Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door doranto
Gisteren hebben we de uitslag ontvangen van het wormonderzoek van Het Woud voor Xanne. Ze heeft 2 plusjes bij spoelwormen. De rest is negatief. Hun advies is ontwormen met milbemax of drontal en dan over een maand opnieuw wormonderzoek.
De eerste vraag is welke van de 2 kan ik het beste nemen? Bij de fokker is ze ontwormd met drontal. Nu dan misschien milbemax?
De 2de vraag is of ik 1 of 2x zou moeten ontwormen. Volgens de da. die ik gebeld heb zou dat nl. 2x moeten met 10 dagen tussenpauze. Bij hen in de praktijk hebben ze alleen milbactor. Dat schijnt hetzelfde te zijn als milbemax.
Wat zouden jullie doen?
Door Lizzy
doranto schreef: vr 08 nov 2024, 08:28 Gisteren hebben we de uitslag ontvangen van het wormonderzoek van Het Woud voor Xanne. Ze heeft 2 plusjes bij spoelwormen. De rest is negatief. Hun advies is ontwormen met milbemax of drontal en dan over een maand opnieuw wormonderzoek.
De eerste vraag is welke van de 2 kan ik het beste nemen? Bij de fokker is ze ontwormd met drontal. Nu dan misschien milbemax?
De 2de vraag is of ik 1 of 2x zou moeten ontwormen. Volgens de da. die ik gebeld heb zou dat nl. 2x moeten met 10 dagen tussenpauze. Bij hen in de praktijk hebben ze alleen milbactor. Dat schijnt hetzelfde te zijn als milbemax.
Wat zouden jullie doen?
Ontwormen met Milbemax, daarna diatomeeënaarde gaan geven en over 2 of 4 weken opnieuw ontlasting insturen. Ik heb nog een mega pot food grade staan. Als je wilt kan ik je voor een paar weken opsturen (want het is lastig aan komen).

Dit is de dosering:

Kittens - 1/2 to 1 teaspoon
Cats - 2 teaspoons twice/day
Puppies less than 10 lbs. - 1/2 to 1 teaspoon
Puppies 10 to 19 lbs. - 2 teaspoons
Dogs 20 to 50 lbs. - 1 to 1.5 tablespoons
Dogs 50 to 100 lbs. - 2 tablespoons
Dogs 100+ lbs. - 3 to 4 tablespoons
Cattle, Dairy Cows, & Hogs - 2% of dry feed ration & Free Choice
Chickens - 5% in feed & Free Choice
Goats & Sheep - 2-3 tbsps. per 100#'s of body weight & Free Choice
Horses - 1 to 2 cups in daily ration
*Humans - 2 to 3 heaping tablespoons daily (1 tbsp. AM, 1 tbsp. PM)

Oh, ik zie dat ze het hier nog verkopen:

https://ietsgezond.nl/nl/supplementen/9 ... vPEALw_wcB

Ik heb deze ook.
Door doranto
Dankjewel voor je snelle reactie :-*
Ik fiets zo naar het dorp voor de gym. Er is daar vlakbij een Welkoop waar ze volgens hun website Milbemax verkopen :) .
Naar de diatomeeënaarde ga ik ook kijken.
Door doranto
Ik heb de diatomeeënaarde van de link besteld.
Even nog een vraagje over het geven.
Xanne weegt ongeveer 20 kilo momenteel. Dan zou ze dus iets minder als 1,5 eetlepel mogen hebben. Ik neem aan dat dat de dagdosis is. Is het beter om alles bij 1 maaltijd te geven, of beter over de (3) maaltijden verdelen? Begin december zou ik weer ontlasting kunnen laten onderzoeken volgens Het Woud. Hoe lang zou ik door moeten gaan met de diatomeeënaarde?
Door Lizzy
doranto schreef: vr 08 nov 2024, 20:10 Ik heb de diatomeeënaarde van de link besteld.
Even nog een vraagje over het geven.
Xanne weegt ongeveer 20 kilo momenteel. Dan zou ze dus iets minder als 1,5 eetlepel mogen hebben. Ik neem aan dat dat de dagdosis is. Is het beter om alles bij 1 maaltijd te geven, of beter over de (3) maaltijden verdelen? Begin december zou ik weer ontlasting kunnen laten onderzoeken volgens Het Woud. Hoe lang zou ik door moeten gaan met de diatomeeënaarde?
Ik gaf/geef het over 1 maaltijd. En ik zou 1 eetlepel geven. En ik zou zelfs beginnen met een 1/2 eetlepel om te kijken hoe de ontlasting is. Hier werd het er niet hard van maar er zijn wel honden die er harde ontlasting van krijgen.

Ik zou zeker 1 maand diatomeeënaarde blijven geven, desnoods het ontlastingsonderzoek iets verder schuiven.
Door doranto
Ik ben toch nog maar niet met de diatomeeënaarde begonnen. Ik weet dat velen het wel geven, maar ik durf het toch niet aan. Ook omdat ik inmiddels van iemand gehoord heb van wie de honden er buikpijn van kregen. Ik ben bang dat het misschien ook het goede microbioom aantast en dat risico vind ik bij nader inzien nu nog te groot, omdat ze alleen 2 plusjes voor spoelworm had en voor de rest schoon was. Iets van met een olifantengeweer op een mug schieten ofzo. Het is een persoonlijk gevoel dat ik erbij heb en ik wacht toch liever eerst een volgend onderzoek af. AIs ze dan nog steeds besmet is kan ik er altijd nog mee beginnen.
Door Lizzy
Je moet het natuurlijk zelf weten! Ik heb het hier op 6 honden gebruikt zonder ooit enig probleem. En dan tel ik de 2 Chihuahua's van mijn vriendin uit het topic van Pike niet bij op dus. Overigens vond Caspar Broekman het ook een prima idee om aan Sjoerd te geven, toen hij Giardia had.

Maar goed, als het niet goed voelt moet je het niet doen.
Door doranto
Even een update.
Inmiddels zijn we weer een poos verder en bleek Xanne, behalve met spoelworm in de 1ste test, ook besmet te zijn met giardia. De 2de test was alles negatief ook de giardia, maar de 3de test stond bij giardia een plusje. Zolang ze echter geen symptomen meer heeft en zich kennelijk super voelt, hoefden we niets te doen.
Nadat we een giardia besmetting vermoedden vanwege de symptomen (ze was toen nog maar kort bij ons) waren we gelijk begonnen met de probiotica van Puur en de Parasiet mix van Krachtig Kruid. Toen ze negatief was getest zijn we daar weer mee gestopt, maar nu dus weer mee begonnen. Over een klein maandje laten we weer testen. Ik ben benieuwd!
Misschien voor de zekerheid voorlopig maar doorgaan met de Parasiet mix en probiotica, ook al zou de volgende test weer negatief zijn?
Door Lizzy
doranto schreef: vr 17 jan 2025, 14:38 Even een update.
Inmiddels zijn we weer een poos verder en bleek Xanne, behalve met spoelworm in de 1ste test, ook besmet te zijn met giardia. De 2de test was alles negatief ook de giardia, maar de 3de test stond bij giardia een plusje. Zolang ze echter geen symptomen meer heeft en zich kennelijk super voelt, hoefden we niets te doen.
Nadat we een giardia besmetting vermoedden vanwege de symptomen (ze was toen nog maar kort bij ons) waren we gelijk begonnen met de probiotica van Puur en de Parasiet mix van Krachtig Kruid. Toen ze negatief was getest zijn we daar weer mee gestopt, maar nu dus weer mee begonnen. Over een klein maandje laten we weer testen. Ik ben benieuwd!
Misschien voor de zekerheid voorlopig maar doorgaan met de Parasiet mix en probiotica, ook al zou de volgende test weer negatief zijn?
Ik heb ook in het topic van Pike gereageerd. Ik zou dus geen probiotica geven en een speciale waarschuwing voor het opruimen van de ontlasting. Het vervelende van honden die met giardia rondlopen zonder symptomen is dat ze wel aan de verspreiding van Giardia meewerken. Dus heel goed opruimen en nabranden (zeker op eigen terrein) is wel aan te bevelen.

Parasietmix zou ik zeker voorlopig mee doorgaan!
Door doranto
Dan stop ik met de probiotica. Tenslotte heb jij (helaas) veel ervaring met giardia bij honden.
In het topic van Pike lees ik dat jij in overleg met Anette Vogel een hogere dosering van de parasiet mix gaf. Hoeveel gaf jij dan? Ik geef nu 4 druppels en Xanne weegt ongeveer 30,5 kilo.
Van Larissa kreeg ik deze link doorgestuurd:
https://www.giardiabijhonden.com/
Ken jij degenen waarvan deze site is, en zou het nuttig zijn om met hen contact op te nemen?
Oja, ik lees op die site dat jeuk ook een symptoom zou kunnen zijn. Phemke heeft af en toe een periode waarin ze jeuk heeft. Ze heeft nooit vlooien. Nu denk ik dat zij dan misschien ook wel giardia zou kunnen hebben, ondanks dat ze altijd goede ontlasting heeft. Misschien is het verstandig om haar dan ook de parasiet mix te gaan geven? Of misschien eerst beter laten testen denk ik.
Door Lizzy
doranto schreef: za 18 jan 2025, 13:48 Dan stop ik met de probiotica. Tenslotte heb jij (helaas) veel ervaring met giardia bij honden.
In het topic van Pike lees ik dat jij in overleg met Anette Vogel een hogere dosering van de parasiet mix gaf. Hoeveel gaf jij dan? Ik geef nu 4 druppels en Xanne weegt ongeveer 30,5 kilo.
Van Larissa kreeg ik deze link doorgestuurd:
https://www.giardiabijhonden.com/
Ken jij degenen waarvan deze site is, en zou het nuttig zijn om met hen contact op te nemen?
Oja, ik lees op die site dat jeuk ook een symptoom zou kunnen zijn. Phemke heeft af en toe een periode waarin ze jeuk heeft. Ze heeft nooit vlooien. Nu denk ik dat zij dan misschien ook wel giardia zou kunnen hebben, ondanks dat ze altijd goede ontlasting heeft. Misschien is het verstandig om haar dan ook de parasiet mix te gaan geven? Of misschien eerst beter laten testen denk ik.
Ja, ik zou dat pas geven (probiotica) als ze vrij is van Giardia. Wat wel zinvol is om te geven: vezels, met name phsyllium husk. Daar houdt Giardia niet van.

Ik gaf echt veel. Maar ik denk dat het goed is om even contact op te nemen met Annette want het recept is veranderd. En ik weet niet 100% zeker of dat ook met deze versie kan.... Je kunt rechtstreeks contact met haar opnemen:

https://alternatievediergeneeskunde.nl/ ... -de-vogel/
Dimphy van Halteren ken ik niet. Diane Sari ken ik wel en die is goed. Diane Op zich niet verkeerd hoor, om daar contact mee op te nemen. Als ze echter nergens last van heeft, zou je ook nog even kunnen wachten. Veel honden komen er zonder al teveel kleerscheuren vanaf en hebben daarna ook geen verklote darmflora.

Ja, jeuk kan zeker ook van de Giardia komen maar ook van de verstoorde darmflora (en 100 andere dingen, maar ik wijd het wel daaraan ja). Sjoerd had dat ook. Sjoerd had ook mega problemen met z'n gedrag. Niet voor ons hoor want voor ons bleef ie een poepie maar hij zat zo met zichzelf in de knoop. Hij kon op sommige momenten echt geen rust vinden. Werd er ook wel bijterig van en kriegel en druk. En zat gewoon echt niet lekker in zijn vel.

Oh! Ik heb nog wel een super goeie Engelstalige youtube, waar je Giardia technisch ook echt wel wat aan hebt! Die ga ik ff zoeken!
Door doranto
Inmiddels is Phemke door het Woud getest op giardia en ze zou vrij zijn. Ze krijgen allebei al standaard bij iedere maaltijd een schepje psyliumvezels.
De parasietmix ga ik voorlopig nog maar mee door. Ze krijgen nu ieder 4 druppels, zolang ik van Anette nog geen reactie heb gekregen.
Ik zit eraan te denken om een nieuwe test van Xanne nog maar even uit te stellen, zolang ze geen symptomen heeft. Ook omdat ik een beetje vraagtekens heb bij de betrouwbaarheid. Ik laat op advies van het Woud iedere maand testen en vind het vreemd dat de ene keer na 1 maand de uitslag negatief is, en een maand later weer positief.
Door pike
Wat zegt het Woud daarvan? Heb je dat aan hun voorgelegd?
Ties had trouwens ook al een tijdje psylliumvezels (voordat ik wist dat hij giardia had, zonder echter echt effect te sorteren.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door