Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tess06
ik hoop teuntje in mei/juni te laten dekken en ik heb het topic van Lizzy gelezen over drachtige en bevallen teef.

nu heb ik daar wat vragen over:
er staat in de eerste 6 weken max 2 % lever, maar voer ik dan meet nier/hart en pens?

een paar dagen voor bevalling een licht laxerend dieet. Wat bedoel je daar mee?

laatste 2-3 weken van dracht geen grote vleesbotten..
ze krijgt nu: kip eend kwartel parelhoen haas konijn lamsribben en kalkoennekken.
nu denk ik dat de lamsribben en kalkoennekken tot grote botten worden gerekend.. klopt dat?

ik heb vast nog veel meer vragen ;) maar dit zijn nu ff de belangrijkste.

p.s. ik barf al jaren, maar ik weeg nog steeds alles wat ze krijgt( gewoon voor mijn gemoedsrust)

groetjes
erma
Door Lizzy
tess06 schreef: zo 24 mar 2024, 09:48 ik hoop teuntje in mei/juni te laten dekken en ik heb het topic van Lizzy gelezen over drachtige en bevallen teef.

nu heb ik daar wat vragen over:
er staat in de eerste 6 weken max 2 % lever, maar voer ik dan meet nier/hart en pens?
Meer spiervlees of meer pens mag beide.
een paar dagen voor bevalling een licht laxerend dieet. Wat bedoel je daar mee?
Minder vleesbot, meer orgaanvlees en bladgroenten.
laatste 2-3 weken van dracht geen grote vleesbotten..
ze krijgt nu: kip eend kwartel parelhoen haas konijn lamsribben en kalkoennekken.
nu denk ik dat de lamsribben en kalkoennekken tot grote botten worden gerekend.. klopt dat?
Ik zou lamsribben en kalkoennekken inderdaad weglaten, die reken ik tot grote botten (en bevatten ook veel calcium).
ik heb vast nog veel meer vragen ;) maar dit zijn nu ff de belangrijkste.

p.s. ik barf al jaren, maar ik weeg nog steeds alles wat ze krijgt( gewoon voor mijn gemoedsrust)

groetjes
erma
Vraag maar raak! Daar zijn we voor.

Super leuk dat je een nestje krijgt. Heel veel plezier alvast met de voorpret. Is dit je eerste nestje?
Door tess06
Ik heb voor het eerst van mijn leven een kleurloze groenteprut gemaakt..ziet er saai uit 😉
Ze is maandag en dinsdag gedekt..
Nu gaat het eindelijk beginnen.
Door tess06
oke, als het goed is is Teuntje nu drachtig.
1 augustus gaan we een echo laten maken.
voor nu :
voer ik als vleesbot: eendennekken, kipkk, parelhoen, kwartel, haas(+kop) , konijnenkop en kalkoennek/vleugel
vlees : hert en paard
orgaan: lamslever, geiten en koe pens, konijnennier en kalfshart.
groenteprut voor de eerste weken: knoflook, witlof,paksoi(witte deel) koolrabi, pastinaak, venkel en notenmix en alfalfa
omdat ik 7 diersoorten heb, maak ik per week een menu.
tot week 5 is dit:
200 bevleesd bot, 80 vlees, 40 groenteprut en 80 orgaan( 1 = 80 pens, 2= 40 hart en40 nier , 3= 80 pens, 4= 40 hart en 8 lever etc)
dan voeg ik in deze 7 dagen, een sardientje en 100 gr zalm toe

week 5 wordt dat
220 bot, 88 vlees, 44 groentenprut en 88 orgaan (1=88 pens ,2= 44hart en 44nier, 3= 88 pens , 4= 44hart en 9 lever etc)
dan voeg ik in deze 7 dagen, een sardientje en 100 gr zalm toe.

wat vinden jullie van dit menu tot nu toe?

ook krijgt ze elke week 1 a2 eieren en 3 x per week een beetje griekse yoghurt
Laatst gewijzigd door tess06 op zo 21 jul 2024, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
tess06 schreef: zo 21 jul 2024, 18:06 oke, als het goed is is Teuntje nu drachtig.
1 augustus gaan we een echo laten maken.
voor nu :
voer ik als vleesbot: eendennekken, kipkk, parelhoen, kwartel, haas(+kop) , konijnenkop en kalkoennek/vleugel
vlees : hert en paard
orgaan: lamslever, geiten en koe pens, konijnennier en kalfshart.
groenteprut voor de eerste weken: knoflook, witlof,paksoi(witte deel) koolrabi, pastinaak, venkel en notenmix en alfalfa
omdat ik 7 diersoorten heb, maak ik per week een menu.
tot week 5 is dit:
200 bevleesd bot, 80 vlees, 40 groenteprut en 80 orgaan( 1 = 80 pens, 2= 40 hart en40 nier , 3= 80 pens, 4= 40 hart en 8 lever etc)
dan voeg ik in deze 7 dagen, een sardientje en 100 gr zalm toe

week 5 wordt dat
220 bot, 88 vlees, 44 groentenprut en 88 orgaan (1=88 pens ,2= 44hart en 44nier, 3= 88 pens , 4= 44hart en 9 lever etc)
dan voeg ik in deze 7 dagen, een sardientje en 100 gr zalm toe.

wat vinden jullie van dit menu tot nu toe?

ook krijgt ze elke week 1 a2 eieren en 3 x per week een beetje griekse yoghurt
Ohww wat leuk, gefeliciteerd!

De afwisseling in diersoorten is prachtig! Goed gedaan!
Ik kom op de volgende percentages uit, klopt dat?
50% vleesbot
20% vlees
10% groenten
20% orgaanvlees

Ik zou in vleesbot omlaag gaan, zeker voor een drachtige teef. Ik zou naar 40% gaan. En dan kun je 10% meer vlees voeren of 5% meer vlees en 5% meer groenten.

Qua zalm voer je wilde zalm? Want gekweekte zalm zou ik zelf niet geven. Het bevat en weinig omega 3 en weinig vitamine D en wel veel stoffen die je niet in je hond wilt hebben (medicatie die vissen krijgen).

Verder prima!
Door tess06
Lizzy schreef: ma 22 jul 2024, 06:37 Ohww wat leuk, gefeliciteerd!

De afwisseling in diersoorten is prachtig! Goed gedaan!
Ik kom op de volgende percentages uit, klopt dat?
50% vleesbot
20% vlees
10% groenten
20% orgaanvlees

Ik zou in vleesbot omlaag gaan, zeker voor een drachtige teef. Ik zou naar 40% gaan. En dan kun je 10% meer vlees voeren of 5% meer vlees en 5% meer groenten.

Qua zalm voer je wilde zalm? Want gekweekte zalm zou ik zelf niet geven. Het bevat en weinig omega 3 en weinig vitamine D en wel veel stoffen die je niet in je hond wilt hebben (medicatie die vissen krijgen).

Verder prima!
Geen idee wat voor n zalm het is :-[ . Heb het gevraagd aan gunshies.
Door pike
tess06 schreef: ma 22 jul 2024, 18:52 Geen idee wat voor n zalm het is :-[ . Heb het gevraagd aan gunshies.
Gefeliciteerd!

De zalm van Gunshies is helaas kweekzalm. Wilde zalm kan je in de supermarkt kopen. In de vriezer liggen zakken (iets van 650-750 gram dacht ik) met stukken wilde zalm.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door