Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Hylos schreef: wo 23 okt 2024, 19:39 Ik smeerde destijds gewoon fijne kvv uit over een hele tray.
Dan in de droger en dan krijg je een heel vierkant blok wat je vervolgens in stukjes kan breken.
Is dat misschien te doen?
Blijft dat dan niet in de gaatjes van het rooster vastplakken? En kruimelt het niet verschrikkelijk als je het gaat breken?? Dan moet je de kvv natuurlijk wel helemaal ontdooien. Met de fazant die ik nu gebruik gaat het denk ik niet lukken want die is vrij droog en smeert niet uit. Dan moet ik een soort met meer vocht nemen. Denk dat dat dan wel een smurrie wordt :-\ maar ik vind het wel de moeite waard om eens te proberen.
pike schreef: wo 23 okt 2024, 18:28 Dat heb ik gedaan, een deel van zijn orgaansnoepjes vervangen door vleessnoepjws. Het maakte geen verschil in de ontlasting. Toen alleen maar vleessnoepjes. Geen verschil. Nu met de snoepjes van de fazanten kvv gaat het stukken beter. Daar kan ik zelfs ook nog wat longsnoepjes naast geven. Maar het is zo tijdrovend om ze te maken. Ik heb snpoejes gemaakt van worsten van Natural Fresh maar ook die gaan niet goed (zit ook rijst in en vit/min en andere zaken).
Ik ken dit trouwens niet van mijn vorige fauven. Die kregen altijd gedroogde longsnoepjes en dat heeft nooit problemen gegeven.
Het is ook best wel gek! Gevoelige darmen dus... Ik weet het dan ook niet meer.... Ik geef tegenwoordig uit luiigheid en die vallen zelfs bij Sjoerd heel goed:

Afbeelding

En omdat ik de brokken erg groot vind, knip ik ze in tweeën of soms in vieren.
En rodi worst oid? Die snij ik met een luncheon meat slicer in plakjes en dan met een frietsnijder in kleine blokjes. Als je dan een frietsnijder neem van kleine blokjes heb je veel beloningen. Ik heb deze en gebruik dan de kleinste gaatjes schijf voor de rodi worst; https://nl.aliexpress.com/item/10050054 ... ry_from%3A En dit is die luncheon meat slicer https://nl.aliexpress.com/item/10050069 ... ry_from%3A
Cindy de Wolf schreef: vr 25 okt 2024, 20:30 In navolging van Hylos Ik gebruik deze nog weleens https://nl.aliexpress.com/item/10050063 ... ry_from%3A daar kan je dan kvv over uit smeren en heb je al een soort plakjes, en het kan zo de droger in met mal en al. Zelf smeer ik er overwegend Darf emi, casper en hertmix in. Die zijn fijn gemalen en niet plakkerig.
Maar dat past niet in mijn droger.
Cindy de Wolf schreef: vr 25 okt 2024, 20:46 En rodi worst oid? Die snij ik met een luncheon meat slicer in plakjes en dan met een frietsnijder in kleine blokjes. Als je dan een frietsnijder neem van kleine blokjes heb je veel beloningen. Ik heb deze en gebruik dan de kleinste gaatjes schijf voor de rodi worst; https://nl.aliexpress.com/item/10050054 ... ry_from%3A En dit is die luncheon meat slicer https://nl.aliexpress.com/item/10050069 ... ry_from%3A
Het snijden van een gestoomde worst is niet het probleem. Dat gaat gemakkelijk en snel. Het probleem is het vinden van een gestoomde worst zonder allerlei toevoegingen. En zonder een overdaad aan orgaan. Waarschijnlijk zit er niets anders op dan door te gaan met snoepjes te snijden van fazant kvv en binnenkort ga ik dan een proef nemen met het uitsmeren Van kvv op een rooster. Maar de geschikte kvv daarvoor moet ik nog bestellen want ik heb alleen fazant liggen. En die laat zich niet smeren.
Lizzy schreef: vr 25 okt 2024, 08:00 Het is ook best wel gek! Gevoelige darmen dus... Ik weet het dan ook niet meer.... Ik geef tegenwoordig uit luiigheid en die vallen zelfs bij Sjoerd heel goed:

Afbeelding

En omdat ik de brokken erg groot vind, knip ik ze in tweeën of soms in vieren.
Blijft een vleessnoepje natuurlijk. Ik geloof dat ik lam nog niet heb gehad maar wel konijn, hert, paard en gans. Het maakte allemaal geen verschil.
Stockli. Heb gemeten maar past er (vanwege de breedte) net niet in. Een flikje van 1,5 cm vind ik ook wel wat groot voor bij de training :-\ Wat voor materiaal is het dat zie ik er niet bij staan.
Hoe krijg je de gedroogde plakjes uit die vakjes trouwens? Vallen ze er zo uit of plakken ze vast en moet je ze doordrukken?
Cindy de Wolf schreef: vr 25 okt 2024, 20:30 Zelf smeer ik er overwegend Darf emi, casper en hertmix in. Die zijn fijn gemalen en niet plakkerig.
Ik heb Darf bekeken en denk dat ik die ga proberen, die lijken me qua samenstelling en voederanalyse heel geschikt. Als ze fijn gemalen zijn kan ik ze waarschijnlijk ook nog in aardig bevroren toestand goed snijden. Bij de KB fazant is dat lastig vanwege de stukjes bot en niet te vergeten soms een hagelkorrel.
pike schreef: za 26 okt 2024, 06:43 Stockli. Heb gemeten maar past er (vanwege de breedte) net niet in. Een flikje van 1,5 cm vind ik ook wel wat groot voor bij de training :-\ Wat voor materiaal is het dat zie ik er niet bij staan.
Hoe krijg je de gedroogde plakjes uit die vakjes trouwens? Vallen ze er zo uit of plakken ze vast en moet je ze doordrukken?
Ze zijn 1 x 1cm de gaatjes en maar 0,5mm dik dus als je vlees droogt dan houdt je daar natuurlijk veel minder van over door het vocht wat verdampt. Zelf heb ik een soort tegenmal gemaakt van siliconen waardoor ze nog minder dik zijn. Je trekt grofweg je koekjes er zo van af in een soort rits zeg maar en ja je moet ze dan nog wel een soort van breken maar dat vind ik veel minder werk in deze dan plakken long breken.
pike schreef: za 26 okt 2024, 06:58 Ik heb Darf bekeken en denk dat ik die ga proberen, die lijken me qua samenstelling en voederanalyse heel geschikt. Als ze fijn gemalen zijn kan ik ze waarschijnlijk ook nog in aardig bevroren toestand goed snijden. Bij de KB fazant is dat lastig vanwege de stukjes bot en niet te vergeten soms een hagelkorrel.
Deze 3 smaken van darf is mijn ervaring dat dit prima droogt en niet vet is en makkelijk uitsmeert.
Ah de stockli is rond dat verklaard het. Zelf heb ik rechthoekige droger van vida xl. Daar passen 2 van die grid dividers op 1 plaat. Je kan kijken voor de mini ice cube en die dan insmeren met darf kvv dmv een plamuurmes. Nadeel ze moeten eerst weer de vriezer in e als ze bevroren zijn dan uitdrukken in je machine, dat gaat vaak wel per rits. Als ze droog zijn dan moet je nog breken.Maar dan heb je wel kleine beloningen.
https://nl.aliexpress.com/item/10050070 ... ry_from%3A
Na een paar keer een rol KB fazant op de roosters gesmeerd te hebben, zijn vandaag eindelijk mijn Darf rollen binnen. Over die fazant was ik best tevreden. Ik had mooie dunne plakken die makkelijk in stukjes waren te breken zonder veel te kruimelen. En uiteraard vond Ties ze lekker. Ik heb gelijk een rol hertmix apart gehouden en vanmiddag uitgesmeerd over de roosters. Dat ging op zich goed. Omdat deze mix een stuk natter is dan de KB fazant smeert hij ook gemakkelijker uit. Ben benieuwd hoe lang het drogen duurt. En of deze plakken ook zo mooi uit de roosters komen. Hopelijk gaat het net zo goed als met de fazant, dat smeren bevalt me namelijk wel. Het kost niet veel tijd dus ik hoop dat ik dat erin kan houden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door