Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
Madelief haar buik/ legapparaat heeft voor zover de da en ik weten geen problemen gegeven. Wel begon haar gezicht anderhalve week geleden op te zetten. Het leek/bleek een luchtweginfectie en daarvoor kreeg ze antibiotica. Ze werd echter niet beter, maar elke dag een beetje slechter. Haar kam, poten en benen waren immens gezwollen en deden duidelijk pijn. Ze kreeg dagelijks apart extra voer en de laatste dagen nam ik haar enkele keren per dag mee naar binnen zodat ze wat langer ongestoord kon gevoederd worden, want echt gewoon zelf eten deed ze niet meer. De antibiotica had moeten werken, maar deed het niet. Sinds gisteren avond wou ze ook niet meer eten en drinken als ik haar voerde.

Deze voormiddag de dierenarts gestuurd om haar in te laten slapen en vlak voor we naar onze afspraak gingen vond ik een massa op haar schouder. Zag er voor mij uit als tumoraal en de da dacht het ook. Volgens hen zou dat ook wel de oorzaak van haar klachten kunnen geweest zijn. Door de tumor kan een eiwittekort ontstaan en daardoor kunnen de uiteinden zwellen. Dat zou ook verklaren waarom de ab niet werkte.

Ze zal heel erg gemist worden, door mij en door de anderen. Ze was de meest zachtaardige, lieve en knuffelige kip die je je kan voorstellen en de beste vriendin van zowel Roos als Margriet. Roos wou haar op het einde ook echt niet meer alleen laten en plakte de laatste dagen nog net niet aan haar vast.

Het doet mij veel verdriet haar al af te moeten geven, maar ik ben heel blij dat is zo een mooie persoonlijkheid heb mogen ontmoeten en dat ik haar nog een leven dat het waard is om te leven heb kunnen geven.

Gek he, deze foto's zijn maar enkele dagen voor ze ziek werd genomen. Niets aan te zien, behalve mijn normale blije Madelief.
Bijlagen
IMG_20240805_174403.jpg
IMG_20240805_174403.jpg (5.23 MiB) 1115 keer bekeken
IMG_20240811_192702.jpg
IMG_20240811_192702.jpg (4.12 MiB) 1115 keer bekeken
IMG_20240812_092706.jpg
IMG_20240812_092706.jpg (7.18 MiB) 1115 keer bekeken
Door Anne in Zweden
Och gossepos, je Madeliefje. Gek hè, hoe je je aan een kip kunt gaan hechten? Helaas hebben reddingskipjes een slechte start gehad in het leven, waardoor ze zomaar ineens van 100 naar 0 kunnen gaan. Maar gelukkig heeft Madelief mogen ervaren hoe het voelt om gras onder je pootjes te hebben en lekker te scharrelen.

Sterkte met het verlies. :'(
Door Ina
Ach wat verdrietig.... Madelief :'(

Gelukkig is haar laatste ervaring er één van liefde, vrijheid, vriendjes en een lieve baas :bigarmhug:
Door frodo quin
Dank jullie wel. Het doet raar om haar niet te zien als ik de anderen zie en ineens moet ik niet alles rond haar zorg plannen. Daar wen je verrassend snel aan.

Anne, je kan je zeker aan een kip hechten. Zeker bij de types die ook naar mensen toe sociaal zijn. Het is zo jammer dat ze er vaak redelijk snel van tussen piepen, maar dat ze nog die tijd kunnen hebben is zo mooi. Het is trouwens niet enkel de uitbuiting die ze ondergaan, maar ook het "ras". Die hybrides zijn echt niet gefokt om lang mee te gaan. Logisch ergens, want ze worden met 18 maand tot restvlees verwerkt. Het zal de bedrijven worst wezen of ze gezond oud worden.
Wat zij had was nu wel iets wat elke kip kan overkomen, maar dat er zo een roofbouw op een lichaam gepleegd werd helpt de algehele gezondheid natuurlijk niet.
Door pearlsofpassion
Ja idd.
Dat is ook een reden waarom ik geen zin meer heb in hybrides. Ik wil daar niet steeds mee geconfronteerd worden.
Nu moet ik ook zeggen dat ik nooit leuke karakters had bij de hybriden. Wel opdringerig en brutaal. Zeker geen band zoals jij die nu hebt. Ik was geregeld bang van een kip en ben ook vaak zomaar gepikt geweest.
Voor mij kwam plezier van een kip en niet zuiver nut, pas toen ik m'n eerste andere kipje had.

Het is gewoon zo jammer dat het ene niet zonder het andere kan.
Dat je deze kipjes niet kan redden en van hun karakter genieten, zonder dat ze sneller ziek worden en zich hoedanook proberen dood te leggen.
En dat is en blijft puur en alleen de schuld van de uitbuitende legindustrie. >:( :'(
Door hannabelgje
Hier waren de hybrides ook altijd heel lief en tam en gingen nooit lang mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door frodo quin
pearlsofpassion schreef: wo 28 aug 2024, 09:37 Ja idd.
Dat is ook een reden waarom ik geen zin meer heb in hybrides. Ik wil daar niet steeds mee geconfronteerd worden.
Nu moet ik ook zeggen dat ik nooit leuke karakters had bij de hybriden. Wel opdringerig en brutaal. Zeker geen band zoals jij die nu hebt. Ik was geregeld bang van een kip en ben ook vaak zomaar gepikt geweest.
Voor mij kwam plezier van een kip en niet zuiver nut, pas toen ik m'n eerste andere kipje had.

Het is gewoon zo jammer dat het ene niet zonder het andere kan.
Dat je deze kipjes niet kan redden en van hun karakter genieten, zonder dat ze sneller ziek worden en zich hoedanook proberen dood te leggen.
En dat is en blijft puur en alleen de schuld van de uitbuitende legindustrie. >:( :'(
Geen idee hoe het komt dat jij niet zo lieve hybrides had. Nu zijn er ook wel mensen die zelf kipjes kruisen en die dan verkopen onder de naam van een hybride.

Mijn nieuwtjes zijn een ander type en zijn ook anders qua karakter. Ze zijn alle zes wel anders maar de drie oude zijn beduidend rustiger. De nieuwtjes pikken ook veel terwijl de oudf dat nooit doen. Niet gemeen hoor, heel zachtjes uit nieuwsgierigheid of in het geval van Iris om vuiltjes van mij te halen. Had eerst niet door wat ik voelde 😄
Madelief was ook mijn meest aanhankelijke en grootste knuffelaar. Hield ook rekening met dat ik bang was. Kwam de eerste keren ook voorzichtig kijken of ze op schoot mocht. Ze snapte ook dat ik dat niet durfde met blote benen en dan kwam ze gewoon naast mij zitten. Ook borst en buik aaien vond zij geweldig. De anderen vinden dat een beetje te.
Margriet is altijd top hen geweest. Rustig en vriendelijk. Aai of oppakken prima, komt altijd evenbij jou zitten, maar geen grote knuffel. Wat meer op zichzelf, ook tov de andere kippen. Roos is altijd lief geweest, maar een azi heeft ze lang niet gewild en oppakken al helemaal niet. Ze is na verloop van tijd wel ontdooit.
Bij de nieuwe lijkt Iris ook echt knuffelkontaanleg te hebben. Aster mag ik aaien, maar daar houdt het op. Jasmijn die van een klein zielig bolletje dat zich met moeite dirfde te veroeren naar een veel groter kip is gegaan is rete nieuwsgierig, erg brutaal en een fanatieke dief. Poep ruimen is echt haar met 1 hand in bedwang houden terwijl ze zich vrij probeert te fladderen om het poep zakje te stelen en ze gaat er dan ook echt aan trekken. Pikt in alles om te kijken wat het is, inclusief een tepel van Quin. Pikt nooit hard gelukkig. Die bloeit zo open en blijkt een doerak tot en met te zijn. Lijkt in de peuter fase te zitten wat betreft proeven.
Door pearlsofpassion
Ik was er ook gewoon te weinig mee bezig vermoed ik. Het waren nutsdieren.
Maar ik zat als kind vb in de ren met een boek omdat de konijnen toen in dezelfde ren zaten. En toen pikte er 1 keihard in mijn tenen. Zomaar. Daarna was ik natuurlijk bang.
Ze gingen ook tegen je opvliegen als je eten kwam geven. Dat doet Karlien nu ook wel... en Liena durft dat ook. Zeker bij de kinderen. Dus ja....
Ik vermoed dat ik er gewoon niet zoveel mee had. Tis niet dat ze me echt zomaar aanvielen of zo.
Maar brutaal waren ze zeker wel.
Mijn huidige hebben wel meer respect voor me en zijn rustiger en wat gereserveerder. Maar ja, dan ook moeilijker tam te maken, dat hangt wel samen natuurlijk.
Door frodo quin
pearlsofpassion schreef: do 29 aug 2024, 12:07 Ik was er ook gewoon te weinig mee bezig vermoed ik. Het waren nutsdieren.
Maar ik zat als kind vb in de ren met een boek omdat de konijnen toen in dezelfde ren zaten. En toen pikte er 1 keihard in mijn tenen. Zomaar. Daarna was ik natuurlijk bang.
Ze gingen ook tegen je opvliegen als je eten kwam geven. Dat doet Karlien nu ook wel... en Liena durft dat ook. Zeker bij de kinderen. Dus ja....
Ik vermoed dat ik er gewoon niet zoveel mee had. Tis niet dat ze me echt zomaar aanvielen of zo.
Maar brutaal waren ze zeker wel.
Mijn huidige hebben wel meer respect voor me en zijn rustiger en wat gereserveerder. Maar ja, dan ook moeilijker tam te maken, dat hangt wel samen natuurlijk.
Tenen blijkt wel een dingetje te zijn bij veel kippen. Ze zouden het voor wormen houden. Nu pikken de mijne ook wel graag in mijn laarzen, maar daar heb ik geen last van.

Als ze socialer zijn zijn ze minder geneigd afstand te houden he. Als ze wat bangig zijn van jou, dan blijven ze meer uit jouw ruimte. Die laatste zijn niet voor mij omdat ik dan ook bang van hen blijf en vroeg of laat moet je toch eens in de buurt komen of aan hen komen voor iets.
Door frodo quin
Ik ben bezig met de uitbreiding van het kippenhok. Ze moeten wel delen met de composthoop. De helft van het nieuwe deel wordt overdekt. Het gaat alleen vreselijk traag vooruit.
Bijlagen
IMG_20250331_094024.jpg
IMG_20250331_094024.jpg (6.77 MiB) 239 keer bekeken
IMG_20250331_094013.jpg
IMG_20250331_094013.jpg (7.75 MiB) 239 keer bekeken
Door Anne in Zweden
Hoe meer ruimte, hoe meer vreugd! :D

Waarom laat je de kippen niet lekker wroeten op de composthoop? Vinden ze geweldig hier. Nou hebben die van ons maar een kleine composthoop in de ren omdat we het meeste gft-afval in afgesloten bakken laten composteren, maar ze mogen graag scharrelen tussen de lekkernijen op hun eigen hoopje.

Hoe groot wordt de ren nu?
Door frodo quin
Omdat ze alles overal gooien en dat is niet zo fris en het composteert zo niet goed Zeker niet de poep. Iedereen zijn poep gaat er voor de duidelijkheid ook op.

Met de aanbouw zal het 45- 50 m2 zijn.

Ik doe maar kleine stukjes per dag, dus het wordt ren werk van lange adem.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door