Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door - pien -
Tola, 7 jaar oude Spaniel-kruising uit Spanje, is sinds 10 mei hier.
Hij werd afgestaan, kwam in het asiel terecht, is daar 1 maart 2024 gecastreerd, heeft z'n entingen gehad, is vervolgens uit het asiel geplukt en bij een foster terechtgekomen waarvan ik hem na 3 weken bij haar heb geadopteerd.
Er is nogal wat gebeurd dus het afgelopen half jaar.
Een maand geleden had hij last van z'n anaalklieren, die zijn uitgeknepen (zaten vol met dik spul wat hij er, ondanks hele goeie stevige drollen, niet zelf uit kreeg) en hij bleef maar jeuken en bijten. Hij heeft 0 vlooien.
Z'n huid (op 1 korstje na) is heel rustig en in de oren is niks te zien.
Wel zie ik soms bij het borstelen wat fijne schilfertjes van z'n huid komen.
Hij staat nu op Apoquel want was echt de hele dag aan het kriebelen en bijten :-X

Tola kan heel moeilijk zonder mij zijn, daar heb ik een gt voor ingeschakeld.
Ze heeft Zylkene aangeraden, en dat krijgt hij sinds een maand.

Zal ik een eliminatiedieet gaan doen?
Hij heeft al heel veel diersoorten gehad, kip, rund, hert, lam, eend, kalkoen, konijn, zalm en geit.
Door Lizzy
- pien - schreef: za 24 aug 2024, 11:33 Tola, 7 jaar oude Spaniel-kruising uit Spanje, is sinds 10 mei hier.
Hij werd afgestaan, kwam in het asiel terecht, is daar 1 maart 2024 gecastreerd, heeft z'n entingen gehad, is vervolgens uit het asiel geplukt en bij een foster terechtgekomen waarvan ik hem na 3 weken bij haar heb geadopteerd.
Er is nogal wat gebeurd dus het afgelopen half jaar.
Een maand geleden had hij last van z'n anaalklieren, die zijn uitgeknepen (zaten vol met dik spul wat hij er, ondanks hele goeie stevige drollen, niet zelf uit kreeg) en hij bleef maar jeuken en bijten. Hij heeft 0 vlooien.
Z'n huid (op 1 korstje na) is heel rustig en in de oren is niks te zien.
Wel zie ik soms bij het borstelen wat fijne schilfertjes van z'n huid komen.
Hij staat nu op Apoquel want was echt de hele dag aan het kriebelen en bijten :-X

Tola kan heel moeilijk zonder mij zijn, daar heb ik een gt voor ingeschakeld.
Ze heeft Zylkene aangeraden, en dat krijgt hij sinds een maand.

Zal ik een eliminatiedieet gaan doen?
Hij heeft al heel veel diersoorten gehad, kip, rund, hert, lam, eend, kalkoen, konijn, zalm en geit.
Helpt de Apoquel? Als ik het zo lees: niet echt of echt niet? Ik wacht even op je antwoord.
Door - pien -
Lizzy schreef: za 24 aug 2024, 11:51 Helpt de Apoquel? Als ik het zo lees: niet echt of echt niet? Ik wacht even op je antwoord.
Jawel, zeker!
99,9% minder jeuk! Gelukkig!
Door Lizzy
Maar, je wilt graag van de Apoquel af? Ik vind het helemaal niet aannemelijk direct dat hij een voedsel intolerantie heeft. Maar je gaat daar met een eliminatie dieet ook niks van merken (of dat wel helpt of niet) zo lang hij nog op de Apoquel staat. Het kan ook een omgevingsallergie zijn. En dan gaat een eliminatie dieet ook niet echt helpen (echt niet).

Ik denk dat dit probleem wel eens veroorzaakt kan worden door alles wat hij heeft meegemaakt. En wat hij daarvoor allemaal mee heeft gemaakt: dat weet je ook natuurlijk niet. En dan is ie ook nog eens gecastreerd en gevaccineerd en geplukt, allemaal in korte tijd.

Als ik jeuk + anaalklierproblemen hoor: dan denk ik eerlijk gezegd gelijk aan dat ie gedetoxed moet worden. Met iets als Puur Detoxi of Drainage compositum van de Groene of of de detox van Phytonics (en dan echt met 1 druppel per dag beginnen), maar je moet hem daarbij ook een "binder" geven zoals Zeoliet of Bentoniet klei. Die laatste voeren "losgekomen gifstoffen" af en dat is hard nodig. Maar hoe je dit moet doen met een hond op Apoquel... Ja heel eerlijk: daar kom ik kennis tekort. En ik durf ook niet te zeggen wie je daar in NL goed bij kan helpen.... Misschien een holistisch dierenarts (maar die beginnen voor mijn gevoel vaak met behandelen van de klachten, zonder eerst goed te kijken naar de oorzaken en ze nemen detox niet vaak mee in hun programma).

Dus ja oef, ik vind het heel vervelend dat ik je hierbij verder niet kan ondersteunen. Ik denk dat je Tannetje Koning/Caspar Broekman of een andere holistisch werkend DA moet vragen je te helpen.
Door - pien -
Lizzy schreef: za 24 aug 2024, 13:18 Maar, je wilt graag van de Apoquel af? Ik vind het helemaal niet aannemelijk direct dat hij een voedsel intolerantie heeft. Maar je gaat daar met een eliminatie dieet ook niks van merken (of dat wel helpt of niet) zo lang hij nog op de Apoquel staat. Het kan ook een omgevingsallergie zijn. En dan gaat een eliminatie dieet ook niet echt helpen (echt niet).

Ik denk dat dit probleem wel eens veroorzaakt kan worden door alles wat hij heeft meegemaakt. En wat hij daarvoor allemaal mee heeft gemaakt: dat weet je ook natuurlijk niet. En dan is ie ook nog eens gecastreerd en gevaccineerd en geplukt, allemaal in korte tijd.

Als ik jeuk + anaalklierproblemen hoor: dan denk ik eerlijk gezegd gelijk aan dat ie gedetoxed moet worden. Met iets als Puur Detoxi of Drainage compositum van de Groene of of de detox van Phytonics (en dan echt met 1 druppel per dag beginnen), maar je moet hem daarbij ook een "binder" geven zoals Zeoliet of Bentoniet klei. Die laatste voeren "losgekomen gifstoffen" af en dat is hard nodig. Maar hoe je dit moet doen met een hond op Apoquel... Ja heel eerlijk: daar kom ik kennis tekort. En ik durf ook niet te zeggen wie je daar in NL goed bij kan helpen.... Misschien een holistisch dierenarts (maar die beginnen voor mijn gevoel vaak met behandelen van de klachten, zonder eerst goed te kijken naar de oorzaken en ze nemen detox niet vaak mee in hun programma).

Dus ja oef, ik vind het heel vervelend dat ik je hierbij verder niet kan ondersteunen. Ik denk dat je Tannetje Koning/Caspar Broekman of een andere holistisch werkend DA moet vragen je te helpen.
Afgezien van het feit dat Apoquel prijzig is, maar hem enorm goed helpt, mijn da zegt dat het wetenschappelijk onderzocht (=veilig) is, zou ik het liever niet geven als het wegnemen van de jeuk (simpel) te doen is. Maar dat is het meestal niet :-\
Hij hoeft er niet perse van af. Maar aangezien ik meestal zoek naar een oplossing in plaats van pappen en nathouden vroeg ik me af of elimineren zou helpen.
Sowieso laat ik hem lekker nog een tijdje 'landen', het is een leuk, lief, redelijk makkelijk, lekker slim hondje in mijn bedrijfskleur.

Met geplukt bedoel je alle veranderingen die hij heeft meegemaakt?

Z'n anaalklieren zijn éenmaal leeggeknepen, bij de controle na 3 weken was alles dik in orde. Dus van echte problemen kan ik nog niet spreken.
Ik neig er naar om hem op de Apoquel te houden en over een half jaar verder te kijken.
Door Lizzy
- pien - schreef: za 24 aug 2024, 14:19 Afgezien van het feit dat Apoquel prijzig is, maar hem enorm goed helpt, mijn da zegt dat het wetenschappelijk onderzocht (=veilig) is, zou ik het liever niet geven als het wegnemen van de jeuk (simpel) te doen is. Maar dat is het meestal niet :-\
Hij hoeft er niet perse van af. Maar aangezien ik meestal zoek naar een oplossing in plaats van pappen en nathouden vroeg ik me af of elimineren zou helpen.
Sowieso laat ik hem lekker nog een tijdje 'landen', het is een leuk, lief, redelijk makkelijk, lekker slim hondje in mijn bedrijfskleur.

Met geplukt bedoel je alle veranderingen die hij heeft meegemaakt?

Z'n anaalklieren zijn éenmaal leeggeknepen, bij de controle na 3 weken was alles dik in orde. Dus van echte problemen kan ik nog niet spreken.
Ik neig er naar om hem op de Apoquel te houden en over een half jaar verder te kijken.
Ja sorry, ik bedoelde uit het asiel geplukt.... Hij heeft erg veel meegemaakt. Hij moet ook wel tot rust komen, denk ik.
Door - pien -
Begin september heb ik voor hem een afspraak bij een fysio/chiropractor, om lichamelijke dingen uit te sluiten.
En verder krijgt hij hier alle tijd en ruimte om zichzelf te worden/tot rust te komen :)

Dank voor het meedenken!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door