Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door doranto
Honyx krijgt langzaamaan steeds minder kracht in zijn achterpoten. Dat hij eind vorig jaar chemisch is gecastreerd om een tumor te verkleinen heeft ook niet meegeholpen. Ook niet voor de tumor, want die is inmiddels alsnog verwijderd.
Hij zwalkt regelmatig zo gauw het terrein wat oneffen is. Ook laat hij op zandpaden een dun streepje achter doordat hij zijn achterpoten niet meer helemaal op tilt.
Naar ons idee heeft hij geen pijn, alleen minder spierkracht. Hij is vrolijk en alert en wil en doet alles eigenlijk nog. Alleen lukt het allemaal niet meer zo goed.
Wat is wijsheid om te doen? Een kennis adviseerde librela en anabolen. Maar librela is toch een pijnstiller? Een poosje geleden heb ik pYmix van Krachtig Kruid gegeven, maar merkte daarmee geen enkel verschil.
Wat is jullie mening wat ik zou kunnen doen, en óf er al iets gedaan zou moeten worden?
Voor zover ik hierover op internet informatie heb kunnen vinden lijken de symptomen heel erg op die van degeneratieve myelopathie.
Laatst gewijzigd door doranto op do 12 sep 2024, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ina
Librela is geen pijnstiller an sich, het is een middel wat de pijnprikkel van artroseklachten blokkeert.
Het verhelpt de artrose niet, maar het is wel alleen bij artrose werkzaam

Dus als hij artrose heeft zou het het ongemak wat ze daar van hebben kunnen verhelpen, maar als de klachten daar niet vandaan komen is dit geen optie om te geven.

Wat ik dan denk ik zou proberen is een chiropractiepraktijk zoeken die een aquatrainer heeft.... dat doet het hier onwijs goed qua onderhoud van spieren en soepelheid van de gewrichten.
En mocht je die vinden/weten, dan zijn de anabolen ook een optie, want als je die geeft moet je echt wel aan het werk met de spieren om daar effect van te gaan zien.
Door Ina
Mocht je trouwens geen goede chiro (met aquatrainer) in de buurt hebben, hier heeft Misty ook veel baat gehad met acupunctuur.
Door doranto
Ina schreef: do 12 sep 2024, 13:57 Librela is geen pijnstiller an sich, het is een middel wat de pijnprikkel van artroseklachten blokkeert.
Het verhelpt de artrose niet, maar het is wel alleen bij artrose werkzaam

Dus als hij artrose heeft zou het het ongemak wat ze daar van hebben kunnen verhelpen, maar als de klachten daar niet vandaan komen is dit geen optie om te geven.

Wat ik dan denk ik zou proberen is een chiropractiepraktijk zoeken die een aquatrainer heeft.... dat doet het hier onwijs goed qua onderhoud van spieren en soepelheid van de gewrichten.
En mocht je die vinden/weten, dan zijn de anabolen ook een optie, want als je die geeft moet je echt wel aan het werk met de spieren om daar effect van te gaan zien.
Ik heb mijn eerste bericht inmiddels aangepast voordat ik zag dat er al reacties waren. Wat ik inmiddels op internet gevonden heb, lijken de symptomen heel erg op degeneratieve myelopathie.
Door Lizzy
DM achtig kan maar daar is hij wel vrij oud voor, dat begint vaak jonger. En ik weet ook niet of dit wel bij dit ras voor komt? En diagnose DM: er zijn volgens mij een paar DNA testen die DM op kunnen sporen bij bepaalde rassen (Embark) maar voor rassen die daarbuiten vallen heb je niks aan de test. En dan is het een kwestie van al het andere uitsluiten. Spondylose. Hernia. Hè getver! Ik wou dat ik iets wist.... Ik heb met Biscuit dezelfde strijd gehad en niets werkte. Ik zou zelf osteopathie proberen. Pijnstillers gaan (naar mijn beleving) niks uithalen. Misschien acupunctuur. Ja, het hielp Biscuit helaas niet.
Door doranto
Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik toch aan DM denk. Hij raakt steeds meer gevoel kwijt. Zijn ontlasting heeft hij ook regelmatig geen controle over. Hij staat dan zelf heel verbaast te kijken van "oeps, waar komt dat nou ineens vandaan" ::) ) Ik denk dat wij hem maar zo goed mogelijk blijven verzorgen en het hem zoveel mogelijk naar zijn zin maken en dan maar kijken hoe het loopt. Zolang hij nog zo vrolijk en alert is. Hij geniet nog volop van zijn uitjes (vooral met de auto ergens heen :D ), zijn eten, de knuffels en aandacht. Hopelijk gaat het niet te snel achteruit, want daar zijn we hier nog lang niet aan toe :-\ . Hij ook niet!
Als er iemand nog een tip heeft hoor ik het graag.
Door hannabelgje
Een oude corgi met dezelfde klachten had heel veel baat bij anabole injecties. Daar heeft hij het nog een jaar goed op gedaan. Zonder hydrotherapie ofzo. Werd wel mee gewandeld. Half uur per keer.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door doranto
hannabelgje schreef: vr 13 sep 2024, 09:13 Een oude corgi met dezelfde klachten had heel veel baat bij anabole injecties. Daar heeft hij het nog een jaar goed op gedaan. Zonder hydrotherapie ofzo. Werd wel mee gewandeld. Half uur per keer.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Dankjewel! Ik ga ernaar kijken.
Door doranto
- pien - schreef: vr 13 sep 2024, 14:07 Bij Gabi destijds hielp het ook goed!
Ik zie bij contra-indicaties staan: "Niet gebruiken bij dieren met androgeenafhankelijke tumoren"
Volgens de dierenarts had Honyx mogelijk een perianaaltumor, waarvoor hij toen ook een chemische-castratie-chip heeft gehad.
Ik ga hem gelijk even bellen en overleggen wat hij vindt.
Door Siberienne
doranto schreef: do 12 sep 2024, 18:38 Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik toch aan DM denk. Hij raakt steeds meer gevoel kwijt. Zijn ontlasting heeft hij ook regelmatig geen controle over. Hij staat dan zelf heel verbaast te kijken van "oeps, waar komt dat nou ineens vandaan" ::) ) Ik denk dat wij hem maar zo goed mogelijk blijven verzorgen en het hem zoveel mogelijk naar zijn zin maken en dan maar kijken hoe het loopt. Zolang hij nog zo vrolijk en alert is. Hij geniet nog volop van zijn uitjes (vooral met de auto ergens heen :D ), zijn eten, de knuffels en aandacht. Hopelijk gaat het niet te snel achteruit, want daar zijn we hier nog lang niet aan toe :-\ . Hij ook niet!
Als er iemand nog een tip heeft hoor ik het graag.
Onze eerste husky had een wervelkanaalstenose, en die kreeg ook moeite met controle over de ontlasting. Een vernauwing van het wervelkanaal kan door artrose / ouderdom. Het begon met door de achterpoten zakken, hij verloor daar kracht en coördinatie en kreeg ook gevoelsstoornissen aan de achterpoten. Dat uitte zich met bijten aan zijn poten. Hij heeft lang op een combinatie nsaid / prednison gestaan, dat doen ze tegenwoordig niet meer maar bij hem hielp het.
Door doranto
Heb inmiddels de da. gesproken. Anabolen is voor Honyx inderdaad geen optie, gezien zijn voorgeschiedenis.
Hij adviseerde om 2 weken pijnstillers te geven om pijn uit te sluiten.
Ondanks dat ik er vrijwel van overtuigd ben dat hij geen pijn heeft, ga ik dat dan toch maar doen. Dan weten we het in ieder geval zeker.
Door Kaio
hoe oud is hij?
Bij onze oude newfy's ook gehad. Spieratrofie achter. Heuvel op lopen geeft training voor die spieren.
Maci had ook neurologisch iets mis met de aansturing toen ie dik 12 was. Ene achterpoot ging moeilijker, die deed twist en turn en een kant op verzette hij de achterpoten kruislings, dat signaal kwam bij 1 poot pas later aan. Dus ook die ging wat struikelen enzo tijdens wandeling als ie niet oplette.
Pijn hadden ze niet.
tja aan ouderdom is niet veel te doen vrees ik :-\
Fysiotherapie kan iets helpen omdat gewrichten sneller op slot kunnen raken erdoor. en evt spierpijn lekker wegmasseren.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door