Dit is een vraag en aanbod rubriek voor BARF ingredienten en de Verzamelplaats

Moderator: Charlie Angel

Door kiara
Aquillo schreef: zo 06 okt 2024, 20:02 ik heb dat bij mijn visetende honden wel eens in het verleden gehad met verse sprot of sardines (weet niet meer precies). dat kwam terug uit de maag nadat ze het gegeten hadden. Bij nadere inspectie van de overige vissen die nog de vriezer in moesten, bleken ze besmet met een net onder de huid liggende parasitaire worm. Het is dat ik ging checken .. omdat ze nooit eerder terug opgegeven hadden. Ziet er uit als kleine rondjes net onder het huid oppervlak. toen ik ze voorzichtig opensneed met een mespunt kwam er een wit wormpje uit. bleek de hele partij besmet te zijn. Vishandel gebeld. kreeg zo mijn geld terug. normaal voor mensen wordt de vis gegaard en worm onschadelijk. (hoewel ik dat ook niet zo gezellig idee vindt. Mogelijk was hun hele school die opgehaald was er mee besmet.
Hè gatver
Wel goed dat je het onderzocht heb.
Ook geen fijn idee als wij vis eten :(
Zou het niet dood gaan in de vriezer dan?
Door Aquillo
ik denk dat het in de vriezer wel dood gaat. maar ik heb bij mijn honden eerder gemerkt dat als er iets is aangetast ze het niet meer willen eten. Heb dat ook bij gekocht gedroogd spul gemerkt als pens gemerkt. Twee happen en werd er uit gegooid en niet meer aangeraakt. Dat ik eerst niet snapte waarom ze het niet aten, totdat ik goed keek en de hele zak pens vol met larven van een of andere kever zat.
Blijkbaar zijn mijn honden nogal gevoelig voor bepaalde insecten.
Met de vis vond ik het nogal akelig omdat dit gewoon vis was wat voor ons mensen verkocht werd dus geen categorie 3 dierenvoer. de viszaak deed ook niet moeilijk. begrepen het heel goed dat dit niet fijn was wormpjes in de vis. En hebben dus echt de hele partij uit de handel gehaald.
Door kiara
Jeetje ook dat nog in de gedroogde pens.
Maar van de vis is inderdaad erger als het ook voor mensen bedoeld is. Wie weet heeft iemand wel iets gekocht en gegeten van die Rode Mul :puke:
Door pike
kiara schreef: zo 06 okt 2024, 07:53 Hmm vreemd dan
Misschien dat hij het toch niet zo lekker vond en toch maar opgegeten heeft .
En sardientjes? Gaat dat wel goed?

Mijn inmiddels overleden Sint Bernard vond de zalm heerlijk ( lijf dan kop niet) en heeft het nooit uitgespuugd)

Nou zou het maar mooi bij de haring dan houden
Als pup heeft hij naast haring, sardientjes en sprot gekregen. Hij lustte alle drie de vissen. Maar ik had de indruk dat hij de haring het lekkerst vond. Het zijn ook mooie kleine visjes, goed te doseren. Als ik er twee uit de zak pak krijgt hij net een mooie portie. En nu voel ik er ook niets meer voor om nog iets anders te proberen ::)
Aquillo schreef:ik heb dat bij mijn visetende honden wel eens in het verleden gehad met verse sprot of sardines (weet niet meer precies). dat kwam terug uit de maag nadat ze het gegeten hadden. Bij nadere inspectie van de overige vissen die nog de vriezer in moesten, bleken ze besmet met een net onder de huid liggende parasitaire worm. Het is dat ik ging checken .. omdat ze nooit eerder terug opgegeven hadden. Ziet er uit als kleine rondjes net onder het huid oppervlak. toen ik ze voorzichtig opensneed met een mespunt kwam er een wit wormpje uit. bleek de hele partij besmet te zijn. Vishandel gebeld. kreeg zo mijn geld terug. normaal voor mensen wordt de vis gegaard en worm onschadelijk. (hoewel ik dat ook niet zo gezellig idee vindt. Mogelijk was hun hele school die opgehaald was er mee besmet.
Dat is helaas niet meer na te gaan, maar het zou natuurlijk kunnen dat de vis een parasiet had en het hem daardoor tegenstond. Maar, tenzij er nog levende, kronkelende beestjes inzaten die zijn maag irriteerden, zie ik daarin niet de reden om hem weer uit te tuffen. Hij is gek op insecten en hun larven. Hij vreet de meest gore troep als hij de kans krijgt :-X
Wel netjes van de visboer dat hij je geld terug gaf.
Door Aquillo
pike schreef: ma 07 okt 2024, 22:50 Maar, tenzij er nog levende, kronkelende beestjes inzaten die zijn maag irriteerden, zie ik daarin niet de reden om hem weer uit te tuffen. Hij is gek op insecten en hun larven. Hij vreet de meest gore troep als hij de kans krijgt :-X
Wel netjes van de visboer dat hij je geld terug gaf.
;D insectenliefhebber. grappig
Door pike
Aquillo schreef: di 08 okt 2024, 01:05 ;D insectenliefhebber. grappig
Zeker weten! Hij heeft al heel wat engerlingen uit de grond gehaald. Van pup af aan. Grijpt nachtvlinders en langpootmuggen uit de lucht. Kevers zijn ook niet veilig. Eigenlijk is geen enkel insect veilig. Alhoewel, een beetje respect voor wespen heeft hij inmiddels wel gekregen, sinds hij onlangs meermaals door een wesp is gestoken. Och och hij was zoooooo zielig. De wesp zat tijdens het wandelen plots vast onder zijn elleboog :( Toen ik die wesp daar weg had bleef die ons nog een tijdje achtervolgen. Maar het deed hem zo zeer, hij wou niet meer lopen en stak zijn kop weg in het gras.... En als hij nu een wesp hoort komt hij naar mij gerend, help baasje, help !!! :biggrin2:
Door pearlsofpassion
Heel veel vis is besmet met wormen ed. Daarom wordt die standaard eerst ingevroren normaal gezien.

Kan ook gewoon in je zalm ed.
Maar tenzij ze dus leven is dat heel normaal en niet gevaarlijk.

Had je de vinnen verwijderd? Want daar zitten stekels in en dat valt misschien niet lekker.
Door kiara
pearlsofpassion schreef: wo 11 dec 2024, 10:49 Heel veel vis is besmet met wormen ed. Daarom wordt die standaard eerst ingevroren normaal gezien.

Kan ook gewoon in je zalm ed.
Maar tenzij ze dus leven is dat heel normaal en niet gevaarlijk.

Had je de vinnen verwijderd? Want daar zitten stekels in en dat valt misschien niet lekker.
Hè gatver die wormen .
Nou ik denk nog maar is goed na of ik zelf nog wel vis eet :-X
Door pike
kiara schreef: do 12 dec 2024, 13:18 En haring dan bv ? Is gezouten oké
uit de hierboven door Aquillo genoemde link:
"Sinds 1968 zijn de Nederlandse vissers daarom verplicht rauwe vis, dus ook haring, een etmaal bij -20 °C te bewaren of gedurende een bepaalde tijd in een zure marinade te leggen. Hierdoor wordt anisakiasis (haringwormziekte) in Nederland vrijwel niet meer aangetroffen. In landen waar veel rauwe vis wordt gegeten, zoals Japan, komt anisakiasis nog geregeld voor."
Door kiara
pike schreef: do 12 dec 2024, 14:35 uit de hierboven door Aquillo genoemde link:
"Sinds 1968 zijn de Nederlandse vissers daarom verplicht rauwe vis, dus ook haring, een etmaal bij -20 °C te bewaren of gedurende een bepaalde tijd in een zure marinade te leggen. Hierdoor wordt anisakiasis (haringwormziekte) in Nederland vrijwel niet meer aangetroffen. In landen waar veel rauwe vis wordt gegeten, zoals Japan, komt anisakiasis nog geregeld voor."
O oké dankjewel voor de uitleg
Door pearlsofpassion
Vis voor sushi wordt normaal ook eerst ingevroren hoor.
Die wormen zitten er dan nog wel maar zijn wel dood. Tis maar een idee, als je't niet weet, merk je er niets van.
Natuur is nu eenmaal niet clean. Voedsel clean proberen krijgen door vb je vee plat te spuiten met AB of aggressieve ontsmettingsmiddelen in verblijven te gebruiken, maakt het net ongezonder.
Door kiara
pearlsofpassion schreef: wo 08 jan 2025, 22:15 Vis voor sushi wordt normaal ook eerst ingevroren hoor.
Die wormen zitten er dan nog wel maar zijn wel dood. Tis maar een idee, als je't niet weet, merk je er niets van.
Natuur is nu eenmaal niet clean. Voedsel clean proberen krijgen door vb je vee plat te spuiten met AB of aggressieve ontsmettingsmiddelen in verblijven te gebruiken, maakt het net ongezonder.
O oké nou ik lus het toch niet die sushi
En klopt natuur is niet clean maar wat jij zegt kwa vee is ook niet best. Maar ja wat kan je er aan doen.
Ik lust al veel soorten vlees niet hoor. En sinds kort koop ik kip filet bij de Turkse slager nou wat een verschil als bij bv AH
Veel malser en nog is goedkoper ook
 Terug naar “Vraag en Aanbod BARF ingredienten en Verzamelplaats”

Barfplaats wordt gesponsord door