Lola_Bizzy schreef: ↑wo 21 aug 2024, 20:33
Mijn hond heeft een wat laag vitamine B12-gehalte, zo is gebleken na een bloedtest (namelijk 272,99). Ik ben nu twee keer naar de dierenarts gegaan voor een injectie, en vandaag ging ik voor de derde keer. Helaas liet hij het niet toe, het werd een gevecht en ik ben weggegaan zonder dat de injectie is gegeven.
Nu ga ik verder met oraal. Ik zit me wat in te lezen maar het is me niet helemaal duidelijk. Ik heb hier een potje voor mensen staan, 1000 mcg plus foliumzuur. Het zijn kauwtabletten. Zou ik die fijn kunnen maken en door het voer doen?
Als ik kijk naar speciale vitamine B12 voor honden zoals Cobalin Vetplus, dan zit er hetzelfde in maar gaat het om capsules waarvan je de inhoud door het voer kunt doen. Alleen zou ik dan vijf keer zoveel kwijt zijn. Dan wordt het wel een hele dure kuur, en misschien niet nodig.
Kan iemand hier iets over zeggen misschien? Ik kan overigens niets in z'n mond of wang stoppen, dat laat hij niet toe. Het moet dus wel door het voer.
OK, hier heb ik ervaring mee. De B12 van Sjoerd was nog veel lager dan die van jouw hond. Het probleem zit 'm vrijwel altijd in de maag (te weinig maagzuur). Waardoor opname van B12 onmogelijk wordt. Ze zeggen dat het probleem in de dunne darm zit. Dat kan ook. Maar meestal gaat het al fout in de maag.
OK. Ik heb mijn hond 5 injecties B12 gegeven en zijn B12 was daarmee gewoon NUL omhoog gegaan. Ook niet zo gek, het bevat een vorm B12 die baggerslecht opneembaar is. Maar goed. Alle honden suppletie B12 bevat dezelfde nauwelijks opneembare vorm. Cyanocobalamine.
Op aanraden van een natuurgeneeskundeenvoeding bij dieren ben ik suppletie gaan geven B12 geschikt voor mensen. Capsules. Methylcobalamine. Maar daarmee omzeil je het opnamen probleem in de maag niet. Dus wat gebeurde er? Nou niks. Sjoerd z'n B12 was na maanden van supplementeren nog steeds te laag.
Toen was ik er klaar mee. Ik ben deze smelttabletten gaan geven:
https://vitamineb12nu.nl/
Die bevatten: Methylcobalamine en Adenosylcobalamine. Uitstekend opneembaar. Die neem ik namelijk ook zelf. Ik plette een halve tablet tussen twee lepels en gooide het poeder in zijn wang. Jij kunt dat niet doen. Dat is jammer. Kun je het oplossen in water en in de bek spuiten? Kun je het eventueel met een lepeltje yoghurt geven? Denk je dat je hond dat wel accepteert?
Hoe dan ook: de bloedcontrole daarop was zijn B12 gehalte: >738 pmol/L
Ook voor jouw hond geldt dat je opname via de maag/darmen moet proberen te voorkomen. En dat kan alleen door de opname te laten plaatsvinden via de slijmvliezen. En dus niet door het voer. Je zou het hem op moeten kunnen laten likken ofzo. Of met een spuitje naar binnen moeten werken (in water opgelost).
Sjoerd kreeg trouwens iedere dag 1/2 tablet. En dan iedere dag 1 van de 2 vormen, dus om de dag (Methylcobalamine en Adenosylcobalamine). Dat is voor jouw hondje veel te veel. Een kwart tablet om de dag zou ik mee beginnen.