Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
pike schreef: wo 07 aug 2024, 18:27 Ik zit eraan te denken deze mix voor Ties te bestellen:
https://nl.pit-pit.com/products/zeewieren-mix-bio
Moet je deze voor de hond ook eerst weken/koken of mag je dat gedroogd geven?
En, hoeveel mag je daarvan dan geven (gemeten in gedroogde vorm), er zit nogal wat zout in namelijk.
Ik zou dit zelf weken. Niet koken. Geen idee hoeveel je ervan moet geven. Zout is natuurlijk normaal en ze mogen wel wat zout dus daar zou ik me niet druk om maken. Maar ik denk dat ik eens zou beginnen met 3 keer per week een halve theelepel weken. Ik ben gemakshalve weer over op de zeewier van Organimal/Bio-Ron. Precies om deze reden (dat gedoe met weken, hoewel ze ook soorten zeewier hebben die je rauw kunt geven).
Door pike
Nou ja ik heb deze gisteren besteld dus begin ik daar maar mee, met weken. Is inderdaad gedoe wat ik niet moet vergeten bijtijds te doen. Maar het leek me een leuke mix, beter dan het IJslands zeewier dat hij nu krijgt. Dat geef ik trouwens maar 1x per week. Dan is 3x per week best vaak in mijn ogen.
Door pike
judith vd schreef: zo 11 aug 2024, 11:08 Waarom week je dit vooraf?
Dat is een goede vraag. Ik vermoed omdat het flink in volume uitzet? 8-10 maal heb ik begrepen. 5 gram gedroogd staat gelijk aan 40-50 gram vers, afhankelijk van de soort. Misschien is er ook een andere reden?

Maar als ik mijn hond een halve theelepel geef hoeveel krijgt hij dan? Mijn weegschaal weegt met grammen, maar bij een flink volle halve theelepel geeft hij niets aan, dus dat is minder dan een halve gram. Stel dat het 3 of 4 gram is dan krijgt hij dus 30 of 40 gram.
Daarom vind ik 3x per week best veel. Zo'n 100 gram zeewier per week. :-\ Als ik het vergelijk met de groentemix die hij dagelijks krijgt, dat is ook 40 gram. Dan neig ik er naar om op een "zeewierdag" geen groente te geven.

En Lizzy, waarom hoef je het zeewier Organimal/Bio-Ron dan niet te weken?
Door judith vd
Ik geef ze nu 3x per week een mengsel van verschillende soorten.
Dat weeg ik niet af: het is een klein plukje tussen mijn vingers.
En niet geweekt dus (eet ik zelf ook regelmatig).
Door frodo quin
Ik geef dat vaak. Meestal door hun groentenmix, want dan vinden ze die lekkerder. Ik weeg niet af, maar geef geen grote hoeveelheden omdat ik ook niet goed weet hoe veel ze juist mogen. Ik denk dan aan jodium.

Ik geef meerdere soorten (hoofdzakelijk kelp, wakame en nori) en doe dus wat in de blender bij de groenten. Ik schat 1 tot max 2 eetlepels en dat is dan voor beide honden voor twee dagen. Het zit er niet elke keer in. Ik denk zowat de helft tot 2/3 van de keren. Nu zijn mijn honden ook wel wat groter (boven de 30 kilo).

Als je bezorgd bent om het zout scheelt spoelen voor je ze ergens bij doet. Op zich kan je het geweekt en gedroogd voeren, naargelang de voorkeur.
Door pike
Vandaag voor het eerst de mix gebruikt. Een klein beetje in de week gezet. Ik vond de toename in volume niet zo groot als verwacht. Ik zie het voordeel/nut van weken ook niet echt. Volgende keer doe ik het zo door het eten. Het is zout spul (7,6 gram per 100 gram) maar hij krijgt er maar heel weinig van en ook niet alle dagen. Denk dat het geen kwaad kan. Voorlopig 2x per week was mijn plan. Na wat ik vandaag gezien heb aan volumevergroting - niet zo veel dus - zet ik hem in op 1/2 theelepel per keer. Niet geweekt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door