Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Onlangs heeft mijn Maltezer bijna het loodje gelegd doordat zijn darm verstopt was door een stukje bot.
wil ik nooit meer mee hoeven maken!
En ben daarom op zoek naar een KVV dat extra fijn gemalen is.
Iemand een tip? Qua merk?
Helaas reageren mijn beiden mannen slecht op rund en kip, dus dat mag er niet in zitten.

Ik heb al Darf en Daily Meat geprobeerd. Plus nog een merk waarvan ik de naam niet meer weet, maar het was een blauwe rol.
MerelsMommy schreef: di 13 aug 2024, 12:06 Onlangs heeft mijn Maltezer bijna het loodje gelegd doordat zijn darm verstopt was door een stukje bot.
wil ik nooit meer mee hoeven maken!
En ben daarom op zoek naar een KVV dat extra fijn gemalen is.
Iemand een tip? Qua merk?
Helaas reageren mijn beiden mannen slecht op rund en kip, dus dat mag er niet in zitten.

Ik heb al Darf en Daily Meat geprobeerd. Plus nog een merk waarvan ik de naam niet meer weet, maar het was een blauwe rol.
Wat een ellende! Maar kun je ons wat meer vertellen over hoe dat stukje bot bij je hond naar binnen is gekomen....? Ik neem toch niet aan uit de KVV! Want dat is eigenlijk al zo fijn gemalen!

Ik vind Dogmeat ook erg fijn gemalen.
Jawel, het zat wel in de KVV.
Ik heb 2 Maltezers, 1 van 4 kilo en 1 van 3. 9 en 6 jaar oud en van pup af aan op vers vlees, later op KVV.
Die hebben darmpjes zo dik als je pink.

KVV is jaren goed gegaan. Maar de laatste tijd lijkt alles grover gemalen. Grotere stukken bot. Met name in paard en hert. Ik haalde er soms stukken uit zo groot als een mensen snijtand. Ik dacht in eerste instantie ook dat het tanden waren, die erin zaten! Dus die twee vielen af.

Lam ging lang nog wel, maar ook daar haal ik tegenwoordig grotere stukken uit.

In konijn vind ik stukjes rib van een cm. lang. En stukjes ruggengraat halve cm. in het "vierkant" zijn. Dat is gewoon te groot voor die ukken van mij. En ook te scherp.
Want laatst was ik met mijn oudste Maltezer bij de dierenarts, die zijn prostaat wilde checken. Die haalde een volle eetlepel aan konijnenbotresten uit zijn darm. Scherpe stukjes met slijm en wat bloed. Wisten we meteen waarom hij niet wilde eten de dagen ervoor.

Kip of ander gevogelte is een idee, maar mijn oudste wil dat of niet eten of hij krijgt diarree. Van rund krijgt hij sowieso diarree. Pffff ....

Echt, tot een jaar geleden ofzo nul problemen, het is van de laatste tijd. En ik ben het vreselijk zat aan het worden om eerst het hele voer door te moeten om alles eruit te vissen. Elke dag weer. Dus vandaar mijn zoektocht naar fijner gemalen spul.

Misschien voer ook geschikt voor katten? Zoals Alroda Puur en dan die kleine rolletjes van 245 gram? Iemand daar ervaring mee?

Maar ik overweeg nu ook om maar gewoon weer zelf NRV samen te gaan stellen ... Da's misschien het veiligste ...
MerelsMommy schreef: wo 21 aug 2024, 12:37 Ik dacht in eerste instantie ook dat het tanden waren, die erin zaten! Dus die twee vielen af.
Voor mij zou dan gelijk het hele merk afvallen ;)

Een cm. lang. Yikes :-\

Ik geef KB Raw aan mijn katten (afgewisseld met barfmenu). En de 1kg worsten zijn ook gewoon redelijk fijn gemalen. In 8 jaar ben ik hooguit twee keer een wat groter stukje tegen gekomen (niet scherp). Ik koop ook liever geen kleine worsten (zoals de meeste merken alleen maar hebben voor katten) want die zijn vreselijk duur.

KB fazant is zelfs meer een soort pate. En in wilde duif kunnen wel eens kleine hagel korreltjes zitten. Het hangt dus ook een beetje van het dier af hoe het gemalen is maar sommige merken zijn inderdaad een stuk grover gemalen.
MerelsMommy schreef: wo 21 aug 2024, 12:37 Jawel, het zat wel in de KVV.
Ik heb 2 Maltezers, 1 van 4 kilo en 1 van 3. 9 en 6 jaar oud en van pup af aan op vers vlees, later op KVV.
Die hebben darmpjes zo dik als je pink.

KVV is jaren goed gegaan. Maar de laatste tijd lijkt alles grover gemalen. Grotere stukken bot. Met name in paard en hert. Ik haalde er soms stukken uit zo groot als een mensen snijtand. Ik dacht in eerste instantie ook dat het tanden waren, die erin zaten! Dus die twee vielen af.

Lam ging lang nog wel, maar ook daar haal ik tegenwoordig grotere stukken uit.

In konijn vind ik stukjes rib van een cm. lang. En stukjes ruggengraat halve cm. in het "vierkant" zijn. Dat is gewoon te groot voor die ukken van mij. En ook te scherp.
Want laatst was ik met mijn oudste Maltezer bij de dierenarts, die zijn prostaat wilde checken. Die haalde een volle eetlepel aan konijnenbotresten uit zijn darm. Scherpe stukjes met slijm en wat bloed. Wisten we meteen waarom hij niet wilde eten de dagen ervoor.

Kip of ander gevogelte is een idee, maar mijn oudste wil dat of niet eten of hij krijgt diarree. Van rund krijgt hij sowieso diarree. Pffff ....

Echt, tot een jaar geleden ofzo nul problemen, het is van de laatste tijd. En ik ben het vreselijk zat aan het worden om eerst het hele voer door te moeten om alles eruit te vissen. Elke dag weer. Dus vandaar mijn zoektocht naar fijner gemalen spul.

Misschien voer ook geschikt voor katten? Zoals Alroda Puur en dan die kleine rolletjes van 245 gram? Iemand daar ervaring mee?

Maar ik overweeg nu ook om maar gewoon weer zelf NRV samen te gaan stellen ... Da's misschien het veiligste ...
Jeetje.... Ik heb toch ook echt heel lang KVV gevoerd maar nog nooit ben ik botstukken tegen gekomen! Welke merken voerde je als ik vragen mag?

NRV is voeren van vleesbot. Dus dat lijkt me in jouw geval helemaal geen optie? Overigens vind ik het voeren van groenten een must en vind ik NRV helemaal niet veilig. Vind ik ook als je KVV voert, als aanvulling (groenten).

Alroda heb ik ook gevoerd en heb daar nog nooit grote stukken bot in gevonden. Maar dat heb ik ook niet in Tammenga, niet in KB Raw, niet in Kivo, niet in Dogmeat, niet in Barf Menu, niet in Bandit, niet in DARF en zelfs niet in Lotgering (wat ik echt gewoon niet zou voeren want dat vond ik zulke zooi, dat heb ik weggegeven aan een kennis die dat al jaren aan haar hond voerde).
Ik hoor wel vaker dat bij echt kleine hondjes dus minder dan 5kg er problemen ontstaan met bot, iets met stapeling. Ik vind het verbazingwekkend want naar mijn mening moeten ze dat toch kunnen verteren maar a a la dat is een andere discussie.
Mijn markiesjes en kruising maltezer iets achtigs van mijn ouders hebben iig geen problemen met bot verteren. Dat zijn hondjes tussen de 5-8kg.
Maar eerlijk is eerlijk ik kwam van de week in KB lam ook wel een "flink"stuk bot tegen, meerdere eigenlijk. Denk toch wel 1cm lang. Wat voor kvv natuurlijk groot is.

En ook al is het bot fijn gemalen als het inderdaad waar is dat bot kan gaan stapelen/ophopen bij echt kleine hondjes dan heb je ook een probleem als jouw hondje daar gevoelig voor is. Dan zou je moeten gaan kijken naar een kvv met een supplement. of zelf heel fijn gaan malen en kijken waar jouw hondje het qua % bot goed op doet.

Je zou kunnen kijken naar Carnibest eend, lam, kalkoen. Nog nooit in carnibest grote stukken bot aangetroffen wel grotere stukken spiervlees, maar dat zou geen probleem mogen opleveren.
Ik heb Kiezebrink en Alroda en dat is heel fijngemalen, zeker de haas. Bandit is ook prima maar dat kan ik me niet meer veroorloven. En Darf is zo fijn dat het smurrie is, dat vind ik helemaal niks.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door