Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ook wij gaan natuurlijk uit ons dieselbusje gepest worden, blijf er zo lang het kan in rijden maar mijn moeder woont in Rotterdam dus ik ben wel stiekem een beetje om ons heen aan het kijken naar een andere auto. Een personenauto. Niet elektrisch. Wat is handig, met twee grote honden? Ik vond de Subaru Forester een geweldige auto maar echt handig met honden....? Nou nee. Hoge instap en stoffen bekleding waar ik met een pincet de hondenhaartjes uit moest halen...

Wat is wel handig? Een busje omgebouwd tot personenauto heb ik geen zin in (banken eruit halen en weer gezeik krijgen bij de APK enzo). Is een Dacia wat... (Dokker of Duster ofzo)? Want de prijzen die ik voorbij zie komen voor 2de hands :-X :o :-X en bij Dacia zie ik dan wel wat voorbij komen dat nog in de buurt van betaalbaar komt. Maar is ie betrouwbaar....? En handig?

Help eens ff :biggrin2:
Hier ooit als lease-auto een VW Touran gehad, die was echt helemaal geweldig. Maar privé niet te betalen…
Een Caddy hadden we ook ooit in de personen-uitvoering. Ook een fijne auto.

Die Dacia is misschien wel wat (is het “B-merk” van Renault dacht ik). Al moet je daar volgens mij niet al te veel van verwachten qua luxe, maar misschien heb ik dat mis. Betaalbaarder zijn ze in ieder geval wel.

Is een grote stationwagen zoals bijvoorbeeld een Skoda Superb nog iets misschien?

Geen Opel Insignia station nemen hoor (zoals wij ::) ), die kofferbak is echt veel te laag voor grotere honden…
Kim_S schreef: wo 30 okt 2024, 09:36 Hier ooit als lease-auto een VW Touran gehad, die was echt helemaal geweldig. Maar privé niet te betalen…
Een Caddy hadden we ook ooit in de personen-uitvoering. Ook een fijne auto.

Die Dacia is misschien wel wat (is het “B-merk” van Renault dacht ik). Al moet je daar volgens mij niet al te veel van verwachten qua luxe, maar misschien heb ik dat mis. Betaalbaarder zijn ze in ieder geval wel.

Is een grote stationwagen zoals bijvoorbeeld een Skoda Superb nog iets misschien?

Geen Opel Insignia station nemen hoor (zoals wij ::) ), die kofferbak is echt veel te laag voor grotere honden…
Wij rijden nu in een Caddy. Zouden we die milieu en zero emissie zone gezeik niet hebben: reed ik deze helemaal op en kocht ik weer een Caddy diesel. Maar in geel kenteken uitvoering: hebben ze achterin dan genoeg ruimte, zonder de banken in te hoeven klappen?

Touran wil ik ook wel ja :biggrin2:
Zoals je weet zijn wij al uit onze nissan nv 200 gepest >:( >:(
Maar waarom zou je gezeik krijgen de keuring als je de banken eruit hebt gehaald? Want dat is wat wij nu wel gedaan hebben. De banken zijn immers van fabriek af demontabel dus bedoelt om te verwijderen. De gordels hangen gewoon nog, die zijn niet van fabriek af demontabel.
Wij hebben dan nu weer een peugeot partner geel kenteken benzine. Voor reguliere grote gezonde honden is de insprong te doen. Ik denk dat je dat bij elke personen wagen blijft houden. De insprong door de klep is iets minder hoog dat is 54cm in hoogte. Mijn bus was 46cm.
Je zou kunnen gaan kijken voor een personenwagen 7 zitter waarbij je standaard de laatste 2 stoelen verwijdert. Dan denk ik dat je wel genoeg ruimte hebt. Op zich heb ik nu gezien is mijn partner met 7 honden erin te doen naar de Ardennen. Ze liggen niet shocking klem oid en dan heb ik mijn hek nog een cm of 35 naar binnen staan omdat ik natuurlijk wel vlees, bagage ed mee moet nemen naar de camping.
Let we op het verbruik. Ik ben nu standaard zo'n 100-150 euro duurder uit per maand door benzine kosten. Maar jouw Caddy staat die op particuliere naam en betaal je de duurdere wegenbelasting?Zoja dan krijg je gewoon je ontheffing. Kost meen ik 60 euro per jaar zo'n (landelijke) ontheffing.
Cindy de Wolf schreef: wo 30 okt 2024, 11:15 Zoals je weet zijn wij al uit onze nissan nv 200 gepest >:( >:(
Maar waarom zou je gezeik krijgen de keuring als je de banken eruit hebt gehaald? Want dat is wat wij nu wel gedaan hebben. De banken zijn immers van fabriek af demontabel dus bedoelt om te verwijderen. De gordels hangen gewoon nog, die zijn niet van fabriek af demontabel.
Dat weet ik niet. Wij hadden een Renault Kangoo en daar de achterbank uit gehaald en een hok in gemaakt. Ieder jaar gezeik. Hok moest eruit, bank moest er weer in, door de keuring en daarna weer de zooi eruit halen. Maar ik lees nu duidelijk op de anwb website dat het wel mag!
Wij hebben dan nu weer een peugeot partner geel kenteken benzine. Voor reguliere grote gezonde honden is de insprong te doen. Ik denk dat je dat bij elke personen wagen blijft houden. De insprong door de klep is iets minder hoog dat is 54cm in hoogte. Mijn bus was 46cm.
Fritzi is natuurlijk nu bijna 12 dus ik vind de in/uit sprong ook al gauw teveel.
Je zou kunnen gaan kijken voor een personenwagen 7 zitter waarbij je standaard de laatste 2 stoelen verwijdert. Dan denk ik dat je wel genoeg ruimte hebt. Op zich heb ik nu gezien is mijn partner met 7 honden erin te doen naar de Ardennen. Ze liggen niet shocking klem oid en dan heb ik mijn hek nog een cm of 35 naar binnen staan omdat ik natuurlijk wel vlees, bagage ed mee moet nemen naar de camping.
Ik zit naar een Caddy te kijken en daar is achterin inderdaad genoeg ruimte als de 2 stoelen eruit zijn!
Let we op het verbruik. Ik ben nu standaard zo'n 100-150 euro duurder uit per maand door benzine kosten. Maar jouw Caddy staat die op particuliere naam en betaal je de duurdere wegenbelasting?Zoja dan krijg je gewoon je ontheffing. Kost meen ik 60 euro per jaar zo'n (landelijke) ontheffing.
Ja, ik ben daar ook niet blij mee, daar kijken wij ook tegenaan, hogere verbruikskosten. Ja, ik betaal hogere wegenbelasting. Maar mijn Caddy staat geregistreerd als N1 auto, oftewel bestel/bedrijfswagen. En het is emissieklasse 5 dus ik mag tot 1 januari 2027 de zero-emissiezones nog in. Mij is het vooralsnog volstrekt onduidelijk hoe dat na 1 januari 2027 zit!
Wij hadden precies hetzelfde dilemma een aantal maanden geleden.
Omdat onze grote grijze geitenbreier toch wel flink is, waren de mogelijkheden erg beperkt.
Onze keuze is op een Citroen Berlingo gevallen.
Wat we gekocht hebben is wel het nieuwe type.

Een vriendin van ons heeft een Ierse wolfshond en een kruising en zij heeft een oudere Berlingo gekocht.
Voordeel van de Berlingo is dat, als je de achterbanken plat klapt, je bijna een gelijke vloer hebt.
Dus mocht de ruimte achterin niet voldoende zijn dan heb je zeker genoeg ruimte met een plat geklapte achterbank.
Rekje ertussen..klaar...
Bijlagen
NDNJE7390[1].JPG
NDNJE7390[1].JPG (483.48 KiB) 751 keer bekeken
Was bank bij jullie demontabel vanaf fabriek of moest die er echt uitgeschroefd worden? In het laatste geval klopt wat je moest doen. In het eerste geval niet. Als de stoelen/bank vanaf fabriek demontabel is dan heb je als het goed is een gezeur.

Onze peugeot is/was een 5 zitter. Als je wilt kan ik wel wat foto's maken.

Wellicht kan je dan voor Fritzi gaan werken met de een loopplank? Ik denk niet dat je veel lager gaat komen qua insprong dan rondom de 50-55cm.

Type N1 wil volgens mij alleen zeggen dat het een bestelwagen is niets meer en niets minder. Als jullie caddy op prive naam staat ook via de verzekerinspolis en je voldoet de dure wegenbelasting zou je gewoon de ontheffing moeten krijgen.

Kopie van de site van de RDW;

Heeft u een bestelauto, camper met een emissieklasse 4 of lager of een vrachtwagen met een datum eerste toelating voor 1-1-2017? En gebruikt u deze alleen privé en nooit zakelijk? Dan kunt u een ontheffing aanvragen. Deze ontheffing geldt in alle gemeenten met een ZE-zone tot en met 31 december 2027.

Voorwaarden
U gebruikt uw voertuig alleen privé en niet voor uw werk.
U betaalt het motorrijtuigenbelasting tarief (MRB-tarief) voor particulieren. Of u betaalt het lagere MRB-tarief voor gehandicapte personen of omdat u bijvoorbeeld een camper heeft.
In een aantal gemeenten moet een dieselvoertuig minimaal emissieklasse 5 of hoger hebben. Dit geldt in ieder geval in de gemeenten Amsterdam en Utrecht. Ontheffing nodig in een andere gemeente? Controleer dit dan van tevoren bij die gemeente.
Documenten die u meestuurt
Ondertekende verklaring waarin u aangeeft dat u het voertuig alleen privé en niet voor werk gebruikt. De verklaring downloadt u bij de aanvraag.
Kwartaalrekening van de betaalde motorrijtuigenbelasting of bankafschriften van het afgelopen half jaar waarop te zien is dat u de motorrijtuigenbelasting voor particulieren heeft betaald.
Betaalt u het lagere MRB-tarief voor gehandicapte personen? Stuur dan de beschikking van de Belastingdienst mee.
Kopie van de verzekeringspolis van de auto (geen groene kaart).
Foto´s van het voertuig. Op de foto´s moet het kenteken te zien zijn. Ook de binnenkant (laadruimte) en de buitenkant (voor-, achter- en zijkant) van de auto moeten op de foto staan.
Kosten
De aanvraag van deze ontheffing kost €60,-. Wijst het loket uw aanvraag af dan krijgt u geen geld terug.
Cindy de Wolf schreef: wo 30 okt 2024, 12:17 Was bank bij jullie demontabel vanaf fabriek of moest die er echt uitgeschroefd worden? In het laatste geval klopt wat je moest doen. In het eerste geval niet. Als de stoelen/bank vanaf fabriek demontabel is dan heb je als het goed is een gezeur.
Ik weet het niet meer :-[ . Is inmiddels 12 jaar geleden.
Onze peugeot is/was een 5 zitter. Als je wilt kan ik wel wat foto's maken.
Altijd fijn!
Wellicht kan je dan voor Fritzi gaan werken met de een loopplank? Ik denk niet dat je veel lager gaat komen qua insprong dan rondom de 50-55cm.
Ja dat zou dan inderdaad wel moeten. We gebruiken nu ook al een loopplank voor haar (wat ik een paar weken geleden liet zien).
Type N1 wil volgens mij alleen zeggen dat het een bestelwagen is niets meer en niets minder. Als jullie caddy op prive naam staat ook via de verzekerinspolis en je voldoet de dure wegenbelasting zou je gewoon de ontheffing moeten krijgen.

Kopie van de site van de RDW;

Heeft u een bestelauto, camper met een emissieklasse 4 of lager of een vrachtwagen met een datum eerste toelating voor 1-1-2017? En gebruikt u deze alleen privé en nooit zakelijk? Dan kunt u een ontheffing aanvragen. Deze ontheffing geldt in alle gemeenten met een ZE-zone tot en met 31 december 2027.

Voorwaarden
U gebruikt uw voertuig alleen privé en niet voor uw werk.
U betaalt het motorrijtuigenbelasting tarief (MRB-tarief) voor particulieren. Of u betaalt het lagere MRB-tarief voor gehandicapte personen of omdat u bijvoorbeeld een camper heeft.
In een aantal gemeenten moet een dieselvoertuig minimaal emissieklasse 5 of hoger hebben. Dit geldt in ieder geval in de gemeenten Amsterdam en Utrecht. Ontheffing nodig in een andere gemeente? Controleer dit dan van tevoren bij die gemeente.
Documenten die u meestuurt
Ondertekende verklaring waarin u aangeeft dat u het voertuig alleen privé en niet voor werk gebruikt. De verklaring downloadt u bij de aanvraag.
Kwartaalrekening van de betaalde motorrijtuigenbelasting of bankafschriften van het afgelopen half jaar waarop te zien is dat u de motorrijtuigenbelasting voor particulieren heeft betaald.
Betaalt u het lagere MRB-tarief voor gehandicapte personen? Stuur dan de beschikking van de Belastingdienst mee.
Kopie van de verzekeringspolis van de auto (geen groene kaart).
Foto´s van het voertuig. Op de foto´s moet het kenteken te zien zijn. Ook de binnenkant (laadruimte) en de buitenkant (voor-, achter- en zijkant) van de auto moeten op de foto staan.
Kosten
De aanvraag van deze ontheffing kost €60,-. Wijst het loket uw aanvraag af dan krijgt u geen geld terug.
Volgens mij is bovenstaande niet van toepassing op die van ons. Die van ons is emissie 5. Maar wat er na 2027 gaat gebeuren is mij volstrekt onduidelijk!
Oeps, ik had vanmorgen het onderstaande bericht getypt, voor er nog andere berichten waren, maar ik zie nu dat ie niet verzonden was, dus ik stuur hem nu alsnog, wellicht zijn mijn vragen niet meer van toepassing.

Moeten ze in een bench oid of zitten ze los in de achterklep?

Mijn zusje heeft een citroen C3. Ik weet niet alle ins en outs, maar zoals ik hem mee maak geeft ie mij dezelfde vibes als mijn Berlingo (Partner, etc).

Die is wel met achterbank. In mijn Berlingo kon ik die plat neerklappen zodat ze er wel gewoon nog inzitten, maar je wel een vlakke vloer hebt. Ik weet niet of dat bij de C3 ook kan (kan ik best navragen).
Wij hebben een Dacia gehad. Logan. Van nieuw tot bijna 250.000 km. Nooit problemen mee gehad. Niet luxe en ook wel wat log. Voor de honden een te hoge instap maar dat hebben we indertijd opgelost met een loopplank. Behalve de drie honden ging daar nog veel meer in. Die ruimte mis ik wel eens tegenwoordig ook al heb ik nog maar één hond. Daar heb ik mij bij de aanschaf van iets nieuws aardig op verkeken.
eelke schreef: wo 30 okt 2024, 13:19 Oeps, ik had vanmorgen het onderstaande bericht getypt, voor er nog andere berichten waren, maar ik zie nu dat ie niet verzonden was, dus ik stuur hem nu alsnog, wellicht zijn mijn vragen niet meer van toepassing.

Moeten ze in een bench oid of zitten ze los in de achterklep?

Mijn zusje heeft een citroen C3. Ik weet niet alle ins en outs, maar zoals ik hem mee maak geeft ie mij dezelfde vibes als mijn Berlingo (Partner, etc).

Die is wel met achterbank. In mijn Berlingo kon ik die plat neerklappen zodat ze er wel gewoon nog inzitten, maar je wel een vlakke vloer hebt. Ik weet niet of dat bij de C3 ook kan (kan ik best navragen).
Mag beide, bench en los. Op zich denk ik dat als de auto een klep heeft (ik heb nu deurtjes) dat een bench wel fijn is....

Wil jij dat eens aan je zus vragen, zo als het uit komt?
pike schreef: wo 30 okt 2024, 13:29 Wij hebben een Dacia gehad. Logan. Van nieuw tot bijna 250.000 km. Nooit problemen mee gehad. Niet luxe en ook wel wat log. Voor de honden een te hoge instap maar dat hebben we indertijd opgelost met een loopplank. Behalve de drie honden ging daar nog veel meer in. Die ruimte mis ik wel eens tegenwoordig ook al heb ik nog maar één hond. Daar heb ik mij bij de aanschaf van iets nieuws aardig op verkeken.
Oh, dit klinkt wel heel positief! Ja, echt mooi en luxe van binnen kun je ze niet noemen. Maar ach.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door