Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door PipTweet
Hoe maak je een lekkere samen stelling van vers vlees voor de kat ?
Ik kom hele mooie fotos tegen soms met van alles en nog wat?
Hoe maak ik het nog net even wat lekkerder ?
Door pearlsofpassion
Vandaar komt die vraag? Eten je katten het niet?

Stukjes vlees als vb kip zijn vaak lekkerder dan gemalen.
En het op kamertemp laten komen helpt ook zeker, ipv koud te serveren.
Door Rik01
Yuna liet ook heel soms haar KVV staan (de laatste tijd gelukkig niet meer, 'afkloppen'). Ik brokkelde daar dan een verkruimeld cosma-blokje overheen. Daarna ging het schotelde weer schoon op ;)

Yuna is een poes die niet gaat rollen in catnip, maar dit oppeuzelt. De laatste keer had ik geen cosma-blokje meer dus heb ik een snufje catnip eroverheen gedaan. Dat ging ook geweldig :D

Dat is natuurlijk geen structurele oplossing maar voor de incidentele keren dat het hier voorkomt is het wel een uitkomst.
Door pearlsofpassion
Ja, je kan ook gaan mengen als het structureel is. Misschien moeten de katten rauw nog leren kennen. Er zijn zoveel methoden maar niet altijd overal geschikt.
Vandaar dat liever eerst eens een beetje meer info krijg. ;)
Door PipTweet
Hoi!
Nouja .. de ene keer eet ze het wel en de andere keer weer niet ..
Het is een uitsluit dieet waar ze allergisch op is. Beginnend met rund. Een heel doosje voor 20 dagen . Nog niet aangebroken en ze wil het in eenkeer niet meer... :'(
Door pearlsofpassion
Aj, das lastiger. :-[
En katten zijn zo moeilijk te dwingen maar dan kan je het ook niet mengen natuurlijk, als het een eliminatiedieet moet zijn...

Hoe voer je het? Koud en rechtstreeks uit de koelkast of op kamertemperatuur? En is het altijd vers ontdooit? Dus niet meer dan 24u in ontdooide toestand in de koelkast bewaard?
Door PipTweet
Ik heb van alles geprobeerd !
Kamer temperatuur, warm water voor de geur,
Ontdooien in de koelkast maar ook in water .
Heb het vlees in plakjes vacuüm verpakt en dan ontdooi ik per dag een beetje zegmaar.
De rund rolletjes van alroda zijn gelukkig klein en maak ik in 1,5 dag op hoef ik ook niet te snijden
Als ik hem in de koelkast laat ontdooien merk ik dat ze het laten staan en dat het droger is dan anders. Donkerder.
In water ontdooid eten ze er beter.

Twinkle vind gans heel lekker. Ik kan ook natuurlijk een paar dagen even weer dat er wat door mengen..

Mijn katten zijn allebei rond de 5/6 kilo.
Twinkle 5,4 en Pino 5,9.
Twinkle krijgt 5x per dag 27 gram. En Pino 5x 30 gram.
Ze zijn te dik.. zouden jullie dit qua hoeveelheid aanhouden of anders doen?
Kleine porties omdat ze geen grote eters zijn.

Soms voel ik me een beetje wanhopig zoveel dat ik ermee bezig ben..😅
Door pearlsofpassion
Dat is waarschijnlijk het probleem.
Katten zijn hypergevoelig voor stress.
Ze pikken het op als jij he zorgen maakt elke keer als ze niet goed eten.
En die kans is natuurlijk groter met die kleine beetjes. Dan is het zelfs logisch dat ze een keertje overslaan. Met rauw vlees is het logisch dat ze minder snel terug honger krijgen. Gooi daar dan nog een tikje stress van jou bij en ze zijn zeker geneigd het af en toe of vaak te laten staan.

Ik weet niet precies hoe oud ze zijn, maar bij een kat van ouder dan 3 a 4 jaar, lijkt me dat wel wat veel. Hangt echt van de kat af.
Maar als je zegt dat ze te dik zijn kan het geen kwaad als ze eens wat minder eten.
Zolang ze nog elke dag iets eten, zou ik me niet zo druk in maken.
Misschien gaan ze daar net beter van eten..

En ik zou ook sommige keren echt kleine porties geven, zelfs iets minder dan ze zouden willen, dus dat is dan echt vrijwel niets, en soms meer geven dan ze normaal per portie eten.
Zo kan je evolueren naar minder maaltijden per dag en het zet ook meer aan tot eten.
Door PipTweet
Ah, ja dat snap ik wel.

Ze zijn 5 en 6.
Pino eet alles wel. En is een hongerige typ. Die kan ik niet minder geven of hij heeft alweer veel honger. Kater met pica dat dan alles gaat op eten dan als hij geen eten krijgt.

Twinkle is nooit heen grote eter geweest.
Vandaag heeft ze nog geen eens 27 gram op. Een paar hapjes. Als ik zie dat ze bij het bakje zit bied ik het opnieuw aan.

Houden jullie per kat de een bepaalde hoeveelheid aan? Of is het gevoel?
Ik woon nog thuis en straks ga ik fulltime aan het werk.
Ik probeer voor mijn moeder een beetje een makkelijke manier te vinden omtrent het voeren van mijn katten en niet dat ze teveel krijgen.
Maar soms weet ik het gewoon niet meer :-[
Door PipTweet
Twinkle heb ik op 130 gram per dag
En Pino op 150 gram..
Terwijl op de verpakking staat dat hijvanaf 170 gram per dag mag hebben
Door Rik01
Wat op de verpakking staat is maar een globale richtlijn. Het kan een startpunt zijn.
Ik moet die hoeveelheid hier ook niet geven want dan heb ik zo twee tonnetjes rondlopen.

Ik geef 120gr en 130gr per dag aan Yuna (5+kg) en Bono (6,5kg).
Ik weeg het wel af per maaltijd maar zo heel nauw komt dat niet hoor.
Je zult het toch over wat langere tijd moeten zien hoe dat gaat met hun gewicht.

Ik geef in 3 maaltijden. Om 9:00, 18:00 en 23:00. Dus dat is prima te doen met een fulltime baan.

Als je het dus wilt combineren met een fulltime baan dan zou ik langzaam richting die 3 maaltijden werken.
Sla eens een maaltijd over en kijk hoe het dan gaat bij de volgende maaltijd.

Zolang ze elke dag minimaal b.v. 100gr binnen krijgen lopen ze voorlopig ook echt geen gezondheidsrisico.
Soms gooit Bono zijn maaltijd eruit, maar dat is incidenteel en daar maak ik me ook geen zorgen over.
Soms eet hij dat ook zelf weer op (als ik het niet in de gaten heb en het weggehaald heb).

Beetje experimenteren dus, wat voor hun en jou het beste is.
Door PipTweet
De kat spoort niet :P

Heb door de rund echt een klein theelepeltje gans gedaan en ze eet het schoon leeg...
Wellicht stinkt het gewoon voor haar..
Er zit geen pens in dacht ik
Door Rik01
PipTweet schreef:De kat spoort niet :P
Tsja... katten ::)

In de Alroda Rund zit inderdaad geen pens (in de KB Rund dacht ik wel). Ik dacht eigenlijk dat Rund niet zo goed door katten gegeten werd maar ik zie hier op het forum dat dat wel meevalt. Het is volgens mij wel een ingredient dat in veel kattenvoer gestopt wordt omdat het goedkoper zou zijn.

Fijn dat het met wat Gans wel gegeten wordt. Hopelijk blijft dat zo.
Door PipTweet
Nog een vraag, ik houd de ontlasting erg in de gaten en ik kwam net wat bloed tegen bij mijn kater zijn ontlasting, het is hem wel erg hard.welke opties heb ik nu ter ondersteuning van zachtere ontlasting?
Ik heb geen vlees zonder bot in huis :(
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door