Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door doranto
Iemand ervaring met een fietskar voor een hond van 40 kilo?
Op internet kwam ik eigenlijk als enige optie de Croozer Tammo tegen maar de prijs is wel :o
Is het überhaupt wel een goed idee om met zo'n zware hond te willen fietsen, of is dat sowieso niet te doen? Ik heb wel een elektrische fiets, maar als het érg zwaar is kom ik daarmee natuurlijk ook niet ver.
De meeste karren die ik gezien heb van andere merken zijn allemaal te laag en te kort. Hij moet aan de binnenkant minimaal 70 cm. hoog zijn (liefst wat hoger)
Laatst gewijzigd door doranto op zo 04 aug 2024, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hylos
De karren van Doggyride (de Novel en Classic) kunnen beide iig 45 kilo dragen.
Dat gaat prima op een elektrische fiets hoor!
Vind het nadeel alleen dat fietspaden soms erg smal zijn. Vraag me af hoe men dat doet.. ik gebruik de kar daarom amper. 😅
Door jasmijn-v
Zou een bakfiets misschien een optie zijn voor je? Ik heb een elektrische bakfiets voor mijn honden (die ook ongeveer 40 kilo wegen, net als die van jou) en dat gaat geweldig. Groot voordeel van bakfiets t.o.v. aanhangertje is dat je tijdens het fietsen contact hebt met je hond. Je kunt elkaar aankijken, tegen hem/haar praten, enz. Dat gaat toch lastiger als ze achter je rijden. Bovendien vinden ze het zelf heel erg leuk. Mijn honden vinden het geweldig om in de bak te zitten, lekker op een koelmat en met de wind in hun haar... haha.

Maar je bent wel een stuk meer geld kwijt, en het neemt ook meer ruimte in beslag.
Succes! En alvast veel rijplezier, wat je keuze ook gaat worden.
Door pearlsofpassion
Ivm kinderen zie je tegenwoordig ook nog nauwelijks fietskarren maar heel veel bakfietsen.
Zijn ook stukken veiliger. Een fietskar achteraan is echt niet veilig, zo achter je fiets aan. Als er een auto het niet op tijd ziet en die aantikt...

Bakfietsen zijn naar het schijnt nog nauwelijks duurder dan gewone elektrische fietsen.

Vaak zie je er 2 of 3 kinderen in zitten dus qua gewicht moet dat ook prima lukken.
Je hebt er ook met kappen ed.

Wij hebben kinderen die heel jong zelf fietsten, anders had ik wss ook een bakfiets overwogen.
Door doranto
Hylos schreef: zo 04 aug 2024, 13:17 De karren van Doggyride (de Novel en Classic) kunnen beide iig 45 kilo dragen.
Dat gaat prima op een elektrische fiets hoor!
Vind het nadeel alleen dat fietspaden soms erg smal zijn. Vraag me af hoe men dat doet.. ik gebruik de kar daarom amper. 😅
Die ben ik ook tegen gekomen. Qua gewicht zou dat voor Phemke wel kunnen, maar ze zijn volgens mij te laag. Voor haar rug hoogte moet ze minimaal 70 cm. hebben. Als ik Honyx er ook mee zou willen vervoeren, moet ie nog wat hoger zijn en 50 kilo aankunnen.
Ik zat inderdaad ook aan de fietspaden te denken, die vaak misschien te smal zullen zijn.
Is een bakfiets dan smaller dan zo'n fietskar?
ps. Heb er even op gegoogled en ik denk dat ze ongeveer even breed zijn.
Door frodo quin
pearlsofpassion schreef: zo 04 aug 2024, 21:11 Je hebt bakfietsen met 3 wielen maar je hebt er ook met 2 wielen.
Maar bakfietsen met 2 wielen zijn nu niet bepaald veilig. Doordat ze veel wegen kiep je makkelijk om.

Qua veiligheid en gemak denk ik dat een bakfiets met drie wielen de beste keuze is. Maar duur is een electriche bakfiets wel en als je al een electrische fiets hebt is een doggyride er achter financieel natuurlijk wel veel voordeliger.

Aangezien ik zelf niet fiets, dus ook niet met kar of bakfiets kan ik weinig zeggen over gemak met fietspaden. Ik zie het vlot gaan in mijn omgeving.
Door doranto
Iedereen bedankt voor de input!
Zojuist hebben we een Croozer Tammo besteld. We hadden hier niet al te ver vandaan een winkel gevonden waar ze hem op voorraad hadden en we dus konden gaan kijken. Ze liepen er allebei vlot in en het paste goed. Ze kunnen er rechtop in staan. Deze kar kan ook als buggy worden gebruikt. Dat vind ik een fijn idee voor als Honyx misschien in de toekomst tijdens het wandelen moeite zou krijgen met lopen. Ik heb dan in ieder geval iets waarmee ik hem dan kan vervoeren. Ik zou niet weten hoe ik hem anders zou moeten verplaatsen, want even dragen is geen optie.
Ik ga de kar eerst hier in de huiskamer zonder wielen neerzetten, zodat ze er langzaam aan kunnen wennen, dan mét wielen en zo stapje voor stapje verder. De kar ziet er weliswaar stevig uit, maar ik wil voorkomen dat er paniek komt, zodat ie wel heel blijft.
Ik hou jullie wel op de hoogte :)
Door doranto
Charlie Angel schreef: di 06 aug 2024, 21:24 Super, fijn dat ze er ook gelijk in gingen. Heel veel plezier ermee!
Ja inderdaad. Ze hadden de wielen eraf gehaald, dus dan is het meer een bench en is het een stuk eenvoudiger. Zo zonder wielen is ook mijn eerste stap hoe ik ze wil laten wennen.
Hopelijk gaat het op die manier lukken. Ze zijn nogal eigenzinnig die twee ::)
Door frodo quin
doranto schreef: di 06 aug 2024, 23:33 Ja inderdaad. Ze hadden de wielen eraf gehaald, dus dan is het meer een bench en is het een stuk eenvoudiger. Zo zonder wielen is ook mijn eerste stap hoe ik ze wil laten wennen.
Hopelijk gaat het op die manier lukken. Ze zijn nogal eigenzinnig die twee ::)
Fijn dat je kon gaan passen en als je het kan opbouwen zal het waarschijnlijk wel lukken. Mja ik heb eentje met een uitgesproken mening en eentje die nogal vast kan zitten in "wha, eng!" Dus ik begrijp waarom je je twijfels hebt :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door