Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
kiara schreef: wo 10 jul 2024, 13:13 Ik weet niet waar het gebeurd is in Nederland
Maar hoorde net op de radio dat een baby in een kinderwagen is overleden door een omvallende boom op de kinderwagen.
Man wat vreselijk :'(
In belgie volgens mij. En daar is bv ook een kerktoren weggewaaid en een lichtmast omver. En dat is nu ook net waarom ze code oranje geven, dit is de uitleg bij de kleurcodes bij onweer;

Afbeelding
Door eelke
Mijn eigen maatregel is overigens dat ik van de linkerkant van de bank (bij het raam) naar de rechterkant verkas, en indien nodig onder een dekentje kruip - ik heb het zooo niet op onweer ::)
Door frodo quin
eelke schreef: wo 10 jul 2024, 14:00 In belgie volgens mij. En daar is bv ook een kerktoren weggewaaid en een lichtmast omver. En dat is nu ook net waarom ze code oranje geven, dit is de uitleg bij de kleurcodes bij onweer;

Afbeelding
Lokaal is het dan blijkbaar wel heftig geweest. In Gent was er bv al geen hagel meer en van wat ik hoorde veel afgezwakt.

Hier waait het echt wel flink als er wind staat. Hoog op een heuvel en als de wind meer van het zuiden komt staat er ook niets in de weg. Trok wel even aan, maar niets noemenswaardig. Als ik een gokje moet doen misschien windkracht 2.

Het was echt een heel bijzonder onweer. Het waren niet echt donderslagen, maar een continu gerommel en meerdere kleine flitsen. Nog nooit meegemaakt, echt magisch. Je kon de electriciteit zo voelen in de lucht. Maar de hagel was wat pijnlijk ;D
Door Cathelijn
Wij kregen maar een schampschot mee, het mist ons hier wel vaker net, maar de hagel was hier zo groot als knikkers. Dat heb ik toch niet vaker gezien.
Door kiara
eelke schreef: wo 10 jul 2024, 14:00 In belgie volgens mij. En daar is bv ook een kerktoren weggewaaid en een lichtmast omver. En dat is nu ook net waarom ze code oranje geven, dit is de uitleg bij de kleurcodes bij onweer;

Afbeelding
Ja klopt hoorde het later. Moeder was aan het wandelen in een park .
Tja blijf dan binnen
Door kiara
eelke schreef: wo 10 jul 2024, 14:02 Mijn eigen maatregel is overigens dat ik van de linkerkant van de bank (bij het raam) naar de rechterkant verkas, en indien nodig onder een dekentje kruip - ik heb het zooo niet op onweer ::)
Ik ben ook zo bang voor onweer. Helaas steek ik de honden ook aan, vinden het nu dus ook eng :(
Door pearlsofpassion
kiara schreef: wo 10 jul 2024, 19:34 Ja klopt hoorde het later. Moeder was aan het wandelen in een park .
Tja blijf dan binnen
Ik vermoed dat ze door het onweer overvallen werd. Maar dan nog zou ik idd niet gaan schuilen.
Door kiara
pearlsofpassion schreef: wo 10 jul 2024, 23:10 Ik vermoed dat ze door het onweer overvallen werd. Maar dan nog zou ik idd niet gaan schuilen.
Ja dat lijkt mij ook maar het blijft triest
Arm kindje :'(
Daarom ben ik zo bang ervoor :(
Geloof dat je nog het beste in je auto kan gaan zitten als het heel erg is . Ooit een garage tegen mij gezegd. Mocht de auto geraakt worden dan tegen een boom ( uiteraard zachtjes) zetten, dan ontlaadt de auto .
Groot nadeel van dit ruk weer
Door pearlsofpassion
Daar geloof ik niets van.

Ze hebben het eens getest en een lamp gaat gewoon in een auto branden als die onder stroom gezet wordt.
Dus tegen de bliksem ben je niet beschermd in je auto.

Dit was ook geen bliksem maar stormwind.
Ga gewoon zo snel mogelijk naar huis. Punt. Zeker als je vlakbij bent. Anders ergens anders naar binnen. Maar geen bomen of auto's.
Door kiara
pearlsofpassion schreef: do 11 jul 2024, 08:58 Daar geloof ik niets van.

Ze hebben het eens getest en een lamp gaat gewoon in een auto branden als die onder stroom gezet wordt.
Dus tegen de bliksem ben je niet beschermd in je auto.

Dit was ook geen bliksem maar stormwind.
Ga gewoon zo snel mogelijk naar huis. Punt. Zeker als je vlakbij bent. Anders ergens anders naar binnen. Maar geen bomen of auto's.
Hmm ik dacht dus redelijk veilig te zijn in de auto.
In mijn huis is jaren geleden de bliksem ingeslagen ( via het dak) en ondanks dat er 2 joekels van bomen voor staan.
Heel gat in het het dak( zolder)
Zo eng
Daarom ben ik zo bang :(
Door pearlsofpassion
Nee, een auto is dus geen kooi van Faraday.
En al zeker geen perfecte. Wat je dus bij een blikseminslag wel nodig hebt he.
Die geleidt wel, maar dus ook naar binnen toe. Dat helpt je niet.
En niet naar de grond want de banden zijn van rubber.
Door zurca
Het is inderdaad niet exact zoals de kooi van faraday, maar wel ongeveer.
Het is mij zo eens verteld en als je rond kijkt op internet kom ik, betrouwbare sites tegen die hetzelfde schrijven.
Door zurca
Waar kan ik schuilen?
De veiligste plaatsen om te schuilen tegen de bliksem zijn:

In een gebouw, weg van de ramen.
In een auto met metalen koetswerk en dak (dus geen cabrio), waarvan alle metalen delen onderling verbonden zijn. Die fungeert dan als de zogenaamde kooi van Faraday. Hou wel alle ramen en deuren gesloten. Als de bliksem inslaat merk je daar in de auto weinig van, afgezien van een enorme knal en mogelijke schade aan elektronische apparatuur.
(Bron meteo.be)
Door doranto
zurca schreef: do 11 jul 2024, 16:54 Waar kan ik schuilen?
De veiligste plaatsen om te schuilen tegen de bliksem zijn:

In een gebouw, weg van de ramen.
In een auto met metalen koetswerk en dak (dus geen cabrio), waarvan alle metalen delen onderling verbonden zijn. Die fungeert dan als de zogenaamde kooi van Faraday. Hou wel alle ramen en deuren gesloten. Als de bliksem inslaat merk je daar in de auto weinig van, afgezien van een enorme knal en mogelijke schade aan elektronische apparatuur.
(Bron meteo.be)
Dat lijkt mij ook ja. Bovendien kan een blikseminslag dat kleine stukje van de carrosserie naar de grond echt wel overbruggen, ook al zijn de banden van rubber.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door