Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Kaela schreef: do 31 okt 2024, 08:20 Het is ook een lastig probleem! En ik bedoel ook zeker niet dat hout hét antwoord is hoor. Denk dat we dan echt met de fijnstof in de knel komen en als iedereen op hout stookt gaan de bossen sneller op dan ze kunnen groeien.
Ik vrees dat met het aantal mensen op deze planeet er geen goede oplossing is. Alles vervuild. Zon en wind is er niet altijd als je het nodig hebt. En al die zonnepanelen en windmolens moeten ook weer geproduceerd en afgevoerd worden. Daarom word ik ook altijd zo boos als ze een elektrische auto emissievrij noemen. Nee, hij stoot te plekke niets uit, maar die elektriciteit komt niet gratis uit de lucht vallen. Die komt ergens voorbij en het vervuild allemaal. En die auto en accu’s zijn ook millieubelastend.
Kaela for President!
Lizzy schreef: do 31 okt 2024, 11:48 Kaela for President!
Alsjeblieft niet :-[. Ik vind het allemaal zo deprimerend. We helpen de wereld zo grondig naar de klote. Ik heb daar echt geen oplossing voor. En waar we niet vervuilen voeren we wel weer oorlog.
Ik doe verder aan vrij fanatiek struisvogel politiek hoor. Voel me zo machteloos, dan het maar wat negeren en her en der proberen mijn eigen bijdrage te leveren. En anderzijds doe ik zelf ook veel wat luxe en vervuilend is, wat ik niet wil inleveren. Wel als iedereen het deed en we écht een verschil maakten. Maar dat gaat ook niet gebeuren. Zucht. Dat dus.
Lizzy schreef: do 31 okt 2024, 11:48 Kaela for President!
Elektrische motoren zijn wel veel efficiënter dan verbrandingsmotoren, je verplaats veel meer massa per hoeveelheid CO2. Verbrandingsmotoren verliezen veel in loze warmte.

Je bent ook veel minder kwijt aan onderhoud, nauwelijks draaiende delen die vervangen moeten worden. Dus nee, zalig zijn ze niet maar zitten nog wel degelijke positieve kanten aan. Ik merk / ruik nu pas hoe smerig de lucht in andere steden is vergeleken met Oslo.

Moet je wel elektrische auto’s hebben die niet giga suvs zijn. En die komen er nu wel meer.

Maar de zuinigste kilometer is nog altijd de kilometer die niet gereden wordt ;) (ik typ dit in de bus, diesel. Maar toch denk ik milieu vriendelijker dan mijn eigen auto )
Siberienne schreef: do 31 okt 2024, 14:55 Elektrische motoren zijn wel veel efficiënter dan verbrandingsmotoren, je verplaats veel meer massa per hoeveelheid CO2. Verbrandingsmotoren verliezen veel in loze warmte.

Je bent ook veel minder kwijt aan onderhoud, nauwelijks draaiende delen die vervangen moeten worden. Dus nee, zalig zijn ze niet maar zitten nog wel degelijke positieve kanten aan. Ik merk / ruik nu pas hoe smerig de lucht in andere steden is vergeleken met Oslo.

Moet je wel elektrische auto’s hebben die niet giga suvs zijn. En die komen er nu wel meer.

Maar de zuinigste kilometer is nog altijd de kilometer die niet gereden wordt ;) (ik typ dit in de bus, diesel. Maar toch denk ik milieu vriendelijker dan mijn eigen auto )
Neem je in je verhaal ook mee dat de banden van elektrische auto's voor heeeeeel veel fijnstof zorgen. En het stof fijne stukjes metaal bevat?

https://www.nu.nl/auto/6227570/elektris ... gle.com%2F

Dat ruik je niet maar is er wel.

De wereld is gewoon nog niet klaar voor allemaal elektrische dikke bakken, waar dan 1 persoon in gaat zitten en in de file gaat staan. Hoe het dan moet weet ik ook niet maar als je je inwoners van je land tot 2020 subside geeft op pelletkachels en ze daarna zegt ze niet meer aan te mogen stoken, eerst al je inwoners loopt te pushen om die gore zonnepanelen op je dak te leggen en ze daarna boetes geeft omdat ze energie opwekken: dan gaat er iets grondig mis.
zurca schreef: do 31 okt 2024, 17:03 Nou dat he Lizzy!
Wij wilden gaan sparen voor een warmtepomp, nou echt niet he?! Ik voel aankomen dat men daar ook weer mee genaaid gaat worden >:( :-\
Zitten ze dit nu van te voren zo uit te denken of wat...
Warmtepomp en thuisbatterij zijn hier allebei in een hele grote vooral diepe vrieskast. Ze bekijken het maar. Idem voor een elektrische auto (niet dat ik die kan betalen maar kon ik het wel: dikke doei).
Tja, probleem met elektrische autos is dat ze ook opgeladen moeten worden terwijl het stroomnet in Nederland al overvol is.
Daarnaast zijn ze ook een stuk zwaarder met extra belasting voor de wegen die sneller slijten. Hier moet weg 2 jaar na aanleg al vervangen worden omdat hij niet bestand blijkt tegen de zwaardere elektrische bussen. De stenen worden daarom maar weer vervangen door zwart asfalt wat weer zorgt voor extra warmte in de stad ::)

Verwarming vind ik dan ook best lastig iets wat nou wijsheid is. Maar dat inefficiënte houtstook niet goed is, lijkt mij duidelijk ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door