Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Siberienne schreef: do 08 aug 2024, 16:15 Het kan ook zijn dat de HCM een rol speelt bij het leverfalen. De precieze fysiologie weet ik niet meer helemaal, maar slechte doorbloeding van de lever kan een rol spelen. En HCM kan ook trombose geven las ik ergens? Dat kan ook weefselschade geven en hoge asat en alat. Niet makkelijk, sterkte ermee!
HCM kan zeker trombose geven. Daardoor zie je vaak als symptoom plotse verlamming van de achterhand.

Anne, ik weet nagenoeg niets over lever falen. Ik meen dat daar doorgaans een vetarmdieet voor aan te raden is, maar dat is het zowat.

Wanneer 1 orgaan in falen gaat geeft nat wel vaker een kettingreactie, dus een verband lijkt mij goed mogelijk. Zowel primair hart als leverproblemen die het hart het moeilijk doen krijgen. FIP lijkt mij ook wel een mogelijkheid.

Persoonlijk zou ik eerst met de da overleggen wat zoal de mogelijke oorzaken en behandelingen zijn vooraleer je eventueel verder onderzoek laat doen. Als er twee mogelijke oorzaken zijn maar beiden niet behandelbaar (of je voor haar niet ziet zitten) heeft het geen zin. Indien A wel, maar B niet, dan kan het naargelang het traject ook een optie zijn om gewoon voor A te behandelen en te kijken of het aanslaat.

Veel sterkte en duimen voor Vaya!
Lief dat jullie het vragen!

Sorry voor de radiostilte, we waren de afgelopen dagen bij vrienden 500 km verderop op bezoek (8 uur enkele reis met de camper) en ik heb geen kans gezien te antwoorden.

Vaya was ook mee, omdat ze dus medicijnen moet krijgen, en ik moet zeggen: het ging boven verwachting goed. Het lukt inmiddels vrij goed om de pillen toe te dienen, al blijft ze het een ramp vinden. Ik doe wel alles in één keer (de furosemide moet eigenlijk over 2 x per dag verdeeld worden), om het aantal stressmomenten te beperken, en omdat er vaak toch nog wel het een en ander naast schiet en ze dus niet de volle dosis krijgt. Maar ik heb het idee dat het vocht in haar buik minder wordt (in elk geval zeker niet meer) en ze begint ook weer beter te eten. Wel dingen uit zakjes (Bozita, Sheba, die Vitakraft Liquid Snack ::) ) maar goed, dat is dan maar zo.

Momenteel kijkt ze me met de nek aan omdat ik vanochtend de volle spuit met medicijnen bij haar naar binnen wist te werken :rock: , maar ze zoekt me wel steeds op na verloop van tijd, dus ik hoop dat ze vanavond weer gewoon luid spinnend op schoot springt.

Ik wacht nu nog op de pillen van de Huisdierendokter om de leverfunctie te ondersteunen; hopelijk kunnen die de leverwaarden flink laten dalen.
Maar vooralsnog ben ik niet ontevreden, en heeeel voorzichtig weer een beetje hoopvol (soort van, min of meer, zeg maar, bij wijze van spreken, mogelijkerwijs).
frodo quin schreef: vr 09 aug 2024, 18:51 HCM kan zeker trombose geven. Daardoor zie je vaak als symptoom plotse verlamming van de achterhand.

Anne, ik weet nagenoeg niets over lever falen. Ik meen dat daar doorgaans een vetarmdieet voor aan te raden is, maar dat is het zowat.

Wanneer 1 orgaan in falen gaat geeft nat wel vaker een kettingreactie, dus een verband lijkt mij goed mogelijk. Zowel primair hart als leverproblemen die het hart het moeilijk doen krijgen. FIP lijkt mij ook wel een mogelijkheid.

Persoonlijk zou ik eerst met de da overleggen wat zoal de mogelijke oorzaken en behandelingen zijn vooraleer je eventueel verder onderzoek laat doen. Als er twee mogelijke oorzaken zijn maar beiden niet behandelbaar (of je voor haar niet ziet zitten) heeft het geen zin. Indien A wel, maar B niet, dan kan het naargelang het traject ook een optie zijn om gewoon voor A te behandelen en te kijken of het aanslaat.

Veel sterkte en duimen voor Vaya!
Klopt, HCM kan trombose geven, maar dan zou ze heel veel pijn hebben en verlamd zijn aan de achterpoten, en dat is zeker niet het geval. Ze sprong de afgelopen dagen meermaals moeiteloos op het aanrechtje van de camper, dat zo'n meter hoog is.

Ik durf eerlijk gezegd nauwelijks naar mijn eigen da te gaan met Vaya, omdat hij onmiddellijk naar de roze spuit grijpt, is mijn ervaring. Het is eigenlijk een geluk dat we destijds noodgedwongen naar een andere da moesten, een uur rijden verderop (onze eigen praktijk was gesloten), en daar een da troffen die het wel de moeite waard vond om nog het een en ander uit te proberen, ondanks de HCM + hoge leverwaarden + vocht in de buik. Onze eigen da zou onmiddellijk hebben aangeraden Vaya te laten inslapen, daar ben ik van overtuigd.

Maar het gaat nu dus best redelijk, ze eet weer wat beter en de buik voelt minder vol aan, en zolang ze niet de indruk wekt dat ze pijn of anderszins te lijden heeft, probeer ik gewoon nog wat dingen uit.
Anne in Zweden schreef: di 13 aug 2024, 15:43 Klopt, HCM kan trombose geven, maar dan zou ze heel veel pijn hebben en verlamd zijn aan de achterpoten, en dat is zeker niet het geval. Ze sprong de afgelopen dagen meermaals moeiteloos op het aanrechtje van de camper, dat zo'n meter hoog is.

Ik durf eerlijk gezegd nauwelijks naar mijn eigen da te gaan met Vaya, omdat hij onmiddellijk naar de roze spuit grijpt, is mijn ervaring. Het is eigenlijk een geluk dat we destijds noodgedwongen naar een andere da moesten, een uur rijden verderop (onze eigen praktijk was gesloten), en daar een da troffen die het wel de moeite waard vond om nog het een en ander uit te proberen, ondanks de HCM + hoge leverwaarden + vocht in de buik. Onze eigen da zou onmiddellijk hebben aangeraden Vaya te laten inslapen, daar ben ik van overtuigd.

Maar het gaat nu dus best redelijk, ze eet weer wat beter en de buik voelt minder vol aan, en zolang ze niet de indruk wekt dat ze pijn of anderszins te lijden heeft, probeer ik gewoon nog wat dingen uit.
Als je de indruk hebt dat ze zich over het algemeen nog goed voelt/plezier in het leven heeft zou ik ook proberen. Dat ze verbetert is is in ieder geval een goed teken.

Wel lastig dat je niet zo makkelijk een da vindt om goed mee te overleggen. Misschien een andere da of jouw oude da in Duitsland of Nederland? Het is toch wel fijn als iemand met een goede medische kennis even kan meedenken. Je kan dan nog altijd zien wat je er verder mee doet.

Als je nog eens met jouw eigen da wil overleggen zou ik dat wel per telefoon doen. Als hij makkelijk naar "zullen we maar inslapen" gaat is het wel stom om Vaya de stress van het da bezoek aan te doen. Ik zou haar enkel meenemen na overleg voor zaken waar ze effectief fysiek voor moet aanwezig zijn.
Gewoon, sleet door de leeftijd.
Dat merk ik nu wel.
Traplopen gaat moeizamer en er wordt minder hoog gesprongen. Bij Cuzco al jaren en duidelijker, bij Luis begin ik het nu ook hier en daar wat te merken. Hoewel die 3 jaar geleden nog wel 2m bovenop de kast sprong als er iets lekkers stond. ::)
pearlsofpassion schreef: do 15 aug 2024, 20:14 Gewoon, sleet door de leeftijd.
Dat merk ik nu wel.
Traplopen gaat moeizamer en er wordt minder hoog gesprongen. Bij Cuzco al jaren en duidelijker, bij Luis begin ik het nu ook hier en daar wat te merken. Hoewel die 3 jaar geleden nog wel 2m bovenop de kast sprong als er iets lekkers stond. ::)
Ahzo. Wolf heeft daar gelukkig nog geen last van. Groenlipmossel met algenolie werkt daar trouwens goed voor. Bij Phara had ik daar super resultaat mee.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door