Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Hebben ze hier niks tussen zitten?

https://www.natuurlijkvoordehond.nl/hon ... ng/page/7/

Dagelijks een sardientje is een beetje teveel. Maar twee keer per week zou al heel fijn zijn. Tenzij je de sardien gekookt geeft (uit blik maar dan wel in water of olijfolie, niet in zonnebloemolie), dan mag je dat vaker geven. En twee a drie eieren per week is ook een perfecte aanvulling. Je geeft dan liefst de dooier rauw. Het eiwit mag je gestold geven. De schil (ongekookt) mag er ook bij. Wat erg gezond is: blauwe bessen (wel bio!). Daar zou ik er ook wat van proberen te gaan geven. En gestoomde groenten (behalve prei en ui). Oesters verkopen ze bij de Toko in blikjes. Je kunt het blikje open maken, de oesters goed droog deppen met keuken papier en invriezen. Dan haal je er bijv. 2 keer per week een oester uit. Deze zijn al gekookt. Dat geeft hem zink. Verder kun je zeewier geven van bijv. Organimal of Bio-Ron. Dat is ook niet duur. En met al die extra's en liefst dan nog wat andere diersoorten in gestoomde voeding erbij: dan kom je al een heel end!

Daarnaast dus goede visolie of krill-olie.
Door Lizzy
TeuntjeT schreef: zo 14 jul 2024, 19:47 Dit is de kivo worst
Ah. Er gaat dus wel een premix in. Maar dan nog ben ik er niet weg van en kom je hiermee niet aan voldoende voedingsstoffen. Ik vind het trouwens ook een inadequate premix. Mis bijv. ook vitamine E. En een goede opneembare vorm van zink....
Door TeuntjeT
Dank voor je reactie.
Ik zie dat smuldier ook glutenvrij is, zou dat nog een optie zijn om mee te starten ipv de kivo worst? Voorheen at ie t niet, maar misschien nu wel.
Het is rauw, dus misschien al n vooruitgangvtov gestoomd, makkelijk te krijgen en heeft n leuke prijs.en misschien met de nodige aanvullingen ook wel een prima voer?

Ik zou dan dagelijks smuldier met wat groente en blauwe bessen kunnen geven.
Hoeveel groente en bessen, en welke groente?
En dan aanvullend afwissele met de ene dag een ei, andere dag n mossel, dan weer sardientjes ( uit blik)
Eventueel kefir of yoghurt?

Edit: smuldier heeftvin alle varianten kip zitten....proberen of niet?
Anders rodi misschien?
Door Lizzy
TeuntjeT schreef: ma 15 jul 2024, 04:11 Dank voor je reactie.
Ik zie dat smuldier ook glutenvrij is, zou dat nog een optie zijn om mee te starten ipv de kivo worst? Voorheen at ie t niet, maar misschien nu wel.
Het is rauw, dus misschien al n vooruitgangvtov gestoomd, makkelijk te krijgen en heeft n leuke prijs.en misschien met de nodige aanvullingen ook wel een prima voer?

Ik zou dan dagelijks smuldier met wat groente en blauwe bessen kunnen geven.
Hoeveel groente en bessen, en welke groente?
En dan aanvullend afwissele met de ene dag een ei, andere dag n mossel, dan weer sardientjes ( uit blik)
Eventueel kefir of yoghurt?

Edit: smuldier heeftvin alle varianten kip zitten....proberen of niet?
Anders rodi misschien?
Ik zou Smuldier dan niet proberen en even verder zoeken wat je mogelijkheden zijn.

Je hebt een Teckel. Wat weegt hij? Ik ga even uit van 7 kg. Ongeveer 10% a 15% van het totaal dat ie eet kun je uit groenten laten bestaan. Dus zo'n 200 gram groenten per week verdelen over 7 dagen : zeg even rond de 30 gram per dag. Blauwe bessen: begin eens met 2 per dag en bouw dit op. Een klein handje per dag is prima. En ja, het is zeer zeker een goed idee om af te wisselen tussen oesters, vis, ei! Kefir (zelfgemaakt?) en yoghurt zijn ook goede aanvullingen.
Door TeuntjeT
Hij weegt 12kg, het is een flinke vent.
Smuldier dan maar niet.... vind het lastig, want in de tijd dat hij geen kip verdroeg, had hij met zoveel voer problemen, daarna nooit meer kip gegeven, dus wie weet was kip het probleem niet.
Om nu kvv weer eens te proberen, zoek ik toch iets wwt makkelijk te krijgen is en in kleine porties te ontdooien is. Dan toch eerst maar eens rodi proberen, en die zo aanvullen.
Kefir maak ik momenteel niet zelf. Vroeger wel eens gedaan, maar zag dat je het ook kant en klaar kan kopen. Maar misschien is yoghurt dan ook een goede optie.
Door Lizzy
TeuntjeT schreef: ma 15 jul 2024, 07:40 Hij weegt 12kg, het is een flinke vent.
Smuldier dan maar niet.... vind het lastig, want in de tijd dat hij geen kip verdroeg, had hij met zoveel voer problemen, daarna nooit meer kip gegeven, dus wie weet was kip het probleem niet.
Om nu kvv weer eens te proberen, zoek ik toch iets wwt makkelijk te krijgen is en in kleine porties te ontdooien is. Dan toch eerst maar eens rodi proberen, en die zo aanvullen.
Kefir maak ik momenteel niet zelf. Vroeger wel eens gedaan, maar zag dat je het ook kant en klaar kan kopen. Maar misschien is yoghurt dan ook een goede optie.
Dan mag ie wel 50 gram per dag!
Ja, maar de meeste kefir in de supermarkt is nep kefir. Alleen die van Arla bevat echte kefir.
Je kunt ook KVV proberen en dat eerst even koken. Kijken hoe dat gaat. Je moet dat natuurlijk afbouwen, dat koken, maar dat doe je met 1 eetlepel per keer.
Door TeuntjeT
Ik ga gewoon rodi proberen, vul dat dan dagelijks aan met groente,de ene dag een ei , de andere dag sardines, en dan weer een mossel.
Dagelijks een eetlepel kefir van arla?
Gezien zijn gevoelige darmen zal ik niet direct met veel groentes beginnen.
Misschien eerst iedere week 1 of 2 verschillenee groentes proberen?
Bijvoorbeeld pompoen en broccoli met 2 blauwe bessen? En een snuffje zeewier :biggrin2:

Van de kivo worst eet hij 250gr per dag.
Zal ik dan starten met 200gr rodi per dag, + de aanvulling + 30gr groente?

In rodi zit wel al wat groente en een premix. Is het toevoegen van groente en zeewier dan geen overdaad?
Door Lizzy
TeuntjeT schreef: ma 15 jul 2024, 07:56 Ik ga gewoon rodi proberen, vul dat dan dagelijks aan met groente,de ene dag een ei , de andere dag sardines, en dan weer een mossel.
Dagelijks een eetlepel kefir van arla?
Gezien zijn gevoelige darmen zal ik niet direct met veel groentes beginnen.
Misschien eerst iedere week 1 of 2 verschillenee groentes proberen?
Bijvoorbeeld pompoen en broccoli met 2 blauwe bessen? En een snuffje zeewier :biggrin2:

Van de kivo worst eet hij 250gr per dag.
Zal ik dan starten met 200gr rodi per dag, + de aanvulling + 30gr groente?

In rodi zit wel al wat groente en een premix. Is het toevoegen van groente en zeewier dan geen overdaad?
Geen mossel, oester :)

Ik zou inderdaad beginnen met eenvoudige groenten zoals courgette, pompoen, andijvie, witlof, spinazie.

Nee, dat is geen overdaad, zeker niet. De groenten in Rodi gaat nergens over en de natuurlijke toevoegingen voegen veel beter toe dan premix.
Door TeuntjeT
Even een update.
Zijn huid heb ik behandeld dmv wassen met duoxy pyo shampoo, iedere 3 dagen voor de eerste periode, daarna 1x per week.
De korstjes en plekken zijn voor 95% weg, heel af en toe is er nog een klein plekje te vinden.
Het overzetten op rodi was niet direct geslaagd, ik heb hem als tijdelijke oplossing daarom op een combi van rodi en pro plan zalm brok (at hij vroeger graag) gezet.
Inmiddels is hij eindelijk volledig over op rodi rund en hart, rodi rund en pens, en de rodi lam met rijst eet hij ook redelijk.
Ik ga binnenkort de rodi kip introduceren bij hem en ik ga een start maken met de groente, want sinds hij alleen rodi eet, heeft hij soms wat harde ontlasting en moeite met poepen.
Hoop dat hij het wil eten en dat het helpt.
Een rauw ei vind ie smerig, is gekookt ook een goede aanvulling?
Sardines uit blik op olijfolie moest hij even aan wennen, maar vind hij nu toch best wel lekker!
Oesters probeer ik binnenkort.
Met alleen rodi eet hij 250gr per dag, als hij alles eet, wil ik kijken naar 200gr rodi icm ei en oester of sardines, en zo'n 30gr groente per dag.

Ik merk dat hij wel wat meer jeuk heeft en aan zijn pootjes likt sinds volledig rodi. ....
Komt dit door de rodi, of door ontgiften?
Zijn huid en oren zien er rustig uit.

ik heb even eeen nieuw topic aangemaakt voor tips en trics
Door frodo quin
TeuntjeT schreef: wo 11 dec 2024, 20:24 Even een update.
Zijn huid heb ik behandeld dmv wassen met duoxy pyo shampoo, iedere 3 dagen voor de eerste periode, daarna 1x per week.
De korstjes en plekken zijn voor 95% weg, heel af en toe is er nog een klein plekje te vinden.
Het overzetten op rodi was niet direct geslaagd, ik heb hem als tijdelijke oplossing daarom op een combi van rodi en pro plan zalm brok (at hij vroeger graag) gezet.
Inmiddels is hij eindelijk volledig over op rodi rund en hart, rodi rund en pens, en de rodi lam met rijst eet hij ook redelijk.
Ik ga binnenkort de rodi kip introduceren bij hem en ik ga een start maken met de groente, want sinds hij alleen rodi eet, heeft hij soms wat harde ontlasting en moeite met poepen.
Hoop dat hij het wil eten en dat het helpt.
Een rauw ei vind ie smerig, is gekookt ook een goede aanvulling?
Sardines uit blik op olijfolie moest hij even aan wennen, maar vind hij nu toch best wel lekker!
Oesters probeer ik binnenkort.
Met alleen rodi eet hij 250gr per dag, als hij alles eet, wil ik kijken naar 200gr rodi icm ei en oester of sardines, en zo'n 30gr groente per dag.

Ik merk dat hij wel wat meer jeuk heeft en aan zijn pootjes likt sinds volledig rodi. ....
Komt dit door de rodi, of door ontgiften?
Zijn huid en oren zien er rustig uit.

ik heb even eeen nieuw topic aangemaakt voor tips en trics
Zei je niet dat hij allergisch is aan kip? Dan zou ik dat namelijk echt niet geven.
Dat aan zijn pootjes likken klinkt ook als allergie. Zot er in iets wat je geeft kip of kippenei? Dat zou dan de reden kunnen zijn.
Door TeuntjeT
nou ja, wij vermoeden dat hij kip niet goed verdroeg nav zijn ontlasting toen hij vroeger een kvv met kip at.
maar inmiddels weten we dat hij op zoveel dingen gevoelig is dat we niet zeker zijn of dit destijds de kip geweest is.
op DA advies mag hij geen gluten meer, en misschien is dat destijds wel het probleem geweest, we weten het niet. en kip weer eens proberen geeft toch weer een extra variatie in het voer, en misschien gaat het nu wel goed.
Door frodo quin
TeuntjeT schreef: za 14 dec 2024, 10:29 nou ja, wij vermoeden dat hij kip niet goed verdroeg nav zijn ontlasting toen hij vroeger een kvv met kip at.
maar inmiddels weten we dat hij op zoveel dingen gevoelig is dat we niet zeker zijn of dit destijds de kip geweest is.
op DA advies mag hij geen gluten meer, en misschien is dat destijds wel het probleem geweest, we weten het niet. en kip weer eens proberen geeft toch weer een extra variatie in het voer, en misschien gaat het nu wel goed.
Op die manier. Ik zou het persoonlijk wel maar opnieuw toevoegen als hij weer oke is en dus niet nu hij duidelijk ergens op reageert.
Door pike
Ik denk ook niet dat pootjes likken ontgiften is en meer op allergie wijst. Of hij moet door de brandnetels lopen...
Rodi bevat een premix en andere toevoegingen anders dan vlees. Je zou een kvv kunnen uitzoeken zonder premix en zonder allerlei toevoegingen. Ook geen rijst. Een klein percentage honden verdraagt geen rijst, ook al bevat rijst geen gluten.
En als je zeker weet dat hij kip verdraagt, dan kan je ook gerust een gekookt ei geven in plaats van een rauw ei.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door