Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Hylos
Het Muizenscharminkel is inmiddels bijna 2 (hoe ist mogelijk he :o ).
Hij weegt bijna 12 kilo en krijgt zo'n 350 a 450 gram kvv per dag en daarnaast de cheese tax en stukje gedroogde pens/rundvleesstrip en ze mogen s avonds de borden aflebberen.

Maar ik heb het idee dat Muis wel wat aanvulling kan gebruiken. Het mager zijn hoort bij het ras en zijn leeftijd maar er mag wel wat bij en hij heeft ook wel erg zin in eten. Wat meer "energievoer" zou wel goed zijn denk ik.

Maar, wat geef ik hem dan? Linzen of zo? En hoeveel?
Ik durf hem naast zijn kvv niet meer grammen te voeren, ik vind het soms al eng wat er in dat mini buikje verdwijnt. Hij eet bijna evenveel als Xavi at met zn 30 kilo! :o ::)

Hier nog een foto van het scharminkel:
Bijlagen
20240915_135550.jpg
20240915_135550.jpg (3.08 MiB) 3948 keer bekeken
Door Lizzy
Hylos schreef: do 03 okt 2024, 16:49 Het Muizenscharminkel is inmiddels bijna 2 (hoe ist mogelijk he :o ).
Hij weegt bijna 12 kilo en krijgt zo'n 350 a 450 gram kvv per dag en daarnaast de cheese tax en stukje gedroogde pens/rundvleesstrip en ze mogen s avonds de borden aflebberen.

Maar ik heb het idee dat Muis wel wat aanvulling kan gebruiken. Het mager zijn hoort bij het ras en zijn leeftijd maar er mag wel wat bij en hij heeft ook wel erg zin in eten. Wat meer "energievoer" zou wel goed zijn denk ik.

Maar, wat geef ik hem dan? Linzen of zo? En hoeveel?
Ik durf hem naast zijn kvv niet meer grammen te voeren, ik vind het soms al eng wat er in dat mini buikje verdwijnt. Hij eet bijna evenveel als Xavi at met zn 30 kilo! :o ::)

Hier nog een foto van het scharminkel:
Mar dat is toch niet zoveel?! Dat is 3 a 4% van het lichaamsgewicht! Sjoerd at op die leeftijd ruim 4% van zijn lichaamsgewicht, anderhalve kilo per dag.

Ik zou meer KVV gaan voeren. En linzen, aardappelen, rijst, etc. is allemaal geen hondenvoer en naar mijn beleving gewoon niet gezond. Meer KVV, zo'n 4% (= 480 gram KVV) a 4,5% per dag (540 gram KVV). Om eens te beginnen.
Door Hylos
Zit ik dat kind dus gewoon te weinig te voeren, arme Muisy. WAT ZIELIG :crying:
Ik zat maar met die 2% in mijn hoofd en vond 400 gram dan al flink wat.
Hij krijgt nu gewoon een halve kilorol per dag, wel zo handig ook eigenlijk.

Dank voor de wake up call Lizzy :-*
Door Lizzy
Hylos schreef: vr 04 okt 2024, 11:22 Zit ik dat kind dus gewoon te weinig te voeren, arme Muisy. WAT ZIELIG :crying:
Ik zat maar met die 2% in mijn hoofd en vond 400 gram dan al flink wat.
Hij krijgt nu gewoon een halve kilorol per dag, wel zo handig ook eigenlijk.

Dank voor de wake up call Lizzy :-*
Dat is ook niet zo gek, die 2% wordt er ook aardig ingeramd (ook door KVV fabrikanten) maar het blijkt gewoon keer op keer dat 2% voor best veel honden echt te weinig js. Energieke honden, jonge honden, etc. eten meer. En dat is een slecht verkooppraatje voor KVV fabrikanten want echt goedkoop is het prakje nou ook weer niet!
Door Ollie2022
Lizzy schreef: vr 04 okt 2024, 14:01 Dat is ook niet zo gek, die 2% wordt er ook aardig ingeramd (ook door KVV fabrikanten) maar het blijkt gewoon keer op keer dat 2% voor best veel honden echt te weinig js. Energieke honden, jonge honden, etc. eten meer. En dat is een slecht verkooppraatje voor KVV fabrikanten want echt goedkoop is het prakje nou ook weer niet!
Nu begrijp ik gelijk waarom ik nog nergens anders dezelfde richtlijnen als hier heb gevonden.
Door Hylos
Lizzy schreef: vr 04 okt 2024, 14:01 Dat is ook niet zo gek, die 2% wordt er ook aardig ingeramd (ook door KVV fabrikanten) maar het blijkt gewoon keer op keer dat 2% voor best veel honden echt te weinig js. Energieke honden, jonge honden, etc. eten meer. En dat is een slecht verkooppraatje voor KVV fabrikanten want echt goedkoop is het prakje nou ook weer niet!
Tsja, ik had natuurlijk ook mijn hersencellen kunnen activeren en met gezond verstand kunnen bedenken dat ie gewoon wat meer moest eten. ;D
Bij een ander weet je het altijd zo goed en als het over eigen gaat dan weigert de bovenkamer wel eens. ::)
Gelukkig is daar dan Barfplaats :D
Door Lizzy
Naaah, gelukkig hebben we daar allemaal wel eens last van ;D :-* . Ik ben blij dat je "ons" (dit forum) dan weet te vinden :-*
Door Ina
En mocht je vinden dat de ophoging niet genoeg blijft plakken, kan ik je adviseren om (als je daar de tijd voor hebt) 3x per dag te gaan voeren.
Dat bleek hier voor de langpoot beter te werken als de normale maaltijden ophogen .... dat gaf alleen maar meer poep ;)

Ik heb haar in haar jonge jaren tijdens koude periodes dus 3 x per dag gevoerd ... en dan bleef ze keurig op gewicht.
Door Hylos
Dankje, Ina!
Denk dat ik dat ga proberen. Een halve kilo vlees in dat mini buikje heeft hij toch last van.
Hij moet nu 's nachts weer boeren laten die dan stinken naar bedorven voedsel :-X
Ik had hem sowieso graag langer 2 x per dag willen voeren maar hij wilde 's ochtends niet meer eten. ::)
Maar wie weet gaat dat nu wel weer! Dan doe ik 's ochtends 100 gram of zo en dan 's avonds 400 zodat het buikje dan wel lekker vol zit.
Door Hylos
Muis is inmiddels een halve kilo aangekomen!

Ziet er een stuk beter uit zo. Wat 500 gram (en een beetje volwassen worden) kan doen 😅
Bijlagen
20241113_161328.jpg
20241113_161328.jpg (2.79 MiB) 2611 keer bekeken
20241113_161333.jpg
20241113_161333.jpg (3.77 MiB) 2611 keer bekeken
Door Lizzy
Dat gaat de goede kant op!! Fijn zeg. Ik ben niet erg bekent met dit ras natuurlijk, maar hoeveel wil je er nog bij/aan hebben?

Geweldige hond, Muis :smitten:

Prachtige bek met tanden ook :smitten:
Door Hylos
Lizzy schreef: wo 13 nov 2024, 16:34 Dat gaat de goede kant op!! Fijn zeg. Ik ben niet erg bekent met dit ras natuurlijk, maar hoeveel wil je er nog bij/aan hebben?

Geweldige hond, Muis :smitten:

Prachtige bek met tanden ook :smitten:
Dankjewel! :-*

Er hoeft van mij niet veel meer bij hoor. Je ziet zijn heupbotjes nog een heel klein beetje bovenop, dat mag van mij wel weg.
Denk dat het 2 maanden geleden ook te maken had met dat we super actief waren (vakantie in de Alpen, elke dag de bergen in) icm te weinig voer.
We zijn nu minder actief en hij krijgt meer dus dat gaat dan dubbel op. Het lijkt ineens veel meer hond zo :biggrin2:

Maar ik denk dat ik met een ras als Muis er goed op moet letten als hij extra actief is.
Dat ADHD lijfje is net als een sportauto, dat neemt nogal wat ;D
Door Inge en Bono
Hylos schreef: wo 13 nov 2024, 16:21 Muis is inmiddels een halve kilo aangekomen!

Ziet er een stuk beter uit zo. Wat 500 gram (en een beetje volwassen worden) kan doen 😅
Oooh wauw, wat een prachtige Muis :smitten:
Door Ina
:smitten: :smitten: :smitten: .....hij is prachtig

Ik vermoed dat hij nog wel wat zal uitzwaren qua bespiering en dan toont het ook weer anders.
En hier heb ik inderdaad ook de heupbotten als 'maat' aangehouden, hoewel er windhondeneigenaren zijn die hun hond zo schraal mogelijk houden, vind ik het persoonlijk minder mooi.
Nu zit er wel veel verschil tussen moet ik zeggen, hier verderop woont een (grote) Galgo reu en die krijgen ze met geen mogelijkheid dikker, ze voeren vers en halen elke truc uit de kast die je kan bedenken ..... maar die blijft bijna doorschijnen.
Terwijl ik nu onze taart wat ouder wordt op moet gaan letten dat ze niet te zwaar wordt .... nooit problemen mee gehad, die kon eten wat ze wilde en moest ik 's winters bijvoeren om haar op gewicht te houden, maar opeens merkte ik dat haar ribben bijna onzichtbaar weren ....dus nu toch maar wat meer opletten hoeveel er in de voerbak gaat ;D
Door pearlsofpassion
Ik zou haar lekker genoeg laten eten Ina.
Ale, dat is mijn mening he.
Ik snap dat de meeste windhonden niet zo te krijgen zijn dat je de ribben voelt maar niet ziet. Wat bij andere honden als leidraad aangehouden wordt. Ik snap dat dat komt door hun enorme energieverbruik, wat er door de mens ingefokt is. Ik begrijp ook dat men ze vroeger voor hun fokdoel ( rennen) zo slank wou hebben omdat ze dan sneller gaan. Maar ik begrijp niet waarom dat als gezelschapshond nog steeds moet.
Het lijkt mij geen natuurlijk of gezond iets. Net zo min als het voor een lab gezond is om obees te zijn ookal is hij zo gefokt.

Dus als jouw meisje door haar leeftijd een beetje van haar ( onnatuurlijk hoog) energielevel verliest en daardoor naar een gezonder gewicht evolueert waarbij je haar ribben nog kan voelen maar net niet zien, zou ik dat gewoon toelaten ( persoonlijk zelfs toejuichen maar bon). Als ze wat zou gaan mankeren kan ze dat beetje reserve goed gebruiken.

Ik hoop dat ik je daar niet mee beledig. :-*
Ik wou het toch ook eens zeggen. Eens een andere kijk op dingen. Meestal houd ik bij zo'n dingen mijn mond. Maar bepaalde dingen zijn we bij honden zo gewend, ookal zijn ze niet logisch of gezond, omdat dat bij het ras zou horen. Maar het is goed deze soms extreme dingen die erin gefokt zijn in vraag te durven stellen.. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door