Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
frodo quin schreef: za 28 sep 2024, 21:31 Ik denk het ook. Nooit zelf een dalmaat of een jack russel gehad, maar heb het idee dat de bewegingsbehoefte redelijk in dezelfde lijn ligt. dalmaten worden trouwens ook terrorhonden als je ze een week op sluit heb ik al gemerkt ;D
Dalmaten worden verschrikkelijk als die niet genoeg beweging krijgen :o . In dat opzicht ben ik ook wel iets gewend gelukkig. Koppig, eigenwijs, energiek.
Door Lizzy
zurca schreef: za 28 sep 2024, 16:39 Ja dat koppie he?!!
Echt waar...als ze wandelen komen we zo vaak mensen tegen die compleet vertederd hun ogen niet van haar af kunnen houden...en heel vaak zijn dat mannen, zelfs de stoerste :biggrin2:

Pippa vind de tuin heerlijk... Als de eekhoorns weer eens door de tuin zijn gegaan, als een speer door de tuin om te zien of ze er nog zijn, om een plasje in te doen als je eens geen zin had om te wandelen, maar vooral heerlijk om in je mand van het zonnetje te genieten :)
Lekker wijffie en jaaaa, dat koppie is onweerstaanbaar! Hahaha, grappig he, dat de stoerste mannen smelten voor die kleine smurf :-*

Ik vroeg me vandaag ineens af, Pippa is niet gecastreerd, toch?
Door Lizzy
zurca schreef: ma 14 okt 2024, 22:06 Nee Pippa is niet gecastreerd.
Funest voor de vacht en, ik denk, ook voor haar karakter.
OK!

Ik dacht dat ook wel, dat je dan een ontplof-vacht krijgt.

Ik moet zeggen dat al mijn teven die op latere leeftijd zijn gecastreerd: niks aan gemerkt.

Maar goed, ja, stiekem gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar een teefje :-X
Door kiara
Dat was bij mijn cairn terriër teef ook zo, was ook gezegd vacht gaat naar de knoppen. Is misschien ook zo.
Ook niet gecastreerd. Maar toen ze ongeveer 12 jaar was 2 grote tumoren bij der eilijders.
Geopereerd en goed uit de narcose gekomen , paar uur later na thuiskomst dood in der mandje niks gemerkt of gehoord .( lag vlak naast mij)
Dus tja blijft een lastige afweging vind ik.
Sinds ik dit heb meegemaakt laat ik mijn teefjes wel castreren maar rond de leeftijd van 3 jaar.
Door zurca
Lizzy schreef: di 15 okt 2024, 08:53 OK!

Ik dacht dat ook wel, dat je dan een ontplof-vacht krijgt.

Ik moet zeggen dat al mijn teven die op latere leeftijd zijn gecastreerd: niks aan gemerkt.

Maar goed, ja, stiekem gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar een teefje :-X
Kijk, een ontplofte vacht zou voor mij geen hoofdreden zijn om niet te castreren hoor.
Ik denk gewoon heel simpel, het spul zit er niet voor niks dus waarom maar gewoon eruit halen? Komen er lichamelijke klachten dan zou ik verder ook niet nadenken, dan is het "hoppa het spul eruit" ;)

Edit, Ziggy is ook op latere leeftijd gecastreerd. Niets gemerkt aan haar vacht maar ik denk dat een kortharige vacht er wat minder 'gevoelig' voor is?
Door pearlsofpassion
Het spul zit er natuurlijk voor de voortplanting.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je het zomaar eruit kan halen. Zo simpel is dat bij vrouwelijke dieren nu ook niet.
Maar 'niet voor niets' gaat niet op aangezien je de functie toch niet echt wil gebruiken.

Je moet gewoon voor en nadelen van de gevolgen afwegen he.
Door Lizzy
Nee dat is ook zo, het zit er voor de voortplanting. En als je daar geen gebruik van maakt.... Nou is het wel zo dat er rassen zijn die gevoeliger zijn voor mammatumoren dan andere rassen. En als je een ras hebt die in de lijst van "zeer gevoelig valt", nou ik geloof dat ik dan zou ontstokken en dan na 2 loopsheden ofzo. Maar als je een ras hebt dat niet in die lijst valt: een plofvacht is ook serieus niet alles he! Zeker als je een hond hebt wiens hobby het niet is om naar de trimsalon te gaan!

Het is altijd een lastige afweging vind ik. En zo vind ik het dus niet OK om een teefje bij Sjoerd te zetten en haar dan maar te ontstokken omdat ik geen zin heb in een loopse teef en ongecastreerde reu. Of Sjoerd z'n ballen eraf te halen, om dezelfde reden. Ik zei wel tegen Leo dat het misschien te doen is om met het teefje een weekje boven te gaan wonen. We hoeven niet door de woonkamer om haar uit te laten (waar Sjoerd zit). Maar ja, als Sjoerd nevertheless zo hitsig wordt als de pestpokke en super erg gaat klieren: weet ik nu al dat ik dat geen jaren vol ga houden.
Door kiara
Ik heb er geen ervaring mee en ook geen verstand van. ( had nooit last met mijn intacte border collie reu) met loopse teven.
Maar is het geen idee om dan tegen de tijd dat evt het teefje loops wordt om Sjoerd chemische te castreren?
Door Tanna
Mijn beide borders zijn gecastreerd, vacht bleef hetzelfde en het blije karakter gelukkig ook. Ik wist natuurlijk niet hoe het zou uitpakken maar dat viel dus reuze mee.
Door Lizzy
Tanna schreef: di 15 okt 2024, 19:59 Mijn beide borders zijn gecastreerd, vacht bleef hetzelfde en het blije karakter gelukkig ook. Ik wist natuurlijk niet hoe het zou uitpakken maar dat viel dus reuze mee.
De pest is dat je het van te voren niet weet... Dus ja, als zo'n vacht ontploft, heb je pech. Ik denk dat we voor het castratie dilemma toch voor een reutje gaan....
Door Cindy de Wolf
kiara schreef: di 15 okt 2024, 19:35 Ik heb er geen ervaring mee en ook geen verstand van. ( had nooit last met mijn intacte border collie reu) met loopse teven.
Maar is het geen idee om dan tegen de tijd dat evt het teefje loops wordt om Sjoerd chemische te castreren?
Ik denk niet dat dat een oplossing is. Een chemische castratie wordt sowieso al niet meer gegeven. Tegenwoordig is het een suprelorin implantaat en die werken grofweg 6-12 maanden.
Lizzy schreef:Nee dat is ook zo, het zit er voor de voortplanting. En als je daar geen gebruik van maakt.... Nou is het wel zo dat er rassen zijn die gevoeliger zijn voor mammatumoren dan andere rassen. En als je een ras hebt die in de lijst van "zeer gevoelig valt", nou ik geloof dat ik dan zou ontstokken en dan na 2 loopsheden ofzo. Maar als je een ras hebt dat niet in die lijst valt: een plofvacht is ook serieus niet alles he! Zeker als je een hond hebt wiens hobby het niet is om naar de trimsalon te gaan!

Het is altijd een lastige afweging vind ik. En zo vind ik het dus niet OK om een teefje bij Sjoerd te zetten en haar dan maar te ontstokken omdat ik geen zin heb in een loopse teef en ongecastreerde reu. Of Sjoerd z'n ballen eraf te halen, om dezelfde reden. Ik zei wel tegen Leo dat het misschien te doen is om met het teefje een weekje boven te gaan wonen. We hoeven niet door de woonkamer om haar uit te laten (waar Sjoerd zit). Maar ja, als Sjoerd nevertheless zo hitsig wordt als de pestpokke en super erg gaat klieren: weet ik nu al dat ik dat geen jaren vol ga houden.
Ik heb die combinatie dan wel in huis plus bijbehorend extreem gedrag. Wat zich uit in letterlijk gillen. Daarentegen is het extreme gedrag wel alleen beperkt tot de vruchtbare dagen dus 4 dagen. Tot de vruchtbare dagen dus gemiddeld dag 10-12 kan hij nog gewoon los lopen en op bed slapen. Daarna hebben we 4 dagen hel, en daarna 4 dagen waar het per dagdeel weer normaliseert. Jij hebt dan de mogelijkheid tot boven/beneden dat zou denk ik wel echt een optie zijn. Hier zitten ze dan afwisselend in een grote bench en kan ik ze scheiden dmv glazen schuifwand. Aankomende loopsheid ga ik eens kijken of de combinatie hypersex en no love spray de hele scherpe randjes eraf haalt.
Door Lizzy
Cindy de Wolf schreef: zo 20 okt 2024, 09:38 Ik denk niet dat dat een oplossing is. Een chemische castratie wordt sowieso al niet meer gegeven. Tegenwoordig is het een suprelorin implantaat en die werken grofweg 6-12 maanden.

Ik heb die combinatie dan wel in huis plus bijbehorend extreem gedrag. Wat zich uit in letterlijk gillen. Daarentegen is het extreme gedrag wel alleen beperkt tot de vruchtbare dagen dus 4 dagen. Tot de vruchtbare dagen dus gemiddeld dag 10-12 kan hij nog gewoon los lopen en op bed slapen. Daarna hebben we 4 dagen hel, en daarna 4 dagen waar het per dagdeel weer normaliseert. Jij hebt dan de mogelijkheid tot boven/beneden dat zou denk ik wel echt een optie zijn. Hier zitten ze dan afwisselend in een grote bench en kan ik ze scheiden dmv glazen schuifwand. Aankomende loopsheid ga ik eens kijken of de combinatie hypersex en no love spray de hele scherpe randjes eraf haalt.

Oh, dit is wel hoopvol! OK, 4 dagen hel is niet fijn maar het zijn maar 2 x 4 dagen per jaar. Ik kan zelfs de kleine uk nog naar mijn zus brengen. Mmmm. Ik ga er toch weer over na denken, bedankt voor je bericht!
Door Lizzy
Sjoerd krijgt geen implantaat. Het is niet die jongen z'n probleem als ik een teef in huis neem en die loops laat worden. Hij is perfect zo, met ballen :biggrin2: . Nee serieus, ik kan me geen leukere reu voorstellen. Ja gut, hij heeft wel een paar (als in 2) ongecastreerde reuen in het bos waar ie geen vrienden mee is. Dan zeg ik "doorlopen >:( " en loopt ie door. En verder is ie gewoon reu.
Door Cindy de Wolf
Lizzy schreef: zo 20 okt 2024, 10:45 Oh, dit is wel hoopvol! OK, 4 dagen hel is niet fijn maar het zijn maar 2 x 4 dagen per jaar. Ik kan zelfs de kleine uk nog naar mijn zus brengen. Mmmm. Ik ga er toch weer over na denken, bedankt voor je bericht!
Dat is iig hoe mijn Revy erop reageert. Als ik kijk naar zijn zoon Archie intact. De enkele keer dat hij hier was als er 1 loops is dan zondert hij zich af en gaat in de slaapkamer liggen. Stoeit wat met een mand of kussen maar daar blijft het wel bij. Trappelt eens met zijn voorppoten, kwijlt wat, piept soms wat zachtjes maar dan heb je het wel gehad.
Dat is dus wat ik ook zeg; het zijn "maar" 4 dagen * 2 (2 intacte teven die overwegend met 1 week na elkaar loops worden) maar die 4 dagen duren ontzettend lang. Maar voor nu geen reden om tot (chemische) castratie over te gaan. Hij is nu 10 dus ik deal er al even mee. Vraag eens op FB in de fokkers voor fokkers groep naar ervaringen, dat geeft je iig input tot het maken van een beslissing.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door