Lizzy schreef: ↑do 08 aug 2024, 11:27
En toch vergeet ik iets héél belangrijks. Ik schrijf "die hond" over Sjoerd. Maar die hond is, samen met Fritzi, de reden dat ik iedere ochtend op sta. Als ik op de bank ga zitten en ze komen beide aan 1 kant van mijn benen liggen (echt met dat ik ga zitten): dan voel ik me de rijkste en gelukkigste vrouw op aarde. Als ik met Sjoerd in het bos loop, hij op een aangelijnde mega grote reu afloopt, ik tegen hem zeg "Sjoerd, kom ff hier" en hij gelijk komt en doorloopt met me: dan heb ik zin om hem plat te knuffelen. Als Fritzi me 's morgens om 6 uur wakker maakt met zacht gepiep onder aan de trap omdat ze me mist en geknuffeld wil worden, dan springen de tranen me van ontroering in m'n ogen (ik ga dan naar beneden, knuffel haar uitgebreid, ze gaat dan weer op de bank liggen en ik kan weer terug naar bed). Als Sjoerd z'n oortjes gedaan moeten worden, iets waar ie als jonge hond mega van ging grommen tegen me maar het nu (ook al vindt hij het niet leuk) toe laat en me met die grote lieve ogen aan kijk: dan kan ik wel janken van geluk. Ik vind dat zoooo mooi, die band die ik met "die" twee heb opgebouwd. Ik ben dankbaar voor alle honden die in mijn leven waren en zijn. Ze maken me gelukkig. Ze geven me reden om te leven en plezier te maken in het leven. Ze maken me zo blij en gelukkig, als ze lekker samen aan het rennen en spelen zijn. Ik zou niet zonder hond willen/kunnen. Dat is dan de andere kant van het verhaal!
Zo is het helemaal!
Hier hebben we inmiddels ook alweer hond nummer 5, dus wat vergelijkingsmateriaal
Hooli (och ik mis haar nog steeds

) kwam met 4 maanden uit het asiel. Een kruising van een boerderij, Mechelse herder x Border collie was het volgens het asiel. Ze had wat gedragsproblemen, maar verder kerngezond, en is op 4 dagen na 15 jaar geworden. Altijd br*k gehad, jaarlijks geënt en vaker ontwormd, en in haar laatste jaren het licht gezien en overgestapt op BARF.
Max, onze Parson Russell, kwam als pup van 10 weken van een “gelegenheidsnestje” van een boerderij. Laatste uit het nest. Jaarlijks geënt en vaak ontwormd. Hij heeft zijn hele leven lang veel gedoe gehad met jeuk en allerlei allergieën, en vaak prednison gehad ook (“prikje tegen de jeuk”)
Dat was allemaal redelijk onder controle na een eliminatiedieet en rauwe voeding vanaf zijn 11e jaar. Hij is 14 jaar geworden.
Ozzy, de Mastín Español (met stamboom), was een geweldige hond met weinig gezondheidsproblemen, maar ze nam haar taak als waakhond iets te serieus dus waren we altijd bezig om dat te managen en te zorgen dat het veilig bleef. Ze is 7 jaar geworden, en heeft haar hele leven BARF gehad. Wel regelmatig geënt en ontwormd toen nog.
Atz is onze (w)Etterhoun met stamboom, opgegroeid op BARF en met 8 weken bij ons gekomen. 1 volledige cocktail enting gehad met 6 weken (Duitse regels) die gelukkig goed is aangeslagen, en daarna alleen nog elke 3 jaar voor Rabiës geënt. Ontwormen in het nest, en daarna alleen na testen.
Hij heeft voor een Wetter nog niet zo gek veel problemen eigenlijk. Hij verdraagt rauwe voeding niet zo heel lekker meer, heeft wat bultjes her en der, en hij loopt wat stram (wat last van zijn rug) wat we met Pynmix en supplementen redelijk onder controle hebben. Het grootste probleem met Atz is dat hij echt overgevoelig is voor prikkels. Hij gaat dan van 0 naar 100 in 1 seconde, en is niet meer voor rede vatbaar. Ook hier weer veel management, en veel ontstressen voor hem. Maar even gezellig naar het bos is met (en vooral voor) hem dus echt niet gezellig. Gelukkig hebben we een groot erf waar hij zich prima vermaakt.
En nu hebben we daarbij ook nog Bruun, 11 maanden is ie alweer

Onze “kruising met stamboom”, outcross Wetterhoun x West-Siberische Laika. Tot nu toe super gezond, maar ook wel weer eentje met gebruiksaanwijzing
Hij doet het fantastisch allemaal, maar is een erg gevoelig ventje, veel te slim ook voor mij

En hij kan nog niet alleen blijven tot nu toe. Werken we aan hoor, maar dit gaat een langdurig traject zijn. Hij heeft bij de fokker tot 15 weken br*k gehad, alle mogelijke entingen en ontwormingen, en daarna bij ons BARF en titeren en wormentests. We gaan het zien met hem, tot nu toe nog geen klachten qua gezondheid dus