Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Tanna
Lizzy schreef: zo 20 okt 2024, 08:44 De pest is dat je het van te voren niet weet... Dus ja, als zo'n vacht ontploft, heb je pech. Ik denk dat we voor het castratie dilemma toch voor een reutje gaan....
Borders met rijpe vachten zien er vaak ontploft uit, gecastreerd of niet ;D .
Door smulpaap
Idd Tanna . Dan zien ze er niet uit :biggrin2:
Thara,is op bijna 4 jarige leeftijd gecastreerd
Ze kreeg problemen , ik merkte niets aan haar vacht . En dat zei de trimster ook . Nog net zo makkelijk te plukken , sommigen moeten om deze reden geschoren worden
Op wat oudere leeftijd kan het ook gebeuren , dat ze niet zo gemakkelijk meer te plukken zijn
De scheertechnieken zijn sterk verbeterd , bij een goede trimsalon hé
En er zijn ruwharen die het best gedijen bij een stripvacht
Ik heb nog wel wat foto's van ontploft :biggrin2:
Bijlagen
20231015_152926~2.jpg
20231015_152926~2.jpg (4.31 MiB) 680 keer bekeken
20240713_080629.jpg
20240713_080629.jpg (4.1 MiB) 680 keer bekeken
20231202_135950.jpg
20231202_135950.jpg (7.79 MiB) 680 keer bekeken
Door Lizzy
Pfft... Die vacht.... Ik hoop dat ik daar een weg in ga vinden want ik wil het zelf gaan doen. Ik heb al diverse cursussen online gevolgd. En ik wil naar een seminar. Want ik ben natuurlijk na 1000 jaar Dalmaten een no no op gebied van vachtverzorging.

Die eerste foto is inderdaad een mooie ontploffing ;D
Door Charlie Angel
Lizzy schreef:Pfft... Die vacht.... Ik hoop dat ik daar een weg in ga vinden want ik wil het zelf gaan doen. Ik heb al diverse cursussen online gevolgd. En ik wil naar een seminar. Want ik ben natuurlijk na 1000 jaar Dalmaten een no no op gebied van vachtverzorging.

Wellicht gewoon bij een trimster informeren of ze je wegwijs kunnen maken? En er worden ook vaak workshops gegeven.
Door Tanna
Lizzy schreef: di 22 okt 2024, 08:02 Pfft... Die vacht.... Ik hoop dat ik daar een weg in ga vinden want ik wil het zelf gaan doen. Ik heb al diverse cursussen online gevolgd. En ik wil naar een seminar. Want ik ben natuurlijk na 1000 jaar Dalmaten een no no op gebied van vachtverzorging.

Ik wist al wel wat van terriers trimmen omdat mijn vader onze Welsh terrier zelf plukte. Mijn eerste border heb ik 1 keer laten plukken en heb toen goed gekeken, later heb ik bij de NBTC een workshop gedaan. Daar krijg je dan les van trimmmers die zelf borders hebben of ervaring met ze hebben. Dat was een leerzame ochtend.
Door Ina
Ben ik raar als ik juist die 'ontplofte' terriertjes helemaal geweldig vind :smitten:

Hebben ze daar 'last van' in de zin van jeuk / klitten als ze niet getrimd worden?
Door doranto
Ina schreef: di 22 okt 2024, 14:42 Ben ik raar als ik juist die 'ontplofte' terriertjes helemaal geweldig vind :smitten:

Hebben ze daar 'last van' in de zin van jeuk / klitten als ze niet getrimd worden?
Nee hoor, dat valt reuze mee. Klitten zie je hoofzakelijk bij slecht gevoerde honden (brok). Af en toe kammen om zodoende wat los zittend haar eruit de halen, is vrijwel altijd voldoende.
Door zurca
Pippa moet toch echt getrimd worden als ze plukrijp is, die krijgt jeuk van de loszittende haren. Klitten in de vacht krijgt ze niet echt, behalve in haar snor/sik.
Ik vind ze zo lekker ruw ook het leukst, daarvoor heb ik ook een ruwhaar gekozen ;)
Door Ina
Als er niet perse geplukt/getrimd zouden hoeven worden wist ik het wel (als ik een terror-terrier zou willen hebben ;) )

Wel leuk deze discussie, laat me toch weer nadenken over eventuele opvolging van onze huidige dames.
Al vermoed ik .... mijzelf kennende ... het gewoon weer een heel onverwachtse keuze gaat worden.
Een pup wordt het hoe dan ook niet, niet alleen omdat ik absoluut geen puppe-mens ben, maar ook omdat ik vind dat er al genoeg rondloopt wat opzoek is naar een warme mand.
Maar iets bewuster kiezen ook omdat wij een dagje ouder worden en dus een maatje kleiner wel handiger zal zijn, lijkt mij ook wel verstandig :)
Door Lizzy
Ik hoor eigenlijk ook niet anders dan dat ze jeuk krijgen als ze niet van het oude haar verlost worden.

Ik denk dat de fokker mij wel een heel eind op weg kan helpen qua trimmen. Ze woont ook "maar" een uurtje of 6 enkele reis van me vandaan dus best kans dat ik daar af en toe heen rijd (gezellig een weekendje er van maak :biggrin2: ) en de kunst af kijk (en haar mijn JRT laat doen). Ik wil de hond graag kort. Hoeft niet in showvacht (maar dat mag wel).
Door Lizzy
Ina schreef: wo 23 okt 2024, 14:15 Als er niet perse geplukt/getrimd zouden hoeven worden wist ik het wel (als ik een terror-terrier zou willen hebben ;) )

Wel leuk deze discussie, laat me toch weer nadenken over eventuele opvolging van onze huidige dames.
Al vermoed ik .... mijzelf kennende ... het gewoon weer een heel onverwachtse keuze gaat worden.
Een pup wordt het hoe dan ook niet, niet alleen omdat ik absoluut geen puppe-mens ben, maar ook omdat ik vind dat er al genoeg rondloopt wat opzoek is naar een warme mand.
Maar iets bewuster kiezen ook omdat wij een dagje ouder worden en dus een maatje kleiner wel handiger zal zijn, lijkt mij ook wel verstandig :)
Ja, was ik 10 jaar jonger, hadden we dit gesprek niet hoor, niet over mij en onze plannen. Dan zou er gewoon weer een Dalmaat komen. Maar om vele redenen willen we wel een hond maar eentje van een kg of 7. Daarom valt voor ons de Petit Basset Griffon Vendeen ook af, er zal een reutje bij komen en die vinden we te groot/zwaar. Maar ja, op een gegeven moment komt dat gesprek dus vanzelf :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door