om terug te gaan naar alleen kip en kalkoen, de leaky gut capsules halveren naar 1 per dag en even stoppen met de darm mix druppels. Maar ik zit best wel te twijfelen want wat nou als hij nu juist meer nodig heeft van ondersteuning en ik ga hem nu juist minder geven?

Aan Caspar heb ik wat dat betreft niet zo veel jammer genoeg en met de doseringen is het ook een beetje vaag. Caspar had gezecht dat ik met de darm mix moet beginnen met 1x1 druppel voor 2 maanden. Heb overlaatst gevraagd ofdat ik de dosering van de drainage druppels bij moet stellen als ik de darm mix begin, en dan krijg ik een mail dat ik de drainage druppels bij kan stellen naar dezelfde hoeveelheid als de darm mix druppels, "dus 2x1 druppel" dus wat nu de bedoeling is? En zo nog wel meer vage antwoorden waar ik niets mee kan, of ik krijg helemaal geen antwoord. Beetje frustrerend is dat wel.

Maar goed, hoop dat ik hem weer een beetje op de rit krijg :(
Door Lizzy
Lisa green schreef: do 19 dec 2024, 11:45 Hey Lizzy, het gaat weer berg afwaarts dus ik hoop dat ik weer even kan brainstormen hier.

M'n hondje heeft sinds een paar weken meer gerommel in z'n darmen en afgelopen week is z'n ontlasting ook weer achteruit gegaan en deze ochtend diaree. Ik heb de dosering van de leaky gut vorige week verhoogd naar 2 capsules per dag maar dat mocht niet baten.

Nou weet ik niet goed wat het probleem is maar heb dit keer wel een logboek bijgehouden en ben rond de tijd dat het slechter ging begonnen met de darm mix druppels, en ik heb hem een maand daarvoor meer variatie gegeven in diersoorten ( ik gaf hem alleen nog maar de kip en kalkoen variant maar ik heb begrepen dat honden met een slecht functionerende immuunsysteem snel een intolerantie op kunnen bouwen) maar misschien ben ik te snel geweest met opbouwen naar meer afwisseling?
Ook heb ik af en toe een beetje rauwe geiten kefir gegeven maar ik denk niet dat dit het probleem is gezien dit heel weinig geweest en maar een paar keer op een week..

Dus nu zit ik eraan te denken om terug te gaan naar alleen kip en kalkoen, de leaky gut capsules halveren naar 1 per dag en even stoppen met de darm mix druppels. Maar ik zit best wel te twijfelen want wat nou als hij nu juist meer nodig heeft van ondersteuning en ik ga hem nu juist minder geven?

Aan Caspar heb ik wat dat betreft niet zo veel jammer genoeg en met de doseringen is het ook een beetje vaag. Caspar had gezecht dat ik met de darm mix moet beginnen met 1x1 druppel voor 2 maanden. Heb overlaatst gevraagd ofdat ik de dosering van de drainage druppels bij moet stellen als ik de darm mix begin, en dan krijg ik een mail dat ik de drainage druppels bij kan stellen naar dezelfde hoeveelheid als de darm mix druppels, "dus 2x1 druppel" dus wat nu de bedoeling is? En zo nog wel meer vage antwoorden waar ik niets mee kan, of ik krijg helemaal geen antwoord. Beetje frustrerend is dat wel.

Maar goed, hoop dat ik hem weer een beetje op de rit krijg :(
Jammer dat je weinig aan Caspar hebt.... Het is ook gewoon lastig, via mail en telefoon, denk ik. Maar goed, dan moet hij er niet aan beginnen.

Als ik in jouw schoenen stond, ging ik ook terug naar de situatie zoals ie was, toen het nog beter ging. Dus terug naar 2 diersoorten, geen darmmix en het halveren van de capsules. Als het dan weer beter gaat, gaf ik zelf prioriteit aan het uitbreiden van diersoorten en dan misschien een tandje langzamer.

Ik zou zelfs even stoppen met de geitenkefir. Gewoon even terug naar de basis. Misschien zelfs de voeding weer even verhitten? Of maakte dat in zijn geval geen verschil?
Door Lisa green
Jammer dat je weinig aan Caspar hebt.... Het is ook gewoon lastig, via mail en telefoon, denk ik. Maar goed, dan moet hij er niet aan beginnen.
Hij zei ook dat hij dit lastig vond om het via mail te doen en dat begrijp ik, maar dit is gewoon slechte communicatie van zijn kant uit. Voor de rest zal het vast wel een goeie arts zijn denk.
Als ik in jouw schoenen stond, ging ik ook terug naar de situatie zoals ie was, toen het nog beter ging. Dus terug naar 2 diersoorten, geen darmmix en het halveren van de capsules. Als het dan weer beter gaat, gaf ik zelf prioriteit aan het uitbreiden van diersoorten en dan misschien een tandje langzamer.
Klinkt goed, ga ik doen.
Ik zou zelfs even stoppen met de geitenkefir. Gewoon even terug naar de basis. Misschien zelfs de voeding weer even verhitten? Of maakte dat in zijn geval geen verschil?
Ben ik ook mee gestopt ja, denk niet dat dit het probleem was maar voor de zekerheid even uitsluiten.

Ik geef nu butternutbox dus extra verhitten gaat niet uitmaken denk ik. Helaas is dit merk het enigste wat hij kan verdragen. Echt balen dat ik weer terug moet naar 2 diersoorten want ik was net zo blij dat die andere smaken ook weer goed ging. Hoe lang denk je dat ik 2 diersoorten kan blijven geven zonder een intolerantie op te bouwen? Of is dit koffiedik kijken?
Door Lizzy
Lisa green schreef: do 19 dec 2024, 15:52 Hij zei ook dat hij dit lastig vond om het via mail te doen en dat begrijp ik, maar dit is gewoon slechte communicatie van zijn kant uit. Voor de rest zal het vast wel een goeie arts zijn denk.

Klinkt goed, ga ik doen.

Ben ik ook mee gestopt ja, denk niet dat dit het probleem was maar voor de zekerheid even uitsluiten.

Ik geef nu butternutbox dus extra verhitten gaat niet uitmaken denk ik. Helaas is dit merk het enigste wat hij kan verdragen. Echt balen dat ik weer terug moet naar 2 diersoorten want ik was net zo blij dat die andere smaken ook weer goed ging. Hoe lang denk je dat ik 2 diersoorten kan blijven geven zonder een intolerantie op te bouwen? Of is dit koffiedik kijken?
Ja, dat is echt koffiedik kijken. Soms bouwen honden dat razendsnel op maar soms kun je jaren 1 diersoort voeren. Ik denk dat het ook erg afhangt van de kwaliteit van de darmen (en hoe erg ze lek zijn).

Oh ja, je geeft Butternut! Was ik even vergeten. Nee, dat hoef je verder niet te verhitten natuurlijk.

Zodra hij weer stabiel is, zou ik met 1 diersoort gaan uitbreiden.
Door Lisa green
Bedankt voor je advies! Vandaag ziet het er weer een beetje beter uit dus hopenlijk dat het vanaf nu weer wat stabieler wordt.

En alvast een fijne kerst en gelukkig nieuwjaar toegewenst!
Door Lisa green
Hey Lizzy,

Het is weer even geleden en hoop dat je dit leest want ik wou even een update geven en ik heb ook weer een aantal vragen.

We zijn nu undertussen 3 maanden verder en ookal is er wel wat meer rust in de darmen gaat het echt nog niet denderend. Ik heb alles even de tijd gegeven (was fijn even niets uitzoeken) maar wou even kijken of er wat verbeterpuntjes mogelijk zijn en ik ben op de omega 3 uitgekomen.

Even update van wat hij krijgt:
Ik geef hem nog steeds de Butternutbox en hij kan nu 4 soorten redelijk goed verdragen, qua supplementen: de druppels van Caspar Broekman ( 1 voor de huid en 1 voor de darmen), de veendrenkstof, de leaky gut pillen, verteringsenzymen, borage olie, omega 3 en verschillende toppers zoals appel, af en toe prebiotica van BioRon, brocolie kiemen, besjes etc.

Ik heb niet het idee dat het wat doet.

Nu ben ik wat aan het experimenteren met omega 3 omdat hij nog veel schilfertjes heeft op z'n huid en dit heeft hij al vanaf puppytijd. Hij kon nooit zo goed tegen vette vis (achteraf gezien omdat daar altijd zalm doorheen zat bij de kvv die ik toen gaf, en ik heb het idee dat zalm de boosdoener is) dus ik heb hem dan wel verschillende plantaardige olie gegeven (zoals hennep etc) totdat ik een aantal jaar geleden op de algenolie uitkwam. Ik heb hier altijd maar 1 capsule van gegeven (verschillende merken) want meer kon hij ook niet verdragen. Ik heb een week of 6 geleden een merk gevonden waar hij heel goed tegen kan ( artic blue) en daar geef ik hem 2 capsules van. Ik kan nog niet zeggen of dit werkt maar misschien heeft het wat meer tijd nodig.

Ik heb gelezen dat voor een therapeutisch effect een hogere dosering nodig is, maar ook daarin kom ik niet echt wijs uit. Weet jij dit misschien want er staat zoveel verschillende informatie op internet dat allemaal iets anders adviseert.

Ik heb wel dit gevonden:
The National Research Council publication on Nutrient Requirements of Dogs and Cats indicates a safe upper limit of the combined amounts of EPA + DHA as 2,800 mg/1,000 kcal of diet, equivalent to 370 mg per (kg body weight)0.75 for dogs.28 This is equivalent to 2,080 mg for a 10 kg dog. Presently, not enough published data are available to set a safe upper limit for cats.

Van deze website : https://onlinelibrary.wiley.com/doi/ful ... jvim.12033

Ook heb ik gelezen dat er meer EPA nodig is dan DHA om echt een ontstekingsremmerd effect te hebben, ik sta hier wat sceptisch tegenover maar ik dacht eraan om het toch te proberen. Zoiets als deze: https://www.natuurlijkvoordehond.nl/ice ... -250-ml-2/

Denk je dat die dosering veilig is?
Door Lizzy
Pfft, sorry, ik ben er vandaag niet aan toe gekomen, om hier in te duiken. Ik heb wel een oud topic over omega 3, dat doseringen vergelijkt, die ga ik alvast even zoeken!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door