Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door vagebond
Hai, ik stel deze vraag voor een zusje van mijn teckel. Ze heeft een agressief groeiende tumor in de achterste melkklier. Ze is niet gesteriliseerd. Heeft ook een hartruis, waardoor de afspraak om te steriliseren niet is doorgegaan.
Da durft zelf de operatie niet aan, stuurt hun naar de oncoloog in Nieuwegein en voor een second opinion voor een biopt naar Utrecht. Er wordt gesproken over strengen weghalen in een u vorm.
Wie heeft hier ervaring mee? En kan er wat zinnigs over zeggen? Alvast bedankt voor het meedenken.
Hoe oud is het hondje?

Dat soort operatie zijn super zwaar. Je moet je zeker durven afvragen of het het waard is. Hoe is de prognose met en zonder de operatie, paar maanden hersteltijd in acht genomen.
Dat zou ik zelf gewoon zo laten.

Maar goed, dat was je vraag niet zeker.
Ik heb enkel ervaring met traditionele, diepe en ruimte verwijdering van melklijsten. En dat zou ik dus niet meer doen. Ik denk niet dat je daarmee kwaliteit noch levenslengte koopt op deze leeftijd en het is de operatie dus niet waard. Dat is mijn opinie.

Misschien dat die strengen weghalen iets anders is, en minder ingrijpend.
En het is ook persoonlijk. Sommige mensen hebben nood aan het gevoel dat ze echt alles geprobeerd hebben wat ze konden. Ik heb zelf altijd spijt gehad dat ik haar dat leed nog aangedaan heb. ( mijn kat is 2x geopereerd en is overleden aan de gevolgen van de 2e operatie, omdat ze er niet meer van herstelde. ze is niet overleden aan de kanker, ze heeft nooit uitzaaiingen gehad)
Door Lizzy
Ik weet niet beter of ze halen tegenwoordig niet meer de complete melklijsten weg maar alleen de tumor. Of dat ook het geval is bij deze type kanker weet ik niet dus ik denk wel dat het zinnig is om overleg te plegen met een oncoloog. Als alleen de tumor weggehaald kan worden is de operatie misschien wel te overwegen...? Ik weet ook niet hoe ernstig de hartruis is. Die heb je ook in gradaties en het is niet perse zo dat de luidruchtige hartruis ook per definitie ernstig is. Een doppler echo kan hierover uitsluitsel geven. Dus ja, ik zou naar een 2de lijns kliniek gaan waar ze en over de hartruis mee kunnen praten en over de kanker. Ik vind 10 jaar voor een Teckel namelijk ook weer niet ZO oud.
Door vagebond
Ok, dank voor het antwoord. De hartruis is wel ernstig, ze zit niet aan de medicatie. Ik heb helaas een erfelijke hartaandoening in mijn lijn gekregen. Ben toen direct gestopt met af en toe een nestje fokken. Deze ziekte openbaart zich pas na 5 jaar. Dus toen waren er in die tijd pups geboren.
Door Lizzy
vagebond schreef: wo 16 okt 2024, 18:51 Ok, dank voor het antwoord. De hartruis is wel ernstig, ze zit niet aan de medicatie. Ik heb helaas een erfelijke hartaandoening in mijn lijn gekregen. Ben toen direct gestopt met af en toe een nestje fokken. Deze ziekte openbaart zich pas na 5 jaar. Dus toen waren er in die tijd pups geboren.
Dit zijn van die vreselijke dingen die kunnen gebeuren gewoon, daar doe je niks aan. Maar als de ruis ernstig is, waarom geen medicatie? Toch niet ernstig genoeg...? Ik hoop dat de oncoloog een zinnig verhaal heeft. En de eigenaren moeten ook altijd in de gaten houden dat niet behandelen ook een optie is, altijd. Soms is niet behandelen vriendelijker voor de hond dan wel. Maar, het is wel goed om het verhaal te horen, denk ik. Ben benieuwd morgen.
Door vagebond
Helaas slecht nieuws, het is een zeer agressieve vorm van kanker, opereren zou dan in 2x moeten met hersteltijd van 6 weken. Prognose niet goed, uitslag second opinion van het biopt, was toch ook kanker, geen ontsteking.
Voor nu pijnstilling, echter gaat nu snel, mss dat Jessie nog een paar weken heeft, hoop toch echt langer :-[
Door Lizzy
vagebond schreef: vr 18 okt 2024, 16:52 Helaas slecht nieuws, het is een zeer agressieve vorm van kanker, opereren zou dan in 2x moeten met hersteltijd van 6 weken. Prognose niet goed, uitslag second opinion van het biopt, was toch ook kanker, geen ontsteking.
Voor nu pijnstilling, echter gaat nu snel, mss dat Jessie nog een paar weken heeft, hoop toch echt langer :-[
Jeetje... Wat een narigheid.... Ja, dit komt echt heel hard aan he :bigarmhug:

Als de prognose na operatie niet goed is, dan wordt 12 weken herstellen echt wel een hel.

Ahhh, wat rot :'(
Door Charlie Angel
Bah dat is wel een hele lange hersteltijd en dat met zo'n slechter prognose.
Ik heb echt met je te doen.

Heel veel sterkte gewenst, ik hoop dat jullie nog een mooie tijd is gegeven, hoe kort ook.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door