Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaela
Ik wil mijn ogen laten meten. Ik heb ontzettend veel hoofdpijn en ik ben ook met fysiotherapie ed bezig, maar dat helpt niet afdoende. Dus ik dacht, misschien zijn mijn oogjes toch wat minder goed als ik denk.

Hebben jullie tips? Voor zoiets kan je toch gewoon langs een opticien gaan? Waar moet ik op letten als ik er een kies?
Door dinky89
Ja, daarvoor kan je gewoon langs de opticien voor een oogmeting ;)
Je kan er nog voor kiezen om op verschillende momenten een meting te doen als je twijfels hebt over de meting.
Door Hylos
Gewoon naar een goed opticien idd.
En doe meteen ook even je oogdruk!
"Dat is voor oude mensen", maar deze jonge godin had een druk van 35 (hij viel zo ongeveer van zn stoel, norm is max 20). Dat is zo klaar en altijd goed om even te checken, net als bloeddruk!

Heb je geen migraine of zo? Je hebt het al heel lang toch?
Door pike
Een goede opticien nemen, niet zo’n prijsvechter als Specsavers o.d. Ik heb daar slechte ervaringen mee. Een meting kost je niks bij een opticien.
Van verhoogde oogboldruk merk je zelf niets tot het te laat is (tunnelvisie). Je krijgt daar in elk geval geen hoofdpijn van.
Door Kaela
Hylos schreef: ma 18 nov 2024, 19:10 Gewoon naar een goed opticien idd.
En doe meteen ook even je oogdruk!
"Dat is voor oude mensen", maar deze jonge godin had een druk van 35 (hij viel zo ongeveer van zn stoel, norm is max 20). Dat is zo klaar en altijd goed om even te checken, net als bloeddruk!

Heb je geen migraine of zo? Je hebt het al heel lang toch?
Oke oogdruk zal ik ook laten meten!

Ja ik heb het al heel lang. Maar het is wel heel erg veranderd, het is hele andere hoofdpijn als ik eerst had. Ik sta op de wachtlijst voor de hoofdpijnkliniek, maar ik probeer tot die tijd te doen wat ik kan. Dan zijn de meeste open deuren in ieder geval afgetikt.
Wat in ieder geval meespeelt is spanningshoofdpijn. Ik ben zo compleet slap en uit conditie. En dan komt Sinterklaas en wil kindlief van inmiddels 15 kilo een half uur getild worden om de intocht te zien. Ben ik weer twee dagen in de aap gelogeerd met super zere schouders en knallende koppijn. Dus ik zal ook op een slimme manier wat aan mijn lijf moeten gaan werken. Maar met een kind, werk en steeds hoofdpijn is dat niet zo eenvoudig.
Door Kaela
pike schreef: ma 18 nov 2024, 19:16 Een goede opticien nemen, niet zo’n prijsvechter als Specsavers o.d. Ik heb daar slechte ervaringen mee. Een meting kost je niks bij een opticien.
Van verhoogde oogboldruk merk je zelf niets tot het te laat is (tunnelvisie). Je krijgt daar in elk geval geen hoofdpijn van.
Wat zijn dan wel goede? Ik heb er totaal geen idee van. Ik ken pearl en verder behalve specsavers niet veel geloof ik.
Door pike
Kaela schreef: ma 18 nov 2024, 20:44 Wat zijn dan wel goede? Ik heb er totaal geen idee van. Ik ken pearl en verder behalve specsavers niet veel geloof ik.
Dat is natuurlijk ook een beetje persoonlijk. Mijn eigen ervaringen met de grote ketens (die ook goedkoper zijn) zijn niet zo best. In elk geval niet als het wat ingewikkelder wordt met multifocaal. Ik kom al heel wat jaren naar volle tevredenheid bij Bril in Mode / Eyecare optiek (vroeger in Purmerend, nu in Lochem, dus die zitten ook her en der). Daar nemen ze de tijd en luisteren ze ook naar de problemen die je ondervindt.
Door Siberienne
Kaela schreef: ma 18 nov 2024, 20:44 Wat zijn dan wel goede? Ik heb er totaal geen idee van. Ik ken pearl en verder behalve specsavers niet veel geloof ik.
Ik heb graag echt een opticien zijn die meet, in de ketens is dat lang niet altijd zo.
Door Cathelijn
Ik heb zelf alleen ervaring met de opticien in het dorp, inmiddels tweede generatie, en die zijn ook optometrist.
Dus ik zou je ook aanraden eerder voor een zelfstandige opticien te gaan dan een keten
Door Lizzy
Heb je misschien hoofdpijn door het te strak aangespannen zijn van de spiertjes (door spanning)? Dat heeft mij jarenlang helse hoofdpijnen bezorgd.

Afbeelding

De pijn zoals je dat hier afgebeeld ziet: ik had vooral pijn boven mijn wenkbrauwen maar ook wel op die plek op het achterhoofd.

Ik kom bij Eyewish voor mijn bril en oogmetingen.
Door dinky89
Ik weet niet anders dan dat bij mij ook oogdruk werd gemeten volgens mij? Dat is toch met apparaat met luchtstraal die op je oog wordt gedaan? Dit is al gedaan bij meting toen ik 8 jaar was en mijn eerste bril kreeg. Dat was toentertijd bij de Pearl in Drachten. Omdat ik nog zo jong was is de meting nog herhaald bij oogarts die concludeerde dat het goed gemeten was. Ik denk dat je bij een keten afhankelijk bent van de opticien of het goed is of niet.

Daar werd mij toen ook geadviseerd om harde lenzen te nemen ipv zachte lenzen.

Na verhuizing naar Groningen overgestapt naar Woldring, een kleiner familie bedrijf. Voor mij een vergelijkbare ervaring :)
Door Aquillo
Bij hoofdpijn zou ik eerder even denken een verwijsbrief voor de oogarts. Die meten anders en beter en letten ook op medische klachten
Door pike
dinky89 schreef: di 19 nov 2024, 10:54 Ik weet niet anders dan dat bij mij ook oogdruk werd gemeten volgens mij? Dat is toch met apparaat met luchtstraal die op je oog wordt gedaan? Dit is al gedaan bij meting toen ik 8 jaar was en mijn eerste bril kreeg. Dat was toentertijd bij de Pearl in Drachten. Omdat ik nog zo jong was is de meting nog herhaald bij oogarts die concludeerde dat het goed gemeten was. Ik denk dat je bij een keten afhankelijk bent van de opticien of het goed is of niet.

Daar werd mij toen ook geadviseerd om harde lenzen te nemen ipv zachte lenzen.

Na verhuizing naar Groningen overgestapt naar Woldring, een kleiner familie bedrijf. Voor mij een vergelijkbare ervaring :)
Bij de opticien meten ze de oogboldruk met luchtpufjes. Die metingen zijn niet accuraat, en vaak te hoog. Maar als ze té hoog uitvallen, doen ze verspreid over de dag 3x meten. Zijn ze dan telkens te hoog dan schrijven ze een notitie voor je huisarts om je door te verwijzen naar de oogarts. Zo deden ze dat jaren geleden althans.
Door Kaela
Lizzy schreef: di 19 nov 2024, 08:05 Heb je misschien hoofdpijn door het te strak aangespannen zijn van de spiertjes (door spanning)? Dat heeft mij jarenlang helse hoofdpijnen bezorgd.

Afbeelding

De pijn zoals je dat hier afgebeeld ziet: ik had vooral pijn boven mijn wenkbrauwen maar ook wel op die plek op het achterhoofd.

Ik kom bij Eyewish voor mijn bril en oogmetingen.
Kan. Ik loop al bij de fysio, want de spieren in nek en schouders en rug zijn niet in orde. Veel spanning, veel knopen en veel pijn. Vooral door teveel Nina tillen en in ongemakkelijke houdingen slapen. Ik ben niet heel erg tevreden over mijn huidige fysiotherapeut, maar ik sta dus op de wachtlijst van de hoofdpijnkliniek en ik hoop dat die er nog iets zinnigs over te zeggen hebben.
Door Kaela
Aquillo schreef: di 19 nov 2024, 11:10 Bij hoofdpijn zou ik eerder even denken een verwijsbrief voor de oogarts. Die meten anders en beter en letten ook op medische klachten
Ik sta op de wachtlijst voor de hoofdpijnkliniek. Dat zijn dan een neuroloog en gynaecoloog die samenwerken. Ik vermoed dat hormonaal ook heel erg meespeelt en ik wil van anticonceptie veranderen. En dus veel last van mijn spieren. En van oververmoeidheid. Heb ook niet heel erg het idee dat een eventuele bril de gehele oplossing zal zijn.

Maar als er bij de opticien iets uitkomt neem ik dat zeker mee bij de hoofdpijnkliniek. Zij kunnen de oogarts heel eenvoudig aanhaken.

Ik heb morgenmiddag een afspraak hier in de stad. Ik meen dat Ronald eens heel positief over deze winkel was, hier op barfplaats. Daar dacht ik vanmorgen opeens aan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door