Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
Kim_S schreef: ma 25 nov 2024, 22:31 Het hele bakje :cool:
(Wel verdeeld over 5 keer speuren :P )

Hij doet het super die Bruun. Alleen gaat hij met zo veel power vooruit als hij op het spoor zit, dat ik hem bijna niet kan houden :-X
Goeie workout voor vrouwtje ook laten we maar zeggen ::)
Kan ik mij voorstellen. Dat is hoe ik er achter ben gekomen dat ik Emma niet meer kon tegen houden toen ze 5 maand was. Ze had een spoor opgepikt dat ze wou volgen en ik hing er achter hopend dat eventuele auto's op tijd zouden kunnen stoppen. Gelukkig was dat toen we nog in Gent woonden en centrum Gent is redelijk autoluw en weinig gekken achter het stuur op de meeste plaatsen.
Ik moet er niet aan denken hoe dat zou zijn met 35 kilo hond ipv 15 kilo pup. :o
Door pike
Kim_S schreef: ma 25 nov 2024, 22:31 Het hele bakje :cool:
(Wel verdeeld over 5 keer speuren :P )

Hij doet het super die Bruun. Alleen gaat hij met zo veel power vooruit als hij op het spoor zit, dat ik hem bijna niet kan houden :-X
Goeie workout voor vrouwtje ook laten we maar zeggen ::)
Ik heb er beeld bij :biggrin2: Ties doet nu zweetwerktraining. Hij MAG daarbij niet snel gaan. Enerzijds voor je eigen veiligheid. Je loopt dwars door het bos en moet rustig kunnen lopen zodat je ook kan kijken waar je je voeten neerzet. Struikgewas, kuilen, wortels, takken, omgevallen bomen, er ligt van alles op je pad. Je hebt er niets aan als je onderuit gaat en in het ergste geval wat breekt. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat een hond die te snel gaat zijn spoor voorbij rent en het spoor letterlijk bijster is. Dus zelf het tempo bepalen en niet laten racen is bij dit werk wel belangrijk. Ties vindt het overigens geweldig en hij doet het bepaald niet verkeerd. Het is vooral het baasje wat het nodige moet leren. Voor mij is dit werk ook helemaal nieuw.
Door Kim_S
pike schreef: di 26 nov 2024, 10:08 Ik heb er beeld bij :biggrin2: Ties doet nu zweetwerktraining. Hij MAG daarbij niet snel gaan. Enerzijds voor je eigen veiligheid. Je loopt dwars door het bos en moet rustig kunnen lopen zodat je ook kan kijken waar je je voeten neerzet. Struikgewas, kuilen, wortels, takken, omgevallen bomen, er ligt van alles op je pad. Je hebt er niets aan als je onderuit gaat en in het ergste geval wat breekt. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat een hond die te snel gaat zijn spoor voorbij rent en het spoor letterlijk bijster is. Dus zelf het tempo bepalen en niet laten racen is bij dit werk wel belangrijk. Ties vindt het overigens geweldig en hij doet het bepaald niet verkeerd. Het is vooral het baasje wat het nodige moet leren. Voor mij is dit werk ook helemaal nieuw.
Gaaf, zweetwerktraining! Heb ik met Atz eens een weekend gedaan, maar is hier bijna niet te vinden in de buurt, dus toen ben ik overgestapt op mantrailing. Leuk dat Ties het goed doet :)

Hoe leer je een speurkanon dan aan om rustig te speuren? Ik vraag dit voor een vriend ::) :biggrin2:
Door Kim_S
frodo quin schreef: di 26 nov 2024, 08:27 Kan ik mij voorstellen. Dat is hoe ik er achter ben gekomen dat ik Emma niet meer kon tegen houden toen ze 5 maand was. Ze had een spoor opgepikt dat ze wou volgen en ik hing er achter hopend dat eventuele auto's op tijd zouden kunnen stoppen. Gelukkig was dat toen we nog in Gent woonden en centrum Gent is redelijk autoluw en weinig gekken achter het stuur op de meeste plaatsen.
Ik moet er niet aan denken hoe dat zou zijn met 35 kilo hond ipv 15 kilo pup. :o
Denk daar nog een doorweekt en glibberig bos bij, en je weet ongeveer hoe onze training er uit ziet :-X
Door pike
Kim_S schreef: di 26 nov 2024, 10:51 Gaaf, zweetwerktraining! Heb ik met Atz eens een weekend gedaan, maar is hier bijna niet te vinden in de buurt, dus toen ben ik overgestapt op mantrailing. Leuk dat Ties het goed doet :)

Hoe leer je een speurkanon dan aan om rustig te speuren? Ik vraag dit voor een vriend ::) :biggrin2:
;D Dat is een goede vraag. :biggrin2: Maar van de start af aan al voorkomen dat hij de turbo aanzet. Het is best lastig want hij staat bij de start al te gillen van ongeduld :-X en je mag ze ook niet hinderen. En zeker nu in deze beginnende weken vind ik het knap lastig, want je moet op heel veel dingen tegelijk letten: jhet tempo, de lijnvoering, de bodem, de eventuele sporen, waar je je voeten neerzet en ook nog de takken uit je gezicht houden en dan natuurlijk ook nog de hond, die moet je heel goed leren lezen. Het is veel tegelijk dus ik mis nog een hoop maar het schijnt dat dat over gaat ::)

Ik heb het helaas ook niet in de buurt zitten. Ben veelal tegen de 1,5 uur onderweg om er te komen, het is steeds ergens anders. Je moet er wat voor over hebben!
Door frodo quin
Kim_S schreef: di 26 nov 2024, 10:52 Denk daar nog een doorweekt en glibberig bos bij, en je weet ongeveer hoe onze training er uit ziet :-X
Ben je er al op je buik achteraan gegaan?

Ivm hoe leer je het trager: ik speur niet met hen, maar tegenwoordig als ze een spoor op pikt zeg ik haar dat ze trager moet lopen. Ze mag gerust sporen volgen van mij en als het uit komt doen we dat gewoon, maar los moet ze wel op mij wachten als ze te ver van mij af gaat en aangelijnd moet ze ook rekening met mij houden. Ik zeg dan iets als "oh Em, je bent te snel, loop eens wat trager" of "wacht op mij " of... Ik ben niet bepaald consequent met woord gebruik.
Door Kim_S
pike schreef: di 26 nov 2024, 13:06 ;D Dat is een goede vraag. :biggrin2: Maar van de start af aan al voorkomen dat hij de turbo aanzet. Het is best lastig want hij staat bij de start al te gillen van ongeduld :-X en je mag ze ook niet hinderen. En zeker nu in deze beginnende weken vind ik het knap lastig, want je moet op heel veel dingen tegelijk letten: jhet tempo, de lijnvoering, de bodem, de eventuele sporen, waar je je voeten neerzet en ook nog de takken uit je gezicht houden en dan natuurlijk ook nog de hond, die moet je heel goed leren lezen. Het is veel tegelijk dus ik mis nog een hoop maar het schijnt dat dat over gaat ::)

Ik heb het helaas ook niet in de buurt zitten. Ben veelal tegen de 1,5 uur onderweg om er te komen, het is steeds ergens anders. Je moet er wat voor over hebben!
Hahaha ja het gaat over. Na een tijdje :biggrin2:

Ik ga dat rustig speuren toch eens met de juf bespreken. Niet hinderen was namelijk de regel, maar nu hindert hij mij toch echt behoorlijk met zijn gesleur :biggrin2:

Ik rij voor de speurles 45 min, en dat is voor Bruun ook wel lang zat als hij daarna nog aan de slag moet. Heb het er wel voor over hoor, maar ik ga het niet lang volhouden als ik 1,5 uur moet rijden steeds. Super dat jullie dit wel doen, en steeds een andere locatie is ook erg leerzaam!
Door Kim_S
frodo quin schreef: di 26 nov 2024, 14:00 Ben je er al op je buik achteraan gegaan?

Ivm hoe leer je het trager: ik speur niet met hen, maar tegenwoordig als ze een spoor op pikt zeg ik haar dat ze trager moet lopen. Ze mag gerust sporen volgen van mij en als het uit komt doen we dat gewoon, maar los moet ze wel op mij wachten als ze te ver van mij af gaat en aangelijnd moet ze ook rekening met mij houden. Ik zeg dan iets als "oh Em, je bent te snel, loop eens wat trager" of "wacht op mij " of... Ik ben niet bepaald consequent met woord gebruik.
Bijna. Kon nog net een boompje vastgrijpen :-X

Ik gebruik “wachten” en “rustig”, wat hij normaal best goed doet, behalve dus als hij de speurjuf met de worstjes op het spoor is ::)
Door frodo quin
Kim_S schreef: di 26 nov 2024, 15:55 Bijna. Kon nog net een boompje vastgrijpen :-X

Ik gebruik “wachten” en “rustig”, wat hij normaal best goed doet, behalve dus als hij de speurjuf met de worstjes op het spoor is ::)
Dat kan ik mij wel voorstellen. De motivatie is ook groot he. Ik moet soms ook echt wel de keuze geven tussen rustig of niet. Tijdens een les is dat wel lastiger toepassen.

Ik duim iig voor jouw lijf en leden ;) :-*
Door pike
frodo quin schreef: di 26 nov 2024, 14:00 Ben je er al op je buik achteraan gegaan?
Wat een leedvermaak :biggrin2:
Ik zeg helemaal niets. Alleen af en toe "goed zo". En jubel als hij aan het eind komt. Voor het tempo houd ik alleen de lijn tegen me aan en probeer mijn eigen tempo te houden. Dat lukt alleen nog niet altijd even goed. Je hebt ook 10 meter lijn, en zodra je die laat vieren in wat meer open terrein dan is het contact met de hond gelijk een stuk minder als hij alleen maar even naar links of naar rechts gaat. Maar het is best gaaf om te doen. Zondag zag ik voor het eerst zelf zweet liggen op het spoor, Ties liep er recht over heen. Dan weet je zeker hij zit goed op het spoor. Dat geeft dan ook gelijk een stukje vertrouwen in je hond.
Door pike
Kim_S schreef: di 26 nov 2024, 15:53 Hahaha ja het gaat over. Na een tijdje :biggrin2:

Ik ga dat rustig speuren toch eens met de juf bespreken. Niet hinderen was namelijk de regel, maar nu hindert hij mij toch echt behoorlijk met zijn gesleur :biggrin2:

Ik rij voor de speurles 45 min, en dat is voor Bruun ook wel lang zat als hij daarna nog aan de slag moet. Heb het er wel voor over hoor, maar ik ga het niet lang volhouden als ik 1,5 uur moet rijden steeds. Super dat jullie dit wel doen, en steeds een andere locatie is ook erg leerzaam!
Ja het is best een hoop rijden, je komt nog eens ergens ::) Het is 1x in de twee weken dus dat valt dan ook wel weer mee. Anders zou het ook wel wat veel worden aangezien ik ook elke week gehoorzaamheidstraining met hem doe. Het rijden in de auto doet Ties super. Hij moet ter plekke ook in de auto op zijn beurt wachten. Er kan er maar een tegelijk lopen. En na zijn spoor moet hij ook weer in de auto wachten. Maar ook dat doet hij super braaf. Van pup af aan ging dat probleemloos.
Door Kaela
Kim_S schreef: di 26 nov 2024, 15:53 Hahaha ja het gaat over. Na een tijdje :biggrin2:

Wij hebben praktijkspeuren gedaan, wat volgens mij heel vergelijkbaar is met mantrailen. Oscar was met 30 kilo werklust mechelaar ook geen makkie. Wij moesten altijd het tempo bepalen. Fysiek. Niet praten, maar gewoon simpelweg niet harder lopen dan je aankan. En ja dan was het soms wel dat ie heel erg zijn best deed om harder te gaan. Maar dan bouwde de juf in het begin wat moeilijke bochten in en dan remde hij vanzelf wel wat af. En na de eerste gekkigheid werd het tempo de rest van de les dan heel behapbaar.

Leuk hoor dat Bruun het zo leuk vindt!
Door Cathelijn
Geweldig hè dat speuren? Ollie doet het ook al erg goed. Nu is hij, gelukkig, maar 16 kg, maar hij mag niet starten als hij te opgewonden staat te doen.
En omdat ik het niet echt lekker vind om een uur lang dwars door het bos gesleurd te worden, krijgen wij kortere maar wel ingewikkeldere sporen. De afgelopen keer een spoor dat eindigde in een opstelling can drie personen en Ollie wees toch mooi de juiste aan. Super mooi!
Wij gaan maar eens per 4 weken, zoals de meesten bij deze speurjuf.
Door Kim_S
Kaela schreef: di 26 nov 2024, 17:11 Wij hebben praktijkspeuren gedaan, wat volgens mij heel vergelijkbaar is met mantrailen. Oscar was met 30 kilo werklust mechelaar ook geen makkie. Wij moesten altijd het tempo bepalen. Fysiek. Niet praten, maar gewoon simpelweg niet harder lopen dan je aankan. En ja dan was het soms wel dat ie heel erg zijn best deed om harder te gaan. Maar dan bouwde de juf in het begin wat moeilijke bochten in en dan remde hij vanzelf wel wat af. En na de eerste gekkigheid werd het tempo de rest van de les dan heel behapbaar.

Leuk hoor dat Bruun het zo leuk vindt!
Praktijkspeuren, dat is het (kon niet op het woord komen maar wel op mantrailen ;D )

De ellende met Bruun is dat hij wel rustig start, maar als hij echt goed het spoor ruikt dan gaaaaat hij. En dan is er werkelijk niks aan te houden, ik hang vol in de lijn dan, en hij trekt me gewoon mee :-X Dus mijn tempo aanhouden is dan niet meer aan de orde ::)

Ik ga het wel overleggen, eens kijken of we ook wat kortere en moeilijkere sporen kunnen doen.
Hij wordt juist gaandeweg steeds fanatieker, de eerste sporen gaan meestal nog net omdat hij dan nog overal wil snuffelen tussendoor ;D
Door Kim_S
Cathelijn schreef: di 26 nov 2024, 17:36 Geweldig hè dat speuren? Ollie doet het ook al erg goed. Nu is hij, gelukkig, maar 16 kg, maar hij mag niet starten als hij te opgewonden staat te doen.
En omdat ik het niet echt lekker vind om een uur lang dwars door het bos gesleurd te worden, krijgen wij kortere maar wel ingewikkeldere sporen. De afgelopen keer een spoor dat eindigde in een opstelling can drie personen en Ollie wees toch mooi de juiste aan. Super mooi!
Wij gaan maar eens per 4 weken, zoals de meesten bij deze speurjuf.
Vind het fantastisch! Zo blij ook dat ik bij deze speurjuf terecht kon, was echt mazzel :)

Wat knap van Ollie!!
Wij gaan elke 2 weken want ze zit helemaal volgepland, het loopt volgens mij storm met de speurlessen overal…
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door