Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lola_Bizzy
Mijn hond heeft een wat laag vitamine B12-gehalte, zo is gebleken na een bloedtest (namelijk 272,99). Ik ben nu twee keer naar de dierenarts gegaan voor een injectie, en vandaag ging ik voor de derde keer. Helaas liet hij het niet toe, het werd een gevecht en ik ben weggegaan zonder dat de injectie is gegeven.

Nu ga ik verder met oraal. Ik zit me wat in te lezen maar het is me niet helemaal duidelijk. Ik heb hier een potje voor mensen staan, 1000 mcg plus foliumzuur. Het zijn kauwtabletten. Zou ik die fijn kunnen maken en door het voer doen?

Als ik kijk naar speciale vitamine B12 voor honden zoals Cobalin Vetplus, dan zit er hetzelfde in maar gaat het om capsules waarvan je de inhoud door het voer kunt doen. Alleen zou ik dan vijf keer zoveel kwijt zijn. Dan wordt het wel een hele dure kuur, en misschien niet nodig.

Kan iemand hier iets over zeggen misschien? Ik kan overigens niets in z'n mond of wang stoppen, dat laat hij niet toe. Het moet dus wel door het voer.
Door Lizzy
Lola_Bizzy schreef: wo 21 aug 2024, 20:33 Mijn hond heeft een wat laag vitamine B12-gehalte, zo is gebleken na een bloedtest (namelijk 272,99). Ik ben nu twee keer naar de dierenarts gegaan voor een injectie, en vandaag ging ik voor de derde keer. Helaas liet hij het niet toe, het werd een gevecht en ik ben weggegaan zonder dat de injectie is gegeven.

Nu ga ik verder met oraal. Ik zit me wat in te lezen maar het is me niet helemaal duidelijk. Ik heb hier een potje voor mensen staan, 1000 mcg plus foliumzuur. Het zijn kauwtabletten. Zou ik die fijn kunnen maken en door het voer doen?

Als ik kijk naar speciale vitamine B12 voor honden zoals Cobalin Vetplus, dan zit er hetzelfde in maar gaat het om capsules waarvan je de inhoud door het voer kunt doen. Alleen zou ik dan vijf keer zoveel kwijt zijn. Dan wordt het wel een hele dure kuur, en misschien niet nodig.

Kan iemand hier iets over zeggen misschien? Ik kan overigens niets in z'n mond of wang stoppen, dat laat hij niet toe. Het moet dus wel door het voer.
OK, hier heb ik ervaring mee. De B12 van Sjoerd was nog veel lager dan die van jouw hond. Het probleem zit 'm vrijwel altijd in de maag (te weinig maagzuur). Waardoor opname van B12 onmogelijk wordt. Ze zeggen dat het probleem in de dunne darm zit. Dat kan ook. Maar meestal gaat het al fout in de maag.

OK. Ik heb mijn hond 5 injecties B12 gegeven en zijn B12 was daarmee gewoon NUL omhoog gegaan. Ook niet zo gek, het bevat een vorm B12 die baggerslecht opneembaar is. Maar goed. Alle honden suppletie B12 bevat dezelfde nauwelijks opneembare vorm. Cyanocobalamine.

Op aanraden van een natuurgeneeskundeenvoeding bij dieren ben ik suppletie gaan geven B12 geschikt voor mensen. Capsules. Methylcobalamine. Maar daarmee omzeil je het opnamen probleem in de maag niet. Dus wat gebeurde er? Nou niks. Sjoerd z'n B12 was na maanden van supplementeren nog steeds te laag.

Toen was ik er klaar mee. Ik ben deze smelttabletten gaan geven:

https://vitamineb12nu.nl/

Die bevatten: Methylcobalamine en Adenosylcobalamine. Uitstekend opneembaar. Die neem ik namelijk ook zelf. Ik plette een halve tablet tussen twee lepels en gooide het poeder in zijn wang. Jij kunt dat niet doen. Dat is jammer. Kun je het oplossen in water en in de bek spuiten? Kun je het eventueel met een lepeltje yoghurt geven? Denk je dat je hond dat wel accepteert?

Hoe dan ook: de bloedcontrole daarop was zijn B12 gehalte: >738 pmol/L :cool:

Ook voor jouw hond geldt dat je opname via de maag/darmen moet proberen te voorkomen. En dat kan alleen door de opname te laten plaatsvinden via de slijmvliezen. En dus niet door het voer. Je zou het hem op moeten kunnen laten likken ofzo. Of met een spuitje naar binnen moeten werken (in water opgelost).

Sjoerd kreeg trouwens iedere dag 1/2 tablet. En dan iedere dag 1 van de 2 vormen, dus om de dag (Methylcobalamine en Adenosylcobalamine). Dat is voor jouw hondje veel te veel. Een kwart tablet om de dag zou ik mee beginnen.
Door Lola_Bizzy
Zo zeg, daar ben ik mee geholpen :) Dankjewel!

Ik ga direct deze tabletten bestellen. Mijn hond heeft trouwens vaak brijachtige ontlasting (als pup giardia gehad), dat kan het verklaren. Hij weegt 40 kilo dus ik denk dat ik ook om de dag een halve kan geven, zoals jij deed? Ik kan het gelukkig wel in wat kokosmelk oplossen, dan likt ie het op.

Hoe lang zal ik het geven denk je? Ik dacht aan 12 weken (wordt ergens geadviseerd).

En blijf jij B12 erbij geven, ook nu de bloedwaarde goed is? En hoeveel dan?
Door Lizzy
Lola_Bizzy schreef: do 22 aug 2024, 09:52 Zo zeg, daar ben ik mee geholpen :) Dankjewel!

Ik ga direct deze tabletten bestellen. Mijn hond heeft trouwens vaak brijachtige ontlasting (als pup giardia gehad), dat kan het verklaren. Hij weegt 40 kilo dus ik denk dat ik ook om de dag een halve kan geven, zoals jij deed? Ik kan het gelukkig wel in wat kokosmelk oplossen, dan likt ie het op.

Hoe lang zal ik het geven denk je? Ik dacht aan 12 weken (wordt ergens geadviseerd).

En blijf jij B12 erbij geven, ook nu de bloedwaarde goed is? En hoeveel dan?
Ohww, ik dacht dat hij lichter was! Vraag me niet hoe ik erbij kom hoor :biggrin2: (ik denk omdat ik hiervoor net een topic had gelezen over een Maltezer). Ja nee, dan kun je dezelfde dosering aanhouden als ik heb gedaan met Sjoerd. Die overigens ook Giardia als pup heeft gehad..... Ik heb hem inderdaad een week of 12 deze tabletten gegeven en heb daarna opnieuw laten meten. Ik geef Sjoerd nu eens in de 3 weken nog steeds een halve tablet (om en om) maar heb het al lang niet meer laten testen. Moet het weer eens opnieuw doen, ook vitamine D (daar zat hij ook laag in). Ik loop er tegen aan te hikken omdat hij bloedprikken niet meer grappig vindt. Maar gevoelsmatig denk ik dat ie goed zit maar dat hij nog af en toe wel een beetje nodig heeft.

Sjoerd is nog steeds niet 100% na al die Giardia + behandelingen. Sjoerd's "resterende" probleem is dat hij best veel boeren laat, soms een borrelende buik heeft en heel af en toe misselijk is. Maar als ik zie waar hij vandaag is gekomen... Wow, dan is ie echt wel een stuk beter. Sjoerd had trouwens enorm "leaky gut". Dat heb ik heel goed weten te repareren met dit spul:

https://nl.iherb.com/pr/codeage-leaky-g ... les/117493
Door Lizzy
Giardia slachtoffers hebben vaak een "kaalgevreten dunne darm" (darmvilli is kapot gemaakt door de Giardia). Dit veroorzaakt ook opname problemen van B12. Dat darmvilli zou zich moeten kunnen herstellen maar vaak is er na Giardia wel sprake van ernstige leaky gut. En moet de hond geholpen worden bij het herstellen van de darmslijmlaag. Ik heb dat eerst met L-Glutamine geprobeerd maar dat hielp eigenlijk geen steek. Deze bovenste tabletten helpen beter. Die doe ik door zijn eten. En die moeten ze gemiddeld wel 3 maanden krijgen.
Door Lola_Bizzy
Lizzy schreef: do 22 aug 2024, 11:06 Ohww, ik dacht dat hij lichter was! Vraag me niet hoe ik erbij kom hoor :biggrin2: (ik denk omdat ik hiervoor net een topic had gelezen over een Maltezer). Ja nee, dan kun je dezelfde dosering aanhouden als ik heb gedaan met Sjoerd. Die overigens ook Giardia als pup heeft gehad..... Ik heb hem inderdaad een week of 12 deze tabletten gegeven en heb daarna opnieuw laten meten. Ik geef Sjoerd nu eens in de 3 weken nog steeds een halve tablet (om en om) maar heb het al lang niet meer laten testen. Moet het weer eens opnieuw doen, ook vitamine D (daar zat hij ook laag in). Ik loop er tegen aan te hikken omdat hij bloedprikken niet meer grappig vindt. Maar gevoelsmatig denk ik dat ie goed zit maar dat hij nog af en toe wel een beetje nodig heeft.

Sjoerd is nog steeds niet 100% na al die Giardia + behandelingen. Sjoerd's "resterende" probleem is dat hij best veel boeren laat, soms een borrelende buik heeft en heel af en toe misselijk is. Maar als ik zie waar hij vandaag is gekomen... Wow, dan is ie echt wel een stuk beter. Sjoerd had trouwens enorm "leaky gut". Dat heb ik heel goed weten te repareren met dit spul:

https://nl.iherb.com/pr/codeage-leaky-g ... les/117493
Ai, leaky gut, kan dat ook nog. Hoe heb je dat laten diagnosticeren als ik vragen mag? En zou het kwaad kunnen als ik die specifieke capsules aan mijn hond ga geven zonder diagnose? Weet je dat toevallig? Hij is geen fan van de dierenarts meer zeg maar (tenminste, gaat er wel vrolijk binnen maar laat zich niet echt makkelijk aanraken, kan zelfs hels worden).

Maar het zou ook heel goed kunnen dat hij leaky gut heeft, hij heeft bijna dagelijks wel één keer brijachtige ontlasting en poept ook vaker kleine beetjes diarree. Verder krabt hij zich best veel. Ik heb alles al gegeven na de giardia, waaronder L-glutamine en pro- en prebiotica. Maar dat heeft ook allemaal niets uitgehaald.

O, en ik wist niet dat je ook op vitamine D kan laten testen. Volgens de dierenarts kon je niet op vitamines behalve B12 laten testen. Ik ga ook maar wat vitamine D bijgeven dan, voor de zekerheid.
Door Lizzy
Lola_Bizzy schreef: do 22 aug 2024, 12:14 @Lizzy Ik zie trouwens dat de Leaky Gut Formula wel alleen uit de VS moet komen... is dat waar jij het ook hebt besteld?
Ja, ik heb het daar besteld, bij I herb. En dat werkt echt perfect. Ik heb zulke bestellingen vaak sneller binnen dan die van bijv. Holland & Barrett ::) . Je kunt tegenwoordig zelfs via Ideal afrekenen en je betaald vooraf invoer, belasting, de hele reutemeteut.
Door Lizzy
Lola_Bizzy schreef: do 22 aug 2024, 11:56 Ai, leaky gut, kan dat ook nog. Hoe heb je dat laten diagnosticeren als ik vragen mag?

Ik heb een ontlasting test laten doen bij Animal Biome. Maar na Giardia mag je gerust uit gaan van Leaky Gut hoor :( . Ik wist echt niet dat Giardia tot zoveel ellende kan lijden. Heeft jouw hond het lang gehad? Met Metrobactin behandeld? Met Panacur?
En zou het kwaad kunnen als ik die specifieke capsules aan mijn hond ga geven zonder diagnose? Weet je dat toevallig? Hij is geen fan van de dierenarts meer zeg maar (tenminste, gaat er wel vrolijk binnen maar laat zich niet echt makkelijk aanraken, kan zelfs hels worden).
Nee. Ik vind van niet. Ik ken de ingrediënten goed (heb het allemaal uitgezocht) en vind dat er geen stoffen in zitten die kwaad kunnen, sowieso niet.

Waardeloos he, een hond die niet blij is met de dierenarts... Pfft. Ik moet zeggen dat mijn hond echt DOL is op Caspar Broekman. Weet niet of je in de buurt van Amsterdam woont maar daar heeft hij praktijk.
Maar het zou ook heel goed kunnen dat hij leaky gut heeft, hij heeft bijna dagelijks wel één keer brijachtige ontlasting en poept ook vaker kleine beetjes diarree. Verder krabt hij zich best veel. Ik heb alles al gegeven na de giardia, waaronder L-glutamine en pro- en prebiotica. Maar dat heeft ook allemaal niets uitgehaald.
Nou.... We kunnen elkaar een handje schudden. L-Glutamine en pro/prebiotica heeft de boel bij Sjoerd ook niet verholpen hoor. En je wil niet weten wat daar aan kruiden, pillen, poeders naar binnen is gegaan (ook voorgeschreven door de meerdere therapeuten en dierenartsen). Ik heb hier wat we noemen een "supplement kerkhof". Sjoerd heeft baat bij deze "Leaky Gut" pillen. Maar voor mij klinkt dit wel (de klachten van jouw hond) als "leaky gut".
O, en ik wist niet dat je ook op vitamine D kan laten testen. Volgens de dierenarts kon je niet op vitamines behalve B12 laten testen. Ik ga ook maar wat vitamine D bijgeven dan, voor de zekerheid.
Ja, zeker wel hoor, daar kun je zeker wel op testen. Sjoerd z'n bloed is voor B12, foliumzuur, vitamine D en zink naar de Universiteit Utrecht gestuurd. Ik zal zo een foto maken van de uitslag (en hier posten).
Door Lizzy
Zoals je hierboven kunt zien hebben ze voor vitamine D geen vastgestelde normaalwaarde. Neem van mij aan dat die boven de 80 maar liever boven de 100 moet zijn. En daar zit Sjoerd dus ook te laag. Ook in zink. En dus in foliumzuur. Na de Sanacore tabletten niet meer in B12.

Zink suppletie heeft niets geholpen om dat omhoog te brengen. Vitamine D suppletie wel iets, die was de bloedtest hiervoor nog lager. Zal ff kijken of ik die uitslag ook kan vinden. Sjoerd krijgt nu oesters (uit blik), in de hoop dat hij daar wat zink uit opneemt. Maar goed, ja, ik moet Sjoerd ook weer een keer laten testen op deze hele riedel....
Door Lizzy
Dit was de eerste B12 test. Foliumzuur was hier nog goed. Die is na die injecties dus gedaald. Die test staat hier eentje boven (daar is B12 iets omhoog en nog steeds te laag).
20240822_164307.jpg
20240822_164307.jpg (5.33 MiB) 1888 keer bekeken
Door Lizzy
Ik heb Sjoerd trouwens zelfs poeptransplantatiepillen gegeven. Via AnimalBiome. Dat heeft ook wel goed geholpen maar zijn helaas niet meer te importeren naar NL.....
Door Lola_Bizzy
Lizzy schreef: do 22 aug 2024, 16:26 Ja, ik heb het daar besteld, bij I herb. En dat werkt echt perfect. Ik heb zulke bestellingen vaak sneller binnen dan die van bijv. Holland & Barrett ::) . Je kunt tegenwoordig zelfs via Ideal afrekenen en je betaald vooraf invoer, belasting, de hele reutemeteut.
Super, ik ga bestellen. Drie potjes voor drie maanden, dus 1 per dag zou ik denken? Door het voer?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door