Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
Heb ik een Erythema Migrans... En zelfs de huisarts vindt dat een beetje gek, zooo lang na de beet. Dus, ik heb antibiotica gekregen (voor 10 dagen) en een doorverwijzing naar de internist infectioloog.

Ik ben me echt de pestpokke geschrokken gisteren, toen ik die kring zag. En ik ben sowieso best wel bang, met alles wat je leest over de ziekte van Lyme....

Achteraf denk ik dat de pijn in m'n armen die ik sinds een paar weken heb misschien ook wel te wijten zijn aan de ziekte van Lyme. Hoe dan ook, ik voel me een beetje het genaaide haasje :-X

Is er iemand die ervaring heeft met Lyme? Of met een EM die pas zo laat na de beet verschijnt?
Door Lizzy
eelke schreef: di 03 dec 2024, 09:14 Joh! Nou inderdaad. Die kring zit dan rond de tekenbeetplek van een half jaar geleden?
Yup. Precies er omheen. Je ziet de beet ook nog zitten.
Door Kim_S
O jakkes!!
Hoop dat de antibiotica zijn ding doet en je geen verdere klachten krijgt.

Zit nu zelf ook te denken, mijn tekenbeet is nu ruim 7 maanden geleden, en dit kan dus nog gewoon na zo’n lange tijd… :-X
Door Ina
Prut .... dat is niet lekker :(

Ik ben ook ooit (een jaar of 30 geleden) besmet, plots een plek op mijn rug die ging jeuken, dus ik tegen manlief 'zit daar een muggenbult of zo?'
Manlief zag iets raars 'maar het ziet er niet uit als een muggenbult' ::) dus met enige poging tot lenigheid zelf in de spiegel gekeken en ik herkende het meteen als een Lyme-cirkel, nooit een teek gezien of gevoeld, dus geen idee hoe oud de beet was.
Volgende ochtend naar de HA, 14 dagen AB gekregen ....en verder niks, maar er was toen ook geen Lyme alarm of zo, tegenwoordig zitten ze er meer bovenop.
Een internist die ik jaren later sprak die merkte zelfs op dat ik blij mocht zijn dat de HA het herkende want veel hadden toen nog geen idee en al helemaal niet de doortastendheid om er meteen AB in te gooien.

Ondertussen meerdere keren geprobeerd uit te vinden of ik nog 'besmet' ben doordat ik veel rare/vage klachten heb, maar na al die jaren heb ik me er maar gewoon bij neer gelegd dat ze het niet weten.
Ben ondertussen wel een diagnose Fibromyalgie, weke delen reuma, artrose, meerdere positief uitslagen Pfeiffer, vitamine problemen verder dus roep maar welke klacht waar bij hoort....ik heb geen idee en huppel dus maar gewoon verder :cool:
Door Lizzy
Ina schreef: di 03 dec 2024, 10:22 Prut .... dat is niet lekker :(

Ik ben ook ooit (een jaar of 30 geleden) besmet, plots een plek op mijn rug die ging jeuken, dus ik tegen manlief 'zit daar een muggenbult of zo?'
Manlief zag iets raars 'maar het ziet er niet uit als een muggenbult' ::) dus met enige poging tot lenigheid zelf in de spiegel gekeken en ik herkende het meteen als een Lyme-cirkel, nooit een teek gezien of gevoeld, dus geen idee hoe oud de beet was.
Volgende ochtend naar de HA, 14 dagen AB gekregen ....en verder niks, maar er was toen ook geen Lyme alarm of zo, tegenwoordig zitten ze er meer bovenop.
Een internist die ik jaren later sprak die merkte zelfs op dat ik blij mocht zijn dat de HA het herkende want veel hadden toen nog geen idee en al helemaal niet de doortastendheid om er meteen AB in te gooien.

Ondertussen meerdere keren geprobeerd uit te vinden of ik nog 'besmet' ben doordat ik veel rare/vage klachten heb, maar na al die jaren heb ik me er maar gewoon bij neer gelegd dat ze het niet weten.
Ben ondertussen wel een diagnose Fibromyalgie, weke delen reuma, artrose, meerdere positief uitslagen Pfeiffer, vitamine problemen verder dus roep maar welke klacht waar bij hoort....ik heb geen idee en huppel dus maar gewoon verder :cool:
:-X :-X :-X
Je leest dit dus ontzettend vaak, dat de diagnose Lyme lastig is en er foutief vaak Fibromyalgie wordt gegeven. Heb je ook wel eens een bioresonantie therapeut laten meten?
Door Ina
Lizzy schreef: di 03 dec 2024, 10:45 :-X :-X :-X
Je leest dit dus ontzettend vaak, dat de diagnose Lyme lastig is en er foutief vaak Fibromyalgie wordt gegeven. Heb je ook wel eens een bioresonantie therapeut laten meten?
Meermaals, op eigen verzoek, om toch nog even een keertje te meten als hij toch bezig was .... maar die vond nooit enige spoor van Lyme.
Bloedtest was na 10 jaar (daarvoor nooit gecheckt) ook negatief.

En ja, die Fibromyalgie is een lekkere kapstok, daar kan je zo ongeveer de halve medische encyclopedie aan ophangen.
Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat Fibro onderschat moet worden ... ik ken mensen die hierdoor compleet buiten het werkzame leven zijn komen te staan ... maar omdat het voor de buitenwereld (en deels ook de medische wereld) nog zo schimmig is, krijg je snel dat het als een 'vrouwendingetje' wordt bestempeld.
Door pike
Bizar zeg. Dat houdt je toch niet voor mogelijk. Drie maanden heb ik wel eens gelezen, maar een half jaar? Hopelijk kom je er met de AB en een sisser vanaf.
Ik had afgelopen zomer ook een bizar gevalletje teek. Het begon met een jeukend rood bultje. Bovenaan de schouder. Zag er uit als een muggensteek. Bleef jeuken, maar dat ben ik van muggensteken gewend, die jeuken bij mij vaak drie dagen lang. Het zag er wel wat geirriteerd uit maar dat kwam, dacht ik, door krabben wat ik ongetwijfeld onbewust gedaan had. Maar na 2 dagen begon er een zwartverkleuring door te schemeren. Huhh? Gaat de boel nou ontsteken of zo? 's Avonds laat echter kwam het zwart door de huid naar buiten. What the f????? Een teekje. Een heel klein teekje. Die had zich dus compleet onderhuids genesteld. En daar enkele dagen verborgen gezeten. En eenmaal lekker gevuld ging hij weer op weg naar buiten. Dat teken dat konden doen daar had ik ook nog nooit van gehoord. Ik heb die plek heel lang in de gaten gehouden maar er gebeurde gelukkig niets. Maar het was in de laatste week van juli dus nog lang geen half jaar geleden :-X
Door Charlie Angel
Ik heb eenmaal zo'n kring gehad, maar dat was niet zo lang na de beet. Dit is wel echt extreem lang. En het kan, hoe toevallig dat ook zou zijn, niets anders zijn?
Je bent er wel echt mooi klaar mee zeg. Die 10 dagen antibiotica is dan na zo'n lange tijd toch al lang niet meer voldoende ben ik bang?
Ik hoop zo dat je hier goed vanaf gaat komen, jeetje zeg, dit is wel schrikken.
Door Lizzy
Charlie Angel schreef: di 03 dec 2024, 14:46 Ik heb eenmaal zo'n kring gehad, maar dat was niet zo lang na de beet. Dit is wel echt extreem lang. En het kan, hoe toevallig dat ook zou zijn, niets anders zijn?
Je bent er wel echt mooi klaar mee zeg. Die 10 dagen antibiotica is dan na zo'n lange tijd toch al lang niet meer voldoende ben ik bang?
Ik hoop zo dat je hier goed vanaf gaat komen, jeetje zeg, dit is wel schrikken. Afbeelding
Heb jij ook AB gekregen? Gezondheidsproblemen die erna zijn gekomen nooit gelinkt aan lyme?

Ik weet het niet, of dat genoeg is. In het "if then else boek van de huisarts staat "bij een EM 10 dagen AB".
Door Siberienne
Ik vind het erg lang. Is dit wel een erythema migrans? Ik dacht even ‘heb je misschien meerdere tekenbeten gehad en de latere niet opgemerkt maar als het ook nog eens op dezelfde plek is lijkt me dat wel raar.

Er bestaat ook een aandoening die acrodermatitis atrophicans. Oftewel de chronische huidontsteking die kan ontstaan na een Lyme. En dat kan maanden tot jaren na een tekenbeet zijn, meestal voet of hand of rond een gewricht. Met vaak atrofie en blauw verkleuring van de huid. Is ook te behandelen maar wel met een langere kuur.
Door Lizzy
20241202_131318.jpg
20241202_131318.jpg (2.96 MiB) 1173 keer bekeken
Het donkere piekeltje, daar zat de teek.
IMG-20241202-WA0001.jpeg
IMG-20241202-WA0001.jpeg (1.93 MiB) 1173 keer bekeken
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door