Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door zurca
Het zijn, denk ik, geen dieren die geen melk meer geven. Meestal staan ze naar een klein aantal dagen op zo'n stukje gras om daarna onder een zeil aan de weg te liggen.
Ik zal eens op internet gaan zoeken naar informatie of eens contact opnemen met een dierenwelzijn organisatie.
Door - pien -
zurca schreef: zo 29 sep 2024, 15:26 "Wij boeren houden van onze koeien"
Kennen jullie die slogan ook, uit de reclame?

Ik wordt elke keer weer een beetje boos als ik 'm hoor en verdrietig...
Bij onze vorige woonplaats en bij ons nieuwe huis zitten melkveebedrijven. En zowel hier als bij onze vorige huis hebben ze een, wat wij noemen, "koeien sterfweide" :-X
Een hoekje grasland afgezet en zien we daar een koe dan weten we al hoe laat het weer is. :'( Dagen lang staat of ligt daar dan zo'n dier te lijden tot het uiteindelijk sterft...in de hete zo'n of in de stromende regen, geen beschutting of iets...wal-ge-lijk vind ik het!!
Waarom deze dieren zo aan hun einde laten komen, waarom niet een veearts erbij die zo'n dier in laat slapen....waarom?!
Dat dier heeft er wel voor gezorgd dat die boer een dak boven zijn hoofd heeft en brood op de plank brengt....wat meer respect voor zo'n dier zou op zijn plaats zijn.
Wat nou "Wij boeren houden van onze koeien", ik walg er van :-X :'( >:(

Zou je hier nou iets mee kunnen? Dierenbescherming, politie? Iemand weleens van zoiets werk gemaakt?
:'( :'( :'(
Door Ina
zurca schreef: zo 29 sep 2024, 21:52 Het zijn, denk ik, geen dieren die geen melk meer geven. Meestal staan ze naar een klein aantal dagen op zo'n stukje gras om daarna onder een zeil aan de weg te liggen.
Ik zal eens op internet gaan zoeken naar informatie of eens contact opnemen met een dierenwelzijn organisatie.
Voor zover ik weet mogen ze dieren niet laten lijden en als duidelijk is dat ze binnenkort afgevoerd gaan worden door de Rendo is het dus duidelijk geen gezond dier wat in dat hoekje staat.

Op de site van de NVWA staan een aantal richtlijnen over hitte of kou, ik weet dat ze minstens droog moeten kunnen staan op 1 plekje, minimaal voer en water moeten krijgen .... maar als ze daar zo duidelijk staan te versterven (zelfs als het wachten is op de vee arts voor hun laatste spuit) zou dat naar mijn idee geen dagen mogen duren en zou ik er wel een melding aan durven wagen.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/melding ... /meldingen
Door zurca
Bedankt Ina voor die link.
Bescherming tegen regen of zon is er zeer zeker niet. Bij beide bedrijven staat er wel een waterton.
Dat je dan eerst zelf op zo'n boer moet afstappen vind ik dan wel wat. Weten ze gelijk wie er melding gemaakt heeft als ze na jouw vragen een bezoekje krijgen ::) Beide adressen kom ik wel een paar keer per week langs gewandeld.
Door frodo quin
zurca schreef: zo 29 sep 2024, 21:52 Het zijn, denk ik, geen dieren die geen melk meer geven. Meestal staan ze naar een klein aantal dagen op zo'n stukje gras om daarna onder een zeil aan de weg te liggen.
Het zullen zieke dieren zijn. Afgedankte doen ze naar de slacht. Melk zullen ze niet geven of in ieder geval zal het niet verkocht mogen worden.
Ik zou inderdaad ook niet snel eerst de boer aanspreken, omdat ze dan wel kunnen raden dat de melding van jou komt.
Door hannabelgje
Bij een boerderij waar ik eerst vlakbij woonde hadden ze ook zo'n veldje waar zieke koeien stonden. Maar die stonden daar niet te sterven. Ze hadden daar vers gras en frisse lucht. Ik zag ze daarna ook niet dood langs de weg liggen. Ik zou het als boer wel prettig vinden als mensen mij komen vragen waarom het zo gebeurt. Misschien is er wel een verklaring voor.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door frodo quin
hannabelgje schreef: di 01 okt 2024, 07:39 Bij een boerderij waar ik eerst vlakbij woonde hadden ze ook zo'n veldje waar zieke koeien stonden. Maar die stonden daar niet te sterven. Ze hadden daar vers gras en frisse lucht. Ik zag ze daarna ook niet dood langs de weg liggen. Ik zou het als boer wel prettig vinden als mensen mij komen vragen waarom het zo gebeurt. Misschien is er wel een verklaring voor.

Ik ook, maar als je dan melding maakt is het alles behalve anoniem.
Door Kaela
hannabelgje schreef: di 01 okt 2024, 07:39 Bij een boerderij waar ik eerst vlakbij woonde hadden ze ook zo'n veldje waar zieke koeien stonden. Maar die stonden daar niet te sterven. Ze hadden daar vers gras en frisse lucht. Ik zag ze daarna ook niet dood langs de weg liggen. Ik zou het als boer wel prettig vinden als mensen mij komen vragen waarom het zo gebeurt. Misschien is er wel een verklaring voor.

Op de boerderij waar ik vaak kom ook. Vaak zijn het koeien die moeten opdrogen, of iets hebben en beter even niet in de stal kunnen zijn. Deze boer zorgt daar altijd goed voor. Al blijft het soms akelig een dier ziek te zien, maar dat is nou eenmaal zo.

Ik kan me wel goed voorstellen dat een koe zo wegzetten om langzaam dood te laten gaan verschrikkelijk is. Ik heb dat nog nooit gezien, normaal gaan die koeien zsm naar de slacht of rendac.
Door - pien -
Blijkbaar kan een rookmelder spontaan afgaan. Om 2.30 u :o
Holy moly, ik ben nog nooit zo snel uit bed gekomen. Het was de rookmelder op de overloop, met een stoel ben ik er bij geklommen en heb op goed geluk op dat ding geduwd en toen was het over. In slaap komen was weer een heel ander verhaal :-X
Je moet die dingen ook elke maand van buiten en van binnen :confused1: schoonmaken?
Door Kaela
- pien - schreef:Blijkbaar kan een rookmelder spontaan afgaan. Om 2.30 u :o
Holy moly, ik ben nog nooit zo snel uit bed gekomen. Het was de rookmelder op de overloop, met een stoel ben ik er bij geklommen en heb op goed geluk op dat ding geduwd en toen was het over. In slaap komen was weer een heel ander verhaal :-X
Je moet die dingen ook elke maand van buiten en van binnen :confused1: schoonmaken?
Oh dat is schrikken he! Dan is weer in slaap komen echt niet zomaar gedaan.
Wij hadden het laatst ook en Nina sliep gewoon door. Die lag letterlijk nog geen 3 meter van het ding vandaan! Ongelooflijk.
Door Mandarijn
- pien - schreef: zo 06 okt 2024, 14:06 Blijkbaar kan een rookmelder spontaan afgaan. Om 2.30 u :o
Ja verstandig is om de rookmelders regelmatig met een vochtige doek schoon te vegen en wij raden bij de brandweer ook aan om voorzichtig de stofzuiger er op te zetten om stof en dode insecten uit de rookmelder te zuigen. Om valse meldingen te voorkomen. Weet niet of je een melder hebt met batterij die elk jaar vervangen moet worden......dan gaat ie ook loeien.....vaak in de nacht. Heb je er eentje die 10jr mee gaat. Hopelijk heb je het aanschaf jaar op de melder gezet. Dan is ie na 10 jaar op. Dat betekent dat het sensor/membraan versleten is en moet ie vervangen worden door een nieuwe melder. Dat geldt ook voor melders waar bij je jaarlijks de batterij van vervangt
Door Kim_S
Ieks dat is schrikken zeg :-X
Hoop dat je toch nog wat hebt geslapen uiteindelijk.

Mijn klaag: Meneer_S en jongste dochter zijn vanmorgen vertrokken, heerlijk saampjes naar Zweden. Oudste dochter wilde niet mee. En ik juist wel heel graag, maar 12 oktober is de nestkeuring van Bruun in Zutphen, en dat kan ik gewoon niet afzeggen (niet met een zuiver geweten in ieder geval :P)…

Dus nou zit ik hier en zij daar voor de komende 2 weken. Mooi stom :-\
Door frodo quin
Oei Pien, wat een timing. Gelukkig wel vals alarm.

Kim, waarom reis je hen niet achterna na de nestkeuring? Of is het te ver rijden voor een week?
Door Kim_S
frodo quin schreef: zo 06 okt 2024, 18:57 Oei Pien, wat een timing. Gelukkig wel vals alarm.

Kim, waarom reis je hen niet achterna na de nestkeuring? Of is het te ver rijden voor een week?
Ja dat heeft niet zo veel zin helaas. Het is 2 hele dagen rijden, dus dan is het 2 dagen heen, 3 dagen daar, en 2 dagen terug. Dat is een beetje te veel van het goede.

Als de dochters meewerken kan ik misschien in januari of februari nog gaan, en anders in maart weer. Maar vanaf juli gezien is maart dan wel echt heel erg lang ::)
Door frodo quin
Kim_S schreef: zo 06 okt 2024, 19:00 Ja dat heeft niet zo veel zin helaas. Het is 2 hele dagen rijden, dus dan is het 2 dagen heen, 3 dagen daar, en 2 dagen terug. Dat is een beetje te veel van het goede.

Als de dochters meewerken kan ik misschien in januari of februari nog gaan, en anders in maart weer. Maar vanaf juli gezien is maart dan wel echt heel erg lang ::)
4 dagen rijden voor een week weg is biet echt de moeite neen. Zonde :(

Hoop dat je er voor maart nog geraakt. Dan ben je inderdaad heel lang niet kunnen gaan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door