Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
pearlsofpassion schreef: ↑zo 21 jul 2024, 11:43 Zijn dat struiktomaten?Het zijn krukketomaten, oftewel tomaatjes voor in de pot die je niet hoeft te dieven volgens de bijsluiter en geen steun nodig hebben. Ik had te veel planten en te weinig potten, dus dit was een experiment om te kijken of het lukt in de volle grond. Ze lijken nu ook uitgegroeid en zijn begonnen tomaatjes te produceren.
Als het gewone zijn ga je betere opbrengst hebben door ze op te binden en te dieven, denk ik. Krijg je daar zo geen plaag op? Ik zou dat nooit durven.
Ziet er wel heel leuk uit.
En hoezo rommelhoekje? Das toch al erg netjes?![]()
zurca schreef: ↑zo 21 jul 2024, 11:20 Ziet er goed uit hoor Siberienne!Ja maar dit vond ik eigenlijk een rotding, want wankele constructie en de luiken aan de bovenkant moeilijk open en dicht te doen, inmiddels zijn de ruiten in de bovenkant gesneuveld maar heb ik het dit jaar nog gebruikt als verdediging tegen slakken en reeen. Helpt wel.
Dat kasje op de palletranden, is dat zo passend te koop? Wil ik ook![]()
![]()
Siberienne schreef: ↑zo 21 jul 2024, 14:10 Het zijn krukketomaten, oftewel tomaatjes voor in de pot die je niet hoeft te dieven volgens de bijsluiter en geen steun nodig hebben. Ik had te veel planten en te weinig potten, dus dit was een experiment om te kijken of het lukt in de volle grond. Ze lijken nu ook uitgegroeid en zijn begonnen tomaatjes te produceren.Phytophtora ja. Ik laat zelf nooit zoveel blad staan omdat ze dan moeilijker opdrogen en vatbaarder zijn.
Wat bedoel je met plaag? Schimmel? Staan ze te dicht op elkaar zo?
pearlsofpassion schreef: ↑zo 21 jul 2024, 14:53 Phytophtora ja. Ik laat zelf nooit zoveel blad staan omdat ze dan moeilijker opdrogen en vatbaarder zijn.Dank voor de tip!
Maar misschien zijn deze wel resistent als ze niet gediefd moeten worden. Daar heb ik geen ervaring mee.
Nu, moest je last krijgen, of preventief, besproeien met water met een lepeltje bicarbonaat en drupje olie maakt echt wel verschil.
Kaela schreef: ↑wo 24 jul 2024, 22:01 Nou, we zijn door de ballotage commissie. Het is even wachten tot er sleutels zijn bijgemaakt en dan kunnen we aan de slag. En er moet heel wat gebeuren, toen ik er vanmiddag naar keek dacht ik wel even “waar beginnen we aan”. Maar er wil al iemand met de bosmaaier de wildernis voor ons te lijf gaan en daarna gewoon kleine stapjes. Het hoeft niet ineens allemaal af.Precies! Stap voor stap, heb ik hier ook moeten leren
Kaela schreef: ↑wo 24 jul 2024, 22:01 Nou, we zijn door de ballotage commissie. Het is even wachten tot er sleutels zijn bijgemaakt en dan kunnen we aan de slag. En er moet heel wat gebeuren, toen ik er vanmiddag naar keek dacht ik wel even “waar beginnen we aan”. Maar er wil al iemand met de bosmaaier de wildernis voor ons te lijf gaan en daarna gewoon kleine stapjes. Het hoeft niet ineens allemaal af.Leuk! Heel veel plezier gewenst, samen in de moestuin.
pearlsofpassion schreef: ↑zo 21 jul 2024, 12:04 Dit is hetzelfde bed als in het vorig bericht maar een aantal weken later. IMG_20210716_202212.jpgHelp me even PoP. Hoe zit dat? Die wortelknolletjes binden stikstof uit de lucht en geven die weer aan de planten af. Maar als die knolletjes boven de grond liggen, hoe kunnen planten er dan nog van profiteren? Moet je ze niet onderwerken?
Hier heb ik de resten van de erwtenplanten als mulch tussen de kolen gelegd. De overgebleven wortelknolletjes geven dan nog stikstof af dat de kolen goed kunnen gebruiken. IMG_20210624_150416.jpgIMG_20210624_150334.jpg
Dit kost qua onderhoud echt bijna geen werk.
pearlsofpassion schreef: ↑za 27 jul 2024, 00:24 De stikstof wordt opgeslagen in de knolletjes.Oke, dus als je ze bovenop legt trekt het in de grond. Ik dacht dat het vrijkwam in de lucht. Bedankt voor je uiteenzetting!
Dus als je ze laat zitten en de planten, of deel van de wortels sterven af, dan komt deze stikstof vrij in de grond.
Als je dus de planten afknipt of aftrekt, blijft het in de grond achter.
Als je ze uittrekt en de wortels mee uittrekt, komt de stikstof vrij waar ze vergaan.
Ik probeer natuurlijk zoveel mogelijk de wortels in de grond te laten. Maar dat lukt niet altijd, dus leg ik het dan waar er planten staan die er ook van kunnen profiteren. De wortels vergaan bovenop, in de mulchlaag en dat trekt vanzelf in de grond. Deels omdat het geheel zelf humus wordt, een deel regent de grond in en een deel wordt door het bodemleven ondergewerkt. Net als bij de rest van de mulchlaag. Die mag je net niet onderwerken want dan verlies je veel van de functies en dan composteert het veel minder goed. Veel ondergewerkt materiaal maakt het de planten net moeilijker.