Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nikass
Hola, ik heb een vraagje: wat is goed/prettig/handig om als vreetkleedje te gebruiken? En hoe leer je je hond om juist van dat kleedje te eten?

Dank jullie wel
Door Lizzy
Ik had vroeger ondertafellaken maar dat vind ik vanwege het plastic erin niet fijn. Ik heb nu Ikea baby kleden.

Afbeelding

En ik heb het neergelegd, bak erop gezet en op de een of andere manier blijven ze altijd keurig op het kleed. Het moet wel (helaas) bijna iedere dag even in de was. Ik heb er meerdere dus ik spaar ze een paar dagen op en dan gaan ze in 1 keer in de was.
Door Nikass
Ah dank je.
Eén van mijn honden wil altijd graag het vleesbot meenemen naar een plekje in de kamer om daar rustig te gaan eten. Meestal op ons mooie kleed, wat niet helemaal de bedoeling is natuurlijk.
Dus ik denk misschien kan ik een vreetkleedje in de kamer leggen dan, en dan daar haar bak opzetten?
Ik wil haar eigenlijk leren dat de bak in de keuken blijft, en dat ze daar, zoals ze nu ook doet, haar pens, spiervlees en orgaan enz opeet, en dat ze dan het vleesbot mee mag nemen naar het kleedje.
Ik moet even uitvinden hoe ik haar dat ga uitleggen :)

Een glad kleedje, dat makkelijk schoon te maken is, werkt zeker niet? (ik denk dat mijn hond ook niet voor niets ons mooie tapijtje uitzoekt :biggrin2: )
Door Ina
Hier ook één van de dames die vanaf dag 1 alles uit haar bak eet ..... behalve haar vleesbot, dat MOET naast de salontafel op ons mooie kleed gegeten worden :-X
Na heel veel pogingen haar uit haar bak te laten eten heb ik de moed jaren geleden al opgegeven en ben hele grote (grijze) handdoeken gaan gebruiken voor haar knaagfeestje :)
Die leg ik neer voordat ik de bakken op hun plek zet en tot nu toe is het altijd goed gegaan ...alles uit de bak en vleesbot keurig op haar handdoek.
Ik heb een hele stapel en die gaan gewoon in 60C wasje.
Door Lizzy
Nikass schreef: wo 06 nov 2024, 10:48 Ah dank je.
Eén van mijn honden wil altijd graag het vleesbot meenemen naar een plekje in de kamer om daar rustig te gaan eten. Meestal op ons mooie kleed, wat niet helemaal de bedoeling is natuurlijk.
Dus ik denk misschien kan ik een vreetkleedje in de kamer leggen dan, en dan daar haar bak opzetten?
Ik wil haar eigenlijk leren dat de bak in de keuken blijft, en dat ze daar, zoals ze nu ook doet, haar pens, spiervlees en orgaan enz opeet, en dat ze dan het vleesbot mee mag nemen naar het kleedje.
Ik moet even uitvinden hoe ik haar dat ga uitleggen :)

Een glad kleedje, dat makkelijk schoon te maken is, werkt zeker niet? (ik denk dat mijn hond ook niet voor niets ons mooie tapijtje uitzoekt :biggrin2: )
Ja, ik zet de bak op het kleed en daar eten ze ook het vleesbot. Als jij wilt dat ze in de keuken eet, kun je het kleedje daar niet neerleggen, bak erop zetten en de keuken afsluiten tot ze klaar is met eten?

Met dit eetkleed eronder slepen mijn honden dus niet met hun vleesbotten. Gek genoeg. Nooit gedaan, geen van alle. Dit is een foto uit het jaar prik. Pinkel, een zalmkop op haar eetkleed:

Afbeelding

Nu lag ie toevallig buiten maar ik legde ze meestal binnen (zalm deed ik buiten omdat ik die lucht in mijn huis niet kon verdragen - nu eten ze alles binnen ivm de vliegen).
Door pike
Ties eet, net als mijn vorige honden, altijd buiten. Gewoon op het terras. Ik heb nog nooit last gehad van vliegen :???:
Door pike
Lizzy schreef: do 07 nov 2024, 15:18 Mijn buren hebben kippen en duiven en dat trekt behalve muizen ook vliegen aan.
Geen idee hoe dat gaat. Er zijn hier her en der wel kippen, ook bij mijn buurvrouw, samen met konijntjes, maar die zitten toch vrij ver bij mijn terras vandaan. In elk geval zo ver dat Ties ze nog niet ontdekt heeft :biggrin2:
Door Nikass
Lizzy schreef: do 07 nov 2024, 08:15 Ja, ik zet de bak op het kleed en daar eten ze ook het vleesbot. Als jij wilt dat ze in de keuken eet, kun je het kleedje daar niet neerleggen, bak erop zetten en de keuken afsluiten tot ze klaar is met eten?

Met dit eetkleed eronder slepen mijn honden dus niet met hun vleesbotten. Gek genoeg. Nooit gedaan, geen van alle. Dit is een foto uit het jaar prik. Pinkel, een zalmkop op haar eetkleed:

Afbeelding

Nu lag ie toevallig buiten maar ik legde ze meestal binnen (zalm deed ik buiten omdat ik die lucht in mijn huis niet kon verdragen - nu eten ze alles binnen ivm de vliegen).
Ze mag van mij wel in de kamer eten, mits ze dat dan doet op het kleedje dat ik daar dan neerleg
Misschien moet ik eerst de bak op het kleedje zetten in de keuken, en dan na een tijdje kijken of ze het kleedje associeert: dus als ik het kleedje ergens anders neerleg, dat ze dan begrijpt dat dat het vreetkleedje is :)
Door Nikass
Ik kan de keuken wel afsluiten, of haar zeggen dat ze in de keuken moet blijven. Ik ben altijd bij het eten omdat mijn reu anders als hij klaar is met eten - en hij is meestal eerder klaar - haar bak opeist. Misschien dat ze het daarom ook prettig vindt om even wat afstand te nemen om rustig het vleesbot op te eten. (Ander eten heeft ze veel sneller op uiteraard)
Door pearlsofpassion
Hier eten ze ook op een handdoek.
Gewoon altijd terugleggen als ze hun vlees ergens anders mee naartoe willen nemen. Dat heeft hier altijd wel gewerkt.
Ik zou het kleedje niet ergens anders neerleggen dan waar de bak staat. Dat is wel erg verwarrend.
Gewoon de bak erbij.

Mijn ervaring is ook wel dat ze het zelf ook handig vinden omdat het niet schuift en dus vlotter grip op het eten geven. Vandaar ook wss dat ze het met het vleesbot doet en met de rest niet.
Veel kans dat het haar dus niet om de plaats in de kamer te doen is, maar net omdat er een kleed ligt.
Door pearlsofpassion
Succes!

Gewoon volhouden en steeds het vlees terugleggen als ze ermee ergens anders naartoe gaat.
Meestal valt de euro vrij snel en geven ze het op. Dat is bij de katten toch zo en ik verwacht dat honden nog sneller leren.

Wij leggen de handdoek trouwens dubbel. Ik weet niet of dat nog verschil maakt.
Het moet alleszinds goed blijven liggen en groot genoeg zijn en aangename dikte hebben.
Door Lizzy
Ik heb ook handdoeken geprobeerd maar ik vond ze altijd te smal en het vleesbotvocht dringt er teveel in door. Daarom ben ik voor die Ikea kleden gegaan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door