Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jasmijn-v
Hoi allemaal,
Ik ben een nieuw lid, dit is mijn eerste post maar ik lees wel al een paar jaar mee. :)
Erg prettige en leerzame website, waarvoor dank!

Mijn vraag is: het wordt voor mij steeds lastiger om aan goede BARF producten te komen. Ik heb 3 grote honden van rond de 40 kilo, die ik (uiteraard) rauw voer, hoofdzakelijk biologisch of wild. Het liefst zou ik 7 dagen per week barf voeren, maar ik merk dus dat dit letterlijk niet haalbaar is vanwege de verkrijgbaarheid ervan. Nu zit ik dus op 5 dagen KVV (wel veel afwisseling tussen verschillende merken en diersoorten, en uiteraard aangevuld met veel voedzame extra's) en 2 dagen barf. Ik bestel alles online, omdat ik geen rijbewijs heb en nogal afgelegen woon. Ik kan dus niet het land in trekken om langs allerlei slagers, slachthuizen en noem maar op te gaan om zo alle ingrediënten te verzamelen. Maar de websites waar ik bestel, dit zijn er in totaal ongeveer 10, hebben lang niet alles op voorraad. Steeds vaker krijg ik de melding 'niet leverbaar', of dat er bijvoorbeeld maar 1 stuk op voorraad is. Je kunt je voorstellen dat ik met 3 flinke honden vaak grote bestellingen plaats en niet veel heb aan 1 konijnkarkasje of kippenrug.

Ik ben nu zelfs in Duitsland aan het bestellen, en dat ging een tijd lang heel goed, maar de laatste paar keer was het te lang onderweg en kwam alles ontdooid aan. Dus dan heb je 3 grote dozen vol met bloed en zompige stukken vlees. Niet heel fris.

En ik vraag mij dus af hoe jullie dit doen? Gaan jullie er echt zelf met de auto op uit om alles bij elkaar te sprokkelen, of zijn er websites waar ik niet vanaf weet en waar ze wel alles hebben? Ik bestel ook op sites die voor mensen bedoeld zijn, zoals SchotseHooglanders.nl (kipkarkassen) en Wildopjebord.nl (spiervlees), en nog meer maar ik zal ze hier niet allemaal opschrijven want dat is denk ik niet de bedoeling.
Maar ik ben dus heel benieuwd hoe jullie aan je voorraad komen.
Moet ik misschien toch contact leggen met slagers en kijken wat er mogelijk is qua verzenden?
Ik heb 3 extreem grote vriezers in mijn kelder staan en koop meestal voor een maand voorraad, om zo de verzendkosten nog enigszins onder de duim te houden. Maar het wordt dus steeds lastiger.
KVV is een fijne 'oplossing', en volop verkrijgbaar, maar liever stel ik natuurlijk zelf de menu's samen.

Nou, een heel lang bericht zo voor de eerste keer, maar ik wilde het goed uitleggen. Bedankt alvast voor jullie reactie!

PS - uiteraard heb ik de oude berichten gelezen waar adresjes in staan, maar ook daar kwam ik niet veel verder.
Door Lizzy
Het is niet meer te doen.... Het enige waar ik nog echt makkelijk/goed aan kan komen is (bio) kipkarkas. De rest is een ramp, sinds mijn bio boer failliet is (die leverde ons rundvlees, hart, nier, lever, tong en pens). En als ik al ergens aan kan komen: dan kost het tegenwoordig een vermogen. En ja, daar moet ik heel Nederland voor door.

Ik heb Barfplaats in 2003 opgericht. Toen waren er een handjevol mensen in Nederland die BARF voerde en bestonden er 4 merken KVV. We kregen kopvlees en pens en kippenkarkassen eigenlijk altijd gratis, waren ze blij dat we het op kwamen halen. Hart, lever, nier, etc. betaalde we €1 voor per kg. Zalmkoppen mochten we gratis meenemen. Nou, de rest deden we via lijntjes. Iemand in Limburg kon dan goed aan xxx komen, 1 iemand in Den Helder kon goed aan xxx komen, 1 iemand uit Havelte kon goed aan xxxx komen, iemand uit Zoetermeer kon dan goed aan xxxx komen : dan gingen we daar grote hoeveelheden van halen, verzamelde we op parkeerplaatsen in het midden van Nederland en deelde we onze spullen aan elkaar uit. En €3 was veel.

We zijn ten onder gegaan aan ons eigen succes........... :'( (er bestaan tegenwoordig zoveel KVV merken en die kopen gewoon alles op, het is meer dan verschrikkelijk).
Door Inge en Bono
Ik bestel (mee) bij dogmeat en stap inderdaad in de auto om wild te halen. Ik rij er 3 kwartier voor (enkele reis) maar de kwaliteit is het helemaal waard (en de bijbehorende prijs ook)
Ik haal ook weleens 'soepvlees' bij de islamitische slagerij, dat zijn kippenbotten en kosten €0,50/kg
Door jasmijn-v
Jeetje... het is dus nog erger dan ik dacht. Ik had nog een heel klein beetje de hoop dat ik gewoon de juiste websites(shops) niet wist te vinden, maar het is dus echt zo dat bijna alleen KVV nog volop verkrijgbaar is.

Als ik het zo lees mag ik blij zijn dat 2x per week barfen nog wel lukt hier, met die grootverbruikers van mij.

Soms overweeg ik om over te gaan op het voeren van hele (dus complete) prooidieren, die zijn nog wel redelijk goed verkrijgbaar, maar dat is toch nog wel even een mentale brug waar ik dan overheen moet. Zo sterk sta ik nog niet in mijn schoenen, vooral als de kop er nog aan zit vind ik het moeilijk.

Nou, bedankt voor de reacties in elk geval. <3
Door jasmijn-v
Inge en Bono schreef: do 01 aug 2024, 14:04 Ik bestel (mee) bij dogmeat en stap inderdaad in de auto om wild te halen. Ik rij er 3 kwartier voor (enkele reis) maar de kwaliteit is het helemaal waard (en de bijbehorende prijs ook)
Ik haal ook weleens 'soepvlees' bij de islamitische slagerij, dat zijn kippenbotten en kosten €0,50/kg
Bedankt hiervoor, ik ga kijken of zoiets (met een beetje hulp) ook voor mij haalbaar is!
Door pike
Als je enkel bio en wild zoekt wordt het wel lastig. Zelf barf ik volledig, het meeste komt uit de webshops van Floris en Gunshies. Waaronder ook wild. Die zul je vast wel kennen. Maar voor fatsoenlijk spul betaal je tegenwoordig zonder meer een hoop geld.
Door tess06
misschien handig om je woonplaats neer te zetten,
zodat mensen uit je buurt je kunnen helpen als ze gaan bestellen.

ik rij voor mijn barf naar slagerij west(barfvlees) en gunshies en laat dogmeat bezorgen.
Door Cindy de Wolf
Ik had 2 maanden geleden 6 kg long bij Darf besteld 2 geit, 2 lams en 2 rund. Bagger bagger bagger bagger vet. Ik heb uitelijk 2,7kg aan vet weg kunnen gooien. Dat is me bij Dogmeat nog nooit gebeurd. De zalmkoppen waren wel goed. Hoe de rest is weet ik niet.

Maar de verkrijgbaarheid en vooral de betaalbaatheid zijn in 5 jaar tijd echt tot een dieptepunt gezonken. Alle lijntjes zijn doodgebloed, alle achterdeurtjes bij slachthuizen zijn gebarricadeerd. Zoals Lizzy al aangaf; ten onder gegaan aan eigen succes.
Door frodo quin
Het ligt niet aan jou. Mijn kat eet intussen meer dan 13 jaar vers en ik heb een hele evolutie gezien. Net als jou probeer ik geen industriedieren te voeren, maar wild en om voldoende variatie nog wat bio. Jaren is dat geen probleem geweest. Op een bepaald moment werd het moeilijker en moeilijker. Prijzen stegen, minder variatie in het aanbod en ook kwaliteit werd slechter. Ik voer intussen al enkele jaren ongeveer 50-50 kvv. Op die manier kan ik variatie van diersoorten aanbieden en het bij overwegend bio en wild houden.

Sinds meneer kitty een afgebroken hoektand heeft gehad is hij ook niet meer happig op wat zwaarder vleesbot. Zelfs tamme bio eend mogen de puppies opruimen. Dat maakt deels kvv voor hem nu sowieso de beste optie. Anders is er zeer weinig variatie in bevleesde botten mogelijk.

Darf heb ik ook al hele dingen bij besteld en de kwaliteit was goed.
Door Aquillo
niks aan toe te voegen. ik bestel wat kan. goedkoop bestaat niet meer. af en toe mag ik wat wild mee bestellen bij Inge en Bono omdat we indezelfde stad wonen en ik geen auto heb om zelf te kunnen halen. maar ik weiger gewoon gemalen voer te geven aan honden die hun gebit nog prima kunnen gebruiken.
Door Aquillo
Cindy de Wolf schreef: do 08 aug 2024, 09:55 Ik had 2 maanden geleden 6 kg long bij Darf besteld 2 geit, 2 lams en 2 rund. Bagger bagger bagger bagger vet. Ik heb uitelijk 2,7kg aan vet weg kunnen gooien. Dat is me bij Dogmeat nog nooit gebeurd. De zalmkoppen waren wel goed. Hoe de rest is weet ik niet.

Maar de verkrijgbaarheid en vooral de betaalbaatheid zijn in 5 jaar tijd echt tot een dieptepunt gezonken. Alle lijntjes zijn doodgebloed, alle achterdeurtjes bij slachthuizen zijn gebarricadeerd. Zoals Lizzy al aangaf; ten onder gegaan aan eigen succes.
oke ik dacht net oh bij Darf dus Barf.. na jouw bevindingen houd ik t maar bij dogmeat en gunshies en geus.
en wat met andere mee mag liften
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door